خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اقتصاد در دامی به نام دامپینگ

پدیده هایی همانند دامپینگ در حوزه اقتصادی مشکلاتی را به وجود می آورد در نتیجه باید راهکارهای مناسب را جهت مقابله با آن اتخاذ نمود.

اقتصاد در دامی به نام دامپینگ

اقتصاد در دامی به نام دامپینگ

پدیده هایی همانند دامپینگ در حوزه اقتصادی مشکلاتی را به وجود می آورد در نتیجه باید راهکارهای مناسب را جهت مقابله با آن اتخاذ نمود.

رونق اقتصادی در دنیای امروزی نیازمند به کارگیری معیارهای متفاوتی است که اگر می خواهیم این بخش مهم کشور را به سمت توسعه پایدار ببریم باید با استفاده از راهکارهای درست جهت مقابله با تهدیدات بالقوه که با اشکال مختلفی نمایان می شوند به مبارزه بپردازیم. اگرچه این مبارزه اندکی سخت و نفس گیر است ولی اگر بدنبال خروج از وابستگی، تحقق تمام قد اقتصادی مقاومتی، روند مطلوب توسعه، توزیع عادلانه ثروت و در نهایت رسیدن به عدالت اجتماعی هستیم، چاره ای جز مقابله با آسیب های وارده بر پیکر اقتصاد نخواهیم داشت.
بکارگیری سیاست های ظالمانه در قبال مواضع بر حق نظام جمهوری اسلامی در چند دهه اخیر همواره همراه انقلاب بوده و ادامه دارد به تعبیری کشورهای غربی و متحدانش از گذشته تاکنون با اعمال شیوه های متفاوت تلاش در تحمیل فشار بر مواضع سیاسی داشته و جهت این منظور از روش های متفاوت به منظور فلج نمودن اقتصاد کشور عزیزمان ایران استفاده می نمایند.

عبارات مهم : رونق اقتصادی – اشتغال زایی
بحث تحریم های ظالمانه، کارشکنی های صورت گرفته بعد از توافق هسته ای و در نهایت استفاده از تکنیک دامپینگ همه و همه جهت اعمال فشار زیاد بر اقتصاد کشور و وارد نمودن جراحت بر پیکره آن هست. امروز می خواهیم در خصوص مسئله دامپینگ صحبت کنیم و از مشکلاتی که این پدیده جهت اقتصاد به وجود می آورد، بگوییم اگر می خواهید در این رابطه زیاد بدانید ما را همراهی کنید.

دامی تازه در کمین ضربه به زیر ساخت های اقتصادی

کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند که پدیده های نو ظهور همانند دامپینگ، از این امر به عنوان ترفندی جهت قرار دادن اقتصاد در دام زیاد کردن واردات و عدم توجه به تولید داخلی یاد می کنند تا جایی که یک حوزه سرزمینی را آنقدر تحت تأثیر خود قرار می دهد تا مسئله اشتغال زایی را فراموش و صرفأ تبدیل به یک وارد کننده می شود که این امر از نظر معیارهای توسعه ای جهت اقتصاد مضرر محسوب شده است و پرسشها مختلفی را جهت آن به وجود می آورد.

اگر استعداد تولید یک کالا در داخل وجود دارد باید با ارائه مشوق هایی همانند تسهیلات بلندمدت با سودکم، کم کردن مالیات واحدهای تولیدی و بازسازی بخش های فرسوده صنایع به منظور اصلاح روند تولید و زیاد کردن اشتغال گام های مثبتی برداشته شود.

دامپینگ پدیده است که در آن کالا با قیمتی پایین تر از میزان هزینه جهت تولید آن در بازار رقیب عرضه می شود، به عبارتی دیگر بهای یک کالا یا خدمات عرصه شده است در یک حوزه جغرافیایی آنقدر کم است که مشوقی جهت تولید آن در داخل وجود نداشته باشد و سه نوع دائمی، مخرب و تصادفی دارد. اگر دامپینگ در نوع اول آن یعنی دائمی باشد به عبارتی در فروش یک کالا در دخل انحصار وجود دارد همانند بخش ماشین سازی ولی زمانی کشور رقیب کالایی را با بهای کمتر یا برابر هزینه تمام شده است تولید آن در بازار مان عرضه کند این امر را دامپینگ حالت ویرانگر می گویند که زیاد بحث امروز ما در این محدوده است چراکه زیاد محصولاتی از قبیل پوشاک ، تجهیزات الکترونیکی و… به دلایل متفاوت از جمله قاچاق وارد بازار اقتصادی کشور شده است و آثار مخربی را بر این حوزه می گذارند.
اقتصاد ما در دام دامپینگ کالاهایی است که از کشور چین بدون کنترل مناسب وارد می شوند، قرار گرفته به نحوی که بخش تولیدی و اشتغال را با پرسشها گسترده ای روبرو ساخته هست. به علت آنکه مشوقی جهت تولید ملی وجود ندارد گستره این دام روز به روز زیاد و زیاد خواهد شد. علاوه بر چین، با سیاست های مغرضانه نیز بعضی از کشورها همانند عربستان حوزه نفوذ خود را با این تکنیک در بازار اقتصاد نفتی کشور عزیزمان ایران (به عنوان مثال در محصولات پتروشیمی) زیاد کردن داده و تلاش در وارد نمودن ضربه به سیاست ها و صنعت کشور را دارند.
از آنجایی که از بین بردن این مسئله با توجه به پراکندگی آن کار راحتی نیست و به یک باره نمی توان با آن به مقابله پرداخت در نتیجه جهت خشکاندن ریشه دامپینگ ، باید از راهکارهای کنترلی مناسب استفاده کرد تا آسیب پذیری در حوزه اقتصادی زیاد کردن نیابد و اشتغال و امید به این عرصه باز گردد. ولی دامپینگ تصادفی غالبأ به صورت فصلی نمایان و معمولأ جهت کالاهای فاسد شدنی همانند محصولات کشاورزی بکار گرفته می شود به عبارت دیگر مازاد مایحتاج داخل با قیمتی پایین تر از بازار داخلی رقیب وارد آن کشور شده است و به صورت کوتاه مدت بر اقتصاد اثر گذار هست.

برای ضد دامپینگ چه باید کرد

بر هیچ کس پوشیده نیست که روی آوردن به بحث اقتصاد مقاومتی و توجه خاص به معیارهای مقاوم سازی صنعت و در نهایت رسیدن به توسعه پایدار هر مانعی را از سر راه حوزه اقتصاد سیاسی، اجتماعی و… بر خواهد داشت، در نتیجه توجه به تولید ملی می تواند در حوزه ضد دامپینگ بسیار مناسب باشد. اگر استعداد تولید یک کالا در داخل وجود دارد باید با ارائه مشوق هایی همانند تسهیلات بلند مدت با سود کم، کم کردن مالیات واحدهای تولیدی و بازسازی بخش های فرسوده صنایع به منظور اصلاح روند تولید و زیاد کردن اشتغال گام های مثبتی برداشته شود. همچنین مورد نیاز است تا واردات کالا حتی آنهایی که با مجوز رسمی صورت می گیرد با دقت بیشتر، کنترل و تا زمانی که نمونه مشابه آن در داخل وجود دارد، وارد نشوند.
انسداد مرز نیز جهت کنترل قاچاق از اهمیت خاص ای برخوردار هست، از طرفی اعمال تعرفه های مناسب و در بعضی موارد با روند صعودی نیز می تواند از سیاست های ضد دامپینگی باشد. البته باید گفت که وجود دامپینگ می تواند موجب اصلاح روند صنعتی سازی، استفاده از راهکارهای نوآورانه و در نهایت رقابتی شدن بازار شود ولی راهکارهای صحیح مقابله با آن باید مد نظر قرار بگیرد.


واژه های کلیدی: رونق اقتصادی | اشتغال زایی | استفاده | اقتصاد | اقتصادی | سیاست | بازار | مقابله | اقتصاد | اشتغال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *