خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تعویض شهردار هم به داد مردم نرسید ، گلایه مردم از شلوغی واگن ها

شلوغی واگن های مترو و زیاد بودن سرفاصله قطارها به یکی از دغدغه ها و پرسشها مهم مردم تبدیل شده است است.

تعویض شهردار هم به داد مردم نرسید ، گلایه مردم از شلوغی واگن ها

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛شرکت‌های خارجیبعد از شروع جنگ تحمیلی کشور عزیزمان ایران و عراق، ، کشور عزیزمان ایران را ترک کردند و طرح توسعه مترو در سال60 متوقف شد. در سال 63 مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه از ضرورت احداث مترو دفاع کرد و در فروردین ۱۳۶۴ هیئت وزیران اجرای طرح مترو تهران را تصویب و فعالیت‌ مترو مجدداً در پایتخت کشور عزیزمان ایران شروع شد و اکنون پایتخت کشور عزیزمان ایران 8 خط مترو دارد.

اگر تهرانی باشید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، حداقل روزی دوبار باید به ایستگاه های مترو مراجعه کنید و جهت رسیدن به محل کار، زندگی و یا هر مقصدی که دارید سوار واگن ها بشوید. واگن هایی شلوغ که گاهی از شدت فشار جمعیت آدم له می شود و بعضی ها هم جهت جا کردن خودشان در مترو با تمام توان و نیروی جسمانی خود فشار می آورند که شما زیاد له می‌شوید.

برای شنیدن نظرات مردم راجع به اوضاع فعلی به واگن های مترو رفتیم که البته حراست مترو اجازه گفتگوی عادی با مردم را به ما نداد،اما با چندینه نفر گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تعویض شهردار هم به داد مردم نرسید ، گلایه مردم از شلوغی واگن ها

مهدی بالای 40 سال دارد و شغلش آشپزی هست. او می گوید هرروز با مترو به سرکار می‌رود و از فشار جمعیت داخل واگن ها گله دارد. به نظر او جهت برطرف این مسئله باید تعداد قطارها اضافه بشود و می‌گوید حداقل هفته ای یک بار از قطار جا می‌ماند.

پیمان دانشجو است و علت شلوغی و همهمه در مترو را زیاد بودن سرفاصله حرکت قطارها و کمبود واگن می‌داند و می‌گوید در ساعات شلوغی باید متروهای بیشتری در ایستگاه‌ها بیاید.

وهاب که شغل خود را حسابرسی عنوان می‌کند نظرش این است که بهتر است وقت بین قطارها کم کردن یابد و می‌گوید اکثر اوقات به علت شلوغی از قطار جا می‌ماند.

مریم هم که دانشجو است همین نظر را دارد. به علاوه اینکه می‌گوید تعداد واگن ها باید زیاد شود. اسماعیل هم که در تجهیزات پزشکی کار می‌کند از شلوغی جمعیت داخل واگن ها گله دارد و علت آن را کمبود قطار می‌داند و می‌گوید مسئولین از این اوضاع اطلاع دارند ولی اینکه کاری نمی کنند بستگی به وجدان کاریشان دارد.

شلوغی واگن های مترو و زیاد بودن سرفاصله قطارها به یکی از دغدغه ها و پرسشها مهم مردم تبدیل شده است است.

دیدیم که بیشترین گله مردم از مترو، تاخیر ساعات رسیدن قطارها و همچنین کمبود واگن هست. جهت استفاده بهتر از ظرفیت متروی پایتخت کشور عزیزمان ایران باید میزان واگن‌های موجود 2 برابر شود. طبق صحبت های مسئولین، اکنون هزار و 200 واگن در مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران فعال است که جهت خدمت رسانی مطلوب‌تر باید این رقم دو برابر شود و البته افتتاح خطوط تازه این رقم را زیاد کردن می‌دهد. بنابراین با ورود واگن های جدید، توان مسافربری مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران زیاد کردن پیدا می کند.

به گفته علی عبدالله‌پور،قائم مقام مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه جهت تأمین نیاز مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران در مدت کوتاه و برطرف بعضی از پرسشها مردم در حمل و نقل عمومی پایتخت، نیاز به واردات فوری واگن داریم.

محسن هاشمی، مدیر شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌هایی که از گذشته انجام شده، مردم نسبت به ترافیک و آلودگی هوا هنوز دغدغه‌مند هستند، می‌گوید: در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار مسافر به وسیله شبکه مترو جابجا می‌شوند ولی می‌توان با اضافه کردن واگن، این سفرها را به ۱۰ میلیون سفر ارتقاء داد که بر همین اساس ما نیازمند ۳ هزار واگن هستیم ولی می‌بینید که تنها هزار واگن در حال حاضر در شبکه حمل و نقل عمومی وجود دارد که اگر ۲ هزار واگن دیگر به همین زیرساخت‌های موجود اضافه شود، می‌توانیم روزانه ۱۰ میلیون مسافر را جابجا کنیم.

افزایش ظرفیت جابجایی مسافر با تامین 2 هزار واگن

محمد علیخانی، مدیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران راجع به توسعه ناوگان ریلی پایتخت می‌گوید: تقویت حمل و نقل ریلی با محوریت مترو یکی از اولویت های شورای پنجم هست. در پایتخت کشور عزیزمان ایران 280 کیلومتر زیرساخت آماده در بخش مترو داریم ولی با کمبود تجهیزات مواجه هستیم که واگن از جمله این کمبودهاست.

محمد علیخانی افزود: ظرفیت جابجایی مسافر از طریق خطوط مترو وجود دارد، ولی به علت کمبود تجهیزات نمی توانیم از تمام این ظرفیت استفاده کنیم از این رو باید در درجه اول واگن های مورد نیاز خطوط مترو را تامین کنیم که در حال حاضر تامین 2 هزار واگن هزینه بسیار سنگینی دارد.

وی ادامه داد:با تامین 2هزار واگن، ظرفیت فعلی جابجایی مسافر در پایتخت کشور عزیزمان ایران 2 تا 3 برابر زیاد کردن می یابد.

تعویض شهردار هم به داد مردم نرسید ، گلایه مردم از شلوغی واگن ها

پس از سالها مقاومت معنادار دولت در برابر تامین تجهیزات مترو پایتخت، همسویی فکری مدیریت شهری تازه پایتخت کشور عزیزمان ایران با دولت موجب شد که فاز اول «تجهیز موثر شبکه مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران به واگن» از سوی دولت کلید بخورد. با توجه به مصوبه دولت در زمینه برنامه جامع کم کردن آلودگی هوای کلانشهرها، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دستور کار جدی دولت قرار داده شد و به همین جهت عنوان تامین 2 هزار واگن جهت متروهای کشور در بودجه عمرانی مصوب دولت در امسال پیش‌بینی شد.

لازم به ذکر است؛کمبود دسترسی شهروندان به امکانات حمل و نقل عمومی یکی از بااهمیت ترین عوامل بروز ترافیک و در نتیجه، شدت گرفتن آلودگی هوا در پایتخت است و یکی از بااهمیت ترین چالش های پیش روی مدیریت شهری، حل معضلات ناشی از میزان دسترس پذیری وسایل حمل و نقل عمومی است که رابطه مستقیمی با میزان ترافیک دارد.

گفتنی است؛دست‌کم هزار واگن سهم مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران است و دولت در بودجه امسال 5 هزار میلیارد تومان جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور پیش‌بینی کرده است.

لزوم زیاد کردن تعداد قطارهای مترو جهت کم کردن سرفاصله ها

شهردار تهران گفته است که برنامه هایی دارد تا در این زمینه کارها حائز اهمیتی انجام شود. مهمترین مسئله خطوط متروی پایتخت کشور عزیزمان ایران کمبود ناوگان است که باید هرچه سریعتر تعداد قطارهای مترو را زیاد کردن دهیم تا سرفاصله های حرکت در خطوط کم کردن یابد.

شلوغی واگن های مترو و زیاد بودن سرفاصله قطارها به یکی از دغدغه ها و پرسشها مهم مردم تبدیل شده است است.

نجفی با اشاره به سرفاصله حرکت قطارها خاطرنشان می‌کند:در حال حاضر این عدد به طور میانگین ۵ دقیقه است و مورد نیاز است سرفاصله های قطارها را به 3 دقیقه و نیم یا در حالت ایده ال به ۳ دقیقه کم کردن دهیم وقرار است هزار واگن طی برنامه‌ای در اختیار پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار گیرد.

برای تحقق وعده های عنوان شده است از سوی مسئولین و زیاد کردن قطارها هم نیاز به منابع مالی ریالی و هم نیاز به منابع مالی ارزی هست. شهرداری باید با کمک دولت تعداد قطارها را زیاد کردن دهد نه اینکه هردوی این ارگان ها فقط به بیان یک سری وعده بسنده کنند.

در سال‌های گذشته نحوه اداره شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران از نگاه دولت دچار اشکالاتی بود از این رو به تعهدات خود در خصوص حمل و نقل عمومی کلانشهرها و مراکز استان ها عمل نکرد ولی با استقرار تیم تازه مدیریت شهری پایتخت کشور عزیزمان ایران و گزینش شهرداری که نگاهش با دولتمردان کابینه فعلی، همسو و هم‌راستا هست، مسیر کمک دولت به شهرداری هموار شده‌ است و فعالین رسانه ای هم کمک دولت در تامین کسری واگن مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران را به «آشتی‌کنان دولت و شهرداری» تعبیر کرده‌اند.

این عنوان به منزله دستاوردی جهت شهرداری تهران در زمینه جذب حمایت دولت در جهت مهار ترافیک و آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران تلقی می‌شود. دولت با چراغ سبزی که شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان داده، گامی در جهت تامین کسری واگن‌های مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران برداشته است.

تعویض شهردار هم به داد مردم نرسید ، گلایه مردم از شلوغی واگن ها

علی مطهری، نایب مدیر مجلس هم گفته است: بحث بازسازی و نوسازی اماکن عمومی به خصوص اماکن ورزشی و بستن پرونده مترو از اولویت اقداماتی است که باید در استان پایتخت کشور عزیزمان ایران انجام شود. پرونده مترو باید در کل استان با زمان‌بندی مشخصی بسته شود. ۳۵ نماینده استان تهران در مجلس همه در خدمت دولت و مجلس هستند، شورای شهر نیز همین نگاه را دارد.

دولت گفته است جهت برطرف بااهمیت ترین اولویت مترو یعنی نبود واگن به میزان کافی، با شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران همکاری و تعامل داردو شهرداری و شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران هم در تامین واگن های مورد نیاز وعده هایی داده اند. یکی از نقاط قوت شورای پنجم و شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران همسویی با دولت و مجلس است و بسیاری از شکاف ها را می توانند از بین بردن کنند ولی با این همه همسویی و هم نظری، هنوز شاهد هیچ اقدام عملی نبوده ایم و تاکنون فقط وعده هایی از نوع توخالی داده شده است است.

البته چندی پیش محسن هاشمی، مدیر شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی، آلودگی هوا را مسئله مهم و دغدغه مردم دانست و بر لزوم توسعه سیستم حمل و نقل ریلی به عنوان یک سیستم کارآمد تاکید کرد و گفت: اگر مجلس و دولت شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران را یاری نکنند، شکایت آنها را به نزد مقام معظم رهبری خواهد برد.

گزارش از شاهین شکوهی

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: حمل و نقل عمومی | افزایش ظرفیت | آلودگی هوا | هوای پایتخت | شورای شهر | شهرداری | ترافیک | آلودگی | مسافر | تهران | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *