خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بازی‌خوانی بورس در قله تازه

حجم نقدینگی | اقتصاد | اقتصادی | بازار | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

بازی‌خوانی بورس در قله تازه

بازی خوانی بورس در قله جدید

عبارات مهم : حجم نقدینگی – اقتصاد

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در هفته گذشته رشد 4/ 0 درصدی را تجربه کرد و به بیشترین مقدار خود از 14 بهمن سال 92 رسید. در شرایط کنونی، بااهمیت ترین پرسش پیش روی فعالان تالار شیشه ای ارزیابی دقیق از استمرار روند فعلی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران یا چرخش مسیر هست. جهت پاسخ به این پرسش باید عوامل مختلفی اعم از واکنش‌ها حقوقی ها در دوران رشد قیمت ها، اوضاع قیمت کالاها در بازار جهانی، تحولات درون بازار سهام، بازگشایی نماد معاملاتی سایپا به عنوان لیدر خودرویی ها، قیمت ارز و قیمت سود در بازارهای کم ریسک را بررسی کرد.

بازی‌خوانی بورس در قله تازه

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران هفته گذشته رشد 4/ 0درصدی را تجربه کرد. از ابتدای تابستان تا آخر هفته گذشته شاخص رشد 8/ 1 درصدی را تجربه کرده هست. در این شرایط ولی و اگرهای بسیاری درخصوص ادامه روند صعودی بیان می شود. بعضی کارشناسان فضا را جهت ادامه رشد شاخص فراهم می دانند و بعضی دیگر بازگشت شاخص از سطوح کنونی را محتمل عنوان می کنند. در گزارش پیش رو، «دنیای اقتصاد» به بررسی متغیرهای مختلفی اعم از واکنش‌ها حقوقی ها در وقت رشد های اخیر، بازار جهانی، بازگشایی احتمالی نماد «خساپا»، اوضاع بازار رقیب و ریسک های موجود در آن پرداخته است.

تب و تاب شاخص جهت شکست مقاومت

طی هفته گذشته انتظار جهت سقف شکنی شاخص کل بورس برآورده شد. این نماگر آخر توانست در سطحی بیش از آنچه در 14 فروردین 95 به کار خود آخر داده بود، آرام بگیرد. البته از نظر روند روزانه، شاخص در میانه معاملات 14 فروردین سطوح بیش از 81 هزار و 700 واحد را نیز تجربه کرده بود، با این حال در مقایسه آخرین مقداری که شاخص در معاملات روزانه تجربه می کند، در آخر هفته گذشته توانست به بیشترین مقدار از بهمن سال 92 برسد.

حجم نقدینگی | اقتصاد | اقتصادی | بازار | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

در شرایط کنونی بعضی از چارتیست ها با توجه به برخورد شاخص سهام به سقفی بالاتر از 14 فروردین 95، مقاومت مهم بر سر راه شاخص را سطوح کنونی و به بیانی روشن تر عبور از سطح 82 هزار واحد عنوان می کنند. توصیه دیگری که کارشناسان بازار به آن اشاره می کنند، سطوح پایین حجم و ارزش معاملات سهام هست. در حالی که شاخص کل از ابتدای تابستان تاکنون رشد نزدیک به 8/ 1 درصدی را تجربه کرده است ولی کارشناسان نسبت به پایین بودن محسوس حجم و ارزش معاملات هشدار داده و این عنوان را عاملی دلواپس کننده جهت ادامه مسیر قیمت سهام عنوان می کنند.

آنچه مشخص است ادامه مسیر آتی قیمت سهام و همچنین عبور از سقف مقاومتی پیش رو در کنار نوسانات حجم و ارزش معاملات خود معلول عوامل بنیادی دیگری هستند. در این خصوص در صورتی که جذابیت بازار سهام در مقایسه با دیگر بازارها زیاد کردن یابد می توان انتظار حرکت نقدینگی به سمت بورس و احتمالا رشد ارزش معاملات و به دنبال آن استمرار افزایش قیمت ها را داشت. علاوه بر اوضاع بازارهای رقیب باید به بررسی عوامل بنیادی که از سودآوری شرکت ها حمایت خواهند کرد، پرداخت.

ادامه جدال سخت بورس با رقبا

بازی‌خوانی بورس در قله تازه

یکی از عواملی که بیش از هر چیز دیگری در شرایط کنونی می تواند مانعی سخت در برابر رشد ادامه دار قیمت سهام باشد، قیمت های جالب سود در بازارهای بدون ریسک هست. در شرایط کنونی نسبت به ابتدای دولت یازدهم کارها مثبتی انجام شده است است ولی به نظر می رسد همچنان تا کم کردن واقعی قیمت سود در اقتصاد راه زیادی باقی هست. در این میان فعالان اقتصاد همگی به اثر خنثای توافقات لفظی میان مدیران بانکی جهت کم شدن قیمت سود آگاه شده است اند. طی ماه های اخیر نیز اتفاقات عجیبی در بازار غیر رسمی رخ داده که کاملا به عطش اقتصاد جهت استقبال از قیمت های اوج اشاره می کند. دست به دست شدن و تنزیل اوراق «سخاب» در بازارهای غیررسمی در شرایط کنونی رسانه ای شده است است.

نرخ های موثر نزدیک به 40 درصدی در این اوراق باعث شده است که حجم نقدینگی قابل توجهی به سمت این اوراق جذب شود. یکی از اثرات کارها هیجانی از سوی یک شرکت ناظر و بی توجهی به مسوولیت های خود در این مثال کاملا مشخص هست. در حالی که با مهیا ساختن فضا جهت پذیرش اوراق سخاب در بازار سرمایه احتمال جهش این چنینی قیمت و استمرار آن بسیار کم بود با خودداری از پذیرش هر نوع اوراقی در بازار سرمایه از ماه های نهایی سال گذشته، کشف قیمت این اوراق به بازار سیاه سپرده شد. به نظر می رسد این نگاه دستوری غیر منطقی به قیمت سود و بازدهی در بازارهای متفاوت در نگاه عمده مدیران ناظر اقتصادی کشور نهادینه شده است هست. به جای ایجاد ساز و کار و همچنین قوانین جهت خروج از مسیر اصلی، مدیران در برخورد با کمترین مسئله مسیر مهم را سد می کنند، حال غافل از اینکه ایجاد سد این چنینی در مسیر مهم انحراف غیر قابل کنترل را به دنبال خواهد داشت. جلوگیری از گسترش بازار بدهی، توقف عرضه اولیه و همچنین کم کردن دستوری قیمت سود در بازار بدون ریسک نیز از جمله راهکارهای شتاب زده مدیران ناظر است.

حجم نقدینگی | اقتصاد | اقتصادی | بازار | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

درخصوص قیمت سود بدون ریسک در بازارهای رقیب بورس، به رغم وعده و وعید های بسیار ولی همچنان قیمت های بالایی مشاهده می شود. البته کارها مثبتی در این مسیر انجام شده است و به نظر می رسد ادامه این کارها از توافقات لفظی جهت کم شدن قیمت سود موثرتر خواهد بود. برخورد با موسسات غیرمجاز پولی که زمانی (در سال 92) تا حدود 30 درصد از نقدینگی کشور را در اختیار داشتند و کم کردن میزان نقدینگی حبس شده است در این نهادهای غیرمجاز مالی به کمتر از 10 درصد از نمونه های مثبتی است که می تواند در ادامه کم کردن واقعی قیمت سود موثر باشد. در شرایط کنونی نیز این امیدواری وجود دارد که تیم اقتصادی تازه و با اهتمام بانک مرکزی از همان ابتدا راهکاری جهت پیگیری به ریشه مهم قیمت بالای سود در اقتصاد کشور که اوضاع مالی کاملا نامناسب بانک ها هست، داشته باشند.

اصلاح نظام بانکی یکی از بااهمیت ترین رخدادهایی است که گرچه می تواند ریسک های بسیاری را در بر داشته باشد ولی فضا را جهت کم کردن واقعی قیمت سود فراهم می کند. بر این اساس به نظر می رسد بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران همچنان در مسابقه با بازارهای بدون ریسک شرایط بسیار مشکل را سپری کند. این عنوان مانعی در برابر حرکت نقدینگی به سمت سهام می شود. از سوی دیگر گرچه قیمت سود همچنان در میزان بالایی واقع شده است است ولی به نظر می رسد به تدریج شاهد کم شدن قیمت سود انتظاری باشیم. البته از سوی دیگر ریسک رشد تورم نیز جهت اقتصاد کشور مشاهده می شود.

بازی‌خوانی بورس در قله تازه

در حالی که جذابیت بنیادی در سهام توانایی تظاهر را در ماه های آتی دارد، می توان به حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام امیدوار بود. در مقایسه شرایط کنونی بازار سهام با بازارهای رقیب شاید همچنان نتوان پتانسیل رقابتی را جهت بورس مشاهده کرد با این حال در مقایسه شرایط رقابتی با گذشته می توان اتفاقات مثبت را مشاهده کرد. به نظر می رسد مقام ناظر پولی به علت مهم مقاومت قیمت سود طی سال های اخیر پی برده و در این میان گام های مثبتی نیز برداشته شده است هست. از سوی دیگر نشانه های بنیادی از تعدیل سودآوری شرکت های بورسی مشاهده می شود که نسبت به قیمت های کنونی می تواند فضا را جهت جذب نقدینگی تازه فراهم کند.

فرصت های پیش روی بورس

برای بررسی وقت هایی که پیش روی بورس و فعالان آن وجود دارد می توان به دلایل مهم رشد شاخص طی هفته های اخیر اشاره کرد. در این خصوص رشد قیمت جهانی فلزات و مواد معدنی را می توان بااهمیت ترین علت رشد شاخص طی این مدت عنوان کرد.

نمادهای فلزی، معدنی با لیدری فولادی ها سکاندار افزایش بورس طی این مدت بوده اند. جهش قیمت فولاد در چین اثر خود را در بازار جهانی منعکس کرده هست. قیمت فولاد ساختمانی در چین به بالاترین سطح خود در 5/ 4 سال گذشته افزایش کرده هست. با رشد قیمت فولاد و زیاد کردن حاشیه سود شرکت های فولادسازی چین قیمت سنگ آهن نیز روندی صعودی را در پیش گرفته هست. علاوه بر رشد قیمت های جهانی انتظار جهت رشد قیمت دلار نیز وجود دارد. در این خصوص گرچه قیمت دلار طی روزهای اخیر با سرکوب دوباره به سطح 3800 تومان بازگشت ولی به نظر می رسد این سرکوب دوام چندانی نداشته باشد و احتمالا سیاست مقام ناظر بازار ارز تنها جلوگیری از ایجاد هیجان در بازار ارز باشد. لیکن زیان ارزان بودن دلار در بازار ارز جهت اقتصاد کشورمان جهت همه در شرایط کنونی آشکار شده است هست. بر این اساس رشد قیمت دلار- هر چند به صورت تدریجی – از موارد مورد انتظار تا آخر سال است که می تواند به حمایت از درآمدهای شرکت های صادراتی بیاید.

این عوامل همگی چشم انداز تعدیل مثبت قابل توجه جهت شرکت های این گروه به وجود آورده هست. در این شرایط به نظر می رسد گزارش های ماهانه و در ادامه گزارش های فصلی قدرت تعدیل مثبت سودآوری در بعضی شرکت های فلزی و معدنی را به رخ بازار بکشد. این عنوان در شرایط کنونی همچنان به عنوان بااهمیت ترین عامل مثبت حامی شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران محسوب می شود. علاوه بر شرکت های فلزی و معدنی در دیگر گروه ها مانند پالایشی ها نیز بعد از تعدیلات مثبت سنگین اخیر تا حدودی فضای منفی بر این گروه نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است است.

گرچه همچنان تا اطمینان نیافتن از ادامه مکانیزم قیمت گذاری کنونی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، احتمال سرمایه گذاری پایدار در این نمادها کم است ولی در مقایسه با گذشته اوضاع این گروه نیز بهتر شده است هست. در شرایط کنونی اوضاع قیمتی سهام در گروه های بزرگ و نمادهای اثرگذار احتمالی بر شاخص حاکی از این عنوان است که در بعضی نمادها، قیمت ها طی مدت اخیر اصلاح و انتظار ریزش زیاد قیمت ها در مقایسه با گذشته کم تر شده است است.

این مکانیزم را می توان ناشی از گام های آهسته بورس در مسیر صعودی عنوان کرد. در حالی که جذابیت نمادهای فلزی سرمایه را به سمت این نمادها جذب کرد، زمینه رشد شاخص و تعدیل نسبی قیمت به درآمد در دیگر نمادها نیز مهیا شد.برای مثال گروه خودرویی زمانی سکاندار رشدهای افسارگسیخته بورس بودند در شرایط کنونی با کوچ نقدینگی از این نمادها قیمت سهام آنها بعد از کم کردن مداوم به کف های قدرتمندی برخورد کرده هست. گرچه همچنان فشار فروش در این نمادها محسوس است ولی تاکنون غلبه قدرت خرید بر عرضه مانع از دست رفتن این سطوح حمایتی شده است هست. در این میان بازگشایی نماد «خساپا» بعد از توقف نزدیک بیش از 70 روزه یکی از نکات مهم طی معاملات آتی سهام است.

خودرو در انتظار «خساپا»

احتمال بازگشایی نماد معاملاتی سایپا طی روزهای آتی وجود دارد. بعد از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود میان سهامداران در شرایط کنونی بازار انتظار بازگشایی این نماد را می کشد. بعد از توقف «خساپا» در روز نهایی اردیبهشت امسال شاخص صنعت ماشین مسیر نزولی را در پیش گرفت. به این ترتیب در این مدت افت 8 درصدی را تجربه کرده هست. در شرایط کنونی بازگشایی سهام سایپا می تواند اثری دو گانه بر گروه ماشین و حتی بورس داشته باشد. از طرفی باید توجه کرد که بازگشایی سایپا با آزاد شدن نقدینگی حبس شده است همراه خواهد بود. تلاش سهامداران منتظر بعد از توقف چند ماهه در نقد کردن سهام و همچنین ریزش شاخص صنعت ماشین احتمال افت قیمت سایپا را تقویت کرده است.

این عنوان می تواند بر شاخص کل فشار وارد کند. در حالی که در حالت منطقی انتظار افت قیمتی ساپیا و شوک به شاخص سهام و صنعت ماشین وجود دارد، از سوی دیگر در صورتی که فضای هیجانی و نوسانی صنعت ماشین بتواند بار دیگر موج نقدینگی را جهت این نماد به همراه داشته باشد، احتمال تلاش دیگر نمادهای خودرویی جهت فاصله گرفتن از کف نیز وجود دارد. بر این اساس واکنش‌ها معامله گران در مواجهه با بازگشایی سایپا قابل توجه خواهد بود. در حالی که بازگشایی سایپا از طرفی فرصتی جهت رشد ارزش معاملات و نقدشوندگی سهام را فراهم می کند، ریسک شوک بازگشایی این نماد می تواند در شاخص منعکس شود.

مواجهه بورس با ریسک های جهانی

گرچه قیمت های کنونی فلزات در بازار جهانی جهت سودآوری شرکت های مرتبط در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بسیار مناسب است ولی در شرایط کنونی ریسک های احتمالی درخصوص اصلاح قیمت ها در بازار جهانی باعث شده است فعالان بازار سهام نیز محتاط تر تصمیم گیری کنند. گرچه بعضا کارشناسان به تقاضای اوج در بازار فولاد چین اشاره می کنند و این عنوان را عامل حمایتی قدرتمند از قیمت می دانند، بعضی دیگر از کارشناسان به فضای سفته بازی حاکم بر معاملات بورس فلزات چین تاکید می کنند.

بر این اساس این کارشناسان علت بنیادی کافی جهت حمایت از سطوح کنونی قیمت ها ندیده و تعدیل قیمت ها را محتمل می دانند. یکی از دلایل مهم در حمایت از قیمت فولاد احتمال اجرای محدودیت هایی از سوی دولت چین جهت کم کردن سطح آلودگی این کشور عنوان می شود. در شرایط کنونی از طرفی به نگرانی درخصوص اوضاع حبابی قیمت ها اشاره شده است و احتمال وضع قوانین جهت مقابله با فضای سفته بازی کنونی مطرح می شود. پیش از این نیز چین جهت مقابله با رشدهای افسار گسیخته این چنین قوانینی را وضع کرده که توقف رشد قیمت ها و اصلاح قیمت ها را به دنبال داشت.

ریسک دیگری که در بازار جهانی وجود دارد به تنش های موجود میان کره شمالی و آمریکا مرتبط می شود. نگرانی در اقتصاد جهانی می تواند سرمایه ها را از کالاهای مصرفی به سمت مکان های امن مانند طلا سوق دهد. بر این اساس یکی از ریسک های موجود در بازار جهانی شدت یافتن تنش های موجود و شروع هرگونه اقدام وسوسه برانگیز از سمت یکی از جناح های درگیر در نزاع لفظی کنونی هست. توصیه دیگر نیز درخصوص ریزش های اخیر شاخص دلار است.

در حالی که بعضی کارشناسان افت های اخیر را ناشی از فشار عوامل بنیادی بر ارزش دلار آمریکا عنوان می کنند ولی نشانه های مثبت از اقتصاد آمریکا و تقویت احتمال رشدهای مداوم قیمت بهره آمریکا می تواند به حمایت از دلار برآید. رشد ارزش دلار می تواند بر شاخص بازارهای کالایی فشار وارد کند. ریسک های عنوان شده است زیاد سکاندار فعلی روند صعودی بازار سهام، گروه فلزات اساسی را نشانه گرفته هست. در این شرایط تزلزل و اصلاح روند قیمتی می تواند فشار عرضه را زیاد کردن دهد. با این حال نگاه فعالان بازار به ادامه مسیر قیمتی فلزات دوخته شده است و در صورت اصلاح قیمتی میزان اصلاح بسیار حائز اهمیت خواهد بود. علاوه بر ریسک های بین المللی بعضی از ریسک های داخلی وجود دارد که البته زیاد نشات گرفته از موارد اشاره شده است در این گزارش است.

آماده باش حقوقی ها در سمت عرضه

طی معاملات هفته های اخیر عرضه های سنگین حقوقی ها کاملا محسوس بود. حقوقی ها بعد از رشدهای اخیر قیمت سهام وقت را جهت عرضه مناسب دیده و تقاضای موجود را به هر میزانی پاسخ می دهند. به نظر می رسد جذابیت بازارهای رقیب و از سوی دیگر ریسک های موجود در بازار جهانی و هراس از فراهم نیامدن فرصتی این چنینی در آینده در کنار تامین نقدینگی باعث شده است که حقوقی ها از کوچک ترین فرصتی جهت خالی کردن سهام استفاده کنند. این عنوان نگرانی از سرکوب رشد قیمتی ادامه دار سهام را به وجود آورده هست. گرچه بعضی به ریسک های موجود در استمرار عرضه ها در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از سوی صندوق های با درآمد ثابت و سایر حقوقی ها اشاره می کنند ولی آنچه مشخص است پیش از این نیز چنین عطشی در میان معامله گران حقوقی جهت منزل تکانی پرتفو مشاهده شده است است.

بر این اساس چنین رفتاری از سوی این معامله گران تازگی نداشته و در سال های گذشته نیز با نشانه های مثبت از بازار جهانی، عرضه های سنگین تری را نیز شاهد بوده ایم. همان طور که اشاره شد انتظارات کاهشی سود در کنار جذابیت سهام (در صورتی که بتوان از ریسک های موجود عبور کرد) می تواند علاوه بر فرصتی جهت چینش دوباره پرتفو از سمت فعالان بازار، نسبت قیمت به درآمد صنایع را نیز تعدیل کند. بر این اساس نقدینگی خرد به سمت نمادهایی که انتظار رشد سودآوری آنها وجود دارد حرکت می کند و در این میان سیگنال های مثبت می تواند فضا را جهت ادامه رشد فراهم کند.

بر این اساس عوامل منفی مانند قیمت های جالب در بازارهای رقیب، عرضه های سنگین حقوقی ها، پایین بودن حجم و ارزش معاملات، کار سخت شاخص جهت عبور از مقاومت پیش رو، احتمال شوک «خساپا» به شاخص و همچنین گسترده شدن فضای روانی ناشی از نزدیک به شدن به ماه نهایی تابستان و احتمال شدت یافتن فشار فروش جهت تسویه اعتبارات کارگزاری ها، وزنه های فشار بر شاخص بازار سهام عنوان می شوند. با این حال به نظر می رسد بااهمیت ترین ریسکی که بازار سهام در شرایط کنونی با آن روبه رو است تزلزل و نگرانی ها از بازار جهانی است.

در مقایسه با گذشته اوضاع مناسب تری جهت رشد قیمت سهام مشاهده می شود و این تفاوت ها می تواند نقدینگی را هرچند به تدریج به سمت بازار سهام جذب کند و موانع عنوان شده است مزبور را کم رنگ کند. جهت مثال گرچه حقوقی ها جهت عرضه سهام پالایشی که جهت مدت ها در پرتفوی آنها خاک می خورد لحظه شماری می کنند ولی باید در نظر داشت که اوضاع سودآوری این صنعت، گرچه به مدد قیمت گذار، بهتر شده است هست. بر این اساس ثبات نسبی در بازار جهانی و ارسال سیگنال های مناسب جهت روند قیمت گذاری در بورس کالا در کنار گام های مثبت از سوی تیم اقتصادی دولت تازه می تواند فضا را جهت جالب نگه داشتن سهام مهیا سازد.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: حجم نقدینگی | اقتصاد | اقتصادی | بازار | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *