خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

سوغات دوم کشور افغانستان, نوازندگی، تکدی گری مدرن پایتخت ، نوازنده های اتوبوسی

نوازنده های اتوبوسی با خواندن اشعاری ناموزون، باعث بر هم زدن اعصاب مسافرانی می شوند که خسته از کار روزانه به منزل بازمی گردند.

سوغات دوم کشور افغانستان, نوازندگی، تکدی گری مدرن پایتخت ، نوازنده های اتوبوسی

به گزارش خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی کلوب خبرنگاران جوان؛ این روزها نوازنده ها با حضور در اتوبوس های شرکت واحد، اعصاب مسافران را به بازی گرفته و خستگی ناشی از کار روزانه را صد برابر می کنند، این عنوان ضمن ایجاد تنش به معضلی جهت مسافران تبدیل شده است که با شکستن هنجارها روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود و راه حل مناسبی جهت آن اتخاذ نشده است.
*نوازنده های اتوبوسی
نوازنده های اتوبوسی در اصل به افرادی اطلاق می شود که از کشورهای همسایه شرقی یعنی پاکستان و افغانستان وارد کشور شده است و از آنجایی که شغل مناسب پیدا نمی کنند و یا توانایی در انجام بعضی کارها را ندارند به مشاغل کاذب روی آورده و با این که صدای مناسبی ندارند، ولی در بی-آر -تی ها حضور یافته و دقایقی مسافران را مهمان صدای ناموزون ارزش می کنند.
این مهم به معضلی تبدیل شده است است که حالا به جوانان فاقد کار کشورمان هم سرایت کرده است و از این طریق درآمدی برابر درآمد یک کارگر کسب می کنند.
*چه کسانی به عنوان مطربان اتوبوس به کار گرفته می شوند؟
کودکان افغانستانی و جوانان و نوجوانانی که ژولیده پوش هستند و نمی توانند کار دیگری انجام دهند در قالب یک باند طراحی شده، آموزش می بینند تا نوازندگی در اتوبوس انجام دهند، ولی متاسفانه درآمد حاصل از آن را به صاحبان باند می دهند و در قبال آن خوابگاه و غذا جهت آن ها تامین می شود و ماهیانه پولی ناچیز دریافت می کنند.
*اشعار مطربان اتوبوسی برگرفته از چه شعرایی است؟
نوازنده های اتوبوسی غالبا از شعرهای ناموزون و بدون قافیه و ردیف استفاده می کنند که هیچگونه جذابیتی جهت مسافران ندارد و آرامش روح و روان آنان را بر هم می زند. البته جالب است بدانید این گونه افراد با سطحی پیشرفته تر به اعتقادات مردم وارد شده است و اشعاری در رابطه رهبرشان در افغانستان می خوانند که جذابیتی جهت مردم ندارد. ولی گاهی شعرهای باعشق می خوانند و با هر شیوه ای تلاش دارند که از مردم پولی دریافت کنند.
*مطربان بی- آر-تی محصول کدام کشورها هستند؟
بدون شک تعداد اندکی از نوازنده های اتوبوسی متعلق به کشور عزیزمان ایران هستند و غالبا از مهاجران افغانستانی یا پاکستانی راه یافته به کشورمان که جهت فرد یا افرادی درآمدزایی می کنند تشکیل شده است اند، که لزوم نظارت جدی مسئولان ذیربط را می طلبد. فرهنگ ایرانی و اسلامی ما غنی تر از آن است که از دیگر کشورها با هر هدفی وارد شوند و اشعاری بی محتوا جهت مسافران بخوانند، به طور قطع این معضل اجتماعی باید مورد واکاوی زیاد قرار گیرد.
*مسئولان چه اقداماتی انجام داده اند؟
به طور کلی باید گفت که نظارت بر کار این گونه افراد بر عهده مسئولان شورای شهر پایتخت ایران و بهزیستی است که جمع آوری این گونه افراد را برعهده گیرد. ولی به نظر می رسد اقدام مسئولان در جهت ساماندهی یا جمع آوری این گونه افراد چاره ساز نبوده و این اشخاص همچنان به فعالیتشان در سطح شهر ادامه می دهند.

عبارات مهم : آسیب های اجتماعی – خبرنگاران جوان

*نوازندگی در شهر نوعی تکدی گری مدرن محسوب می شود

نوشین خدایی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی کلوب خبرنگاران جواندر خصوص آسیب شناسی نوازنده های اتوبوسی، اظهار کرد: بعضی افراد که با دف یا تنبک و ضرب ودیگر سازها در خیابان های سطح شهر و مکان های عمومی و در تناوب های حمل وتقل به نوازندگی اشتغال دارند؛ گدایان مدرن محسوب شده است و صورت زیبای شهری را خدشه دار می کنند و بر اعصاب مردم تاثیر نامطلوب می گذارند. متاسفانه تکدی گری این افراد باعث اعتراض و تخریب فضای فرهنگی و اجتماعی شهر شده است و گدایی این گونه اشخاص آسیب های اجتماعی فراوانی را به بار می آورد.
وی در ادامه افزود:البته باید گفت سبک و سیاق تکدی گری این اشخاص بسیار متفاوت تر از گدایان معمولی است و اگر این افراد را هنرمند بنامیم توهین بزرگی به هنر بوده و قدر این گوهر آشنا نشده است. این گونه اشخاص با لباس عرف وارد جامعه شده است و با اجرا به اصطلاح موسیقی فاقد وزن و بی ارتباط نوعی هنجار شکنی اجتماعی به بار می آورند.
خدایی با اشاره به علل ورود این گونه افراد به موسیقی های خیابانی، گفت: مهاجرت بی رویه افراد از کشور همسایه افغانستان، نیافتن شغل و نداشتن امکانات اولیه از عوامل ورود این گونه افراد است البته بعضی افراد ممکن است از نوازندگی این گونه اشخاص خوششان بیاید و از هنر موسیقی این گونه اشخاص فیلم تهیه کنند ولی باید گفت این گونه اجراها به هیچ وجه هنر محسوب نشده و خطر هجوم فرهنگ بیگانه به کشورمان را به دنبال دارد.
این جامعه شناس با بیان اینکه لطمه ای که موسیقی کوچه بازاری به جامعه وارد می کند جبران ناپذیر است افزود: باید گفت که مهمترین آسیبی که این گونه افراد وارد می کنند مشوش ساختن ذهن مردم، زیر پرسش بردن موسیقی ناب ایرانی ، تداخل فرهنگ ها و غلبه فرهنگ اشتباه به جای فرهنگ ایرانی و مهمتر از همه یکی از عوامل نزاع اتوبوسی و دزدی ها وجیب بری ها محسوب می شوند.
این آسیب شناس اجتماعی به لزوم برخورد با این گونه اشخاص پرداخت و گفت: جلوگیری از مهاجرت بی رویه، ایجاد خوابیدن جهت بکارگیری افراد در مشاغل مختلف، ساماندهی و همچنین تقویت فرهنگ موسیقی در اتوبوس( استفاده از موسیقی رادیو) از مهمترین کارها در جهت مقابله با این مهم است.
وی در آخر یاد آور شد: امیدوارم که مسئولان با نظارت جدی در جهت رفاه مردم و تقویت فرهنگ ناب ایرانی گام برداشته و فرهنگ های اشتباه و بی اساس را از جامعه حذف کنند.
*شاکری : نوازنده های اتوبوسی در جلسه آتی شورا مطرح می شود
مجتبی شاکری مدیر کمیته فرهنگی شورای شهر پایتخت ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی کلوب خبرنگاران جوان در باره نوازنده های اتوبوسی اظهار کرد: بدون شک تاکنون به این مسئله پرداخته نشده است ولی در یکی از جلسات شورای شهر به این عنوان پرداخته می شود.
وی با بیان اینکه با جدیت زیاد به پرسشها فرهنگی سطح شهر نظارت می کنیم، ادامه داد: با کسانی که مخل آرامش و آسایش مردم هستند به شدت برخورد می شود.
گفتنی است؛ نوازنده های اتوبوسی تلاش در انتقال فرهنگ بیگانه، ترویج دزدی در مکان های عمومی و رواج موسیقی نابجا به جای موسیقی ناب ایرانی کرده اند.
گزارش : سید مهران حسینی
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آسیب های اجتماعی | خبرنگاران جوان | شورای شهر | نوازنده | خبرنگار | موسیقی | ایرانی | اتوبوس | نوازنده | مسافران | مسئولان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *