خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

جنگ کشور عزیزمان ایران و آمریکا بر سر تجارت پسته / بی بی سی

بی بی سی انگلیسی در گزارشی نوشت: تجارت بین‌المللی پسته با تاثیرات منفی غیرمنتظره‌ای از تنش‌های بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا مواجه شده است است.

جنگ کشور عزیزمان ایران و آمریکا بر سر تجارت پسته / بی بی سی

بی بی سی: جنگ کشور عزیزمان ایران و آمریکا بر سر تجارت پسته

عبارات مهم : دسترسی به سیستم – بازرگانی

بی بی سی انگلیسی در گزارشی نوشت: تجارت بین المللی پسته با تاثیرات منفی غیرمنتظره ای از تنش های بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا مواجه شده است است.

به گزارش مهر به نقل از بی بی سی انگلیسی، تجارت بین المللی پسته با تاثیرات منفی غیرمنتظره ای از تنش های بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا مواجه شده است است.

جنگ کشور عزیزمان ایران و آمریکا بر سر تجارت پسته / بی بی سی

صنعت پسته دنیا دارای گردش مالی چندین میلیارد دلار در سال است که با رشد محبوبیت جهانی پسته هر روز به ارزش بازار آن اضافه می شود.

آمریکا و کشور عزیزمان ایران بر تجارت جهانی پسته حکمرانی می کنند و در دهه گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد کل تولید سالیانه دنیا را به خود تخصیص داده شده است داده اند.

بی بی سی انگلیسی در گزارشی نوشت: تجارت بین‌المللی پسته با تاثیرات منفی غیرمنتظره‌ای از تنش‌های بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا مواجه شده است است.

در طول ۴ سال گذشته کشاورزان ایرانی پسته با فشارهایی از تحریم ها، تعرفه ها و محدودیت ها در دسترسی به ابزارهای مالی بین المللی روبرو شدند.

هرچند خود پسته در لیست کالاهای تحریم شده است قرار ندارد، ولی محدودیت ها در نظام بانکی جهان، تجارت را جهت کشاورزان ایرانی سخت کرده است.

هرچند این به دنبال توافق هسته ای در سال ۲۰۱۶ عوض کردن کرد و با برداشته شدن تحریم ها این فقط نفت کشور عزیزمان ایران نبود که به بازارهای جهانی بازگشت، صادرات پسته کشور عزیزمان ایران هم شروع به به دست آوردن بازارهای آن سوی مرزها کردند.

جنگ کشور عزیزمان ایران و آمریکا بر سر تجارت پسته / بی بی سی

با این حال این پیشرفت می تواند با چالش هایی روبرو شود، در ماه اکتبر دونالدترامپ این توافق را که به گفته او بدترین توافقی بود که آمریکا تا به حال انجام داده بود، تایید نکرد که این ممکن است در نهایت باعث خارج شدن آمریکا از توافق برجام و بازگرداندن تحریم ها شود.

برای صنعت پسته کشور عزیزمان ایران خطر از دست رفتن توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها می تواند منجر به بازگشت آن چه حجت حسنی، نایب رییس اتحادیه پسته کشور عزیزمان ایران از آن به عنوان مسابقه ناعادلانه و نابرابر، نام برده بود شود.

بی بی سی انگلیسی در گزارشی نوشت: تجارت بین‌المللی پسته با تاثیرات منفی غیرمنتظره‌ای از تنش‌های بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا مواجه شده است است.

تاریخ صنعت پسته کشور عزیزمان ایران به هزاران سال قبل باز می گردد. در مقابل، کشت پسته در آمریکا در دهه ۱۹۳۰ و با بذرهای ایرانی شروع شد.

شکوفایی کشت صنعتی پسته بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۹۷۹ و قطع روابط کشور عزیزمان ایران و آمریکا و اعمال تحریم های آمریکا و متحدانش برعلیه ایران، صورت گرفت.

جنگ کشور عزیزمان ایران و آمریکا بر سر تجارت پسته / بی بی سی

در چند دهه بعدی حتی در کشورهایی که از پسته ایرانی استقبال می شد، نبود توانایی دسترسی به سیستم های مالی بین المللی باعث شد این صنعت به مشکل رشد کند.

در طول این دوره زمانی کشاورزان آمریکایی که زیاد از کالیفرنیا بودند با توسعه کشت پسته، بازار را به دست گرفتند.

اما در ۲۰۱۴ شرایط آب وهوایی گرم و خشک در غرب آمریکا، باعث شد نیمی از محصول این صنعت از دست برود و در سال ۲۰۱۵ که محصولات باقی مانده به فروش رسید حدود ۱.۴ میلیارد دلار از سود این صنعت کاسته شود.

قیمت پسته از سال ۲۰۰۲ در حال زیاد کردن هست. ریچارد ماتوئیان، مدیر اجرایی ارشد اتحادیه بازرگانی کشاورزان پسته آمریکا این زیاد کردن قیمت را مربوط به زیاد کردن آگاهی ها از فواید بافایده و سلامت پسته و تقاضای بالای جهانی جهت تنقلات سالم، می داند.

او گفت: این صنعت با تبلیغات جایگاه این محصول را اوج می برد و تقاضای طبقه میانگین در بازارهای کشورهای پیشرفته باعث تقویت صادرات شده است است.

طبق آمار اتحادیه تجارت پسته آمریکا، زیاد کردن تقاضای چین یک عامل کلیدی جهت رشد این بخش هست. در بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ واردات پسته آمریکا به چین ۱۴۶ درصد رشد کرده است.

اما خشکسالی سال ۲۰۱۴ قیمت های پسته کالیفرنیا را از ۳ دلار جهت هر پوند به ۵ دلار جهت هر پوند جهش داد.

در برابر محصول پسته کشور عزیزمان ایران در آن سال بسیار قدرتمند بود. در بازارهایی نظیر چین آنها توانستند نسبت به قیمت های آمریکا در هر پوند ۰.۲۰ دلار تخفیف دهند.

برداشت نیرومند محصول در ۲۰۱۶ به آمریکا کمک کرد دوباره به بازار باز گردد و قیمت ها را تعدیل کند.

اما کشور عزیزمان ایران یک مزیت دیگر دارد که به تجارت جهانی آن کمک می کند؛ موقعیت جغرافیایی.

آقای ماتوئیان می گوید: کشور عزیزمان ایران از لحاظ حمل ونقل به ما برتری دارد، آنها کاملا می توانند بازار را از چنگ ما خارج کنند و چین یک مثال از این امر بود.

مزیت ها و ضعف های کشور عزیزمان ایران تنها به تحریم ها مرتبط نیست. کشور عزیزمان ایران ادعا می کند پسته او دارای طعمی بهتر هست. چندین توزیع کننده مهم اروپایی هم به این امر معتقدند هرچند کشور عزیزمان ایران و آمریکا تقریبا یک گونه را پرورش می دهند.برای مثال پسته ترکیه، گونه ای متفاوت است.

همچنین آمریکا ۲۴۱ درصد تعرفه بر واردات پسته ایرانی وضع کرده است که اینبدان معناست که حتی بدون تحریم ها هم بازار آمریکا اصلا در دسترس کشور عزیزمان ایران نخواهد بود.

کمبودهای آب مسئله دیگری جهت کشور عزیزمان ایران است و طبق گفته آقای حجت حسنی، این مانع مهم رشد این صنعت است.

به دنبال فصل پرمحصول ۲۰۱۶ در آمریکا، بخش پسته کشور عزیزمان ایران در رده دوم دنیا جای گرفته است و از آنجایی که این دو کشور در بازارهای جهانی حکمرانی می کنند، کشور عزیزمان ایران نیاز جدی ای جهت اول شدن احساس نمی کند.

اما جهت تعداد روزافزون طرفداران پسته در جهان، دسترسی زیاد به صادرات پسته کشور عزیزمان ایران و کم کردن قیمت ها نتیجه ای شیرین خواهد بود.

واژه های کلیدی: دسترسی به سیستم | بازرگانی | تحریم ها | آمریکایی | صادرات | ایرانی | آمریکا | محصولات | محصول | توافق | تجارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *