خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

خطر سقوط نفت به زیر ۴۰ دلار ، بازار نفت شوکه خواهد شد؟

بسیاری از موسسات بین‌المللی برآورد خود از آینده قیمت نفت را کم کردن داده اند، امری که ریشه در مسائلی چون عملکرد فراتر از انتظار تولیدکنندگان نفت شیل و

خطر سقوط نفت به زیر ۴۰ دلار ، بازار نفت شوکه خواهد شد؟

بازار نفت شوکه خواهد شد؟ /خطر سقوط نفت به زیر ۴۰ دلار

عبارات مهم : گلدمن ساکس – سال آینده

بسیاری از موسسات بین المللی برآورد خود از آینده قیمت نفت را کم کردن داده اند، امری که ریشه در مسائلی چون عملکرد فراتر از انتظار تولیدکنندگان نفت شیل و رشد ناگهانی تولیدات لیبی و نیجریه دارد. در این میان، گلدمن ساکس به اوپک هشدار داده که اگر سیاست های خود را عوض کردن ندهد و توافق جهت کم کردن تولیدات را تعمیق نبخشد، بازار نفت کف حمایتی ۴۰ دلاری را نیز واگذار خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، گلدمن ساکس می گوید اوپک «باید» بازار نفت را با تصمیمات خود «شوکه» کند، وگرنه شاهد رسیدن قیمت نفت به سطوح کمتر از 40 دلار خواهیم بود. روز گذشته مجددا موجی از ناامیدی بازار نفت را فراگرفت و با وجود اینکه در شروع بازگشایی معاملات الکترونیکی، قیمت نفت جهت افزایش خیز بر داشته بود، با اعلام بعضی خبرها در مسیر کاهشی قرارگرفت.

خطر سقوط نفت به زیر ۴۰ دلار ، بازار نفت شوکه خواهد شد؟

مجموع این اخبار حول و حوش ناامیدی به بازار نفت بود، بعضی بانک های بین المللی گزارش هایی از بازار نفت ارائه دادند که در آنها اوضاع بازار نفت ناامیدکننده توصیف شده است و برآوردها از بهای نفت به شدت کم کردن یافته بود. گلدمن ساکس یکی از این بانک ها هست؛ گلدن ساکس به اوپک توصیه کرد اگر تولیدات خود را به یکباره کم کردن ندهد و بازار نفت را شوکه نکند، به زودی شاهد معامله شدن نفت در کانال 30 دلار خواهیم بود.

این بیانات در حالی مطرح می شود که بازار نفت نسبت به موثر بودن توافق اوپک و متحدانش بر بازار نفت امیدی ندارد و زیاد کردن تولید نفت لیبی و نیجریه به عنوان دو عضو معاف از توافق بر شدت نگرانی ها افزوده هست، اوپک این دو کشور را به نشست آتی کمیته نظارت بر توافق دعوت کرده هست، با این حال کارشناسان ورود لیبی و نیجریه به توافق را کافی نمی دانند و بر این باورند که کم کردن تولید باید تعمیق یابد.

بسیاری از موسسات بین‌المللی برآورد خود از آینده قیمت نفت را کم کردن داده اند، امری که ریشه در مسائلی چون عملکرد فراتر از انتظار تولیدکنندگان نفت شیل و

این در حالی است که عربستان اعلام کرده تولیدات خود را در ماه ژوئن 190 هزار بشکه زیاد کردن داده و به بیش از سطح توافق رسانده هست. این خبر بازار را بیش از پیش در نگرانی فرو برده هست. به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) 45 سنت کم کردن یافت و به 95/ 43 دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز با 48 سنت کم کردن در قیمت 4/ 46 دلار بر بشکه معامله شد.

هشدار جهت استمرار کم کردن قیمت ها

کارشناسان بانک گلدمن ساکس در آخرین گزارش این بانک از لزوم کم کردن زیاد تولیدات اوپک خبر دادند تا شاهد رسیدن قیمت ها به زیر 40 دلار نباشیم. ولی توصیه آنها همراه با دستورالعملی هست، آنها بر این باورند که اوپک این اقدام را به دور از قیل و قال های رسانه ای و به یکباره انجام دهد تا بازار را از اقدام خود شوکه کند. چراکه هر اعلامی پیش از تصمیمات اوپک می تواند موجب زیاد کردن سرمایه گذاری ها در نفت و بی اثر شدن این تصمیم شود.

شاید این توصیه گلدمن ساکس به آخرین نشست رسمی اوپک و تصمیم جهت استمرار کم کردن تولید اشاره دارد. بعد از این نشست اوپک اعلام کرد که توافق جهت کم کردن تولید را 9 ماه دیگر تمدید کرده هست. با این حال این اعلام نه تنها موجب زیاد کردن قیمت ها نشد بلکه به افت زیاد بازار نفت نیز منجر شد.

خطر سقوط نفت به زیر ۴۰ دلار ، بازار نفت شوکه خواهد شد؟

چراکه اعضای اوپک از مدت ها پیش از نشست گمانه ها جهت تمدید توافق را در رسانه ها مطرح کردند و بازار هیچ تریدی درخصوص اتخاذ چنین تصمیمی نداشت و حتی انتظار می رفت اوپک توافق را تعمیق بخشد و هنگامی که این انتظار برآورده نشد، قیمت ها در سراشیبی سقوط قرار گرفت.گلدمن ساکس بر این باور است که اگر اوپک دست به چنین اقدامی نزند و موجودی انبارهای نفتی رو به کم کردن مداوم نگذارد، در شرایطی که شاهد رشد روز افزون حفاری ها در صنعت نفت آمریکا هستیم، رسیدن قیمت نفت به زیر 40 دلار در بشکه ناگزیر خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، گلدمن ساکس در گزارش ماه گذشته خود آینده نگری قیمت نفت خام آمریکا را در سه ماه سوم امسال میلادی از 55 به 5/ 47 دلار بر بشکه کم کردن داد و حال گزارش تازه این بانک از زیاد کردن احتمال کم کردن هرچه زیاد قیمت ها خبر می دهد.

کارشناسان این بانک می گویند: «صبر معامله گران جهت دیدن شواهد متعادل شدن بازار نفت در آمارهای کم کردن موجودی انبارهای نفتی تمام شده است و حال عوض کردن موجودی ها هم بر بازار اثر چندانی نخواهد داشت و از طرفی نگرانی ها نسبت به میزان عرضه و تقاضای نفت در سطح بالایی قرار دارد. بنابراین ما معتقدیم رشد قیمت نفت نیازمند شواهدی عینی تر و مستقیم تر در بازار نفت است.»

بسیاری از موسسات بین‌المللی برآورد خود از آینده قیمت نفت را کم کردن داده اند، امری که ریشه در مسائلی چون عملکرد فراتر از انتظار تولیدکنندگان نفت شیل و

به این معنا که بازار نیازمند مشاهده تحولات در عرضه و تقاضای بازار فیزیکی هست. گلدمن ساکس با اشاره به نشست پیش روی کمیته خاص نظارت بر توافق، اعلام کرده است که هنوز وقت جهت کم کردن زیاد تولیدات از سوی اوپک وجود دارد. ولی اوپک باید به یکباره و بدون اعلام های قبلی این اقدام را انجام دهد تا بازار نفت را شوکه کند.به گزارش رویترز، روز گذشته به غیر از گلدمن ساکس، بعضی دیگر از بانک ها چشم انداز ناامیدکننده ای پیش روی بازار نفت ترسیم کردند.

رئیس استراتژیک بازارهای کالایی بانک بی ان پی پاریباس اعلام کرده است که شرایط بنیادین بازار نفت در بدترین شکل ممکن قرار دارد. بانک بی ان پی پاریباس آینده نگری قیمت نفت در امسال و سال آینده را به شدت کم کردن داد. این بانک برآورد قیمت نفت خام آمریکا و برنت را جهت امسال به ترتیب 8 و 9 دلار کم کردن داد و به 49 و 51 دلار بر بشکه رساند. برآورد این بانک از قیمت نفت خام آمریکا در سال آینده نیز 16 دلار کم کردن یافته و به 45 دلار رسیده هست. بارکلیز نیز برآورد خود از بهای نفت در امسال و 2018 را به 52 دلار بر بشکه رساند، این در حالی است که برآورد قبلی این شرکت به ترتیب 55 و 57 دلار بوده است.

خطر سقوط نفت به زیر ۴۰ دلار ، بازار نفت شوکه خواهد شد؟

لیبی و نیجریه پرسشها را حل می کنند؟

در گزارش گلدمن ساکس گریزی هم به تولید نفت لیبی و نیجریه، دو عضو مورد بحث این روزهای اوپک زده هست. بر اساس این گزارش، تولید نفت این دو کشور در هفته های اخیر زیاد از سطح انتظارات گلدمن ساکس بوده و موجب زیاد کردن تولید نفت اوپک در دو ماه گذشته شده است هست. این دو کشور به نشست کمیته فنی نظارت بر اجرای توافق که 24 جولای در سن پترزبورگ برگزار می شود دعوت شده است اند، تا بلکه سقفی بر تولید نفت این کشورها نیز گذاشته شود. نشست قبلی کمیته نظارت بر اجرای توافق در ماه مه یعنی درست زمانی که بازار نفت بعد از 10 ماه مجددا وارد فاز خرسی شده است بود، برگزار شد. علت افت قیمت نفت در آن زمان، از دست رفتن باور کارشناسان و معامله گران به موثر بودن توافق اعلام می شد.

حال به نظر می رسد ناامیدی ها حتی نسبت به آن وقت زیاد شده است هست. به طوری که بعضی کارشناسان بر این باورند که قرار گرفتن لیبی و نیجریه در توافق جهت متعادل کردن بازار نفت نیز کافی نیست. این دو کشور که به علت پرسشها داخلی در چند سال اخیر کمتر از توان و ظرفیت خود نفت تولید می کردند، در توافق 30 نوامبر اوپک از توافق کنار گذاشته شدند. با وجود اینکه درگیری های داخلی سال ها تولید نفت این دو کشور به خصوص لیبی را در سطوح پایینی نگه داشته بود، ولی در عین ناباوری آنها در 6 ماه گذشته به خصوص در دو ماه اخیر توانستند رشد قابل توجهی در تولیدات خود لحاظ کنند، به طوری که تولید نفت لیبی بعد از چهار سال جهت نخستین بار به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده هست. بلومبرگ در این خصوص نوشته است: «رشد تولید لیبی و نیجریه کم کردن تولید عربستان به عنوان بزرگ ترین عضو این شرکت را به طور کامل خنثی کرده هست، تولید این دو کشور در ماه مه و ژوئن در مجموع 440 هزار بشکه زیاد کردن یافته درحالی که بر اساس توافق عربستان از ابتدای سال 460 هزار بشکه کم کردن داده است.»

یک کارشناس بازار نفت در همین رابطه به بلومبرگ گفته است: «این راحت نیست بگوییم که قرار دادن لیبی و نیجریه در توافق و پذیرش سقف تولید از سوی این دو کشور جهت بازار نفت کافی هست. اوپک و متحدانش باید خود را جهت کم کردن زیاد تولیدات آماده کنند.» از سویی یکی از کارشناسان در گفت وگو با بلومبرگ، اعلام کرده که هرگونه عوض کردن در سطح تولید اوپک می تواند توافق را کاملا از کنترل خارج کند و دست بردن در سهمیه اعضا را به باز کردن درب قوطی پر از پروانه تشبیه کرده است.

در این میان رویترز به نقل از بعضی منابع آگاه اعلام کرده که اعضای اوپک جهت زیاد کردن فروش نفت به مشتریان خود به خصوص در آسیا تحت فشار هستند و این شرایط را در اوپک بغرنج تر کرده هست. بر اساس این گزارش، عربستان اخیرا با بعضی مشتریان هندی و جنوب شرق آسیا دیدار کرده و به آنها وعده تامین کامل میزان نفت درخواستی آنها را داده هست. همچنین بعضی اخبار نشان می دهد این کشور به دبیرخانه اوپک اعلام کرده که سطح تولیدات خود را در ماه ژوئن 190 هزار بشکه زیاد کردن داده و به زیاد از سقف تعهداتش در اوپک رسانده است.

حال باید دید تصمیم بعدی اوپک چه خواهد بود و تصمیمات این شرکت به کجا خواهد رسید. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در آخرین بیانات خود اعلام کرد که اوپک کم کردن زیاد تولید را در دستور کار ندارد. این بیانات می تواند دو برداشت داشته باشد یا اینکه هیچ اجماعی جهت انجام کم کردن زیاد تولید در اوپک وجود ندارد، یا اینکه اوپک نمی خواهد اشتباه گذشته خود را مرتکب شود و نمی خواهد مانند آنچه گلدمن ساکس گفته با اعلام های پیش از اقدام موجب بی اثر شدن تصمیمات خود شود.

واژه های کلیدی: گلدمن ساکس | سال آینده | روز گذشته | نیجریه | آمریکا | توافق | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *