خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

پاشنه آشیل ساخت مترو و راه‌آهن در حریم آزاد راه

قربانی گفت: جهت اجرای پروژه مترو در کنار آزادرا‌ه‌ها ریسک خروج مترو و قطار از خط باید در نظر گرفته شود و حتی درصورتیکه پیمانکار پروژه ریلی ریسک آن را پذیرفت

پاشنه آشیل ساخت مترو و راه‌آهن در حریم آزاد راه

به گزارش گروه اقتصادی کلوب خبرنگاران جوان، مهران قربانی مدیرکل دفتر ایمنی راه ها و حریم شرکت راهداری و حمل ونقل بزرگراه ای با اشاره دستور جلسه اول مبنی بر دستورالعمل تداخل حریم و محدودیت های حفاظتی راه و راه آهن که در نهایت با عنوان راهنما به تصویب رسید، بیان داشت: علی رغم صحبت های جلسه گذشته مبنی بر اینکه مساله ورود مترو به حریم راه ها مشکلی ندارد ولی نظر شرکت راهداری و حمل ونقل بزرگراه ای تاکید بر شناسایی ریسک های این کارها بود.

وی افزود: ما در شرکت راهداری و حمل ونقل بزرگراه ای به بزرگی این مساله واقف هستیم و معتقدیم نباید به سادگی از آن عبور کرد. از طرف دیگر مسئولان ساخت مترو نیز امروز با نظر شرکت کنار آمده، قبول کرده اند و به دنبال راه هایی جهت برطرف نگرانی هستند.

عبارات مهم : ایمنی

مدیرکل دفتر ایمنی و حریم راه های شرکت راهداری و حمل ونقل بزرگراه ای تصریح کرد: باید توجه داشت که دستورالعمل، ضوابط و آیین نامه های مشخصی در این مورد وجود ندارد و فقط در آیین نامه «آشتو» عنوان شده است اگر قصد ساخت مترو در کنار آزادراه دارید باید بحث های مربوط به ریسک و خروج از ریل و بزرگراه در نظر گرفته شود.
قربانی با توجه به مثال های عنوان شده است در مطالعات صورت گرفته جهت ساخت راه آهن در کنار آزادراه ها گفت: در آمریکا شبکه اتوبوس رانی به این معنی وجود ندارد که با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت با وزنی حدود ۲۰ هزار کیلو و معادل نزدیک به ۴ هزار کیلو ژول در حال پیمایش باشد تا حفاظ های کابلی، دو موج و سه موج با ظرفیت مهار ۳۰۰ کیلوژول در برابر آن مقابله کند.
وی اذعان کرد: به علت اینکه در صورت وقوع اتفاق شرکت راهداری و حمل و نقل بزرگراه ای باید پاسخگوی دادستانی باشد ما بر ارائه طرح خاص تاکید داریم تا کار با ریسک پیش نرود.
مدیر کل دفتر ایمنی و حریم یادآور شد: شش سال قبل تیم خاص ای از سوی شرکت راهداری و حمل ونقل بزرگراه ای جهت شناسایی حریم راه های کشور مشخص و پس از بررسی معلوم شد حریم بزرگراه های کشور عزیزمان ایران در حد نُرم جهانی هستند به طوری که شاید در برابر بعضی کشورها حداکثر دو متر کمتر یا زیاد باشد.
قربانی با بیان اینکه حریم راه مهم در تمام دنیا ۲۲.۵ متر از هر سمت است، گفت: حریم های کشور عزیزمان ایران طبق قانون حد ی است که نباید مورد شک واقع شود زیرا در صورت کم شدن آن، هر ماشین در صورت اتفاق پس از خارج شدن از حریم به داخل کانال پرتاپ خواهد شد.
وی با اشاره به کشورهای استثنا ابراز داشت: در بعضی کشورهای کوچک مانند کره جنوبی علی رغم اینکه راه ها بر اساس آیین نامه های آمریکا طراحی شده است است، ولی اندازه حریم ها لب به لب بزرگراه هاست و با نصب دیوارهای بتنی و یا صوتی مهار شده است است.
نماینده شرکت راهداری و حمل ونقل بزرگراه ای در این جلسه افزود: در کشورهایی که پروژه های ریلی در کنار بزرگراه ها کار می شود، از حفاظ بتنی cast in place یک متری یا ۱.۵ متری که ریشه در زمین دارد با ضخامت حد اقل ۴۰ سانتی متر استفاده شده است است که احتمالاً بر اساس مدیریت ریسک و نوع خودروهای عبوری طراحی شده است است.
قربانی بیان کرد: اگر می خواهیم چنین کاری کنیم ریسک خروج مترو قطار باید به طور حتم در نظر گرفته شود و حتی درصورتی که پیمانکار پروژه ریلی ریسک آن را پذیرفت، نباید از احتمال خروج ماشین از بزرگراه و ورود آن به محدوده راه آهن به سادگی گذشت و این پاشنه آشیل کل کار است.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: ایمنی | قربانی | بزرگراه | مهران قربانی | اقتصادی | آزاد راه | ساخت مترو | سازمان راهداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *