خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

دودی که به جای گلو چشمان مردم را می‌سوزاند ، افزایش قیمت کرایه حمل و نقل عمومی با تورم همسو است؟

افزایش کرایه حمل ونقل عمومی یک رویه هر سال است و باید در این رابطه به نحوی عمل کرد که رانندگان و همچنین مردم متضرر نشوند.

دودی که به جای گلو چشمان مردم را می‌سوزاند ، افزایش قیمت کرایه حمل و نقل عمومی با تورم همسو است؟

به گزارش خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ سنگفرش شدن خیابان ها در سالیان گذشته منجر به ورود وسایل حمل و نقل به کشور شد و در این میان کالسکه نخستین وسیله حمل و نقل عمومی جهت مردم کشور به حساب می آمد، رفته رفته و با گذر وقت وسایل جدیدی نیز وارد کشور شدند که اتوبوس های دو طبقه آبی رنگ را می توان از بااهمیت ترین خاطرات آن دوران جهت کودکان دهه شصتی نام برد، بعد از آن اتوبوس های خاطره انگیز آلودگی هوا دلیلی شد جهت مسئولان شهری تا اتوبوس های آبی رنگ دو طبقه را از تناوب حمل و نقل عمومی خارج و به اسقاطی ها بسپارند که بعد از آن اتوبوس های جدیدی وارد عرصه حمل و نقل عمومی کشور شد.
*مددرسانی قطارهای زیرزمینی به پایتخت نشینان جهت کم کردن آلودگی هوا

عبارات مهم : مجلس شورای اسلامی – حمل و نقل عمومی

بنا به دلایل تاریخی و اقتصادی، در سطح بین الملل تفاوت هایی در گستره و نحوه استفاده از حمل ونقل عمومی وجود دارد. در یک سو کشورهای قدیمی تر مایل هستند سیستم های گسترده و متنوعی جهت سرویس دهی به شهرهای متراکم و قدیمی خود داشته باشند و در سوی دیگر در کشورهای جدیدتر، بسیاری از شهر ها دارای خدمات حمل ونقل عمومی پراکنده و غیر فراگیری هستند.
تفاوت های مشخصی در شبکه حمل و نقل شهری بین آسیا، آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد. در آسیا فعالیت های شبکه حمل و نقل عمدتاً به وسیله شرکت های شخصی اداره می شود که طرف قرارداد شرکت های عمومی هستند، در آمریکای شمالی فعالیت های شبکه حمل ونقل عموماً به وسیله ادارات حمل و نقل شهری اداره شده است و در اروپا این مسئولیت به عهده شرکت های متعلق به دولت است.
پس از از رده خارج شدن اتوبوس های دوطبقه، ورود اتوبوس های تازه هم مسئله چندانی را از آلودگی هوای ایجاد شده است در کشور برطرف نکرد، به همین جهت مترو و بی آرتی عالی ترین گزینه های روی میز مسئولان شهری به حساب می آمدند، وسایلی که قرار بود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را جهت شهروندان به دنبال داشته باشد البته تاکسی های تلفنی هم به عنوان یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی جهت شهروندان نباید از قلم بیافتد وسایلی که به گفته بسیاری از شهروندان جهت قشر خاصی از جامعه طراحی شده است بودند.
*افزایش قیمت تاکسی ها بیش از قیمت تورم
ورود این وسایل تازه به سامانه حمل و نقل عمومی گرچه، ولی و اگرهای متعددی را همچون زیاد کردن بی رویه قیمت کرایه ها به همراه داشت، افزایشی که بسیاری از مسئولان شهری معتقدند این زیاد کردن عادلانه و بر اساس قیمت تورم است.
مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران راجع به زیاد کردن قیمت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال تازه گفت: قیمت پیشنهادی شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران به میزان میانگین افزیش قیمت تورم است.
وی با بیان اینکه مورد نیاز است قیمت ها به سمت واقعی شدن سوق داده شوند، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی واقعی شده است و تنها به یک قشری که نیازمند دریافت یارانه هستند، سوبسید ارایه شود.
حسینی با بیان اینکه ما می خواستیم سیاست کلی در خصوص تعیین قیمت کرایه ها عوض کردن کند و به سمت واقعی شدن برود، ولی به علت شرایط اقتصادی جامعه، میانگین زیاد کردن قیمت در حد قیمت تورم هست، گفت: اگر می خواهیم حمل و نقلی توسعه یافته و نیرومند داشته باشیم باید کرایه آن نیز واقعی باشد.
کرایه ای که به گفته حسینی اگر قیمت مهم آن واقعی و براساس تورم باشد به قطع و یقین مشکلاتی که هم اکنون در خصوص فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد برطرف خواهد شد.
اقبال شاکری، در مورد آخرین اوضاع زیاد کردن قیمت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی با بیان اینکه فرمانداری پایتخت کشور عزیزمان ایران با زیاد کردن قیمت کرایه ۱۲ تا ۱۵ درصدی مترو، اتوبوس و تاکسی مخالفت کرد و لایحه را جهت بررسی زیاد به شورای شهر برگرداند، گفت: با این حال شورای شهر مجددا بر زیاد کردن ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت کرایه ها تاکید داشت و بر همین اساس لایحه به شورای حل اختلاف ارسال شد.
وی با بیان اینکه بر اساس روال کار باید جلسه ای در فرمانداری برگزار شود و صورت جلسه آن جهت شورای شهر ارسال شود، گفت: بر اساس صورت جلسه مشخص شده است است که اختلاف ما و فرمانداری در مورد زیاد کردن قیمت کرایه مترو و اتوبوس به شورای حل اختلاف ارسال شده، ولی زیاد کردن کرایه تاکسی مسکوت مانده است.
رئیس کمیته عمران شورای شهر افزود: یک ماه و نیم از سال تازه گذشته است و با توجه به قیمت تمام شده است حمل و نقل عمومی جهت مدیریت شهری و همچنین تأکید رانندگان تاکسی مورد نیاز است هر چه سریعتر وظیفه قیمت کرایه ها مشخص شود.
مخالفت فرمانداری با زیاد کردن ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت کرایه ها در صورتی مطرح شد که علی رغم تمامی مخالفت ها مدیر شورای شهر در سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر از تصویب زیاد کردن ۱۰ درصدی قیمت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در سال ۹۶ خبر داد.
مهدی چمران مدیر شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در رابطه با زیاد کردن کرایه ماشین ها و وسایل حمل و نقل عمومی به وسیله بعضی از رانندگان گفت: در حال حاضر هیچ افزایشی بر کرایه حمل و نقل عمومی قانونی نیست، همچنین در هیئت حل اختلاف مرکزی در وزارت کشور تصویب شد که از روز ۱۵ خرداد ماه کرایه تمامی وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو، تاکسی و اتوبوس ۱۰ درصد زیاد کردن پیدا کند که هنوز مصوبه آن به مدیریت شهری و فرمانداری پایتخت کشور عزیزمان ایران ابلاغ نشده است.
*دود زیاد کردن ۱۰ درصدی قیمت کرایه ها به چشم مردم می رود
اگر نخواهیم از حق بگذریم ورود این وسایل پرسشها متعددی را هم جهت مردم برطرف و رجوع کرد، ولی گویا زیاد کردن قیمتی که هرساله جهت این وسایل مطرح می شود نهایی ندارد و همچنان ادامه دارد، وسایلی که قرار بود با کمترین هزینه بیشتری بازدهی را جهت مردم داشته باشند و البته آلودگی کمتری نیز در حلق شهروندان برود این روز ها به بااهمیت ترین دغدغه مردم بدل شده است و به گفته بعضی مسئولان دودش تنها در چشم شهروندان می رود، دودی که قرار بود تنفس شهروندان را با مسئله مواجه نکند اکنون چشمان آن را تحت تثیر قرار داده است.
علیرضا رحیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گروه تحریریه سایت، با بیان اینکه زیاد کردن ۱۰ درصدی قیمت کرایه وسایل حمل و نقل به صلاح مردم نیست و دود آن به چشم مردم می رود، اظهار داشت: با توجه به چالش های عمده ای که در حوزه حمل ونقل و ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارد، تنظیم و تعیین کرایه های حمل ونقل عمومی باید به گونه ای باشد که به شهروندان فشار مضاعفی وارد نشود، به همین جهت می توان گفت که این زیاد کردن قیمت به صلاح نیست.
وی گفت: زیاد کردن کرایه حمل ونقل عمومی یک رویه هر سال است و باید در این رابطه به نحوی عمل کرد که رانندگان و همچنین مردم متضرر نشده و توأمان دیده شوند.
حال آن که این زیاد کردن قیمت کرایه وسایل حمل و نقل عمومی به نفع مردم است یا خیر باید منتظر ماند و بعد از گذشت چندین ماه از این مصوبه تغییرات را در سامانه آن و البته در میان مردم مشاهده کرد.
گزارش از مریم کرمی
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | حمل و نقل عمومی | آلودگی هوا | شورای شهر | اتوبوس | آلودگی | مسئولان | تاکسی | ایران | اختلاف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *