خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تعمیر ماشین در دوره گارانتی رایگان است

گزارش امروز در رابطه با “رایگان بودن خدمات تعویض قطعه و تعمیر خودروها در دوره گارانتی” است.

تعمیر ماشین در دوره گارانتی رایگان است

به گزارش گروه وبگردی کلوب خبرنگاران جوان، شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که مدت کوتاهی پس از تحویل گرفتن خودروی داخلی یا وارداتی صفرکیلومتر از کارخانه سازنده یا شرکت واردکننده، با مسئله و نقص در کارکرد صحیح ماشین روبرو شده است اید.

عبارات مهم : گارانتی
با توجه به آنکه خراب شدن خودروی صفرکبلومتر و نو موضوعی آزار دهنده و غیر قابل قبول جهت مصرف کنندگان است قانون گذار حقوقی را جهت مصرف کنندگان در این موارد قائل شده است که تعویض قطعه، تعمیر و برطرف عیب رایگان ماشین در دوره گارانتی (تضمین) از جمله آن است.

در این زمینه در اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ماشین آمده است:” خدمات دوره تضمین عبارتند از مجموعه خدمات تعمیرات، تامین و تعویض قطعات یا تعویض ماشین که در یک دوره زمانی یا طی مسافت مشخص مطابق مواد ۱۲ و ۱۳ این آیین نامه به صورت رایگان بر عهده عرضه کننده ماشین است”.

در ماده ۱۳ این قانون نیز تاکید شده است است:” تمام قطعات و مجموعه های ماشین به جز قطعات و مواد مصرفی مشمول خدمات دوره تضمین (تعمیر و برطرف عیب رایگان) است”.

البته در تبصره ۳ ماده ۱۲ این قانون ذکر شده است است:” تعمیر یا تعویض قطعات ماشین ناشی از خسارت حاصل ار اتفاق یا تصادف که به علت عیب فنی ماشین نباشد، مشمول گارانتی نمی شود”.

این بدهید معنا است که در صورت خرابی ماشین در تصادفات، خدمات تعمیر رایگان در صورتی ارائه خواهد شد که بروز تصادف ناشی از عیوب فنی ماشین (به عنوان مثال نقص در سیستم ترمز) باشد در غیر این صورت اگر تصادف ناشی از بی احتیاطی راننده باشد برطرف عیب و تعمیر قطعات و مجموعه های از بین رفته در تصادف مشمول گارانتی و رایگان نخواهد بود.

دوره تضمین جهت خودروهای سبک مشمول بر سواری، ون و وانت از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد (هر کدام که زودتر فرا برسد) است. جهت خودروهای سنگین مشمول بر مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده نیز دوره تضمین حداقل دو سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد (هر کدام که زودتر فرا برسد) است.

همچنین در این قانون لیست قطعات مصرفی ماشین که مشمول بر گارانتی نیست به این شرح تعیین شده است است:” قطعات و موادی همچون روغن ها (همچون روغن موتور و گیربکس)، مایعات (همچون مایع ضد یخ و شیشه شو) و فیلترها (همچون فیلتر بنزین، هوا و روغن) “.

مجموع این موارد به این معنا است که شرکت خودروساز یا واردکننده ماشین موظف است در دوره گارانتی در صورت بروز هرگونه عیب و نقص در کارکرد صحیح ماشین (که ناشی از تصادف و سانحه نباشد) نسبت به برطرف عیب و تعمیر ماشین به صورت کاملا رایگان اقدام کند.

بنابراین اگر در چنین مواردی با درخواست شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده ماشین جهت دریافت هزینه خدمات ارائه شده است در دوره گارانتی مواجه شدید به آنها تذکر دهید که طبق قانون موظف به ارائه رایگان این خدمات هستند.

اما اگر با پافشاری این شرکت ها بر تخلف روبرو شدید با اخذ فاکتور ارائه خدمات به وزارت یا شرکت های صنعت، معدن و تجارت استانی مراجعه و شکایت کنید. طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ماشین از سوی خودروسازان و واردکنندگان ماشین بوده و این شرکت ها را موظف به انجام تعهدات قانونی ارزش خواهد کرد.

اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ماشین مصوب هیات دولت بوده و اوایل سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رییس جمهوری جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان ماشین ابلاغ شد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: گارانتی | تعمیرات | تصادفات | تصادفات | قانونی | رایگان | رایگان | ماشین | قطعات | قانون | تعمیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *