خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تنها موجود دریاچه در خطر انقراض ، کاهش 7 سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی از کم کردن 7سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به هفته گذشته خبر داد.

تنها موجود دریاچه در خطر انقراض ، کاهش 7 سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

حجت جباری معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیستگروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ در خصوص آخرین اوضاع دریاچه ارومیه اظهار داشت: سطح تراز دریاچه ارومیه به علت گرم شدن هوا و تبخیر زیاد تاحدودی کم کردن داشته که این یک امری طبیعی در فصل بهار هست.
جباری در رابطه با اوج رفتن تراز دریاچه ارومیه در فصل های زمستان و بهار گفت: هر سال در این فصل ها دریاچه در حال آبگیری است و به همین علت تراز دریاچه اوج می رود ولی همزمان با گرم شدن هوا و کم شدن ورودی آب به دریاچه، شاهد کم کردن تراز و تبخیر آب دریاچه ارومیه هستیم که این مسئله از اوایل یا اواسط فصل پاییز اتفاق می افتد و این یک امر طبیعی است و در تمام دریاچه های دنیا روی می دهد.

عبارات مهم : آذربایجان – رودخانه

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی با اشاره به اوضاع کنونی تالاب های اطراف دریاچه ارومیه افزود: تالاب ها اغلب به دو قسمت فصلی و دایمی تقسیم می شوند. زیاد تالاب ها فصلی هستند یعنی در وقت بهار آبگیری می شوند و تا آواخر تابستان شاهد خشک بودن آن ها هستیم مانند تالاب آق گل در ماکو که یک تالاب فصلی است ولی بعضی تالاب ها دایمی هستند مانند تالاب سودوز که هر لحظه پر آب و سطح تراز بالایی دارد. تالاب های دیگر استان مانند دریاچه ارومیه اوضاع مشابهی دارند یعنی با گرم شدن هوا و تبخیر آب سطح تراز آنها کم کردن می یابد و در فصول دیگر به علت برف و بارندگی و زیاد کردن ورودی آب سطح دریاچه زیاد کردن می یابد.
وی در خصوص ورودی مهم دریاچه ارومیه تصریح کرد: ورودی مهم دریاچه ارومیه از 2 رودخانه زرینه و دیرینه نشأت می گیرد. در حال حاضر با توجه به اینکه در آخرهای فصل بهار هستیم و برف ها آب شده است اند و فصل کشاورزی شروع شده است و کشاورزان از آب رودخانه ها جهت زمین های کشاورزی استفاده می کنند، میزان آورد رودخانه هم به نسبت اوایل فصل بهار به علت کم شدن بارندگی کم می شود، چراکه میزان خروجی در این فصل از میزان ورودی آب به دریاچه زیاد هست، به همین علت سطح تراز دریاچه پایین می آید که این یک امر طبیعی هست.
جباری از آخرین تراز دریاچه ارومیه تا یک هفته گذشته خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه تا هفته گذشته 1270/99 بود که می توان گفت در این هفته به علت گرما و تبخیر این تراز تا 7 سانتیمتر کم کردن یابد.
وی در رابطه با تنها جاندار دریاچه که ارویا نام دارد، تصریح کرد: این جاندار که مختص دریاچه ارومیه است با کم کردن جمعیت روبه شده است هست، این جاندار را زمانی می بینیم که دریاچه آبگیری می شود و شوری آن کمتر از گذشته هست. تعداد این جاندار در دریاچه در حد نورمال نیست. این موجودات زیاد در آب های شور دیده می شوند ولی با خطر انقراض مواجه هستند.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آذربایجان | رودخانه | دریاچه | ارومیه | طبیعی | تالاب | اداره | دریاچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *