خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

انجام تحقیقات جهت تعیین ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی

مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: طبق توافق صورت گرفته با یک شرکت شخصی قرار است جهت نخستین بار، ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی به صورت رایگان جهت شرکت حفاظت محیط زیست تعیین شود.

انجام تحقیقات جهت تعیین ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی

به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ طاهره افتخاری مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به توسعه و پیشرفت روز افزون دانش زیست فناوری اظهار داشت: با استفاده از فناوری های تشخیصی تازه و پیشرفت سریع دانش ژنتیک در زمینه روش های تازه توالی‌یابی، درخواست جهت توالی یابی رشد چشمگیری داشته هست، این در حالی است که حجم یا مقدار DNA ژنومی، نیاز به آنالیزهای سریع تر، ارزان تر و دقیق تری دارد.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: توالی یابی ژنوم موجودات با استفاده از توالی‌یابی نسل تازه (Next Generation Sequencing) که در مجموع NGS نامیده می شود در مقایسه با روش های توالی یابی قدیمی بسیار سریع تر و ارزان تر است .

وی با بیان اینکه ساز و کارهای شناسایی گوناگونی ژنومی در اصلاح آشنایی زیاد در سطح مولکولی از اهمیت خاص ای جهت هر دو گونه وحشی و اهلی برخوردار است،گفت: گونه های وحشی هر لحظه به عنوان مخزنی از تنوع به شمار می روند و مطالعات ژنتیکی گونه های وحشی می تواند اطلاعات مفیدی در زمینه جمعیت شناختی، قرابت ژنتیکی با سایر گونه ها و همچنین تنوع ژنتیکی آنها فراهم کند.

انجام تحقیقات جهت تعیین ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی

افتخاری ادامه داد : این اطلاعات می تواند در آشنایی اوضاع فعلی جمعیت مورد مطالعه، یافتن دلایل کم کردن جمعیت و انقراض بعضی از این گونه ها، نحوه تکامل آنها و در نهایت چگونگی حفظ و نگهداری این ذخایر ژنتیکی بسیار بافایده واقع شوند.

وی با تاکید بر اینکه فراهم شدن زمینه همکاری با مراکزی با امکانات پیشرفته و به روز دنیا می تواند در پیشبرد اهداف و وظایف خطیر شرکت حفاظت محیط زیست در امر حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور بسیار حائز اهمیت باشد، گفت: با تلاش و پیگیری های گروه زیست فناوری دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، با یکی از معتبرترین و پیشرفته ترین مراکز توالی یابی نسل جدید، جلسه ای با حضور مدیران و کارشناسان معاونت محیط طبیعی برگزار شد و نیاز سنجی دفاتر تخصصی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، همچنین پروژه یوزپلنگ آسیایی در زمینه انجام مطالعات ژنتیکی پیشرفته، مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی شرکت حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این شرکت شخصی خدمات متنوعی را در زمینه کشف توالی قطعه ای از ژن، تمام یک منطقه ژنومیک، گروهی از ژن های مرتبط ، تمام اگزون ها و یا تمام ژنوم ارائه می کند، گفت:این شرکت در زمینه آنالیز و پردازش داده ها روش های مطمئن پردازش داده ها را اختراع و در کارهای علمی خود استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: با همکاری این مرکز پیشرفته در زمینه توالی یابی در ایران، این قبیل مطالعات تسهیل شده است و امکان همکاری فعال محققان ایرانی در تمامی مراحل تحقیقات اعم از جمع آوری نمونه، انجام مطالعات، انجام آزمایشات، پردازش داده ها و تفسیر یافته ها فراهم می شود.

مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: طبق توافق صورت گرفته با یک شرکت شخصی قرار است جهت نخستین بار، ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی به صورت رایگان جهت شرکت حفاظت محیط زیست تعیین شود.

افتخاری با بیان اینکه به منظور انجام مطالعات ژنتیکی پیشرفته حیات وحش دیگر نیاز به ارسال نمونه ها به خارج از کشور نیست، گفت: این خود گام بسیار مهمی در جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی از کشور بوده و از طرفی کمک قابل توجهی به دانشجویان و محققین در کم کردن هزینه های سنگین آزمایشات مولکولی می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این شرکت شخصی آمادگی خود را جهت ارائه هرگونه خدمات در زمینه های آشنایی ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری نادر، منحصر به فرد و یا در معرض خطر انقراض اعلام کرده است.

مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: طبق توافق صورت گرفته با این شرکت شخصی قرار است جهت نخستین بار، ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی به وسیله این شرکت ، به صورت رایگان جهت شرکت حفاظت محیط زیست تعیین شود.

انتهای پیام/

آخرین شرح تعیین ژنوم کامل یوزپلنگ آسیایی

واژه های کلیدی: یوزپلنگ | مطالعات | طبیعی | جمعیت | تاریخ | آشنایی | اخبار محیط زیست | اخبار یوزپلنگ آسیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *