خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

باغ کتاب قطب فرهنگی نیرومند جهت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است ، فقر فرهنگی مانعی جهت پیشرفت کشور

سرانه پایین مطالعه کتاب در کشوری که دارای تمدن چندین هزار ساله است عنوان بسیار دلواپس کننده ای است که باید به آن توجه شود.

باغ کتاب قطب فرهنگی نیرومند جهت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است ، فقر فرهنگی مانعی جهت پیشرفت کشور

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ زیاد کردن فرهنگ و غنی تر شدن آن بستگی به سرانه مطالعه مردم کشور دارد. در کشورمان سرانه مطالعه بسیار پایین تر از آن چیزی است که حتی بتوان به زبان آورد.

سرانه پایین مطالعه کتاب در کشوری که دارای تمدن چندین هزار ساله است عنوان بسیار دلواپس کننده ای است که باید به آن توجه شود، آیا که مطالعه جایگاه شایسته ای در این جامعه ندارد و این عنوان از مشكلات دور و نزدیک جامعه ما است.

سالهاست که آمارهای ضد و نقیضی از سرانه مطالعه در کشور کشور عزیزمان ایران به گوش می رسد که این عنوان خود حکایت از آن دارد که حال و روز مطالعه در کشور عزیزمان ایران خوب نیست و باید در جهت درمان آن یک اقدام خاص صورت گیرد. بعضی آمارها سرانه مطالعه در کشور عزیزمان ایران را یک تا 12 دقیقه عنوان می کنند که خود باعث ایجاد نگرانی می شود.

باغ کتاب قطب فرهنگی نیرومند جهت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است ، فقر فرهنگی مانعی جهت پیشرفت کشور

بر اساس آمارهای به دست آمده سرانه مطالعه آمریكایی‌ها 20 دقیقه، انگلیسی‌ها 55 دقیقه و ژاپنی‌ها 90 دقیقه هست. اگر یكی از دلایل سرانه پایین مطالعه را وجود اینترنت و تكنولوژی بدانیم باید گفت كه كشورهای یاد شده است از نظر تكنولوژی در جایگاهی به مراتب بالاتر از کشور عزیزمان ایران قرار دارند.

بدون شک زمینه پیشرفت علم و تکنولوژی هر کشوری زمانی فراهم می شود که مردم آن کشور در جهت ترویج آن کارها اساسی انجام دهند. بدون تردید مطالعه و زیاد کردن سرانه آن می تواند یک گام اساسی جهت پیشرفت کشور باشد.

توسعه فضاهایی که مردم بتوانند به آسانی به منابع مطالعاتی دسترسی داشته باشند از جمله اقداماتی است که شهرداری ها و دولت ها می تواند، انجام دهند تا بلکه روحیه مطالعه به تن مردم تزریق شود.

باغ کتاب یکی از آن پروژه هایی است که می تواند با شروع به کار خود، جهت مردم جذابیت فراوانی در مطالعه فراهم کند. بدون تردید اقداماتی از این دست در توسعه سرانه های فرهنگی در زیاد کردن سرانه مطالعه تاثیر دارد البته رسانه ها نیز باید نقش خود را در ساختن فرهنگ ایفا کنند.

سرانه پایین مطالعه کتاب در کشوری که دارای تمدن چندین هزار ساله است عنوان بسیار دلواپس کننده ای است که باید به آن توجه شود.

باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد پایتخت کشور عزیزمان ایران واقع شده‌است، این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس همسایه است.

وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران مشمول بر ۱۶ سالن نمایشگاهی هر یک به مساحت 2هزار متر مربع و در دو طبقه بنا شده است هست. قرار است باغ کتاب پایتخت کشور عزیزمان ایران بعد از تکمیل، به عنوان یک نمایشگاه کتاب دائمی در چهارفصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد.

هدف از احداث باغ کتاب تهران را می توان ارتباط حضوری مخاطب با کتاب در محیطی مفرّح و آرام، ایفای نقش به عنوان یک هماهنگ کننده در فرایند تولید و انتشار، ارتقای استانداردهای تولید و نشر، زیاد کردن تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نشر، ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه نشر، دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلام و کشور عزیزمان ایران و انقلاب اسلامی، حضور مؤثر و آبرومند در فضای بین‌المللی کتاب دانست.

در رویدادهای خاص مثل نمایشگاه بین‌المللی کتاب، می‌توان با برپا کردن چادرهای نمایشگاهی، بخش‌هایی از محوطه باغ را نیز به فضای نمایشگاهی اضافه کرد.این فضا می‌تواند در حالت عادی روزانه ۳۰هزار نفر و در وقت اجرای نمایشگاه بین‌المللی با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استفاده از فضاهای اطراف، تا ۵۰۰ هزار نفر را پاسخگو باشد.

فضاهای جنبی باغ کتاب تهران مشمول بر سالن‌های همایش وجود یک سالن همایش مهم ۶۰۰ نفره و چهار سالن همایش فرعی ۱۵۰ نفره فضای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و علمی و گفتگوی متخصصان و اصناف مرتبط با کتاب را فراهم می‌کند، نام برد.

باغ کتاب ترهان استودیوی مجهز تلویزیونی و رادیویی در بنای باغ پیش‌بینی کرده که علاوه بر تعامل با رسانه‌ها می‌تواند تولید برنامه‌های خاص باغ کتاب و پخش سراسری یا محلی آن را امکان‌پذیر کند.

باغ کتاب قطب فرهنگی نیرومند جهت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است ، فقر فرهنگی مانعی جهت پیشرفت کشور

در باغ کتاب تهران کلاس‌های آموزشی مشمول بر کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی متنوعی در باغ کتاب در نظر گرفته شده‌اند که علاوه بر فضای تالارها، در فضاهای داخلی دیگر باغ هم تشکیل می‌شوند، برگزار می شود.

فضاهای رفاهی باغ کتاب تهران مشمول بر رستوران باغ کتاب که همزمان پذیرای پانصد نفر از مراجعان است و در طبخ غذا و ارائه منوهای پیشنهادی ابتکاراتی مبتنی بر کتاب و مطالعه به کار می‌بندد،است.

جالب است که باغ کتاب تهران کافه کتاب هم دارد، کافه کتاب یک نوع چای‌سرای خاص کتاب است که در طراحی فضا و چگونگی پذیرایی مهمانان در آن، عنصر کتاب نقش ممتازی دارد.

در باغ کتاب تهران یک فضای اختصاصی جهت کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است است که در آن علاوه بر عرضه مستقیم کتاب و محصولات فرهنگی و جالب مناسبِ این دوره سنی، امکان بازی و سرگرمی نیز جهت آنها فراهم می‌شود.

سرانه پایین مطالعه کتاب در کشوری که دارای تمدن چندین هزار ساله است عنوان بسیار دلواپس کننده ای است که باید به آن توجه شود.

از مهمترین ویژگی‌ها و امکانات باغ کتاب تهران این است که باغ کتاب تهران در چهار فصل سال نمایشگاه موضوعی کتاب دایر هست، شبکه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای جهت جستجو و سفارش کتاب طراحی می‌شود که وقت و انرژی دسترسی مخاطب به کتاب مورد نیاز به حداقل برسد، در باغ کتاب، قالب‌های الکترونیکی کتاب به رسمیت آشنا می‌شود و جهت سهولت دسترسی مخاطبان به این قالب‌های تازه کارها اساسی صورت خواهد گرفت.

در باغ کتاب، نمایشگاهی از آخرین پدیده‌های فناوری تولید و نشر کتاب (سخت‌افزار و نرم‌افزار) به معرفی و ترویج آنها می‌پردازد، در این باغ همچنین موزه‌ای تحت عنوان موزه کتاب برپا می‌شود که در آن مجموعه‌ای از اسناد و مدارک و ابزار تاریخی تولید و نشر کتاب در کشور عزیزمان ایران به نمایش درمی آید.

باغ کتاب تهران درمانگاه کتاب دارد چراکه کتاب‌درمانی روشی مؤثر و بافایده در درمان بیماری‌ها با استفاده از مطالعه کتاب است که از سال‌ها پیش به عنوان یک روش بین‌رشته‌ای کتابداری و روان‌شناسی دنبال شده است هست. باغ کتاب کلینیکی (درمانگاهی) به این منظور تأسیس می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند به پزشکان این درمانگاه مراجعه و از خدمات آنها استفاده کنند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده هزینه ساخت پروژه باغ کتاب در طول دوره اجرا بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است است.

باغ کتاب قطب فرهنگی نیرومند جهت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است ، فقر فرهنگی مانعی جهت پیشرفت کشور

*باغ کتاب قطب فرهنگی شهر تهران

مهدی چمران مدیر شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو با خبرنگار گروه تحریریه سایت جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت باغ کتاب تهران، گفت:این باغ بیش از 60 هزار متر مربع مساحت دارد و در آینده نزدیک به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

وی افزود: باغ کتاب در تپه‌های عباس آباد بین کتابخانه ملی و باغ موزه دفاع مقدس واقع شده است و بزرگترین مجموعه نمایشگاه دایمی کتاب دنیا است.

رئیس شورای اسلامی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: در حال حاضر کارها عمرانی باغ کتاب تهران به اتمام رسیده و هم اکنون نیز در حال فعالیت است ولی قرار شده است تا به زودی به صورت رسمی افتتاح شود.

چمران با بیان اینکه این باغ به مزایده گذاشته شده است بود، تصریح کرد: طرح این باغ بعد از مزایده اجرایی شد، چراکه می تواند یک مرکز و قطب فرهنگی نیرومند جهت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران باشد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری کتاب بر فرهنگ جامعه تصریح کرد: هر چقدر کتاب بر فرهنگ جامعه موثر است این مجموعه هم می تواند بر فرهنگ عمومی مردم شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران تاثیرگذار باشد.

گفتنی هست؛ شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در روند دیدار از پروژه های شهری پایتخت به باغ کتاب تهران رفت و به دیدار از مراحل نهایی آماده سازی این پروژه به منظور افتتاح در روز 12 تیر ماه پرداخت.

بدون شک اگر گام اساسی جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی در کشور برداشته نشود. شاید در سالهای آینده با مسئله جدی فقر فرهنگی مواجه شویم که راه درمانی هم نداشته باشد.

گزارش از مینا افسریان

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: نمایشگاه | نمایشگاه | مطالعه | همایش | فرهنگ | تهران | ایران | شورای شهر تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *