خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

از انتقاد تا الگوبرداری از سیاست خارجی هوشمندانه شیخ دیپلمات ، نگاه دیپلماتیک 9 نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری

 سیاست خارجی بی شک یکی از مهمترین بخش های برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری 96 را تشکیل می دهد، به نظر می رسد نظر نامزدهای این دوره از انتخابات به خاص در

از انتقاد تا الگوبرداری از سیاست خارجی هوشمندانه شیخ دیپلمات ، نگاه دیپلماتیک 9 نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری

نگاه دیپلماتیک 9 نامزد احتمالی ریاست جمهوری /از انتقاد تا الگوبرداری از سیاست خارجی هوشمندانه شیخ دیپلمات

عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری

سیاست خارجی بی شک یکی از مهمترین بخش های برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری 96 را تشکیل می دهد، به نظر می رسد نظر نامزدهای این دوره از انتخابات به خاص در بحث برجام و ارتباط با غرب در تقابل تمام و کمال با یکدیگر قراره داشته باشد.

شورای نگهبان قانون اساسی در حالی بررسی صلاحیت یک هزار و 600 عضویت کننده در انتخابات ریاست جمهوری را از روز یکشنبه شروع کرده است که گمانه زنی هایی راجع به نامزدهای مهم و نهایی انتخابات 96 مطرح می شود.

از انتقاد تا الگوبرداری از سیاست خارجی هوشمندانه شیخ دیپلمات ، نگاه دیپلماتیک 9 نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری

به گزارش نامه نیوز، رسانه های خارجی زودتر از رسانه های داخلی کشور عزیزمان ایران گمانه زنی راجع به نامزدهای مهم مسابقه های ریاست جمهوری 96 را شروع کرده اند، نام آنها را مطرح و به بررسی مواضع و جایگاه آنها در عرصه سیاست در کشور عزیزمان ایران می پردازند.

آنچنان که خبرگزاری فرانسه در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است نام حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محمود احمدی نژاد، حمید بقایی و اسحاق جهانگیری را به عنوان نامزدهای مهم این انتخابات مطرح کرد و به بررسی اوضاع آنها پرداخت، گمانه زنی که البته دور از ذهن نیست و آینده نگری می شود این افراد نامزدهای نهایی انتخابات 29 اردیبهشت باشند.

 سیاست خارجی بی شک یکی از مهمترین بخش های برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری 96 را تشکیل می دهد، به نظر می رسد نظر نامزدهای این دوره از انتخابات به خاص در

در این بین،نام افرادی چون علیرضازاکانی، نماینده سابق مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش احمدی نژاد و مصطفی میرسلیم نامزد موتلفه در این مسابقه های هم از اسامی محتمل جهت حضور در این مسابقه ها به شمار می روند.

در این گزارش قصد داریم به مواضع این 9 شخصیت سیاسی در عرصه سیاست خارجی نگاهی بیندازیم، بررسی که البته جهت افرادی مانند روحانی مدیر جمهور کنونی و محمود احمدی نژاد مدیر دولت های نهم و دهم کاری ساده و جهت افرادی چون ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و حمید بقایی معاون احمدی نژاد در امور اجرایی کاری دشوارتر به نظر می رسد چرا که این افراد تجربه بسیار اندکی در عرصه فعالیت سیاسی از خود تاکنو برجای گذاشته اند.

روحانی؛ شیخ دیپلمات با کارنامه درخشان

از انتقاد تا الگوبرداری از سیاست خارجی هوشمندانه شیخ دیپلمات ، نگاه دیپلماتیک 9 نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری

حسن روحانی، مذاکره کننده ارشد سابق کشورمان در پرونده هسته ای با غرب، انتخابات ریاست جمهوری 92 را با وعده باز شدن درهای کشور به روی تعامل با دنیا خروج از انزوای منطقه ای و بین المللی به پیروزی منتج کرد، وعده هایی که یکی پس از دیگری با گذشت وقت عملی شدند و پایتخت ایران با امضای توافق تاریخی برجام میزبان زیاد کردن 100 درصدی گردشگران خارجی از یک سو و از سوی دیگر باز شدن درهای کشور به روی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و تجاری دنیا همزمان با آخر تحریم های اقتصادی غرب بود. روحانی با حضور در پاستور سیاست احترام عزت مندانه با کشورهای همسایه را در پیش گرفت؛ در قبال روسیه و پایتخت های اروپایی نیز روحانی با در پیش گرفتن سیاست خارجی عزتمندانه و دیپلماسی هوشمندانه توانست کشور را به مرکز دیپلماسی و تصمیم گیری های مهم بین المللی بازگرداند.

قالیباف، منتقد روحانی مخالف احمدی نژاد

 سیاست خارجی بی شک یکی از مهمترین بخش های برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری 96 را تشکیل می دهد، به نظر می رسد نظر نامزدهای این دوره از انتخابات به خاص در

به نظر می رسد شهردار پایتخت ایران بنا دارد در سومین تجربه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری پخته تر به مسائلی چون اقتصاد و سیاست خارجی بپردازد، جایی که در تقابل کامل با عملکرد دولت کنونی واقع شده است است و آینده نگری می شود برنامه های قابل توضیحی نیز در این عرصه ارائه کند.

قالیباف، در بخشی از سخنان اخیرش با رسانه های داخلی در تشریح دیدگاهش در عرصه سیاست خارجی می گوید: سیاست خارجی ما به جای تاکید یکسویه بر تقابل یا ائتلاف، باید بر روی مسابقه جدی جهت تامین منافع ملی متمرکز شود. تقابل با آمریکا به خودی خود ارزش نیست؛ همانطور که ائتلاف و کرنش کردن نمی تواند منافع ما را تامین کند. این همان دو نگاه افراط و تفریطی است. ما باید همان نگاه آرمانگرایی واقع بینانه را داشته باشیم.

از انتقاد تا الگوبرداری از سیاست خارجی هوشمندانه شیخ دیپلمات ، نگاه دیپلماتیک 9 نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری

وی در ادامه می گوید: افرادی که می آیند و می گویند رابطه ما با آمریکا برقرار شود مسائل حل می شود، این یک کار عوامانه، عوام پسند و یک کاری در طراز شخصیت برجسته نظام اسلامی که خود را در معرض کار بزرگی به عنوان نامزد انتخابات قرار داده، نیست و من این را درست نمی دانم.

وی پیشتر نیز عملکرد مدیر جمهور سابق در عرصه سیاست خارجی را زیر پرسش برده بود و گفته بود: قضیه هولوکاست ما را به کجا رساند؟ ما هیچ گاه با یهود مخالف نبودیم، یک دین است؛ آنجایی که ما مخالفت کردیم با صهیونیست ها بوده است. ما ۳۰ سال حامی مهم آرزوی بزرگ فلسطین بوده ایم ولی به واسطه هوشمندی امام و رهبری کسی نتوانست ما را متهم به ضد یهود بودن بکند. ولی یکباره بدون توجه به نتیجه های و پیامدها بحث هولوکاست مطرح می شود. این چه نفعی جهت انقلاب و فلسطینی ها داشت. ببنید هنگامی که ما آن وقت به اسم آرزوی بزرگ گرایی؛ عنوان هولوکاست را مطرح کردیم و آن جنجال ایجاد شد؛ زمانی دیگر سخن از بسیحی بودن و بازگشت و رجعت اقای چاوز را مطرح کردیم. این نتیجه و برآیند آرزوی بزرگ گرایی خامی است که در طی وقت استحاله شده است است.

رئیسی، تعامل با غرب با رعایت اصل عزت

ابراهیم رئیسی را همه با دستگاه قضا و استان قدس رضوی می شناسند، جایی که ارتباطی با دیپلماسی و سیاست خارجی پیدا نمی کند شاید از همین روست که سوالات زیادی راجع به مواضع و نظرات این روحانی 56 ساله در عرصه سیاست خارجی در اذهان عمومی ایجاد شده است است.

وی در کنفرانس خبری پس از عضویت در انتخابات 96 به سوالی در این زمینه پاسخ می دهد و مواضع دولتش را در صورت پیروزی در این انتخابات را تا حدودی مطرح می کند. رئیسی در این باره می گوید: عزت و مصلحت ایجاب می کند تا با همه نیروها تعامل داشته باشیم که نگاه به تجربیات دیگران را نیز مورد توجه داریم و برنامه ما برون زا و درون نگر خواهد بود و قطعا ارتباطات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. رئیسی تاکید کرد تعامل با غرب حتما در برنامه کاری خواهد بود به جز با اسرائیل که رژیم غاصب است، با رعایت اصل عزت با همه کشورها تعامل خواهیم داشت.

وی راجع به مساله سوریه نیز گفت: حل مسئله سوریه باید به وسیله سوری ها انجام شود و حضور خارجی ها حتما مسئله ایجاد می کند و موجب گره زیاد در سوریه می شود. مردم این کشور باید آینده آن را رقم بزنند.

احمدی نژاد، نه شرقی نه غربی فقط ونزوئلا!

سیاست خارجی مدیر دولت های نهم و دهم مجموعه پیچیده ای از انزوا در منطقه و جامعه جهانی بود، جایی که احمدی نژاد در 8 سال ریاست جمهوری 10بار به آمریکا سفر کرد و مابقی سفرهایش را به ونزوئلا و کشورهای دسته چندمی افریقایی و آمریکایی تخصیص داده شده است داد. پایتخت ایران در این دوران نه رابطه ای خاص و گسترده با متحدان شرقش داشت نه همسایگانش.

احمدی نژاد البته تلاش هایی هم جهت اصلاح روابطش با پایتخت های غربی و واشنگتن کرد، وی چندین نامه خطاب به روسای جمهوری آمریکا و آلمان و … فرستاد و مقامات سیاسی را به عدالت دعوت کرد ولی پاسخی دریافت نکرد. احمدی نژاد با بیانات و مواضع دور از جایگاه ریاست جمهوری و بعضا افراطی خود تنش در مجامع بین الملل تنش و جنجال به پا کرد تا جایی که اسرائیل به حق خواهی در برابر کشور عزیزمان ایران پیش از گذشته جایکاه خود را تقویت کرد.

وی در تازه ترین اظهار نظر خود راجع به توافق هسته ای نیز گفت: برجام یک معاهده و سند حقوقی است. مقامات رسمی جمهوری اسلامی آن را تایید و رهبری هم پایبندی خودشان را نسبت به آن اعلام کردند. مشکلی که در ارتباط با برجام وجود دارد، نوع اطلاع رسانی دو طرف در خصوص ظرفیت های این سند است به گونه ای که گویی تمام مسائل تاریخ بشر قرار است با این معاهده حل شود.

بقایی، دنباله رو احمدی نژاد؟

حمید بقایی معاون اول احمدی نژاد در امور اجرایی بود و اظهار نظر جدی از سوی وی در خصوص پرسشها سیاست خارجی عنوان نشده است، احتمالا بقایی که تنها فرد مورد اعتماد احمدی نژاد جهت حضور در انتخابات 96 است دنباله رو سیاست های وی در عرصه سیاست خارجی نیز هست.

جهانگیری و حمایت از روحانی

مواضع سیاست خارجی جهانگیری حمایت از سیاست خارجی دولت یازدهم بوده است.، مهمترین اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران توسعه روابط با همسایگان و کشورهای مسلمان است. دولت با تحقق برجام تا حدود زیادی فضای کار با دنیا را ایجاد کرد پس اینکه عده ای تلاش می کنند این کار بزرگ را کوچک جلوه دهند، در واقع خودشان را کوچک می کنند.

حاجی بابایی، موافق برجام و مخالف آمریکا

نماینده مجلس در ادوار پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم و همچنین وزیرآموزش دولت دهم از دیگر نامزدهای احتمالی انتخابات 96 ریاست جمهوری است، حاجی بابایی یکی از 5 گزینه نهایی جمنا جهت حضور در این انتخابات است که بررسی مواضع وی در زمینه سیاست خارجی قابل توجه است.

حاجی بابایی راجع به مذاکرات هسته ای و برجام بر این باور است که اگر برجام به طور کامل اجرایی شود یکسری از مسائل جامعه البته نه همه آنچه که مورد نشانه ما بود، حل می شود. ممکن است بعضی جابجایی های ارزی، گشایش های اقتصادی و مسائل اقتصادی کشور با برجام حل شود ولی همه این موارد در شرایطی است که برجام اجرایی شود، ولی ما معتقدیم آمریکا اراده ای جهت تقویت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران ندارد. برجام نشان داد که هر نوع خوش بینی نسبت به آمریکا واقعاً اشتباه است، برجام ملت ما را بیدارتر و آگاه تر کرد.

وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد از مخالفان ارتباط با آمریکا است و در این باره نیز اعتقاد است: ملت ما به خوبی در طول 37 سال گذشته عنوان لزوم عدم اعتماد به آمریکا را درک کردند، ولی خواص و بعضی مسئولان به علت بعضی اجتهادهای سیاسی که دارند، معمولاً تلاش می کنند گشایشی را به اختیار خودشان داشته باشند ولی معمولاً در مواجهه با آمریکا به درب های بسته می خوردند.

میرسلیم، حامی سیاست خارجی روحانی و رقیب مدیر جمهور

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم هاشمی رفسنجانی، به عنوان نامزد مهم موتلفه خود را جهت انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند، وی با لباس کارگران جهت عضویت در این مسابقه ها به وزارت کشور رفت .

وی پس از عضویت به خبرنگاران راجع به مواضعش گفت وگو کرد، وی که از حامیان خط مشی روحانی در زمینه سیاست خارجی است با این حال روحانی را رقیب خود می داند و در زمینه سیاست خارجی گفت: دولت دکتر روحانی همت خود را بر این گذاشت که در صحنه بین المللی حقانیت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران را در زمینه دانش هسته ای به اثبات برساند، فعالیت زیادی در این زمینه صورت گرفت و فکر می کنم آنچه به عنوان موفقیت باید تلقی کنیم تثبیت حق ما در زمینه انرژی هسته ای و مشخص شدن مظلومیت ما در دنیا بود.

وی پیشتر در مصاحبه ای نیز در باره گفته بود: در سیاست خارجی دولت یازدهم، آن اقتداری که امام می خواست، خیلی قشنگ پیاده شد. ما به لحاظ اقتدار در صحنه بین المللی خیلی موفق هستیم. نه اینکه ما خودمان بخواهیم از خودمان تعریف کنیم، دیگران می دانند این قضیه را اعتراف می کنند. نمونه اش را در مذاکراتی که در این 12 سال کش پیدا کرد و تا دو سال اخیر به نقطه اوج خود رسید ملاحظه می کنید.

زاکانی و حمایت از تغییر رویه سیاست خارجی

نماینده اصولگرای مجلس در دوره های هفتم، هشتم و نهم و مدیر کمیسیون خاص بررسی برجام از دیگر کسانی است که نامش به عنوان یکی از گزینه های احتمالی مسابقه های انتخابات 96 مطرح می شود. وی یکی از منتقدان مهم سیاست خارجی دولت روحانی است.

زاکانی در اظهار نظر اخیر خود راجع به اوضاع سیاست خارجی کشور کفت: دستگاه سیاست خارجی ما باید تغییر رویه بدهد. در کنار مشورت های فرهنگی، رایزن اقتصادی هم داشته باشد. سفارتخانه های ما باید مامن تولید کنندگان و مامن تجار باشد. اگر دست روی دست بگذاریم خارجی ها می آیند و وارد کار می شوند.

واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | انتخابات 29 اردیبهشت | محمود احمدی نژاد | نامزد انتخابات | ریاست جمهوری | دکتر روحانی | دولت روحانی | احمدی نژاد | حسن روحانی | انتخابات 96 | احمدی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *