خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ترامپ طرحی تازه جهت تضعیف توافق هسته‌ای در سر دارد / کریستین ساینس مانیتور

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور نوشت رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد به جای لغو برجام، تغییراتی در آن ایجاد کند و جهت این اقدام به حمایت اروپایی‌ها نیاز دارد.

ترامپ طرحی تازه جهت تضعیف توافق هسته‌ای در سر دارد / کریستین ساینس مانیتور

به گزارش گروه بین الملل گروه تحریریه سایت ؛ پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ»، مدیر جمهور آمریکا، توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران را بدترین توافق امضا شده است در تاریخ آمریکا می داند و بارها از لغو آن سخن به میان آورده هست. ولی ترامپ گزینه دیگری را نیز مورد بررسی قرار داده که طی آن نیازی به خروج آمریکا از برجام نیست؛ بلکه با لابی‌گری متحدان اروپایی جهت عوض کردن توافق هسته ای تلاش می کند.

در این گزارش آمده است: ترامپ قصد دارد توپ را به زمین جامعه جهانی بیاندازد. علی رغم صحبت های مدیر جمهور آمریکا که بارها به خروج از برجام ترساندن کرده هست، احتمالا وی تا چند ماه آتی این کار را نخواهد کرد. در مقابل، ترامپ فشارها بر دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای سال 2015 را زیاد کردن می دهد تا به آنچه را «کاستی های شدید» توافق می‌داند، جبران کنند. اگر ترامپ این کار را انجام دهد، شخصا توافق را لغو نمی کند و تصمیم گیری راجع به آن را به کنگره آمریکا محول خواهد کرد. به این ترتیب تصمیم ماه گذشته ترامپ در مورد قانون «داکا» بار دیگر تداعی خواهد شد. مدیر جمهور آمریکا تصمیم گیری راجع به آینده کودکان مهاجران غیرقانونی را که حدود 800 هزار کودک و نوجوان را در بر می گیرد، بر عهده کنگره گذاشت.

ترامپ طرحی تازه جهت تضعیف توافق هسته‌ای در سر دارد / کریستین ساینس مانیتور

«لاورنس کورب»، کارشناس دفاعی و امنیت ملی مرکز امریکن پروگرس در واشنگتن، اعتقاد است: ترامپ می تواند همان کاری را که با قانون داکا کرد، راجع به توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران نیز تکرار کند. به این ترتیب قادر خواهد بود به توافق هسته ای از طریق به چالش کشیدن آن، ضربه بزند. ترامپ جهت این منظور گزینه هایی پیش رو دارد که وی را به هدفش می رسانند.

این فرضیه های عجیب از آنجا نشات گرفت که مدیر جمهور آمریکا اخیرا اظهار کرد تصمیم خود را راجع به توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران اتخاذ کرده؛ ولی فعلا آن را علنی نمی کند. «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در مصاحبه با خبرنگاران این عنوان را تایید کرد؛ ولی حاضر به ارائه توضیحی راجع به تصمیم نهایی ترامپ، نشد.

موعد بعدی تایید پایبندی کشور عزیزمان ایران به توافق هسته ای از سوی دونالد ترامپ 15 اکتبر (23 مهر) خواهد بود و اگر ترامپ این پایبندی را تایید نکند، کنگره 90 روز وقت خواهد داشت تا راجع به از سرگیری تحریم های اقتصادی علیه کشور عزیزمان ایران تصمیم‌گیری کند.

لفاظی علیه برجام

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور نوشت رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد به جای لغو برجام، تغییراتی در آن ایجاد کند و جهت این اقدام به حمایت اروپایی‌ها نیاز دارد.

ترامپ در هفته های اخیر نشانه های کافی از خود بروز داد که تصمیم به خروج از برجام گرفته هست. او می تواند میان تایید و یا رد پایبندی کشور عزیزمان ایران به توافق هسته ای، هرکدام را که مایل باشد گزینش کند؛ ولی در نهایت تصمیم گیری راجع به بازگشت تحریم ها برعهده کنگره آمریکا خواهد بود. بعضی از مقامات ارشد و کارشناسان نزدیک به کاخ سفید معتقدند لفاظی های پیاپی ترامپ به معنی قصد وی جهت خروج از برجام نیست. نشانه مهم او اعمال فشار بر جامعه جهانی است تا در توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران تجدید نظر کنند. احتمالا ترامپ خواستار عوض کردن تمام جنبه های توافق نیست که مذاکره راجع به آنها سالها وقت برد؛ ولی بدون شک خواستار اعمال تغییراتی در آن راجع به پرسشها کلیدی مانند برنامه توسعه موشکی کشور عزیزمان ایران است.

برآورده نشدن انتظارات آمریکا

تیلرسون در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی شرکت ملل به خبرنگاران گفت: شاید کشور عزیزمان ایران از لحاظ فنی مطابق با توافق هسته ای پیش برود؛ ولی انتظارات آمریکا راجع به این توافق را برآورده نکرده است.

از سوی دیگر «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در شرکت ملل، نیز مدعی شد کشور عزیزمان ایران روح برجام را نقض کرده هست. وی همچنین گفت نارضایتی مدیر جمهور ترامپ از توافق هسته ای، الزاما به معنی قصد وی جهت خروج از آن نیست.

تیلرسون و هیلی در بیانات اخیر خود مدعی شده است بودند نشانه از برجام که بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه خاورمیانه بود، تامین نشده است و کشور عزیزمان ایران همچنان به کارها بی ثبات کننده خود ادامه می دهد.

مقامات کشور عزیزمان ایران نیز ضمن تکذیب اتهامات آمریکا، هرگونه مذاکره مجدد راجع به برجام را مردود دانسته و به گفته مدیر جمهور ایران، برجام یک پرونده مختومه است.

ترامپ طرحی تازه جهت تضعیف توافق هسته‌ای در سر دارد / کریستین ساینس مانیتور

مهربانی فرانسوی

در این میان بعضی از طرف های حاضر در برجام نشان می دهند از بازبینی آن حمایت می کنند. ممکن است هدفشان از این کار، جلوگیری از لغو برجام به دست دونالد ترامپ باشد.

«امانوئل مکرون»، مدیر جمهور فرانسه، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی نشان داد با نگرانی های مطرح شده است از سوی ترامپ ابراز همدردی می کند. وی مدعی شد دو سال اجرای توافق هسته ای، کاستی های آن را نمایان کرد و کشور عزیزمان ایران بر اعمال نفوذ خود در منطقه افزود.

وی افزود: طرف های حاضر در برجام باید کشور عزیزمان ایران را جهت کنار گذاشتن برنامه های موشکی تحت فشار قرار دهند.

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور نوشت رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد به جای لغو برجام، تغییراتی در آن ایجاد کند و جهت این اقدام به حمایت اروپایی‌ها نیاز دارد.

روی خوش فرانسه به اعمال بعضی تغییرات در مفاد برجام، این امید را بوجود آورده است که بتواند دیگر طرف های معامله را نیز با خود همراه کند.

کریستین ساینس مانیتور در انتها نوشت: ترامپ جهت محقق کردن نقشه تازه نیاز به جلب حمایت تعداد بیشتری از متحدان اروپایی دارد و به همین علت چند ماه آتی را بر روی این عنوان متمرکز بوده و فعلا توافق را لغو نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کریستین ساینس مانیتور از تلاش ترامپ به منظور ایجاد تغییراتی در برجام به جای لغو آن خبر داد

واژه های کلیدی: دونالد ترامپ | رکس تیلرسون | مانیتور | آمریکا | توافق | ایران | اخبار بین الملل | رئیس جمهور آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *