خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بازار نفت به اوپک نارو زد؟

با وجود موفقیت آمیز بودن نتیجه نشست 172 اوپک، بازار نفت از کنار این توافق به سادگی عبور کرد. 

بازار نفت به اوپک نارو زد؟

بازار نفت به اوپک نارو زد؟

عبارات مهم : سال آینده – میلادی

با وجود موفقیت آمیز بودن نتیجه نشست 172 اوپک، بازار نفت از کنار این توافق به سادگی عبور کرد.

به گزارش خبرآنلاین، قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت عدم تحقق آینده نگری احتمال رویکرد تهاجمی اوپک نظیر تمدید فریز نفتی جهت دوره ای طولانی تر و یا کم کردن زیاد عرضه، اندکی کم کردن یافت.در سایه شرایط کنونی، قیمت هر بشکه نفت در حدود ۵۰ دلار حفظ خواهد شد. البته اوپک تمایلی ندارد تا با کم کردن زیاد تولید، سهم بازار خود را به تولیدکنندگان غیراوپک تقدیم کند.

بازار نفت به اوپک نارو زد؟

هرچند توانایی اوپک در دستکاری بازار تا حدود زیادی به توانایی تولیدکنندگان نفت شیل بستگی دارد، بی تردید رهبران اوپک نیز کم و بیش از این تصویر العمل سرد بازار بهت زده شده است اند. بی اعتمادی متقابل بر نظر های اعضای اوپک سایه افکنده و آنان در این شرایط، با استمرار کم کردن تولید و از دست دادن بخشی از درآمد خود به انتظار روزهای بهتر نشسته اند.

کمتر کسی به تمدید نه ماهه توافق پیشین این کارتل پیر می اندیشید. معامله گران بازار نفت را به مشکل می توان شگفت زده کرد. با توافق عربستان و روسیه جهت تمدید نه ماهه در اوایل ماه جاری، بازار به دنبال کارها دیگر این غول ها نشسته بود. اگر اوپک جهت مدت وقت تمدید، عددی کمتر را در نظر می گرفت، ما شاهد سقوط زیاد قیمت نفت بودیم.

با وجود موفقیت آمیز بودن نتیجه نشست 172 اوپک، بازار نفت از کنار این توافق به سادگی عبور کرد. 

چند مؤسسه معتبر تحلیل بازار نفت مانند آژانس بین المللی انرژی و بانک گلدمن سکز اعلام کرده اند که بازار با کمبود عرضه روبرو هست. در این شرایط جهت بازگشت این ذخایر به سطح میانگین پنج ساله، باید ماه ها به انتظار بنشینیم. در شرایط کنونی، بازگشت بازار به شرایط عادی در سال ۲۰۱۸ میلادی روی خواهد داد. به عنوان نمونه براساس اعلام شرکت ای بی برنشتین در صورت کم کردن روزانه یک میلیون بشکه ای مقدار ذخایر، جهت بازگشت آن به میانگین پنج سال اخیر، باید ۱۱ ماه به انتظار بنشینیم.از نظر تحلیلگران این شرکت کارها اوپک نتوانست تغییری در مهره های بازار پدید آورد و حتی در کوتاه مدت نیز قادر به زیاد کردن قیمت ها هرچند اندک نبوده است.

از سوی دیگر، موسسه جی سی بی انرژی تحلیل بدبینانه تری ارایه کرده و اعتقاد است جهت بازگشت تعادل به بازار، رهبران اوپک باید مدت زمانی ۱۸ ماهه جهت تمدید طرح فریز نفتی در نظر می گرفتند.

سازمان اوپک با اعتماد به نفسی بالاتر از گذشته، دست به آینده نگری آینده زد و اعتقاد بود تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی، شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود ولی در سه ماهه نخست سال آینده نیز این طرح همچنان اجرا خواهد شد.اوپک در این نشست از همه مهره های خود سود نبرد و وقت مناسبی در اختیار تولیدکنندگان نفت شیل قرار داد تا بر مقدار تولید خویش بیافزایند.

بازار نفت به اوپک نارو زد؟

تعدادی از کارشناسان معتقدند این کارتل با کم کردن قدرت خود، به روزهای آخر عمر خود نزدیک شده است است.

واژه های کلیدی: سال آینده | میلادی | توافق | تعادل | بازار | انرژی | بازگشت | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *