خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

درخواست وزارت بهداشت از ارشاد ، تبلیغاتی که واقعی نیست

شاید کمترکسی باور کند بعضی از محصولاتی که روی بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ می‌شوند، ممکن است مجوز تولید نداشته باشند، ولی این یک واقعیت است؛ کسی نمی‌داند کدام یک از

درخواست وزارت بهداشت از ارشاد ، تبلیغاتی که واقعی نیست

تبلیغاتی که واقعی نیست/ درخواست وزارت بهداشت از ارشاد

عبارات مهم : تبلیغ

شاید کمترکسی باور کند بعضی از محصولاتی که روی بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ می شوند، ممکن است مجوز تولید نداشته باشند، ولی این یک واقعیت است؛ کسی نمی داند کدام یک از محصولات تبلیغ شده، از سوی وزارت بهداشت مجوز تولید دارند یا خیر.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند 1389 و همزمان با تدوین برنامه پنجم توسعه، یکی از بندهای آن را به عدم تبلیغ کالاهای آسیب رسان در رسانه ها تخصیص داده شده است دادند. طبق بند «ج» ماده 37 این برنامه “ تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت که مصادیق آن هر سال به وسیله کارگروه عنوان بند (الف) این ماده تعیین و اعلام می شود از سوی کلیه رسانه ها ممنوع است.”

درخواست وزارت بهداشت از ارشاد ، تبلیغاتی که واقعی نیست

این در حالیست که دکتر زهرا عبداللهی – رییس دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت، می گوید: “وزارت ارشاد می تواند بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت، به کالاهای سلامت محور اجازه تبلیغ دهد.” مصداق آن نیز تبلیغ محصولات شرکتی به نام 5040 است که البته چندی پیش رییس شرکت غذا ودارو در اظهارنظری اعلام کرد که “در تبلیغات این محصول تخلفاتی صورت گرفته و در این زمینه هم اطلاع رسانی های مورد نیاز صورت گرفته است.” این درحالیست که تبلیغات آن همچنان حضور پررنگی روی بیلبوردهای شهر دارد و از هنرمندان و ورزشکاران جهت تبلیغ آن نیز کمک گرفته می شود.

عبدالهی در این باره در گفت وگو با ایسنا بیان می کند: ما از شرکت غذا ودارو این عنوان را استعلام کردیم و آنها نیز اعلام کردند که تبلیغات این شرکت درست نیست. در این ارتباط با شرکت زیباسازی شهر پایتخت ایران نیز مکاتبه داشتیم و گفتیم تبلیغات خلاف واقع انجام ندهید؛ چون به ضرر سلامت مردم است. این شرکت نیز پاسخ داد که ما هر پیامی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کند، تبلیغ می کنیم.

شاید کمترکسی باور کند بعضی از محصولاتی که روی بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ می‌شوند، ممکن است مجوز تولید نداشته باشند، ولی این یک واقعیت است؛ کسی نمی‌داند کدام یک از

وی ادامه می دهد: الان صحبت ما با وزارت فرهنگ و ارشاد این است که محصول بدون مجوز به هیچ عنوان نباید تبلیغ شود، حتی جهت محصولاتی که مجوز تولید دارند نیز باید کارگروهی با حضور کارشناسان تغذیه وزارت بهداشت ایجاد شود و محتوای تبلیغاتی محصول را از نظر فنی و علمی بررسی کنند. این تبلیغات نباید گمراه کننده باشند و اطلاعات نادرست به مردم دهد.

عبداللهی همچنین تاکید می کند که تشکیل این کار گروه از سوی وزارت بهداشت دنبال خواهد شد.

به گفته وی، این اقدام وزارت ارشاد تخلف محسوب نمی شود ولی آنها به این مساله توجه نکردند که اگر به دقت روی محتوای تبلیغ محصولات غذایی، دمنوش ها و …کار نشود، می تواند اطلاعات نادرست به مردم بدهد.

درخواست وزارت بهداشت از ارشاد ، تبلیغاتی که واقعی نیست

مدیر دفتربهبود تغذیه وزارت بهداشت می گوید: هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و شرکت زیباسازی خود را موظف می داند که تمام پیام های تایید شده است از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد را تبلیغ کند. این عنوان نیز تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است؛ چون آینده نگری نمی شد که امکان دارد چنین شرایطی ایجاد شود. ما از وزارت ارشاد درخواست می کنیم که این پیام ها از نظر فنی کنترل شوند.

وی ادامه می دهد: هر محصولی که مجوز تولید ندارد، مورد تایید وزارت بهداشت نیست و مصرف آن ممکن است عوارضی داشته باشد. گاهی دمنوش هایی به نام لاغری تبلیغ می شوند که با خوردن آن لاغر می شوید. این کالاها مجوز تولید نیز دارند ولی نوع پیامی که به مردم انتقال یافته می کنند واقعی نیست؛ چون مصرف دمنوش باعث لاغری نمی شود. در این تبلیغات گفته می شود با خوردن دمنوش متابولیسم بدن اوج می رود و لاغر می شوید، ولی این مطالب نادرست است و تبلیغات خلاف واقع محسوب می شود.

شاید کمترکسی باور کند بعضی از محصولاتی که روی بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ می‌شوند، ممکن است مجوز تولید نداشته باشند، ولی این یک واقعیت است؛ کسی نمی‌داند کدام یک از

عبداللهی همچنین تاکید می کند: ما در حال پیگیری این مساله از صدا و سیما نیز هستیم. کالایی که مجوز تولید ندارد و علی رغم سلامت مردم است، از نظر عرفی نیز نباید تبلیغ شود. هنگامی که تبلیغ می شود یعنی یا قانونی راجع به آن وجود ندارد یا اینکه بازدارنده نیست. شاید مورد نیاز است قوانین تبلیغات را بازبینی کنیم. در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است که تبلیغات کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت مردم ممنوع است ولی انجام می شود.

واژه های کلیدی: تبلیغ | سلامت | بهداشت | تبلیغات | تبلیغات | وزارت بهداشت | اخبار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *