خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ساخت فاز سوم سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند شروع شد

اجرای طرح ساخت فاز سوم سد «کمال خان» در استان نیمروز افغانستان در 100 کیلومتری مرز کشور عزیزمان ایران بر روی رودخانه هیرمند روز جمعه با حضور «محمد اشرف غنی»

ساخت فاز سوم سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند شروع شد

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان کلوب خبرنگاران، اجرای طرح ساخت فاز سوم سد «کمال خان» در استان نیمروز افغانستان در 100 کیلومتری مرز کشور عزیزمان ایران بر روی رودخانه هیرمند روز جمعه با حضور «محمد اشرف غنی» مدیر جمهوری افغانستان شروع شد.
قرارداد ساخت این سد به ارزش حدود 80 میلیون دلار در حضور مدیر جمهوری افغانستان در نیمروز بین یک شرکت ترکیه ای و وزارت انرژی و اب افغانستان امضاء شد.

عبارات مهم : افغانستان

بر اساس این قرارداد، فاز سوم سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند 4 سال به طول خواهد انجامید و با تکمیل آن، بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین های زراعتی را تحت پوشش آبیاری قرار خواهد داد.
اشرف غنی هنگام امضای این قرارداد گفت که سد کمال خان، با نشانه احیای «سیستان» باستان ساخته می شود و بار دیگر این منططه را به مرکز تمدن تبدیل خواهد کرد.
وی افزود که بدون تکمیل شدن سد کمال خان، نیمروز متحول نخواهد شد و بهره برداری از این سد، به رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم منجر خواهد شد.
رئیس جمهوری افغانستان از مردم منطقه خواست تا در اجرای طرح های زیربنائی نقش فعال ایفا کرده و در این زمینه با دولت همکاری کنند.
«علی احمدعثمانی»، وزیر انرژی و آب افغانستان در آئین شروع اجرای طرح ساخت فاز سوم سد کمال خان گفت که ساخت این سد در ادامه تلاش های وزارت انرژی و آب جهت مهار و مدیریت آب های کشور صورت می گیرد.
اشرف غنی، سال گذشته اعلام کرده بود که احداث فاز سوم سد کمال خان در مسیر رودخانه هیرمند در اولویت 21 سد در دست ساخت این کشور قرار دارد.
فاز دوم سد کمال خان پس از 49 سال در آذرماه سال 94 به بهره برداری رسیده است و فاز اول آن، چهار دهه قبل در وقت «محمد داود»، نخستین مدیر جمهوری افغانستان، ساخته شد، ولی به علت جنگ و ناامنی فازهای دوم و سوم این سد، ناتمام باقی مانده بود.
افغانستان درصدد است تا با ساخت این سد هر سال 850 میلیون متر مکعب آب رودخانه هیرمند را بر اساس قرارداد منعقد شده است در سال 1351 خورشیدی میان دو کشور اندازه گیری و به همان میزان به کشور عزیزمان ایران سرازیر کند.
بر اساس قراردادی که در سال 1351 خورشیدی میان «امیرعباس هویدا»، نخست وزیر وقت کشور عزیزمان ایران و«موسی شفیق»، همتای افغان وی به امضا رسید، مقرر شد در هر ثانیه 26 متر مکعب آب رودخانه هیرمند با حجم هر سال 850 میلیون متر مکعب یا 20 درصد از آب این رودخانه به دریاچه هامون کشور عزیزمان ایران سرازیر شود.
وزارت انرژی و آب افغانستان، ساخت این سد و اندازه گیری آب جهت سرازیر شدن به کشور عزیزمان ایران را به عنوان بازی برد – برد، بین کشور عزیزمان ایران و افغانستان دانسته و گفته است که با این اقدام هم افغانستان آب را مدیریت می کند و هم کشور عزیزمان ایران حقابه خود را بصورت نظام مند دریافت خواهد کرد.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: افغانستان | افغانستان | رودخانه | قرارداد | میلیون | ایران | انرژی | سد کمال خان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *