خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نوستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم/ در پرونده نفتی با وزرای سابق هم تعارف نداریم ، متهم/ قاضی مقیسه

قاضی مقیسه در جریان دادگاه متهمان نفتی تاکید کرد که هر کس ردی در این پرونده داشته باشد، بازخواست می شود.

نوستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم/ در پرونده نفتی با وزرای سابق هم تعارف نداریم ، متهم/ قاضی مقیسه

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ سومین دادگاه متهمان پرونده نفتی ساعت 9:40 دقیقه صبحگاه امروز با قرائتی از قرآن مجید به ریاست قاضی مقیسه با حضور متهمان، وکلای پرونده، نماینده دادستانی و خبرنگاران به صورت علنی شروع شد.

در ابتدای جلسه قاضی مقیسه ماده 354 قانون آئین دادرسی کیفری را از حیث رعایت نظم دادگاه به حاضران ابلاغ کرد، همچنین مواد 352 و 353 و 358 قانون آئین دادرسی به حاضران در جلسه دادگاه تفهیم شد.

قاضی دادگاه مجدد کیفر خواست پرونده را قرائت کرد.

نوستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم/ در پرونده نفتی با وزرای سابق هم تعارف نداریم ، متهم/ قاضی مقیسه

وی خطاب به شمس گفت: آقای شمس دفاعیات خود را بر اساس اتهام فساد فی الارض از طریق همکاری در اخلال در نظام اقتصادی با علم به ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و تشکیل شبکه مجرمانه جهت جعل، کلاهبرداری، پولشویی، همکاری در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت و شرکت نفتی HK به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو با استفاده از اسناد مجعول گشایش در بانک اس تی دی بنکر دفاع کنیم.

شمس خطاب به قاضی گفت: درخواست دارم وکیلم به دفاع از بنده بپردازد.

هنوز دقایقی از شروع دادگاه نگذشته بود که وکیل مهدی شمس از دادگاه درخواست وقت جهت ادای پاره ای از توضیحات کرد.

این فرد مدعی شد علت تشکیل این پرونده باز نگشتن پولهای حاصل از فروش نفت بوده است.

قاضی مقیسه در جریان دادگاه متهمان نفتی تاکید کرد که هر کس ردی در این پرونده داشته باشد، بازخواست می شود.

وی افزود: فراموش نکنیم که این‌ها نفت را در زمانی فروختند که شرکت نفت در آن وقت توان فروش نفت را به خاطر تحریم‌ها نداشته است.

وکیل مهدی شمس گفت: اگر عواید حاصل از فروش نفت به کشور باز می‌گشت هیج وقت این پرونده مفتوح نمی شد و جرم هم واقع نشده بود.

قاضی مقیسه گفت: براساس اطلاعات به دست آمده متهمین یک شبکه شرکت یافته جهت جرم تشکیل داده اند و براساس آنچه در پرونده است اینها شبکه‌ای عمل کرده و با همکاری افرادی اقدام به این اعمال مجرمانه کرده اند.

وی افزود: آقای شمس حرف از عافیت طلب‌ها می‌زنند که امروز در دادگاه نیستند خب اگر ایشان آنها را می‌شناسند اعلام کنند تا احضار شده است و بازجویی شوند.

قاضی شعبه پیگیری کننده گفت: اینها زیاد شبیه همان شعارهایی است که دارد در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: نظام با کسی تعارف ندارد و با هر کسی که ذره‌ای به این باند شرکت یافته کمک کرده است برخورد کرده است.

نوستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم/ در پرونده نفتی با وزرای سابق هم تعارف نداریم ، متهم/ قاضی مقیسه

فلاحتی، وکیل شمس در پاسخ به بیانات هفته گذشته نماینده دادستان گفت: منشاء این مسئله تحریمی است که به وسیله دشمن های ملت شریف کشور عزیزمان ایران تحمیل شد و اگر تحریم نبود، یقینا این پرونده تشکیل نمی شد. بر فرض تشکیل این پرونده، اگر در معامله صورت گرفته بین دو شرکت، پول بر می گشت نه مردها شاکی بودند و نه مدعی العموم می توانست طرح دعوا کند. بعد در واقع اگر جرمی هم واقع شده است به خاطر عدم پرداخت پول به دولت جمهوری اسلامی هست. اگر وزارت نفت می توانست قانونی معامله کند، نیاز به اصحاب این پرونده نداشت. به خاص اینکه وزارت نفت قانون و مقررات خاص دارد و شخص نمی تواند با دولت معامله کند بلکه باید یک شرکتی باشد تا نفت بخرد و وجه را به دولت برگرداند.

وی افزود: در اینجا یک شرکتی از شرکت اچ کی خرید کرده و موظف بوده پول را برگرداند ولی به هر علت برنگردانده که بررسی آن وظیفه دادسراست. ثانیا قضیه نفت به تنهایی نیست، پول نقدی که وزارت نفت به بعضی متهمان داده و او نتوانسته ماموریت خود را انجام دهد، چه ربطی به موکلین ما دارد. اینها اطلاعی نداشتند. اینها فرزند های نظام و انقلاب هستند. باندی در بساط نیست که بخواهد همدست بشوند تا مال ممکلت وبیت المال را تصرف کنند.

قاضی در تصویر العمل به این صحبت ها گفت: بنا نیست شعار بدهید و رجز خوانی کنید. هیچ حزب اللهی نیستند. محتویات پرونده و بررسی های مدعی العموم نشان می دهد اینها شبکه شرکت یافته ای هستند که از ابتدا با دسیسه، یک شبکه شرکت یافته با تعدادی از افراد در داخل که تحت بازجویی قرار گرفتند و پرونده ارزش مطرح هست، تشکیل دادند.

وی افزود: شمس می گفت عافیت طلبان کنارند و ما محاکمه شدیم که درست نیست. اگر وجود دارد، معرفی کنید. تشکیلات و نهادهای امنیتی نظام به این رسید که اینها مرتبط دارند. مرتبطین را احضار کردند از جمله مدیر شرکت نیکو و مدیر وقت بانک مسکن که تفهیم اتهام و برخورد شده است هست. وزرای سابق و هر کس کوچکترین قدمی در جهت کمک به این باند کرده احضار شدند و برخورد شده است و می شود و نظام تعارفی با کسی ندارد.

قاضی مقیسه در جریان دادگاه متهمان نفتی تاکید کرد که هر کس ردی در این پرونده داشته باشد، بازخواست می شود.

قاضی به وی گفت: اصلا به یاد دارید که جلسه قبل چه دفاعیاتی از خود کردید.

شمس در پاسخ به قاضی گفت: جلسه قبل مسائلی مطرح شد که بنده از آنها اطلاع نداشتم.

قاضی بیان داشت: چگونه وکیل شما می‌داند و از پرونده اطلاع دارد ولی شما نمی‌دانید.

فلاحتی مهدی شمس از دفاع از موکلش بیان داشت: اگر قضیه بازگشت پول نبود به هیچ وجه این پرونده تشکیل می‌شد با فرض اینکه این پرونده تشکیل شده است اگر در معامله بین شرکت نفت و متهمان این پرونده پول باز می‌گشت نه شرکت نفت می‌توانست شکایتی داشته باشد و نه جرمی رخ می‌داد بعد جرم به واسطه عدم پرداخت پول به دولتی اسلامی تشکیل شده است است.

نوستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم/ در پرونده نفتی با وزرای سابق هم تعارف نداریم ، متهم/ قاضی مقیسه

وی افزود: حال که پول پرداخت نشده دادستانی به پرونده ورود پیدا کرده است اگر شرکت نفت می‌توانست مطابق قانون نفت بفروشد و معامله داشته باشد نیازی به اصحاب این پرونده نبود با توجه به اینکه شرکت نفت در رابطه با قراردادهای نفتی دارای ضوابطی است و شخص عادی نمی‌تواند نفت بخرد در نتیجه باید شرکتی وجود داشته باشد.

وکیل شمس ادامه داد: یک شرکت نفت را از شرکت HK خریداری کرده و بنا به دلایلی که می‌تواند کلاه برداری و یا تحریم باشد پول برگشت داده نشده است و در اینجا باید متذکر شد که فقط قضیه فروش نفت نیست بلکه پول نفتی است که به افرادی داده است که به پیمانکاران داده شود حال امروز این کار صورت نگرفته است چه ربطی به موکل بنده دارد متهمان این پرونده همه بچه‌های نظام و حزب الهی و نماز شب خوان هستند.

سوال از وزرای سابق در جریان دادگاه همدستان زنجانی

قاضی خطاب به وکیل شمس گفت: بنا نیست در دادگاه شعار دهید و رجز خوانی کنید این حرف‌های که زدید درست نیست اینها فرزند حزب الهی نیستند این افراد شبکه شرکت یافته‌ای هستند از ابتدا با دسیسه با تعدادی از افرادی داخل کشور شبکه کلاه برداری تشکیل دادند که تمام افرادی که در این پرونده نقش دارند بازجویی شده‌اند و جهت آنها پرونده تشکیل شده است است.

قاضی ادامه داد: خود آقای شمس گفت که عافیت طلبان امروز بیرون دادگاه هستند که اینگونه نیست هیچ شخصی متهمی را در این پرونده معرفی نکرده است بلکه دستگاه قضایی به این نتیجه رسیده است چه افرادی متهم هستند.

قاضی مقیسه تاکید کرد: تمام افرادی که در این پرونده نقش داشته باشند بازجویی می‌شوند همان گونه که مدیر شرکت نیکو و مدیر عامل وقت بانک مسکن در دادگاه حاضر و تفهیم اتهام شدند. حتی وزرای سابق هم مورد پرسش قرار گرفتند و هر کسی که کوچکترین ردی در این پرونده داشته باشند بازخواست می‌شوند.

قاضی خطاب به وکلای متهمان گفت: لطفاً قانونی و مستند صحبت کنید ما تابع علت هستیم.

فلاحتی وکیل شمس گفت: اگر پول در این پرونده باز می‌گشت آیا این افراد امروز بازخواست می‌شدند.

قاضی خطاب به وی گفت: ما بنا به پرسش و جواب نداریم لطفاً با شلوغ بازی از ادامه پرونده جلوگیری کنید و بگذارید وکیل شرکت نفت پاسخ شما را بدهد.

بیانات وکیل شرکت نفت در دادگاه متهمان نفتی

مهدوی وکیل شرکت نفت گفت: مبلغ یک میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو به بانک FIB به صورت نقدی پرداخت شده است است تا به پیمانکاران داده شود این مبالغ در تاریخ اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال 91 پرداخت شده است است در صورتی که بانک FIB در تاریخ 4 دی 91 تحریم شده است است چگونه این افراد می‌گویند به علت تحریم نتوانستند پول را پرداخت کنند در صورتی که آنها پولی را چندین ماه نگه داشته‌اند و می‌گویند تحریم باعث عدم پرداخت شده است است.

غلامرضا مهدوی وکیل شرکت ملی نفت کشور عزیزمان ایران در پاسخ به بیانات وکیل شمس نفت: یک میلیارد و400 میلیون یورو به بانک اف آی آی بی متعلق به زنجانی که فلاح هم عضو هیئت مدیره هستند داده شد. تاریخ دقیق تحریم، چهار دی سال 91 هست، ولی پول ها چند ماه قبل تر داده شد. مسئولان محترم غفلت کردند و فریب خوردند و پول را دادند که در سیستم بانکی تبدیل و به پیمانکاران داده شود.

مهدوی افزود: چندین ماه پول را نگه داشتند و رفتند چیزهای دیگر خریدند. اینکه می گویند تحریم ها اجازه نداد، درست نیست.

در ادامه متهم ردیف دوم با دستور قاضی مقیسه در جایگاه قرار داده شد و در مقام دفاع از خود اظهار کرد: 91 بار در کیفرخواست زنجانی دروغگو خوانده شده است ولی حالا که نوبت من شده، او راستگو لحاظ شده است هست. من کسی را دروغ گو نمی پندارم و قضاوت بر عهده دادگاه می گذارم.

شمس راجع به همکاری معنوی در وقوع این فساد گفت: بر اساس قانون، هر ادعای بی اهمیت یا کم اهمیت باید مستند به اسناد و ادله متقن باشد. از طرف دیگر با توجه به اصول دیگر، هر شراکتی باید تعریف شود. من در هیچ یک از اینها نقشی نداشتم.

متهم ردیف دوم پرونده گفت: یک سئوال از همه وکلای حاضر دارم و آن اینکه یک بشکه نفت معادل چند لیتر است؟ این سئوال را جهت بزرگی این عملیات می پرسم. هر 7.5 دهم بشکه معادل یک تن هست، حالا شما ببیند دو میلیون بشکه چه اقیانوسی هست. ضمن اینکه من کاره ای نبودم و فقط نظارت داشتم.

شمس اضافه کرد: این پرونده کیفری نیست و حقوقی است و بحث بدهی و بدهکار مطرح است.

متهم ردیف دوم پرونده گفت: نستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم بلکه نهادهای امنیتی بعد از کلی بررسی، به عنوان رسیدند. در اینجا یک فعلی انجام شده است و بعدا من با نیت خیر وارد شدم تا به دور زدن تحریم ها کمک کنم و به همین خاطر در انگلستان و آمریکا تحت تعقیب قرار گرفتم. البته هر آنچه جهت مملکتم انجام دادم، ادعایی ندارم ولی غصه ام این است که به من اتهام زدند.

شمس اضافه کرد: من اصلا نمی دانستم به زنجانی پول نقدی هم داده‌اند. آقای زنجانی همواره می گفت با توکل بر خدا و جهت کمک به ممکلت وارد این میدان شده است هست. نظام هم به زنجانی اعتبار داده بود و هنگامی که اعتبار می دهند، حتما اعتبار سنجی شده است است.

قاضی در پاسخ گفت: شما می خواهید باندی و تشکیلاتی بودن را برطرف کنید ولی در دفاعیات تان این وجود ندارد. بیانات زنجانی را که چندروز پیش به شعبه دعوت کردم می خوانم تا ببیند چقدر نقش مهم داشتید.

زنجانی گله داشت که ارز فروش نبوده در حالی که کارهای اولیه وی ارز فروشی و کارهای آرایشی بوده هست. شخص فلاح و شما بودید که زنجانی را به مسئولان معرفی کردید و او را صورت ای دارای دو بانک مستعد در فروش نفت معرفی کردید.

ماجرای آشنایی شمس و وحید دستجردی

متهم ردیف دوم ادامه داد: خود من ابتدا به وزارت اطلاعات نامه نوشتم که اینها ( شرکت فال) دارند دزدی می‌کنند و دیگر هم هیچ ارتباطی با فال ندارم.

شمس به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: یکی از ایرادات مهم من آن است که بیش از وظیفه، خودم را درگیر کردم و بقیه خود را کنار کشیدند. از وقت بازداشت زنجانی جهت کمک به کشور، 5 بار به کشور عزیزمان ایران آمدم و گزارشاتی راجع به «اونر ایر» و «فال» دادم و فراتر از وظایف خود عمل کردم.

قاضی مقیسه به متهم گفت: در جلسه مالزی اصلا بحث هواپیما مطرح نبوده و تصمیم به انتقال نفت داشتید.

متهم در پاسخ گفت: مرا با زنجانی رو به رو کنید. اصلا این بیانات را نمی پذیرم و کذب هست. من جهت خرید هواپیما به مالزی رفتم.

شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: در بارنامه فروشنده و خریدار و کسی که تحویل می گیرد، وجود دارد. در اینجا فروشنده، بخش بین الملل نفت است و خریدار ندارد. یکی از پرسشها این است که اصلا بارنامه‌ای در رابطه با این محموله‌ها وجود ندارد.

قاضی خطاب به شمس: کدام گمرک بار بدون بار نامه، می دهد؟

شمس پاسخ داد: این عنوان امکان دارد اگر شرکت نفت بار نامه می‌داد ممکن بود کشتی مصادره شود تمام بارها چه در مالزی و چه در امارات خارج از گمرک تحویل داده شده است است و تنها جهت احراز هویت نیاز به رسید انبار بود که بنده آن را تحویل گرفتم.

قاضی گفت: شما بار رو بدون بار نامه از گمرک رد کردید.

شمس پاسخ داد: بنده که گفتم که تمام بارها خارج کمرگ تحویل داده شده است است بعضی از مناطقی که نفت تحویل داده شده است مناطق آزاد تجاری بودند که نیاز به بار نامه نداشت هر کشتی دارای سیستمی است که به طور مستقیم و دائما اطلاعات آن ردیابی می‌شود که اسم آن را سیستم ایمنی نامیدند که در واقع یک سیستم جاسوسی است و مرکز آن در نروژ و آمریکا واقع شده است است که ما در وقت بار گیری این سیستم را خاموش کردیم و تمام کارها شبانه انجام شد.

شمس ادامه داد: همچنین قانونی به نام مارکون وجود دارد که مربوط به آلودگی آب‌ها است که در وقت بارگیری مقداری نفت از گشتی دماوند نشست کرد که ما با بد بختی با مواد شیمیایی پاک کردیم وگر نه باید جریمه پرداخت می‌کردیم مسئله مهم این بود که کشتی‌های ایرانی به علت تحریم بیمه نمی‌شدند در واقع ما داشتیم قاچاق انجام می‌دادیم و اسم بنده را قاچاقچی دور زن تحریم‌ها نامیدند.

وی گفت: در هر صورت اگر قرار باشد تمام افرادی که در این پرونده نقش داشتند و به فروش نفت کمک کردند باید 4 وزیر سابق و تمام مسئولان شرکت نفت متهم باشند.

قاضی خطاب به شمس گفت: شما می‌گوید افراد امین، بابک زنجانی را به شما معرفی کردند آیا وحید دستجردی و مالکی امین هستند شما با این افراد کجا آشنا شدید.

شمس پاسخ داد: آشنایی بنده به وحید دستجردی به پرسشها حساس نظام باز می‌گردد بنده مشاور بازرگانی شرکت کشتیرانی بودم و قبل از بابک زنجانی با وحید دستجردی آشنایی داشتم و معرفی افراد به یکدیگر به هیچ وجه جرم محسوب نمی‌شود.

شمس گفت: بنده آقای فلاح را امین می‌دانم و هنوز هم پشت سر وی نماز می خوانم.

قاضی بیان داشت: شما بابک را به افراد امین نظام به گونه‌ای معرفی کردید که دارای بانک است.

شمس پاسخ داد: در آن وقت همه بابک زنجانی را دور زن تحریم‌ها می‌دانستند و این عنوان را آقای یزدی هم تاکید کرده بودند. من به هیچ وجه بابت فروش نفت زنجانی را به کسی معرفی نکردم فقط یک بار جلسه‌ای با حضور آقای دانشیار تشکیل شد که بنده هم در آن حضور داشتم.

شمس در ادامه دفاعیات از خود گفت: موسسه stb بنکر و بانک fiib بانک‌هایی بودند که بانک مرکزی، شرکت نفت و قرارگاه خاتم با آنها رابطه داشتند و مدیران بانک مرکزی در آن رفت و آمد می‌کردند و حتی بانک ملی با آنها شراکت داشت.

قاضی خطاب به شمس گفت: شما به مسئولین بابک زنجانی را معرفی کردید و گفتید که وی دو بانک دارد که حتی بانک ملی با آنها شریک است.

شمس در دفاع از خود بیان داشت: قبل از معامله با شرکت بازنشستگی ملی نفت که آقای وحید دستجردی در آن حضور دارد هشت محموله نفتی به وسیله شرکت نیکو معامله شده است بود. بنابراین هیچ ربطی به معرفی بابک زنجانی از طریق بنده به آقای وحید دستجردی ندارد شما بروید و از آقای دستجردی استعلام بگیرید. این گونه نبوده که فقط با معرفی بنده کار انجام شده است باشد.

قاضی گفت: آنها به شما اعتماد کردند.

شمس پاسخ داد: اتفاقا آقای دستجردی انسانی نیست که به هر کس اعتماد کند و جهت هر عنوان کوچکی استعلام می‌گیرد هیچ کس در این پرونده به قصد سوءاستفاده وارد نشده و همه نیت خیر داشتند جایی گفته شد بنده مورد اعتماد بودم و جایی دیگر بنده را اجنبی خطاب کردند.

قاضی مقیسه در پاسخ به شمس بیان داشت: ما نگفتیم که شما اجنبی هستید بلکه گفتیم چگونه شرکت نفت با فردی که دارای دو تابعیت است معامله کرده که می‌تواند پول را بگیرد و فرار کند. نظام مقدس جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران جوانان متعهد زیادی دارد و جوانان زیادی در جنگ تکه تکه شدند. افراد زیادی بودند که می‌توانستند بهتر از شما کار انجام دهند. اگر مسئولان کمی دقت می‌کردند چنین پرونده‌ای تشکیل نمی‌شد. آقای فلاح با سی سال سابقه در نظام وارد کارهای مالی شده است است.

شمس در پاسخ قاضی گفت: اگر حرف‌های شما درست بود آیا به سراغ این افراد نرفتند؟ آنها نمی‌توانستند حتی یک لیتر نفت بفروشند. آقای حسینی با این همه ادعا بارها مصاحبه کرده و گفته که نمی‌توانستند یک لیتر نفت بفروشند.

شمس خطاب به وکلای شرکت نفت گفت: این افراد حتی تفاوت بین وقت باز شدن ال سی و شروع معامله را نمی‌دانند این افراد حتی یک قران هم جهت مملکت کار نکردند و فقط ادعا می‌کنند ما هم فرزند جنگ هستیم.

در حال تکمیل…

دفاعیات همدستان بابک زنجانی

واژه های کلیدی: بابک زنجانی | تحریم ها | دادگاه | معرفی | پرونده | حقوقی | مقیصه | متهمان نفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *