خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آنالیز تحولات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

محصولات | سیاست | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

آنالیز تحولات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

آنالیز تحولات در بورس تهران

عبارات مهم : محصولات – سیاست

بازار جهانی در هفته گذشته در موقعیت خاص ای قرار گرفت. شاخص دلار در کف 6 ماهه ایستاد و قیمت برابری یورو به دلار به بالاترین میزان در بیش از یک سال اخیر رسید. این تحولات باعث شد قیمت جهانی کالاها نیز تا حدودی افزایش کند. این در حالی بود که بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در هفته نیمه تعطیل گذشته معاملاتی کم رونق را پشت سر گذاشت و فعالان کم تعداد فعلی بازار عمدتا به گروه فلزات اساسی توجه نشان دادند. حال باید دید تصویر العمل فعالان به این تحولات و ارزیابی آنها از استمرار این روند چگونه خواهد بود.

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در هفته ای که گذشت اگرچه با ارزش معاملات نازل مواجه بود، ولی تحولات دلگرم کننده ای نیز به وقوع پیوست که فعالان بازار را به آینده امیدوار کرد. در هفته ای که گذشت کمترین رکوردهای ارزش روزانه معاملات در امسال ثبت شد. فعالان بازار همچنان با رکودی دست و پنجه نرم کردند که از اواسط اردیبهشت ماه شروع شد و در هفته گذشته به اوج رسید.

آنالیز تحولات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

اما در همین روزهای رکودی، بیشترین ارزش معاملات به گروه های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی تخصیص داده شده است یافت و این گروه ها پذیرای تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران بودند. تحولات بازارهای جهانی باعث شد که گروه های وابسته به قیمت های جهانی زیاد مورد توجه بازار قرار گیرند. این گروه ها که تقریبا 50 درصد از ارزش بورس را به خود تخصیص داده شده است می دهند، حالا با آخر یافتن ماه مبارک رمضان، می توانند به موتور پیشران بورس بدل شوند. بخش عمده رشد قیمت های جهانی به علت افت شاخص دلار و رشد قابل توجه قیمت برابری یورو به دلار بود. حال پرسش اینجاست که چه عواملی باعث افت شاخص دلار، رشد ارزش یورو و همچنین رشد قیمت های جهانی شد و این روند تا چه حد می تواند پایدار باقی بماند؟

اوج گیری ارزها در برابر دلار

محصولات | سیاست | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

در هفته ای که گذشت شاخص دلار (میانگین قدرت دلار در برابر سایر ارزها) با افت قابل توجهی مواجه شد. این شاخص که در وقت ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در محدوده 103 واحدی قرار گرفته بود، حالا به عدد 95 تا 96 واحد رسیده هست. به عبارتی، شاخص دلار که نشان دهنده قدرت دلار در برابر ارزهای عمده دنیا است در محدوده کف 6 ماهه قرار گرفته هست. علت مهم افت شاخص دلار، نه تضعیف اقتصاد دلاری، بلکه تقویت اقتصادهای صاحب سایر ارزهای عمده دنیا است.

در روز سه شنبه هفته گذشته، بعد از صحبت ماریو دراگی، مدیر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، قیمت برابری یورو به دلار رو به افزایش گذاشت و از محدوده 117/ 1 مرتبه به سطح 144/ 1 مرتبه (بالاترین میزان در بیش از یک سال گذشته) رسید. ماریو دراگی در صحبت خود وعده داده بود که اروپا قصد دارد سیاست های پولی خود را به سمت انقباض پیش ببرد و تزریق پول را کندتر کند. دراگی اعتقاد است که روند اصلاح اقتصاد اروپا تدریجا در حال رخ دادن است بنابراین نیازی به ادامه سیاست های انبساطی در حوزه یورو وجود ندارد.

همین صحبت باعث شد که انتظارات از اقتصاد حوزه یورو مثبت تر شده است و به زیاد کردن قیمت برابری یورو در برابر دلار انجامید. همزمان با این موضوع، مارک کارنی، مدیر بانک مرکزی بریتانیا، در اظهاراتی مشابه و با نشانه مدیریت روند برگزیت عنوان کرده است که بریتانیا نیز قصد دارد سیاست هایی انقباضی و احتمالا زیاد کردن قیمت بهره را در پیش بگیرد. آمارها نشان می دهند که دولت ژاپن نیز خرید اوراق قرضه در عملیات بازار باز را کندتر کرده است و سیاست های اقتصادی در ژاپن نیز به سمت کم کردن انبساط پیش می رود. این پرسشها موجب شد که دلار در برابر سایر ارزها با سقوط قیمت برابری مواجه شود.

آنالیز تحولات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

در ماه های اخیر و بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا، همواره این انتظار وجود داشته است که سیاست های انقباضی در حوزه دلار به صورت یکطرفه اعمال شود. ولی حالا در سایر اقتصادهای بزرگ دنیا نیز زمزمه هایی از اعمال سیاست های انقباضی یا دست کم کم کردن گستردگی سیاست های انبساط پولی، به گوش می رسد.این عوامل دست به دست هم دادند تا شاخص دلار کمترین میزان خود را در 6 ماه گذشته تجربه کند. طبیعتا کم کردن شاخص دلار منجر به زیاد کردن قیمت های جهانی خواهد شد. کمااینکه در روزهای گذشته بهای جهانی فلزات اساسی مانند مس و روی نیز زیاد کردن یافته هست. ولی کم کردن شاخص دلار و زیاد کردن ارزش نسبی ارزهای عمده دنیا با ریسک های عمده ای نیز مواجه است.

ریسک قیمت ها و ابهام در ادامه روند قیمت های جهانی

اول آنکه اصولا افت شاخص دلار و رشد ارزش نسبی سایر ارزهای عمده با زیاد کردن بهای جهانی هر اونس طلا همراه می شود. این در حالی است که قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته تصویر العمل معناداری نشان نداده هست. از طرف دیگر، روند قیمت های برابری ارزهای مهم دنیا در برابر دلار به محدوده های مقاومتی مهمی رسیده هست. اگرچه قیمت برابری یورو به دلار در روزهای اخیر تقریبا 5/ 2 درصد رشد کرده هست، ولی این قیمت به محدوده مقاومتی رسیده که در 14 ماه گذشته معتبر بوده است.

محصولات | سیاست | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

نشانه های تکنیکال قابل توجهی در این محدوده نمایان است که می تواند منجر به اصلاح قیمت برابری یورو به دلار شود. از طرفی یکی از بااهمیت ترین عوامل افت شاخص دلار در روزهای گذشته، رشد برابری یورو در برابر دلار بوده است.بنابراین شاخص دلار می تواند به دلایل تکنیکال در روزهای آینده با رشد مواجه شود. ضمنا نباید فراموش کرد که کارها متقابل بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا نیز در آینده می تواند باعث اصلاح قیمت ها و زیاد کردن شاخص دلار شود. بنابراین، اگرچه کم کردن اخیر شاخص دلار در قیمت جهانی کالا اثرگذار هست، ولی از آنجا که ممکن است قیمت برابری یورو به دلار با ترساندن مواجه شود، نباید انتظار داشت که قیمت های جهانی با شیبی تند به رشد خود ادامه دهند.

آنالیز تحولات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

نگاهی جزئی تر به بازارهای جهانی

نفت: اگرچه در بازار جهانی نفت همچنان نگرانی های بنیادینی از جمله مازاد عرضه بالقوه وجود دارد، ولی در روزهای گذشته و همزمان با کم کردن شاخص دلار، بهای جهانی هر بشکه نفت نیز زیاد کردن یافته هست. در حالی که بهای هر بشکه نفت برنت در آخر هفته نهایی به 31 خرداد در محدوده 44 دلار قرار داشت، حالا قیمت آن به 47 تا 48 دلار رسیده هست. مازاد عرضه نفت شیل و زیاد کردن عرضه در بعضی کشورها از جمله لیبی باعث شده است است که بهای نفت همچنان با ترساندن مواجه شود. ولی دلایل تکنیکال و تحرکات در سمت تقاضای نفت باعث شده است است که فعالان بازار جهانی نفت کف جدیدی را شناسایی کرده و باعث زیاد کردن بهای هر بشکه نفت شوند.

پتروشیمی: در حالی که در هفته گذشته بهای نفت به علت کم کردن شاخص دلار رشد نشان داد، ولی رشد قابل توجهی در بازار محصولات پتروشیمی مشاهده نشد. متانول همچنان با قیمت 270 دلار و اوره با قیمت کمتر از 190 دلار در حال معامله هست. بهای جهانی پلیمرها نیز رشد چندانی را تجربه نکرده هست. به نظر می رسد که عوامل تولید و مصرف در بازار جهانی محصولات پتروشیمی همچنان کار را جهت رشد قیمت این محصولات سخت کرده است.

فلزی و معدنی ها: از چند ماه گذشته انتظار می رفت که بهای جهانی فلزات روی و مس در نیمه دوم سال میلادی روندی صعودی به خود بگیرد. چند ماه بود که موجودی انبار فلزات مس و روی دنیا در حال کم کردن بود و همزمان با آن قیمت ها نیز مسیر نزولی طی می کرد. حالا با کم کردن شاخص دلار بهای هر تن فلز روی از محدوده 2600 دلار به محدوده بیش از 2700 دلار رسیده هست. قیمت جهانی فلز مس نیز در هفته گذشته از محدوده 5 هزار و 700 دلاری به محدوده 5 هزار و 900 دلاری رسیده است.

ضمنا باید به این توصیه توجه داشت که قیمت آربیتراژی بین بورس فلزات لندن و بازار فلزات در چین در هفته های اخیر به شدت رشد کرده بود و حالا شاهد زیاد کردن تقاضا در بورس فلزات لندن هستیم. راجع به فولاد و سنگ آهن تحلیل ها هنوز تغییری نکرده هست. از آنجا که دولت چین قصد دارد جهت کنترل آلودگی زیست محیطی ظرفیت تولید فولاد خود را کم کردن دهد، این امکان وجود دارد که قیمت فولاد همچنان صعودی باشد. ولی با توجه به موجودی انبار سنگ آهن در بازارهای جهانی، انتظار می رود که این رشد قیمت جهت سنگ آهن تجربه نشود.

بازتاب بازارهای جهانی در بورس تهران

همان طور که پیش تر اشاره شد، تحرکات بازارهای جهانی در هفته گذشته باعث زیاد کردن تحرکات در بعضی گروه های حاضر در بازار سهام پایتخت کشور عزیزمان ایران شد. در هفته گذشته بیشترین ارزش معاملات جهت گروه های فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی رقم خورد. این در حالی بود که ارزش روزانه معاملات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران چنگی به دل نمی زد. حال پرسش بسیاری از فعالان بازار این است که تحولات اخیر بازارهای جهانی چه تأثیر بر بازار سهام پایتخت کشور عزیزمان ایران خواهد داشت. باید این توصیه را مورد نظر داشت که 50 درصد از ارزش بازار سهام پایتخت کشور عزیزمان ایران به شرکت های وابسته به قیمت های جهانی تعلق دارد.

بخش عمده این ارزش بازار نیز در اختیار گروه محصولات شیمیایی (پتروشیمی ها) قرار دارد. از آنجا که انتظار نمی رود قیمت در بازار محصولات پتروشیمی جهش قابل توجهی را تجربه کند، فعالان بازار سهام حاضر نشدند در هفته گذشته در قیمت های اوج خریدار سهام شرکت های این گروه باشند. ولی در گروه فلزات اساسی که در هفته گذشته با رشد قیمت های جهانی همراه شده است بود، علاوه بر زیاد کردن ارزش معاملات شاهد زیاد کردن قیمت سهام نیز بودیم. این گروه از شرکت ها افق روشن تری را در بازارهای جهانی دارند و انتظار می رود با ثبات قیمت های جهانی فلزات در محدوده های فعلی، شاهد زیاد کردن اقبال سهامداران و همچنین زیاد کردن سودآوری شرکت ها باشیم. باید در نظر داشت که اغلب شرکت های وابسته به بازار جهانی فلزات قیمت های آینده نگری شده است در بودجه خود را در محدوده ای پایین تر از محدوده فعلی قرار داده اند.

واژه های کلیدی: محصولات | سیاست | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

آنالیز تحولات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

آنالیز تحولات در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *