خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

رشد پایین بازده مسکن نسبت به بورس

بازده بخش مسکن در هفت ماهه ابتدای امسال پایین‌تر از بازارهای بورس، سکه و دلار بوده ولی مسیر آرام رو به رشد خود را طی می‌کند. 

رشد پایین بازده مسکن نسبت به بورس

رشد پایین بازده مسکن نسبت به بورس

عبارات مهم : سرمایه گذاری – سرمایه گذاری

بازده بخش مسکن در هفت ماهه ابتدای امسال پایین تر از بازارهای بورس، سکه و دلار بوده ولی مسیر آرام رو به رشد خود را طی می کند.

به گزارش ایسنا، مقایسه عملکرد چهار بازار رقیب در اقتصاد کشور عزیزمان ایران طی هفت ماهه ابتدای امسال نشان می دهد بورس بالاترین و مسکن پایین ترین بازده سرمایه گذاری را تجربه کرده اند. با این وجود بخش مسکن روند صعودی به خود گرفته هست؛ آیا که رشد بخش مسکن از ۴ درصد در زمستان سال ۱۳۹۵ به ۶.۲ درصد در هفت ماهه ابتدای امسال رسیده است.

رشد پایین بازده مسکن نسبت به بورس

بررسی تغییرات قیمت ها در ۴ بازار موازی نشان می دهد که طی هفت ماهه ابتدایی امسال میزان زیاد کردن شاخص بورس، فراتر از رشد قیمت دلار، سکه و مسکن بوده هست. بورس با ۱۱.۶ درصد سوددهی در هفت ماهه نخست امسال، پربازده ترین بازار مرسوم کشور عزیزمان ایران در این دوره زمانی بوده هست. بازدهی بازار سکه امامی تا آخر مهرماه امسال معادل ۷.۹ درصد بوده هست. تغییرات قیمت دلار معادل ۷ درصد برآورد شده است هست. بازار مسکن در شش ماهه نخست امسال بازدهی ۶.۲ درصدی را تجربه کرده است.

مقایسه عملکرد این چهار بخش نسبت به شش ماهه ابتدای امسال نشان می دهد که بازار سرمایه بیشترین افزایش را داشته و سکه مقدار اندکی کم کردن کرده هست؛ آیا که در شش ماهه ابتدای سال گذشته بورس معادل ۳.۸ درصد، دلار معادل ۳.۳ درصد، سکه امامی معادل ۸.۸ درصد و بازار مسکن ۳.۷ درصد بازدهی داشته است.

بازده بخش مسکن در هفت ماهه ابتدای امسال پایین‌تر از بازارهای بورس، سکه و دلار بوده ولی مسیر آرام رو به رشد خود را طی می‌کند. 

با این که بخش مسکن ظرفیت تاثیرگذاری ۴۰ درصدی بر اقتصاد کشور عزیزمان ایران دارد، مروری بر شرایط این بازار نسبت به قبل از سال ۱۳۹۱ نشان می دهد این بخش هم اکنون با حدود یک سوم ظرفیت خود فعال هست؛ آیا که در شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۶ “مسکن و ساختمان” حدود ۱۹ هزار و ۹۴۸ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات ۲۷۰ هزار میلیاردی را در قالب بیش از ۴۳۲ هزار و ۳۰۰ فقره دریافت کرده که در مجموع ۱۲.۸ درصد کل تسهیلات بوده هست. از این مبلغ ۲۱.۴ درصد جهت تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است و تا ۴۴.۷ درصد آن در خرید مسکن بوده است.

دبیر کانون انبوه سازان با بیان این که بازده سرمایه در بخش مسکن پایین تر از قیمت تورم است گفت: به محض اجرای قانون مالیات های مستقیم سرمایه ها از این بخش فرار خواهد کرد.

البته گفته می شود اصلاحیه قانون پیش فروش ساختمان در روزهای اخیر به وسیله وزارت راه و شهرسازی تهیه و جهت بررسی زیاد به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است است.

رشد پایین بازده مسکن نسبت به بورس

با این حال شواهد و قرائن نشان می دهد بازار مسکن تحت تاثیر سه عامل در حال ورود به دوران پیش رونق است که نشانه های آن در دو بخش اجاره بها و قیمت مسکن بروز یافته هست. بررسیهای میدانی حاکی از آن است که اجاره بها در تابستان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در مناطق متفاوت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران زیاد کردن یافته و قیمت مسکن شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در شهریورماه زیاد کردن ۹.۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد که ۱.۲ درصد بالاتر از قیمت تورم عمومی قرار گرفت.

بازار مسکن هم اکنون به علت نزدیکی قیمت رشد قیمت مسکن به قیمت رشد تورم در امسال در حال تکمیل دوره رکود خود است و تا زمانی که عرضه های قبلی واحدهای مسکونی در بازار (که در اثر رونق سال های ۹۰ تا ۹۲ شکل گرفته است) با تقاضا روبه رو نشود و به عبارت دیگر تا هنگامی که تقاضای تازه در بازار شکل نگیرد، به احتمال زیاد رکود تعمیق خواهد یافت، منتهی از آخرهای سال گذشته (۱۳۹۵) تا نیمه دوم امسال (۱۳۹۶)، به علت تثبیت اثر زیاد کردن نقدینگی به واسطه کم کردن سودهای بانکی، زیاد کردن تسهیلات خرید مسکن (همانند طرح تسهیلات خرید مسکن اولی های بانک مسکن مبتنی بر سپرده گذاری یکساله) و…، سمت تقاضای مصرفی (و تا حدودی سرمایه گذاری) کمی جنبش شده است و بازار مسکن رونق نسبی خواهد گرفت.

بازده بخش مسکن در هفت ماهه ابتدای امسال پایین‌تر از بازارهای بورس، سکه و دلار بوده ولی مسیر آرام رو به رشد خود را طی می‌کند. 

جهش قیمت بعید است

با اینکه مسکن به دوره پیش رونق خود نزدیک می شود، کارشناسان معتقدند با توجه به عواملی همچون کم کردن مهاجرت، اسکان جمعیت و مازاد ۴.۷ میلیون مسکن خالی و نیمه خالی در کشور، جهش قیمت مسکن بعید به نظر می رسد.

سلمان خادم المله ـ کارشناس مسکن ـ می گوید: درست است که آمارها نشان می دهد کشور با ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی مواجه است ولی بحثی به عنوان اشباع در همه بخش های مسکن وجود ندارد؛ لیکن مسکن یک موجودیت واحد نیست بلکه کالایی ناهمگن و غیریکنواخت هست. یعنی بر اساس طبقه اجتماعی، محل سکونت، اوضاع جغرافیایی، اتفاقات درون سیستم اجتماعی، عرضه و تقاضا جهت بخش های متفاوت مسکن متفاوت است.

رشد پایین بازده مسکن نسبت به بورس

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ نیز راجع به آینده نگری از شش ماهه دوم بازار مسکن گفت: به نظر من در شش ماهه دوم میانگین زیاد کردن قیمت مسکن بین تورم و سود بانکی در نوسان خواهد بود. توصیه ای هم که سرمایه گذاران باید دقت کنند این است که مقداری دقیق تر و تحلیلی تر سراغ بخش های مصرفی بازار بروند.

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | سرمایه گذاری | سرمایه گذار | تاثیرگذاری | اقتصاد | تسهیلات | بازار | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *