خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

می‌خواهند عظمت حج را بشکنند/ سهمیه خاص جهت خانواده شهدای منا ، دنبال سود مادی نیستیم، حجت‌الاسلام قاضی عسکر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اگر ذره‌ای ناامنی در عربستان علیه زائران ایرانی احساس کنم، نخستین شخصی هستم که اجازه نخواهم داد مردم به حج بروند، چون ا

می‌خواهند عظمت حج را بشکنند/ سهمیه خاص جهت خانواده شهدای منا ، دنبال سود مادی نیستیم، حجت‌الاسلام قاضی عسکر

حجت الاسلام قاضی عسکر: می خواهند عظمت حج را بشکنند/ دنبال سود مادی نیستیم/ سهمیه خاص جهت خانواده شهدای منا

عبارات مهم : تامین امنیت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اگر ذره ای ناامنی در عربستان علیه زائران ایرانی احساس کنم، نخستین شخصی هستم که اجازه نخواهم داد مردم به حج بروند، چون از جانب ولی فقیه نماینده حفظ جان و شأن مردم هستم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در پاسخ به نگرانی مردم راجع به تعهد عربستان نسبت به تامین امنیت و حفظ شأن زائران ایرانی، اطمینان داد که مسئولان شرکت حج همه مطالبات مسؤولان نظام و مردم را در مذاکرات مطرح کردند و روی آنها توافق شد. در متن توافقنامه نیز این موارد ذکر شده است است. وزیر حج عربستان به صراحت اعلام کرده تمام امکانات انسانی و مادی را بکار می گیرد تا ضمن خوشامدگویی به زائران ایرانی، عزت، امنیت، سلامتی و حرمت آن ها را وقت حضور در عربستان رعایت و تامین کنند.

می‌خواهند عظمت حج را بشکنند/ سهمیه خاص جهت خانواده شهدای منا ، دنبال سود مادی نیستیم، حجت‌الاسلام قاضی عسکر

وی اضافه کرد: در بند دیگر این توافقنامه اشاره شده، آن تبلیغات سوء در گذشته اتفاق نخواهد افتاد و به مبادی مرتبط در این باره تذکر داده می شود.

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: احساس می کنم نظر مردم راجع به حج تامین شده است است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اگر ذره‌ای ناامنی در عربستان علیه زائران ایرانی احساس کنم، نخستین شخصی هستم که اجازه نخواهم داد مردم به حج بروند، چون ا

قاضی عسکر یادآور شد: توصیه مثبت این بود که شرایط مذاکرات مثل دور قبل یک طرفه پیش نرفت و حج براساس نظر مردم و مسؤولان برنامه ریزی شده است و هم اکنون هم کارشناسان ایرانی جهت پیگیری جزییات در عربستان حضور دارند. زیاد مسکن مورد نیاز زائران ایرانی در مدینه اجاره شده است و نزدیک به ۵۰ درصد مسکن مورد نیاز در مکه نیز تامین شده است و امیدوارم در چند روز آینده سایر امور انجام شود تا مردم در آرامش حج خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: احساس ما بر این است هنگامی که دو طرف توافق کرده اند و طبق تجربه گذشته به همه تعهدات خود عمل کرده اند، این بار نیز قرارداد را اجرا خواهند کرد.

هشدار نسبت به اخبار خائنانه منسوب به حج

او سپس از مردم درخواست کرد به اخبار شبکه های مجازی توجه نکنند و در ادامه گفت: تمام اخباری که از حج در شبکه های مجازی منتشر شده، دروغ است؛ به عنوان نمونه فیلمی منتسب به خطیبان مسجدالحرام انتشار یافته است که در آن خون شیعیان را حلال اعلام کرده، درحالی که این فیلم متعلق به دو سال پیش است و آن خطیب هم به هیچ وجه عربستانی نیست، بلکه به کشور دیگری متعلق است که نام آن را نمی گویم. خطیبان مسجدالحرام و مسجدالنبی این حرف ها را نزده اند.

می‌خواهند عظمت حج را بشکنند/ سهمیه خاص جهت خانواده شهدای منا ، دنبال سود مادی نیستیم، حجت‌الاسلام قاضی عسکر

سرپرست حجاج ایرانی افزود: فیلم دیگری از فردی که سفیر کشور عزیزمان ایران در عربستان معرفی شده است پخش شده است که دروغ خائنانه ای را مطرح کرده است. پس از بررسی ها مشخص شد این شخص نه تنها سفیر نبوده، بلکه از کشور متواری شده است است. در بعضی شبکه های مجازی هم پخش شده است بود که تعدادی از زائران یزدی و تبریزی از حج منصرف شده است اند و به حرکت آنها تبریک گفته اند! درحالیکه آن خبر خائنانه بود، چطور ممکن است این اتفاق افتاده باشد هنگامی که هنوز عضویت شروع نشده است؟ بعضی هم گفته اند هنگام مذاکره ی حج، پرچم کشور عزیزمان ایران حذف شده است بود، درحالیکه تصویر های آن دیدار گویا است، پرچم کشور عزیزمان ایران در مذاکرات استفاده شده است بود. این اتفاق چطور ممکن است رخ داده باشد هنگامی که وزیر عربستان جهت استقبال از آقای محمدی ـ سرپرست شرکت حج ـ شخصا به فرودگاه می آید؟

وی اظهار کرد: آنهایی که اخبار نادرست منتشر می کنند، می خواهند عظمت حج را بشکنند. این که عده ای می گویند پول حج را باید به فقرا داد، باید بدانند حج واجب است و روایات متعددی راجع به عدم تعطیلی و ترک آن وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اگر ذره‌ای ناامنی در عربستان علیه زائران ایرانی احساس کنم، نخستین شخصی هستم که اجازه نخواهم داد مردم به حج بروند، چون ا

او در پاسخ به نگرانی ها گفت: درست است که روابط سیاسی دو کشور قطع شده، ولی حج از سیاست جداست و باید از ظرفیت دیپلماسی آن استفاده کرد، شاید در آینده به تقویت روابط دو کشور کمک کرد.

حمید محمدی ـ سرپرست شرکت حج و زیارت – نیز که در گفت وگوی خاص شبکه ۲ سیما به همراه قاضی عسکر حضور داشت، در سخنانی یادآور شد: روند مذاکرات حج خوب بود، چون ما خیلی براق مطالبات مردم و مسئولان را با وجود قطع روابط سیاسی دو کشور مطرح و پیگیری کردیم. طرف سعودی متقاعد شد مطالبات مردمِ ما را تامین کند. همه این موارد در توافقنامه دو کشور ذکر شده است و مردم نباید دلواپس این مساله باشند.

می‌خواهند عظمت حج را بشکنند/ سهمیه خاص جهت خانواده شهدای منا ، دنبال سود مادی نیستیم، حجت‌الاسلام قاضی عسکر

او همچنین با بیان این که امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر به حج مشرف می شوند، افزود: آخرین شمار اعزامی از کشور عزیزمان ایران ۶۴ هزار نفر بود که با توجه به اجرای طرح توسعه حرم، در سال های قبل ۲۰ درصد از سهمیه هر کشور کسر شد که امسال به دنبال بهره برداری از مسجدالحرام این سهم بازگردانده شده است و طبق جمعیت کشورمان، امسال باید ۷۹ هزار زائر ایرانی مشرف می شدند که با مشورت این تعداد به ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

ودیعه گذاران حج تا شهریور ۸۵ گوش به زنگ باشند

وی یادآور شد: عضویت اولیه حج از ۲۳ فروردین شروع شده است که ودیعه گذاران باید ۱۰ میلیون تومان علی الحساب پرداخت کنند. در فراخوان اولیه ودیعه گذاران تا ۳۱ تیرماه سال ۸۵ باید جهت عضویت اولیه اقدام کنند که در اعلام فراخوان نخست جانب احتیاط رعایت شد، چون توافق ها دیر انجام شد و از اوضاع مسکن اطمینانی نداشتیم، ولی اکنون که توافق ها پیش رفته، احتمال دارد اولویت های دیگری را فراخوان کنیم.

او سپس گفت: به تناسب ظرفیت خالی استان ها این اولویت تا شهریور سال ۸۵ فراخوانده خواهند شد. در هر حال اولویت با افرادی است که زودتر جهت عضویت و پرداخت ودیعه و تکمیل مبلغ علی الحساب اقدام کنند.

سرپرست شرکت حج همچنین راجع به ضرر و زیانی که کشور عزیزمان ایران از لغو حج تمتع سال گذشته مجبور شد، اظهار کرد: در سال ۹۴ بخش عمده ای از هتل های مورد نیاز حج ۹۵ تامین شده است بود؛ براساس مفاد قرارداد پیش پرداخت ها داده شده است بود، هنگامی که در مذاکرات سال گذشته به نتیجه نرسیدیم و مطالبات ما در حج محقق نشد و قرارداد دو طرف بلاتکلیف ماند، طرف سعودی ادعای ضرر و زیان کرد و می خواست آن پیش پرداخت ها را به نفع خود بردارد، ولی با تلاش هیات کارشناسان ایرانی بخش عمده ای از آن پول تسویه و به عنوان پیش پرداخت حج ۹۶ محاسبه شد و ضرر و زیانی متوجه ما نشده است.

دنبال سود مادی حج نیستیم

در ادامه «قاضی عسکر» راجع به قیمت سفر حج صحبت کرد و با بیان اینکه هر نوع تغییری به معنای زیاد کردن قیمت این سفر نیست، افزود: زیاد کردن قیمت ها ناشی از تفاوت خدمات و کیفیت اتاق است که البته که قیمت ارز هم تاثیرات خود را خواهد داشت. هرچند این قیمت هنوز مشخص نشده و باید تا نهایی شدن مسکن و پرواز و تغذیه زائران صبر کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: تلاش شرکت حج و بعثه بر این است که قیمت تمام شده است خدمات و سفر به مردم اعلام شود، چون هیچ وقت دنبال سود نبوده ایم و تلاش خود را به کار گرفته ایم تا قیمت ها با زیاد کردن چشمگیر روبرو نشوند. حتی تصمیم گرفته شده است تعداد نیروهای خدماتی شرکت و بعثه در حج امسال به اندازه حج گذشته و جمعیت ۶۴ هزار زائر باشد و با وجود زیاد کردن تعداد زائران به میزان ۲۲ هزار نفر، ولی هیچ نیرویی اضافه نشود تا نوبت به مردم برسد.

او همچنین متذکر شد: استقبال در عضویت اولیه خوب بوده، ولی اگر ظرفیت کاروان ها و دفاتر تکمیل شود، نمی توان جایگزین و یا اولویت ها را جابجا کرد.

ایران عضو غایب کمیته پیگیری فاجعه منا

در ادامه این بحث، عنوان دیه شهدای منا مطرح شد که محمدی ـ سرپرست شرکت حج و زیارت ـ به تشکیل کمیته ای در عربستان جهت پیگیری پرونده منا اشاره کرد و افزود: هرچند که کشور عزیزمان ایران عضو این کمیته نیست و درخواست عضویت داده، ولی قرار است مستندات خود را در اختیار این کمیته قرار دهد تا با پیگیری آن، حقی ضایع نشود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه این بحث گفت: عربستان هنوز راجع به پرداخت دیه شهدای منا به نتیجه نرسیده، جهت همین فعلا به خواست دولت کشور عزیزمان ایران جهت خانواده و بازماندگان این شهدا سهمیه حجی تخصیص داده شده است داده شد که فرصتی است جهت خانواده های آن قربانیان تا ضمن انجام فریضه خود، با انجام آزمایش DNA هویت شهید خود را مشخص کنند.

او توضیح داد: زیاد آن هایی که در منا شهید شدند تعیین وظیفه شده است اند، پیکر بعضی از آن ها به کشور بازگردانده شده است و تنی از بازماندگان هم در مکه دفن شده است اند، شماری از پیکرها هم بودند که به دنبال قطع روابط سیاسی دو کشور، امکان شناسایی را نیافتند، بعد از مذاکرات حج با وجود قطعی روابط دو کشور حالا این وقت فراهم شده است است و باید از آن بهره برد.

وی همچنین راجع به حکم قتیل الزحام در عنوان منا، اظهار کرد: با توجه به این قاعده باید دیه پرداخت شود، ما این عنوان را پیگیری می کنیم و به هیچ وجه رها نخواهیم کرد و به قول خود وفا داریم. آن سهیه خانواده شهدای منا را هم ما طلب کردیم، وگرنه عربستان چنین سهمی را در نظر نگرفته بود.

قاضی عسکر اضافه کرد: این سهمیه به هر خانواده شهدای منا پرداخت شده است و عربستان هم موافقت کرده که از هر خانواده شهید دو نفر اعزام شوند، ولی چون قیمت و درجه کاروان ها هم مشخص نشده، هنوز نمی توان قطعی به آن افراد عنوان را اعلام کرد.

دستبندهای الکترونیکی اسرائیلی نیست

سرپرست شرکت حج در ادامه مباحث حج ۹۶، راجع به دستبد الکترونیکی توضیح داد: این طرح در اصل متعلق به کشور عزیزمان ایران بوده است. در مذاکرات سال قبل عربستان اعلام کرد چنین قصدی دارد که ما جلوتر از آنها با توجه به سن زائران ایرانی و شرایطی که در منا و مسجدالحرام پیش آمد، تصمیم گرفتیم دستبند مجهزی را که تمام اطلاعات زائر حتی نوع بیماری آن مشخص باشد، تهیه کنیم. این یک طرح خیلی راحت است و هرچه فکر می کنم، نمی دانم کجای این کار ایراد دارد؟ این طرح کشور عزیزمان ایران است و ما با نصب GPS روی این دستبد، می خواهیم در جهت ایجاد رفاه زائران مان قدم برداریم.

قاضی عسکر نیز گفت: حرف هایی که راجع به ساخت این دستبندهای الکترونیکی به وسیله یک شرکت اسرائیلی مطرح می شود، درست نیست. عربستان هم با اینکه قصد داشت این کار را انجام دهد، آن را متوقف کرد. در هر حال ما تصمیم داریم امسال این مچ بندها را اگر مجوز GPS بگیرد، آماده کنیم. ما حتی توافق کردیم در داخل کشورمان از زائران انگشت نگاری شود، معتقدیم اگر این تدابیر در سال ۹۴ افتاده بود، آن اتفاق تلخ به این شکل رخ نمی داد.

وی تاکید کرد: آنچه انجام می شود، جهت تامین رفاه زائران است و نباید سوء برداشت شود.

پیش شرطی جهت از سرگیری عمره

محمدی در آخر این گفت وگو راجع به عمره نیز توضیح داد: در مذاکرات، وزیر حج عربستان رسما اعلام کرد دو مامور خاطی فرودگاه جده محاکمه شده است اند و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. سعودی ها خواسته ی ما را تامین کردند و راه عمره باز شده است است، ولی همه این ها به حج منوط است. این عنوان در مذاکرات ذکر شده است است.

قاضی عسکر هم گفت: هزار ضربه شلاق، چهار سال حبس، انفصال دائم از خدمت، این حکم از طریق دفتر شرکت ملل به وزارت خارجه ابلاغ شده است و اگر در حج تعامل سازنده و مثبت باشد و در کمال آرامش پشت سر گذاشته شود، زائران به عمره نیز مشرف خواهند شد.

واژه های کلیدی: تامین امنیت | پرداخت دیه | عربستانی | عربستان | خانواده | مذاکرات | ایرانی | زائران | ایرانی | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *