خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

با «دیپلماسی ریزگرد» و تعامل با همسایگان می توان مسئله را حل کرد ، هفت پیشنهاد تخصصی جهت مقابله با ریزگردها

نشست تخصصی بررسی بحران ریزگرد در جنوب کشور در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

با «دیپلماسی ریزگرد» و تعامل با همسایگان می توان مسئله را حل کرد ، هفت پیشنهاد تخصصی جهت مقابله با ریزگردها

نشست تخصصی بررسی بحران ریزگرد در جنوب کشور در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشكل‌هاى گروه سياسى گروه تحریریه سایت جوان، در این نشست مردها سعید جلیلی، محمدرضا محمدی زاده مدیر سابق شرکت محیط زیست، فاطمه واعظ جوادی مدیر اسبق شرکت محیط زیست، فرود شریفی عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، حجت الاسلام مجید ناصری نژاد مدیر مجمع نمایندگان استان خوزستان، فریدون حسنوند مدیر کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم اندیمشک، غلامحسین آقایا مدیر سابق موسسه پژوهش های کشاورزی، عباس اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و علی درویشی عضو هیئت علمی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران حضور داشتند.

با «دیپلماسی ریزگرد» و تعامل با همسایگان می توان مسئله را حل کرد ، هفت پیشنهاد تخصصی جهت مقابله با ریزگردها

دو نگاه مهم راجع به منشاء ریزگردها

در این نشست شریفی با بیان اینکه گرد و غبار با طوفان شن تفاوت دارد اظهار داشت، این موضوع، بحث جدیدی نیست و آیین نامه ای در سال 88 از سوی دولت وقت جهت مبارزه با گرد و غبار به تصویب رسیده است.

وی در ادامه گفت: پرسش اول این است که منبع گرد و خاک کجاست؟ یک نظر این است که عراق و عربستان منشاء این گرد و غبار هستند و کاری از دست ما بر نمی آید و یک نظر هم این است که بخشی از منشاء ریزگردها داخلی و بخشی بخشی بیرونی است.

شریفی همچنین وقت شکل گیری گرد و غبارها را زمستان و بهار دانست و اظهار داشت: منبع گرد و غباری که در زمستان ایجاد می شود، سینوپیک است که از خلیج فارس بلند می شود ولی این گرد و غبار در بهار از غرب کشور بویژه از عراق و کمی هم از سوریه بلند می شود.

نشست تخصصی بررسی بحران ریزگرد در جنوب کشور در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

وی در ادامه به بررسی راهکارهای مبارزه با ریزگرد پرداخت و گفت: وجود درخت، پوشش گیاهی و منابع آب موجب جلوگیری ایجاد ریزگرد می شود و باید با مدیریت خاک که مشمول بر اضافه کردن مواد اصلاح دهنده و پوشش گیاهی به خاک است مانع ریزگردها شد. کاری که خود باعث زیاد کردن اشتغال مردم بومی این مناطق نیر خواهد گردید.

هفت پیشنهاد تخصصی جهت مقابله با ریزگردها

در ادامه این جلسه اسماعیلی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس هفت گام را جهت مبارزه با ریزگردها ارائه کرد.

وی در بیان گام نخست گفت: جهت حل معضل ریزگرد ابتدا باید یک متولی مشخص معین شود تا بعنوان نهاد پاسخگو قرار گیرد.

اسماعیلی گام دوم را نیز ایجاد یک پایگاه داده توصیف کرد و افزود: در حال حاضر اطلاعات بسیار پراکنده است که همین موجب موازی کاری می شود و هزینه بدست آوردن اطلاعات بالاست.

این استاد دانشگاه در بیان گام سوم نیز گفت: باید ریزگردها را از لحاظ ساختاری و شاخصه هایشان مورد بررسی و مطالعه قرار داد تا مشخص شود که به عنوان نمونه آیا این ریزگردها دارای تشعشعات رادیواکتیو هستند یا خیر؟

با «دیپلماسی ریزگرد» و تعامل با همسایگان می توان مسئله را حل کرد ، هفت پیشنهاد تخصصی جهت مقابله با ریزگردها

وی گام چهارم را نیز اینطور توصیف کرد: باید ساماندهی تقسیم وظایف شود و هر بخش به متولی پاسخگو باشد.

اسماعیلی گام پنجم را «تدوین برنامه زمانبندی شده» عنوان و گام ششم را نیز «نشست های تخصصی خاص جهت بحث در مورد راه های نوین مبارزه با ریزگرد» بیان کرد.

این استاد دانشگاه گام هفتم و نهایی را نیز «تعیین کانون های آلودگی و مشخص کردن سهم هر کدام در وضع موجود» عنوان کرد.

نشست تخصصی بررسی بحران ریزگرد در جنوب کشور در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

منشاء ریزگردها؛ دشت های جنوب شرقی اهواز

در ادامه این نشست حجه الاسلام ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان پرسشها مردم جنوب کشور در موضوع ریزگردها، منشاء را دشت های جنوب شرقی اهواز توصیف کرد و گفت: متاسفانه مدتهاست که این مناطق دیگر مانند گذشته دارای پوشش گیاهی نیست لیکن حوزه مارون در سالهای اخیر با بحران مواجه است و رود کارون دیگر به آنجا سر ریز نمی کند.

سازمان محیط زیست صرفا نقش نظارتی دارد

در ادامه این نشست درویشی از اساتید دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران به بررسی کانون های ریزگرد در کشور عزیزمان ایران پرداخت و گفت: متاسفانه کانون ورامین و بویین زهرا در حال بحرانی شدن هستند که پایتخت کشور عزیزمان ایران را ترساندن می کنند. وی مراتع عوض کردن یافته، تالاب های خشک شده است و زمین های کشاورزی را سه نوع کانون مهم تشکیل دهنده ریز گرد دانست و گفت: متولی مهم برخورد با این مسئله وزارت نیرو است و شرکت محیط زیست صرفا نقش نظارتی و کاتالیزوری را دارد.

این استاد دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه شرکت ملل با ارائه قطعنامه ای در سال 2015 به عنوان مقابله با گرد و غبار رسمیت بخشیده هست، گفت: جهت مبارزه با ریزگردها نیازمند به یک ستاد با ساختاری مشابه ستاد احیاء در دریاچه ارومیه هستیم و پیشنهاد میشود که اعضای مهم این ستاد از مدیران شرکت جنگل ها و مراتع، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با نظارت سازمان محیط زیست باشند.

با «دیپلماسی ریزگرد» و تعامل با همسایگان می توان مسئله را حل کرد ، هفت پیشنهاد تخصصی جهت مقابله با ریزگردها

مقابله با ریزگردها همت مسئولان را می طلبد

در ادامه این نشست محمدی زاده رییس سابق شرکت محیط زیست گفت: تا 5 سال قبل، 90 درصد تهدیدها در این حوزه از خارج از کشور بود و عراق با 60 درصد، عربستان با 15 درصد، سوریه با 10 درصد و اردن با 5 درصد در این تهدیدها سهیم بوده اند ولی در حال حاصر بخشی از تهدیدها از داخل کشور است.

وی با بیان اینکه در وقت مسئولیتش در سازمان محیط زیست با همکاری وزیر وقت نیرو و استاندار خوزستان در بازه زمانی 25 روزه تالاب شادگان احیا شد، افزود: امروز هم حل این معضل ممکن است و بیش از هر چیز اراده مسئولان را طلب می کند.

محمدی زاده ادامه داد: در دولت قبل وزارت نفت مسئولیت تامین هزینه احیای 250 هکتار از دشت های خوزستان را به عهده گرفت که متاسفانه این کار در دولت یازدهم متوقف شد و باید مجددا این کار با حمایت وزارت نفت و شرکت مراتع و جنگل ها انجام شود.

سازمان محیط زیست به جای لابی با اروپایی ها با کشورهای منطقه تعامل کند

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست، گفت: امروز در تعامل با کشورهای منطقه مسئله داریم ولی تلاش این شرکت معطوف به لابی با کشورهای اروپایی شده است است.

در ادامه این جلسه، زن فاطمه جوادی مدیر اسبق شرکت محیط زیست تصریح کرد: شرکت محیط زیست ابزارهای اجرایی را در اختیار ندارد و ببشتر جنبه نظارتی دارد.

وی با بیان اینکه شرکت زمین شناسی در سالیان اخیر پروژه های زیادی در حوزه ریزگرد انجام داده و نقشه های آن را کاملا آماده کرده، اظهار داشت: توصیه به دوباره کاری نمی کنم آیا که نزدیک 8 سال کار مطالعاتی در این باره انجام شده است و باید از اطلاعات موجود استفاده کرد.

وی در انتها به معرفی رئیسی از متخصصان هیدروژئولوژی کشور پرداخت و گفت: ایشان در سال های اخیر مطالعات گسترده ای را بر روی آب های کارستیک بعمل آورده که نتیجه های تحقیقات آن با توجه به اینکه می تواند بخش زیادی از آب کشور را تامین کند، مورد بی مهری دولت یازدهم قرار گرفته است.

لزوم تشکیل یک ستاد خاص با فرماندهی معاون اول رییس جمهور

در ادامه این نشست تخصصی، فریدون حسنوند با بیان اینکه در کشور شرکت مدیریت آب داریم، ولی طرح جامعی نداریم گفت: عمدتا مدیریت آب با روش سد سازی و روش های قدیمی در کشور صورت می گیرد و باید طرح جامعی تدوین شود و شورای عالی آب بر روی اجرای آن نظارت داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از وزارت نفت اظهار داشت: ما در اقیانوس و دریا حفاری می کنیم ولی در تالابی به عمق یک حوض، حفاری نمی کنیم.

وی افزود؛ باید یک ستاد با فرماندهی معاون اول مدیر جمهور و مدیریت اجرایی یکی از اعضای هیات دولت و مستقر در استان خوزستان ایجاد کنیم.

مشکل قانونی وجود ندارد، باید هماهنگی و تقسیم وظایف به درستی انجام شود

در انتهای جلسه، سعید جلیلی به جمع بندی مباحث مطروحه به وسیله کارشناسان در این جلسه پرداخت و گفت: اگر در وقت جنگ آبادان و خوزستان در معرض حصر بود و امام فرمودند باید حصر شکسته شود، امروز مشکلی به صورت نرم افزاری سرمایه اجتماعی خوزستان را نشانه قرار داده، باید برطرف شود.

وی در ادامه افزود: ریزگرد عنوان جدیدی نیست هر چند ممکن است آثار جدیدی به آن اضافه شده است باشد. در اردیبهشت 88 جهت مواجهه با ریزگردها دستورالعملی صادر شده است و به نظر نمی رسد از لحاظ قانونی کمبودی باشد. مسئله از عدم هماهنگی و تقسیم وظایف و مدیریت عالی جهت ایفای صحیح نقش ها و کار خاص هایی است که باید صورت گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه به مساله پاسخگویی دستگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه بگوییم فقط شرکت حفاظت از محیط زیست پاسخگو باشد، صحیح نیست و مجموعه ای از دستگاه ها بخصوص وزارت نفت و کشاورزی و شرکت حفاظت از محیط زیست که باید این ها را مدیریت کنند باید پاسخگو باشند و البته وزارت منزل های دیگری چون نفت و راه و شهرسازی که نقش سلبی دارند، باید مدیریت شوند تا این نقش سلبی به حداقل برسد. باید یک مدیریت هم موزیک و هم افزا جهت برطرف مسئله وجود داشته باشد تا هم در زمینه آب و تالاب ها و هم کشت به وضع مطلوب برسیم.

لزوم توجه به ظرفیت های مردمی به جای اتکا به بوروکراسی

جلیلی در ادامه افزود: بحث دیگر استفاده از ظرفیت خود مردم جهت برخورد با این عنوان هست. اگر بخواهیم با این عنوان صرفا با ظرفیت دستگاه های دولتی و بوروکراسی موجود برخورد کنیم، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. باید هم در سطح نخبگانی و اساتید دانشگاهی و هم از ظرفیت بسیج که در گذشته اعلام آمادگی کرده، استفاده شود آیا که کاری که در روال اداری ماه ها به طول می کشد با یک هم آهنگی و بسیج مردمی وقت بسیار اندکی را طی خواهد کرد.

جلیلی در ادامه به دو عنوان «پدافند غیر عامل» و «فناوری های جدید» اشاره کرد و گفت: اگر آمادگی ما در حوزه پدافند غیرعامل مناسب بود، می شد مسائلی چون

قطع برق را آینده نگری و پیشگیری کرد. همچنین در مواجهه با چنین پدیده هایی استفاده از فناوری های تازه بسیار اهمیت دارد آیا که فناوری های تازه باعث زیاد کردن سرعت کار و زیاد کردن اثر بخشی خواهد شد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در ادامه به مساله «مدیریت جهادی» اشاره کرد و اظهار داشت: وجود یک مدیریت جهادی می تواند دستگاه ها و بخش های دولتی و مردمی را در این عنوان سرخط کند. با توجه به هوای گرم خوزستان، این معضل هنگامی که در تابستان رخ می دهد بحران جدی تری را بوجود می آورد، لذا باید قرارگاهی با پیشران های عملیاتی و پیشران های دانش و فناوری شکل گیرد و صرفا متکی به یک کار پیمانکاری جهت انجام نقش خود نباشد و بتواند تا حد امکان توان مردمی را جهت حل مسئله پای کار آورد.

با «دیپلماسی ریزگرد» و تعامل با همسایگان می توان مسئله را حل کرد

وی همچنین اطلاعات غلط را ره زن این مسیر دانسته که عدم صحت و دقت آن، منجر به نتیجه غلط خواهد شد و در ادامه پیشنهاد شکل گیری دیپلماسی ریزگرد را داد و گفت: همانطور که ما دیپلماسی آب داریم، دیپلماسی ریزگرد هم باید داشته باشیم تا تعاملاتمان با همسایگان در این خصوص زیاد شود.

جلیلی در آخر افزود: بحران ریزگردها، مساله مشترکی میان کشور عزیزمان ایران و بعضی همسایگان مثل عراق است و بخشی از این مسئله با دیپلماسی ریزگرد و تعامل بین کشورها حل می گردد.

انتهای پیام/

در این باره زیاد بخوانید:

اگر کاندیدای همسو با ما هم در انتخابات رای می آورد باز هم باید «دولت سایه» تشکیل می شد

نمایندگان خارجی با هماهنگی شرکت ملل از کانون ریزگردهای خوزستان دیدار می‌کنند

واژه های کلیدی: وزارت جهاد کشاورزی | مجلس شورای اسلامی | استاندار خوزستان | دانشگاه | ریزگردها | مدیریت | دانشگاه | خوزستان | ایران | مدیریت | ریزگرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *