خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کتاب «راویان پدافند» منتشر شد

خاطرات کارکنان منطقه پدافند هوایی پایتخت کشور عزیزمان ایران در دوران دفاع مقدس در کتابی با عنوان «راویان پدافند» به قلم سعید سعیدی به رشته تحریر درآمده است.

کتاب «راویان پدافند» منتشر شد

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ تقریبا از سال 1342 و با خرید رادارها و سامانه‌های توپخانه‌ای، پدافند هوایی به عنوان یکی از ارکان نیروی هوایی تشکیل و از سال 1347 خرید سامانه‌های موشکی شروع شد و تا وقت پیروزی انقلاب پدافند در حال شکل گرفتن بود. پدافند در آن وقت در اوضاع خوبی قرار داشت و اکثر کارکنان آن در کشورهای پیشرفته دوره دیده بودند، ولی تجربه جنگ آزمایی را نداشتند.

عبارات مهم : نیروی هوایی – پدافند هوایی
در دوران 8 سال دفاع مقدس، در تمامی عملیات‌ها نقش پدافند هوایی، نقش غیر قابل انکاری بود. در وقت حمله هوایی دشمن بعثی در 8 سال جنگ تحمیلی هنگامی که همه به جان‌پناه می‌رفتند‌‌، تا حمله هوایی تمام شود، ولی مردان پدافند هوایی کسانی بودند و هستند که باید برابر تهاجم هواپیمایی دشمن، بایستند و دفاع کنند.

ولی امروز به جرأت می‌توان ادعا کرد که تاثیر و نقش پدافند هوایی با گذشته بسیار متفاوت شده است هست. روز به روز بر اثرگذاری پدافند هوایی در ایجاد دفاع هوایی موثر افزوده می‌شود. در همین زمینه فرمانده کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای (مدضلع العالی) در فرمایشات خود فرمودند: «اگر حادثه‌ای جهت کشور پیش بیاید نخستین مرکزی که باید اقدام کند پدافند هوایی است.»

این کتاب در جهت نشان دادن اهمیت پدافند هوایی و گوشه‌ای از زحماتی که در این حوزه کشیده شده است و رنجی که کارکنان آن مجبور شده‌اند نگاشته شده است است و مشمول بر خاطرات کارکنان زحمتکش و غیور پدافند هوایی در منطقه پدافند هوایی پایتخت کشور عزیزمان ایران است که جمع‌آوری و تدوین شده است است و تلاش دارد ناگفته‌ها و رشادت‌های این قسمت از دفاع که کمتر به آن پرداخته شده است را به نسل جوان انتقال یافته کند.

«راویان پدافند» در 22 بخش، بیست و دو خاطره از کارکنان زحمتکش و غیور پدافند هوایی را روایت می‌کند که اسامی و مسئولیت نظامی راوی هر خاطره در انتهای آن روایت ذکر شده است است که عموما سرهنگ و سروان بازنشسته‌اند که در وقت هشت سال دفاع مقدس در این حوزه مسئولیت داشته‌اند و تمامی این اتفاقات را به چشم دیده و تجربه کرده‌اند. در انتهای کتاب نیز سه سروده از سروان بازنشسته جلیل دوستی با عناوین «همت شیران»، «عاشقان سحر» و «ولایتمدار» چاپ شده است و تصویرهای راویان خاطرات کتاب در وقت جنگ و حین عملیات‌ها ضمیمه اثر شده است است.

در بخشی از خاطرات عباس جاسم‌زاده می‌خوانیم: «ناگهان صدای آژیر در دل پتروشیمی و سطح آب به طور مهیبی پیچیده شد، این یعنی اینکه بلافاصله شما با هواپیمای دشمن درگیر می‌شوید یا حتما آن را رویت داری که متاسفانه آن را در تعقیب قایق دیدیم، ناگهان همه چیز ایستاد، به مشکل نفس می‌کشیدم، تنها چیزی که می‌شد دید فقط سه چیز بود که نگاه‌ها بر روی آنها قفل شده است بود: هواپیما، قایق و توپ‌ها.

در یک لحظه توپ‌ها آرامش پنهان جزیره را بهم ریختند، توپ‌های مرینوس نهایت تلاش خودشان را می‌‌کردند ولی چنان سطح پرواز هواپیما پایین بود که گویی روی آب اسکی می‌کرد، در نهایت قایق مسیر خودش را عوض کرد و هواپیما هم ناجوانمردانه به سمت او شلیک کرد، چیزی دیده نمی‌شد و ناگهان قایق را واژگون در آب دیدیم و همینطور نفرات را…»

کتاب «راویان پدافند» به قلم سعید سعیدی در 188 صفحه با شمارگان 200 نسخه و بهای 11000 تومان، به وسیله انتشارات نجوای قلم انتشار یافته است.

کتاب «راویان پدافند» منتشر شد

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: نیروی هوایی | پدافند هوایی | حمله هوایی | هواپیما | بازنشسته | خاطرات | هواپیما | خاطره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *