خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

پیش فرض های غلط آمریکا راجع به برجام

نماینده دائم کشور عزیزمان ایران در شرکت ملل گفت باید پیش فرض های غلط راجع به برجام جهت هر لحظه کنار گذاشته شوند.

پیش فرض های غلط آمریکا راجع به برجام

به گزارش گروه بین الملل گروه تحریریه سایت جوان نماینده دائم جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در شرکت ملل متحد در مطلبی در نشریه نیویورک تایمز با عنوان پیش فرض های غلط راجع به توافقنامه هسته ای ایران نوشت چندین علل باعث شده است است تا مدیر جمهور آمریکا و تندروهای واشنگتن فکر کنند کاخ سفید باید مسیر اعلام عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام و متعاقب آن ورود کنگره آمریکا به صحنه جهت اعمال تحریم هایی علیه کشور عزیزمان ایران علی رغم مفاد برجام را در پیش بگیرد.

با این حال نظرات سیاستمداران تندروی واشنگتن مبتنی بر پیش فرض های غلطی است که آنها از برجام دارند؛ پیش فرض هایی که باید آنها جهت هر لحظه از میان برداشت.

پیش فرض های غلط آمریکا راجع به برجام

نیویورک تایمز به نقل از غلامعلی خوشرو افزود دولت ترامپ روز پانزدهم اکتبر (یک هفته دیگر) جهت سومین بار باید تصمیم بگیرد که آیا کشور من، ایران، به برنامه جامع اقدام یکسان یا توافق هسته ای سال2015 کشور عزیزمان ایران با پنج عضو دایم شورای امنیت شرکت ملل متحد بعلاوه آلمان (برجام) پایبند بوده است یا خیر؟.

خوشرو گفت این توافقنامه (برجام) که آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان تنها نهاد راستی آزمایی پایبندی کشور عزیزمان ایران مشخص می کند، صدور چنین تاییدیه مجددی را الزامی نکرده هست. ایده گواهی کاخ سفید را کنگره ایالات متحده در 2015 مطرح کرد. بلکه کنگره آمریکا در سال 2015 میلادی، ایده تاییدیه و گواهی کاخ سفید را مطرح کرد. به طورخلاصه، این موضوع، نوعی مساله داخلی آمریکاست، هرچند که همین مسئله (لزوم تاییدیه و گواهی) به طور بالقوه می تواند تعهدات آمریکا را در قبال برجام تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته خوشرو، تاکنون دولت ترامپ دوبار در ماه آوریل و ژوئیه گذشته، پایبندی کشور عزیزمان ایران را به برجام قبول کرده هست. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بعد از صدها بازرسی، منشتر شدن هشت گزارش، قبول کرده است که ما به تعهداتمان در قبال برجام پایبند بوده ایم. کشورهای اروپایی نیز تردیدی در این عنوان ندارند. با این حال، با نزدیک شدن به پانزدهم اکتبر، گفته می شود که دولت ترامپ از تایید پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام خودداری خواهد کرد؛ اقدامی که می تواند باعث شود کنگره آمریکا علی رغم برجام، تحریم های را علیه کشور عزیزمان ایران تحمیل کند.

خوشرو افزود چندین علل باعث شده است است تا مدیر جمهور آمریکا و تندروهای واشنگتن فکر کنند کاخ سفید باید مسیر اعلام عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام و متعاقب آن ورود کنگره آمریکا به صحنه جهت اعمال تحریم هایی علیه کشور عزیزمان ایران علی رغم مفاد برجام را در پیش بگیرد. با این حال نظرات سیاستمداران تندروی واشنگتن مبتنی بر پیش فرض های غلطی است که آنها از برجام دارند؛ پیش فرض هایی که باید جهت هر لحظه کنار گذاشته شوند. نخست اینکه، بعضی مخالفان برجام ادعا می کنند برجام بدترین توافقی است که تاکنون ایالات متحده آمریکا با کشوری منعقد کرده است.

نماینده دائم کشور عزیزمان ایران در شرکت ملل گفت باید پیش فرض های غلط راجع به برجام جهت هر لحظه کنار گذاشته شوند.

این ادعا یک حقیقت مهم را نادیده می گیرد؛ اینکه برجام، توافقی دوجانبه بین پایتخت کشور عزیزمان ایران و واشنگتن نیست. در واقع، برجام، حتی توافقی چندجانبه نیست که مستلزم تصویب کنگره آمریکا یا مجلس کشور عزیزمان ایران باشد. بلکه، برجام، قطعنامه مصوب شورای امنیت شرکت ملل متحد هست. در واقع، همین عنوان مشخص می کند که آیا برجام از حمایت گسترده دیگر اعضای شورای امنیت شرکت ملل متحد و نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل ملل متحد برخوردار است.

پیش فرض غلط دوم این است که با برجام می توان در مسائلی که ارتباطی به برنامه هسته ای کشور عزیزمان ایران ندارند، سیاست هایی را به این کشور دیکته کرد. در صورتی که، هرگز این عنوان مطرح نبوده هست. همواره روشن بوده است که جهت رسیدن به یک توافقنامه هسته ای، مورد نیاز است دیگر نگرانی های ژئوپولیتیک را کنار گذاشت.همه کسانی که در گفتگوهای چندساله منتهی به برجام همکاری داشتند، این مسئله را تایید می کنند و قبول دارند. جهت مثال، با وجود اختلاف نظر روسیه و ایالات متحده آمریکا برسربسیاری از مسایل دیگر غرب آسیا، آنها توانستند در مذاکرات منتهی به برجام با یکدیگر همکاری کنند.

اکنون، گزارش ها حکایت از آن دارد که دولت ترامپ قصد دارد این توافق هسته ای (برجام) را به برنامه موشکی کشور عزیزمان ایران ربط دهد؛ اقدامی که کاملا با اهداف برجام مغایرت دارد. قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت شرکت ملل متحد در خصوص برجام، از کشور عزیزمان ایران می خواهد تا در زمینه موشک های بالستیک با توانایی حمل تسلیحات هسته ای کار نکند.ولی کشور من به دنبال توسعه یا دستیابی به سلاح هسته ای نیست و برجام که متن آن به دقت مذاکره و تدوین شده است هست، ما را از توسعه فناوری بازدارند نظامی متعارف که بسیاری کشورهای دیگر نیز در اختیار دارند، منع نمی کند.

این واقعیت که موشک های کشور عزیزمان ایران جهت دستیابی به حداکثر دقت طراحی می شوند، ثابت می کند که نشانه از طراحی آنها، حمل تسلیحات هسته ای نیست. لیکن یک چنین موشک هایی به برخورداری از دقت اوج در نشانه گیری نیاز ندارند.

پیش فرض غلط سوم این است که گفته می شود یک بند (تاریخ) انقضاء در توافق وجود دارد، بدینسان کشور عزیزمان ایران بعد از ده سال از بازرسی ها یا محدودیت های موجود علیه برنامه هسته ای خود، رهایی خواهد یافت (این محدودیت ها منقضی خواهند شد). هرچند که بعضی از شروط مربوط به محدودیت ها (پس از ده سال) آخر خواهند یافت ولی جنبه های حساس بازرسی ها خاتمه نمی یابند.

بعلاوه، بر اساس برجام حدود شش سال دیگر از الان- با فرض اینکه همه طرف های برجام به تعهدات ارزش پایبند بوده باشند- کشور عزیزمان ایران باید پروتکل الحاقی پادمان های هسته ای را تصویب کند که بخشی از معاهده عدم اشاعه هست. این امر، کشور مرا مشمول بازرسی های گسترده آژانس بین المللی اتمی کشور عزیزمان ایران خواهد کرد. ایران، بعد از دوره های زمانی مندرج در برجام، به عنوان عضوی عادی از جامعه بین المللی و یکی از امضا کنندگان معاهده عدم اشاعه، به برنامه هسته ای خود با اهداف پزشکی و تولید انرژی ادامه خواهد داد.

پیش فرض های غلط آمریکا راجع به برجام

خوشرو خاطر نشان کرد ما ایرانی ها- مانند همه کشورهای ذینفع برجام، جامعه بین المللی و کارشناسان عدم اشاعه- این توافق هسته ای را یک دستاورد دیپلماتیک مهم می دانیم که به رژیم بین المللی عدم اشاعه نوعی اعتبار می دهد. از میان هفت کشور مذاکره کننده برجام، فقط آمریکاست که تصویب این توافق هسته ای را بحث برانگیر می داند.

در نهایت، هرتصمیمی که مدیر جمهور و کنگره آمریکا راجع به تایید و گواهی مجدد برجام بگیرند، یک مساله داخلی آمریکاست. ولی اگر ایالات متحده آمریکا مایل است در مذاکرات چندجانبه آتی معتبر بماند، نباید خلاف اجماع بین المللی حرکت و از دیپلماتیک قبلی خود عقب نشینی کند، خواه این اقدام با نشانه تلافی سیاسی علیه دولت قبلی (آمریکا) صورت گیرد و چه بخشی از ارزیابی دوباره منافع ملی آمریکا باشد.

انتهای پیام/

مقاله نماینده دائم کشور عزیزمان ایران در شرکت ملل در نشریه نیویورک تایمز

واژه های کلیدی: دولت ترامپ | برنامه | ایرانی | آمریکا | واشنگتن | توافق | ایران | انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *