خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اطلاعاتی تازه از بیماری کیمیا علیزاده

مشکلی که جهت کیمیا علیزاده تکواندوکار جوان کشورمان به وجود آمده، همه را دلواپس کرده هست. ولی ماجرا چیست؟

اطلاعاتی تازه از بیماری کیمیا علیزاده

مشکلی که جهت کیمیا علیزاده تکواندوکار جوان کشورمان به وجود آمده، همه را دلواپس کرده هست. ولی ماجرا چیست؟

همه چیز راجع به پرسشها و بیمار کیمیا علیزاده

یکی از صورت هایی که این روزها در صدر اخبار رسانه ای ورزشی هست، «دکتر سارا جمهوری» نام دارد. دکتری که به واسطه بیماری «کیمیا علیزاده» مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و بسیاری از اهالی رسانه جهت پیگیری حال کیمیا، با او تماس می گیرند. سوالی که ذهن نگارنده را درگیر کرده این است:«آیا دکتر کیمیا هم در شدت یافتن بیماری اش سهم داشته؟!»

اطلاعاتی تازه از بیماری کیمیا علیزاده

سرگیجه کره ای

بیماری کیمیا علیزاده بعد از بازگشت به پایتخت کشور عزیزمان ایران خود را نشان نداد بلکه کیمیا از کره جنوبی درگیر بیماری بود. زن دکتر جمهوری در گفتگویی عنوان کرده بود که کیمیا در همان کره دچار سرگیجه، بیهوشی و عدم تعادل بوده و بعد از بازگشت به کشور عزیزمان ایران در بیمارستان خوابیدن شده است هست. البته زن دکتر اشاره نکردند که این بیهوشی بعد از حضور کیمیا در فینال بوده و یا قبل از حضور کیمیا در مسابقات؟! بعضی شاهدان مدعی هستند که کیمیا یک یا دو روز قبل از حضور در مسابقه های قهرمانی دنیا دچار بیماری شده است که کادر پزشکی تیم آن را موضوعی وخیم تشخیص نداده و مجوز شرکت در مسابقه را برایش صادر کرده است.

سوال این است که آیا کادر پزشکی این سرگیجه ها را جدی تلقی نکرده؟! به علت اینکه کادر پزشکی تیم ملی، دکتر نبود!

پزشک فیزیوتراپ؟!

شاید بهتر باشد ابتدا تفاوت یک دکتر و دکتر را بدانیم. پزشکی یک شغل و حرفه هست، یعنی فردی که حرفه اش درمانگری است ولی از آنجا که مصطلح شده است به تمام پزشکان، دکتر می گویند بعضی از مشاغل دیگر نیز به نوعی خود را دکتر می دانند. به عنوان نمونه فیزیوتراپیستها بعضا از واژه دکتر جهت خود استفاده می کنند که اشتباه هست. یک نفر می تواند دکترای فیزیوتراپی داشته باشد، همانند فردی که دکترای ریاضی دارد ولی نمی تواند خود را دکتر معرفی کند. همین دو واژه باعث بروز سوتفاهمها و البته بروز بعضی غلط های شده است است.

یکی از مسوولین نظام پزشکی که علاقه ای به افشای اسمش نداشت به این توصیه اشاره کرد که همین استفاده از واژه دکتر می تواند جرم تلقی شده است و از فردی که آن را به کار می برد، می توان شکایت کرد.

سرکار زن سارا جمهوری سالیان سال است به عنوان فیزیوتراپ با فدراسیون های متفاوت همکاری دارد. وی در المپیک لندن به عنوان فیزیوتراپ همراه کاروان اعزامی مسابقه های حضور داشت ولی همان وقت مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا داشت تحت عنوان «گفتگو با نخستین دکتر بانوی المپیک ایران». وی در آن گفتگو مدعی شد که «در حقيقت يك فيزيوتراپ بايد در ابتداي امر به روانكاوي ورزشكار بپردازد و سپس درمان را شروع كند در اين صورت عملكرد وي نتيجه‌ بخش خواهد بود.»تا به اینجا با فیزیوتراپی طرف هستیم که دکتر و روانکاو نیز هست!

البته باید به این توصیه اشاره کرد که سال 89 قرار شد از زن جمهوری به عنوان متخصص فیزیوتراپی و زن برجسته کشور به وسیله رییس جمهور وقت جناب آقای احمدی نژاد، تقدیر به عمل آید.

کیمیای بی پزشک

به طور حتم بسیاری از ورزشکاران حرفه ای نمی دانند دکتری که همراه تیمشان حضور دارد، دکتر نیست و به همین علت هر مشکلی که برایشان پیش آید سراغش می روند. منبع ما در شرکت نظام پزشکی می گوید:« یک فیزیوتراپ به هیچ وجه حق و حتی صلاحیت تشخیص بیماری را ندارد! جهت درمان یک بیماری ابتدا دکتر متخصص باید فرد را معاینه و سپس در صورت نیاز آن بیمار به فیزیوتراپ معرفی شود. حال چطور شده است که در تیمهای ورزشی ما یک فیزیوتراپ جانشین دکتر متخصص شده است و خودش اقدام به درمان می کند، سوالی است که مسوولان باید پاسخگویش باشند.»

کیمیا علیزاده با ویروسی نادر در حال مبارزه است و دکتر تیم که دکتر نبوده و به هیچ وجه از بیماری و تشخیص آن سردرنمی آورد به او می گوید که می تواند مسابقه دهد. کیمیا هم با تمام وجود جهت موفقیت می جنگد ولی در دیدار نهایی مشاهده کردیم او گیج بود. گیجی که نه به خاطر حریف و ضعف فیزیکی، بلکه به خاطر همین بیماری سراغش آمد. حال باید از دکتر تیم پرسید مسبب حال بد این روزهای کیمیا کیست؟! بیماری که اگر زودتشخیص داده می شد، اثرات کمتری روی کیمیا داشته و تا الان می توانست مرخص شود.اما زن دکتر در زمینه این بیماری هم گویا تخصص گرفته و در گفتگوی دیگری بیان می کند:« بیماری او ویروسی است که وارد بدنش شده است و کاملا تحت کنترل و درمان هست. بیماری علیزاده خاص و خطرناک نیست و به زودی درمان می‌شود.»

هرچقدر با فدراسیون پزشکی ورزشی و ریاست آن تماس گرفتیم که سوالاتمان را از آنها بپرسیم، متاسفانه جوابگو نبودند. به همین علت از منبع خودمان در نظام پزشکی پرسیدیم که آیا دکتر تیم اعزامی را فدراسیون پزشکی ورزشی معرفی می کند یا فدراسیون مربوطه؟ اودر پاسخ بیان کرد:« قاعده خاصی در اینباره وجود ندارد. بعضی مواقع تیمی قرار باشد اعزام شود فدراسیون پزشکی ورزشی دکتر را معرفی می کند و بعضی مواقع مثل اعزام تیم کارگران به مسابقه های جهانی، فدراسیون مربوطه. ولی تا جایی که اطلاع دارم زن جمهوری مدتهاست با فدراسیون تکواندو همکاری دارد و مسوولان فدراسیون با علم به اینکه وی فیزیوتراپ هست، او را به عنوان دکتر راهی مسابقه های کردند. شاید دنبال کم کردن هزینه بودند و شاید اعتقادی به کادر پزشکی ندارند!»

حال گفته می شود اوضاع درمان کیمیا رو به بهبودی است ولی بهتر است فدراسیون تکواندو جهت رسیدن به خواسته هایش، قهرمانهای آینده دارد این کشور را قربانی نکند. شاید اگر یک کادر پزشکی مجرب در کنار تیم ملی حضور داشت، اجازه نمی داد کیمیا با حال بیمارش فشار شدید مسابقه را تحمل کند. شاید یک مدال کمتر می گرفتیم ولی با جان قهرمان محبوب کشورمان بازی نمی کردیم. دوست ما در نظام پزشکی می گوید:« عدم استفاده از متخصصین باعث می شود موردی همانند کیمیا همه را ناراحت کند. خانواده کیمیا می توانند به خاطر این قصور از فدراسیون تکواندو شکایت کنند. شاید هم مورد نیاز باشد در این پرونده خاص مدعی العموم وارد شود تا جلوی اهمال دیگر فدراسیون ها هم گرفته شود.»

گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir

واژه های کلیدی: کیمیا علیزاده | فیزیوتراپی | مسابقه | بیماری | پزشکی | معرفی | ایران | سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *