خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ آنها تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند ، آخوندی

آنچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها ازدرون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از درون است که دو روی یک سکه است و این حقیقت را

ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ آنها تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند ، آخوندی

آخوندی: ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ آنها تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند

عبارات مهم : عباس آخوندی – شورای شهر

آنچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها ازدرون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از درون است که دو روی یک سکه است و این حقیقت را نشان می دهد ما اساسا مفهوم شهر، مفهوم قانون و مفهوم شهروند را از دست داده ایم.

دو بار استیضاح شدم که اصلا برایم مهم نیست، ایستادن در برابر سوداگرانی که تصمیم می گرفتند کجای شهر چه چیزی بسازند هزینه دارد که باید آن را بپردازیم.

ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ آنها تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند ، آخوندی

به گزارش ایسنا، صبحگاه امروز پیروز حناچی از سمت معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی جای خود را به محمدسعید ایزدی، مدیرعامل سابق شرکت عمران و بهسازی داد. حناچی در این مراسم به عنوان مشاور وزیر در حوزه معماری و شهرسازی معرفی شد. عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در جریان مراسم تکریم و معارفه معاون معماری و شهرسازی اظهار کرد: در مقطعی هستیم که باید بلند صحبت کنیم. من دو بار استیضاح شدم ولی هیچ برایم مهم نیست. می دانم هنگامی که جلوی سوداگران شهری می ایستید بی هزینه نیست. در یک جلسه می نشستند یک معامله می کردند. شما اگر جلوی آن را بگیرید هزینه باید بدهید. ولی من فکر می کنم آخر کار ما باید هزینه بدهیم. اگر قرار بر این نبود که به زندگی دانشگاهی خودمان ادامه می دادیم. فکر می کنم نیاز داریم که تصمیمات را بر اساس اجماع بگیریم.

آخوندی: ظرفیت پایتخت کشور عزیزمان ایران حدود ۸ میلیون بود که به ۱۱ میلیون رساندند

آنچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها ازدرون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از درون است که دو روی یک سکه است و این حقیقت را

وی با اشاره به ابتدای سال ۱۳۹۲ گفت: از همان ابتدا به شهرداری گفتیم چقدر ظرفیت سکونت پذیری ایجاد کردید. الان ظرفیت جمعیت پذیری پایتخت کشور عزیزمان ایران بالای ۱۱ میلیون نفر است در حالی که قرار بوده حدود ۸ میلیون نفر در این شهر زندگی کنند. الان آقای دکتر نجفی اگر بخواهد خود را شهردار موفقی معرفی کند این است که بگوید ۲ میلیون نفر به ظرفیت جمعیت پذیری شهر اضافه کردم؛ در حالی که این کار عین بیراهه هست. کار مشکل داریم و از آن سخت تر مفهوم کشور عزیزمان ایران هست. آخر کار باید شهر یک نشانی از کشور عزیزمان ایران داشته باشد. هزاران میلیارد تومان هزینه شد ولی هنگامی که به پردیس یا پرند می روید چه نشانی از کشور عزیزمان ایران می بینید؟ الان در پایتخت کشور عزیزمان ایران به تدریج چه نشانی از کشور عزیزمان ایران باقی مانده است؟ برگشتن به مفهوم کشور عزیزمان ایران و برجسته کردن مفهوم کشور عزیزمان ایران تبدیل به یک معضل شده است هست. مفهوم کشور عزیزمان ایران در خود کشور عزیزمان ایران در غربت است.

آخوندی ادامه داد: اگر قرار بود در کشور عزیزمان ایران زندگی نکنیم آیا باید این همه زحمت را تحمل کنیم؟ ما کشور عزیزمان ایران را می خواهیم، اگر مفهوم مدنیت، اسلام جهت ما مطرح نیست اصلا آیا باید این همه زحمت را تحمل کنیم؟ اینها پایه ای ترین پرسشها شهرنشینی کشور عزیزمان ایران هست. بعضی افراد به این مفاهیم بی توجهی می کنند که نشان دهند کارآمد هستند؛ در حالی که کارآمدی این است که توسعه پایدار ایجاد کنند. مگر می شود به جان کشور عزیزمان ایران بی توجه بود و بگوییم کشور عزیزمان ایران را توسعه می دهیم؟ توسعه کالبد کشور عزیزمان ایران بدون توجه به مفهوم چه لطفی دارد؟

آخوندی: ۱۹ میلیون نفر در بد بختی زندگی می کنند

ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ آنها تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند ، آخوندی

وی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری اظهار کرد: بازآفرینی شهری به معنای برگشتن به مفهوم مدرنیته، توسعه و کشور عزیزمان ایران هست. اگر بخواهیم به این مفاهیم برگردیم خیلی باید گفت و گو کنیم. آمار سال ۱۳۹۵ آمار تکان دهنده ای است که نشان می دهد کشور در چه کج راهه ای قرار داشته هست. حدود ۲۴ میلیون خانوار و وحدود ۲۷ میلیون منزل داریم ولی واقعا وضع مردم خوب است؟ این نشان از عدم تعادل مطلق هست. از یک طرف ۲۷ میلیون منزل دارید و از طرف دیگر ۱۹ میلیون نفر در بد بختی زندگی می کنند. مگر در بیابان منزل ساختن مساله بازآفرینی شهری، بافت فرسوده یا حاشیه نشینی را حل می کند؟

آخوندی با بیان اینکه در دوره بسیار مشکل به سرمی بریم و راه ناپیموده بسیار طولانی را در پیش داریم گفت: وضع شهرسازی در کشور عزیزمان ایران بسیار آشفته بود و هنوز هم تا رسیدن به مرحله قابل قبول کار بسیار مشکل داریم. شاید از جهت تکنیکی بحث شود که ما دو مساله توانایی جابه جایی و توانایی زندگی را داریم. در کشور عزیزمان ایران در باب مفهوم شهر دچار سرگشتگی و گم گشتگی شده است ایم.

آنچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها ازدرون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از درون است که دو روی یک سکه است و این حقیقت را

آخوندی: سوداگران تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند

وی افزود: آنچه به عنوان مفهوم شهر، قانون، حق و حق مداری است را از دست داده بودیم. شهری که در عرصه تاخت و تاز سوداگران بود و آنها می توانستند جهت این شهر تصمیم بگیرند کجا چه بسازند و چگونه بسازند. شاید عده ای فکر کنند که من اغراق می کنم ولی من بر این باور هستم که ما در کشور عزیزمان ایران چند دهه درگیر خواهیم بود. هنگامی که یک نظام شهرنشینی از قاعده خارج می شود به این راحتی نمی توانید با یک تصمیم دولتی و اداری به قاعده خودش برگردد.

ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ آنها تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند ، آخوندی

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آنچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها ازدرون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از درون است که دو روی یک سکه است و این حقیقت را نشان می دهد ما اساسا مفهوم شهر، مفهوم قانون و مفهوم شهروند را از دست داده ایم.

آخوندی: ۲۵ درصد جمعیت کشور عزیزمان ایران در یک نقطه فشرده شده است است

آخوندی با اشاره به اوضاع شهرهای تهران، مشهد و سایر کلانشهرها گفت: در هر جای شهر عدم تعادل دیده می شود. ۲۵ درصد جمعیت شهری کشور عزیزمان ایران در یک نقطه بسیار فشرده جمع شده است هست. در پایتخت کشور عزیزمان ایران از یک طرف دارای ۵۰۰ هزار واحد خالی هستیم و از طرف دیگر انسانهایی در بد بختی مطلق زندگی می کنند. این چه تعادلی است؟ این پرسشها را با دستور و بخشنامه مگر می شود حل کرد؟ در منطقه ۱ که باغشهر پایتخت کشور عزیزمان ایران بوده اساسا باغی باقی مانده است؟

وی رسیدن به یک اجماع و فهم شهرنشینی در کشور عزیزمان ایران را بسیار سخت دانست و افزود: شهری که حکایت مدنیت، حقوق، شهروند، فرهنگ و ادب، موسیقی، هنر و زیبایی، لذت، آسایش، امنیت و انسانهای فرهیخته داشته باشد هنوز گرفتار هستیم. عوض کردن یک سری مباحث به عدد و رقم و فشار روی فشار که این عدد و رقم باید ادامه پیدا کند. در مجلس هم گفتم نمی خواهم عضوی از اینروند باشم که شهر را بفروشم که ثابت کنم روند ساختمان سازی در کشور عزیزمان ایران توسعه دارد. ساختمانی ارزشمند است که بتواند بر مبنای مدنیت و شهرنشینی شکل بگیرد.

آخوندی تصریح کرد: با توجه به مجموعه فهمی که آدم از منافع ملی کشور عزیزمان ایران دارد و تواناییهایی که در بین همکاران است که هرکدام از آنها دارای ارزشهای خاص خودشان هستند تصمیم گیری کار بسیار دشواری هست. ولی چون مبنای من در همکاری با دوستانم بر پایه صداقت و درک کارشناسی بر اساس توسعه ملی بوده، تصمیم به این جابه جایی گرفتم.

وی افزود: دکترحناچی جهت من بسیار عزیز بوده و هستند و همچنان در خدمتشان خواهیم بود. دکتر ایزدی نیز از افراد صاحب سبک و صاحب نظر در حوزه معماری و شهرسازی است.

حناچی: تا قبل از سال ۱۳۹۲ شورای عالی محلی از اعراب نداشت

همچنین پیروز حناچی در جریان این مراسم گفت: شورای عالی شهرسازی را در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ در شرایطی تحویل گرفتم که مهم ترین مسئله ما جایگاه نازل این شورا در تصمیم گیریهای سطح کشور بود. به واقع شورای عالی در تصمیمات کلان، محلی از اعراب نداشت و حتی در بعضی از جاها که محل اعمال نظر بود برعکس عمل می کرد.

وی افزود: مصوباتی داشتیم که در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران دو طبقه به ساختمانها اضافه می کرد بدون اینکه تاثیرات آن دیده شود یا تغییرات وسیعی در طرح تفصیلی که تک تک بررسی و تلاش شد به جایگاه مهم خود بازگردد؛ هرچند بسیاری از این کارها تاثیرات خود را بر روی شهرها گذاشته و به آسانی قابل بازگشت نیست.

به گفته حناچی، از محورهایی که مورد نیاز بود نسبت به آن حساسیت ایجاد شود بحث کیفیت مدیریت شهری بود. تمام تلاش خود را جهت اصلاح کمیسیونهای ماده ۵ انجام دادیم. این کمیسیون مسیر جداگانه ای را در پایتخت کشور عزیزمان ایران و شهرها و حتی شهرهای کوچک طی می کرد. مقاومتهای زیادی هم صورت می گرفت.

حناچی: به شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران گفتم باید عوض کردن رویکرد بدهید

معاون سابق معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بعد از نیمه سال ۱۳۹۲ با قبل از آن یک عوض کردن رویکرد جدی داشتیم. خاطرم است در هفته اول مسوولیت به شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران عرض کردم که ما نیازمند عوض کردن رویکرد در شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران هستیم. با روشهای قبلی دیگر قابل ادامه نیست. نه اعضای شورای عالی و نه اعضای کمیسیون ماده ۵ مثل قبل تصمیم نخواهند گرفت و شما ناچار به عوض کردن رویکرد هستیم. خوشحالم بعد از چهار سال اعلام کنم که ما موفق شدیم.

وی با بیان اینکه اوضاع شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران را قبل و بعد از سال ۱۳۹۲ در بافتهای تاریخی و توقف بلندمرتبه سازی می توانید مقایسه کنید گفت: در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی با دو نگاه مواجه بودیم. در عین حال که باید حفاظت می کردیم باید به توسعه می اندیشیدیم. از کارها دیگری که این فضا را وزیر محترم فراهم کردند توجه دولت به عنوان کیفیت زندگی در شهرها بود. اشاره شد به فاصله عمیقی که بین نحوه مدیریت کلانشهرها و دولت وجود داشت که هر روز عمیق تر می شد. کمیته جدیدی در دولت به وجود آمد و انقدر این عنوان تاثیرگذار بود که دولت یک کمیسیون تشکیل داد.

معاون سابق معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حساسیت زیادی روی کلانشهرها داشتیم. مدیران ارشد کلانشهرهای کشور را به مناسبتهای متفاوت دعوت کردیم و اگر مورد نیاز بود تذکراتی داده می شد. کار مشکل بود ما در مسیری وارد شده است بودیم که قبلا وجود نداشت و قطعا دلخوریهایی هم ایجاد می کرد.

حناچی گفت: از مهمترین کارهایی که شاید تصمیم این دولت بود بحث تقسیمات کشوری بود. در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ شهر مصوب در کشور داریم. شهرهایی داریم که زیر ۱۰۰۰ نفر هستند. در این دوره دولت عوض کردن رویکردی داشت و عملا شهر جدیدی تصویب نشد.

حناچی: پدیده شاندیز و پردیس بان را متوقف کردیم

حناچی یادآور شد: از اقداماتی که خیلی حساسیت برانگیز بود موضوعاتی شبیه پدیده شاندیز و پردیس بان بود که شکل شخصی داشتند ولی به شکل سهامی عام عمل می کردند و اگر ادامه پیدا می کرد پرسشها جدی را به وجود می آورد. همچنین نظارت و پایش تخلفات را به طور دائم داشتیم. به موقع اعلام کردن مغایرهای اساسی به استانها نیز از دیگر کارها بود. البته این کار بسیار پرهزینه بود و فشار عمده آن بر روی آقای وزیر بود. همچنین در این دوره با همکاری دوستان در کمیته ۳ و عنایت خاص دفتر تخصصی این عنوان را در دبیرخانه پیگیری کردیم.

ایزدی: با سرگشتگی جایگاه کشور عزیزمان ایران مواجهیم

محمدسعید ایزدی نیز اظهار کرد: از دکتر حناچی که دوستی ما از مرز ۳۰ سال گذشته بسیار سپاسگزارم.

وی افزود: آنچه امروز با آن مواجهیم سرگشتگی جایگاه کشور عزیزمان ایران هست. متاسفانه ما تعریفی از توسعه داریم. هنگامی که از توسه حرف می زنیم هیچ تعریف روشنی را بین آحاد گروههای دخیل نمی بینیم. ما باید این را به مفهوم واقعی خودش را برگردانیم.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث عدم تعادل در توزیع جمعیت گفت: نگاه از اوج به پایین در فرآیند برنامه ریزی شهری از پرسشها بزرگی است که باید به آن توجه شود. بحران هویت و از دست دادن آنچه از گذشته داشتیم و انقطاع از گذشته باعث بروز مشکلاتی در شهرسازی و معماری شده است هست. امیدواریم در هر سه عنوان سرزمین، شهر و مقیاس ساختمان اصلاحاتی را داشته باشیم.

ایزدی تاکید کرد:امیدواریم با توجه زیاد به مفهوم ایرانشهری، احیای طرح جامع سرزمین و تدوین سند سیاستهای ملی توسعه در دستور کار قرار گیرد. ارتقای جایگاه شورای عالی معماری و شهرسازی و تثبیت این نقش و جایگاه به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری و تصمیم گیری در حوزه های شهری و معماری نیز باید مورد توجه باشد.

وی گفت: عزیزان ما در گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور طی دو نامه مفصل در دو ماه گذشته اقدام به تدوین راهبردهایی ارزشمند کردند که در نخستین وقت این کارها را عملیاتی خواهیم کرد.

تعامل خوبی با شورای شهر خواهیم داشت

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش شهرداریها و شورای شهر گفت: نوید این کار فراهم شده است که تعامل خوبی با شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به عنوان یکی از استراتژیک ترین نقاط تصمیم گیری داشته باشیم. یکی از موفقیتهای ما در حوزه عمران و بهسازی شهری تشکیل ستاد بازآفرینی شهری بود که نمایندگان ۲۰ نهاد دور هم جمع می شوند و با هم تصمیم می گیرند.

شهرها دیگر نیازمند توسعه کمی نیستند

وی درخصوص سیاست بازآفرینی شهری گفت: شرایط کنونی شهرهای ما ایجاب می کند این اقدام را انجام دهیم؛ آیا که شهرهای ما دیگر نیازمند توسعه کمی و بزرگ مقیاس مثل دهه ۷۰ نیستند. شاید مهمترین اقدام تاکید بر بحث زیست پذیر کردن و ارتقای کیفیت زندگی در شهرها هست. جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در ۲۷۰۰ محله در شهرهای کشور درگیر اوضاع اسفباری در کیفیت زندگی ارزش هستند. اگر به محدوده های دیگر مثل رودخانه ها، مبادی ورودی شهرها و سایر اراضی که کاربری ناهمگون دارند نیاز به کیفیت زندگی بیش از پیش نمایان می شود.

بهشتی: عدل و عمارت به شهرها برگشته است

همچنین سید محمد بهشتی ـ استاد دانشگاه ـ اظهار کرد: دوره گذشته وزارت آقای آخوندی این حسن را داشت که ما شاهد عدل و عمارت بودیم که وظیفه عدل به عهده معاونت معماری و شهرسازی بود. چیزی که افسارش گسیخته شده است بود به وسیله یک معاونت شهرسازی باید مهار می شد که حقیقتا اتفاق افتاد. با حضور دکتر حناچی ما شاهد یک دوره بسیار ارزشمندی هستیم در عینی که عدل برقرار شد؛ نه کامل ولی در مسیر عدل قرار گرفتیم. البته در حوزه عمارت هم که مربوط به حوزه دکتر ایزدی بود این اتفاق افتاد.

وی افزود: در گذشته شرکت عمران و بهسازی و همچنین معاونت معماری شهرسازی خیلی کار کردند و خیلی هم خرابی به بار آورند. این بار خیلی کار کردند و خیلی آبادانی به بار آوردند.

بهشتی با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۲ همه قوانین و مقررات به کمیات می پرداخت، گفت: انقدر این قصه ادامه پیدا کرد و انقدر کیفیت تقلیل پیدا کرد که ما شاهد سیطره همه جانبه کمیت بودیم و جایی جهت کیفیت باقی نماند. ولی در این دوره با تاسیس کمیته ۳ شاهد بودیم که کشور ما در ساز و کارهای مدیریتی رفته رفته جهت عرض اندام کیفیت راه باز کرد آن هم با اولویت قائل شدن کیفیت نسبت به کمیت.

بنابراین گزارش پیروز حناچی از ابتدای دولت یازدهم عهده دار سمت معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بود که همواره انتقاداتی نسبت به نحوه مدیریت کلانشهرها داشت. از جمله کارها او توقف پروژه اطلس پلازا، هرمزان، برج فرشته، کمک به جلوگیری از تخریب ویلای نمازی و … بود. حناچی طی چهار سال فعالیتش حساسیت بالایی نسبت به تخلفات حوزه شهرداری بخصوص در بحث شهرفروشی داشت. در بحث املاک نجومی نیز گفته شد حناچی یکی از کسانی است که در افشا و رسانه ای کردن این پرونده نقش مثبتی ایفا کرد.

واژه های کلیدی: عباس آخوندی | شورای شهر | شهرسازی | معماری | شهرهای | زندگی | ایران | میلیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *