خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کنار کشیدن محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان نتیجه یک کودتا بود / نیوزویک

نشریه نیوزویک در گزارشی به شرح روند کناره‌گیری ولیعهد سابق عربستان پرداخت و آن را نتیجه کودتا در خاندان آل سعود دانست.

کنار کشیدن محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان نتیجه یک کودتا بود / نیوزویک

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان نشریهنیوزویک در مقاله‌ای نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که «محمد بن نایف»، ولیعهد اسبق عربستان سعودی، از سوی مقامات دادگاه سلطنتی این کشور وادار شد جایگاه خود را به پسر جوان پادشاه عربستان واگذار کند. این عنوان نشان می‌دهد سیاست‌های داخلی کشورهایی مانند عربستان سعودی آنگونه که هر لحظه گزارش شده، ثبات ندارند.

تحلیلگران باور دارند کناره‌گیری محمد بن نایف در واقع نتیجه‌ یک کودتا بوده است و حالا «محمد بن سلمان»، پسر 31 ساله پادشاه عربستان، ولیعهد یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا هست؛ این در حالیست که انتظار می‌رفت محمد بن نایف بعد از پادشاه کنونی عربستان، جای او را بگیرد.

مقامات آمریکایی و نزدیکان خانواده سلطنتی عربستان به نیویورک تایمز گفتند شب 20 ژوئن -که ماه مبارک رمضان نیز به روزهای انتهایی خود نزدیک می‌شد- محمد بن نایف در کاخ صفا در مکه، جلسه‌ای با گروهی از شاهزادگان ارشد و مقامات امنیتی داشت.

کنار کشیدن محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان نتیجه یک کودتا بود / نیوزویک

گفته می‌شود در آن جلسه محمد بن نایف، 57 ساله، در ابتدا از کناره‌گیری از سمت‌های خود (ولیعهد عربستان و وزیر کشور) امتناع کرد؛ ولی در آخر تسلیم شد. تحلیلگران معتقدند برکناری ولیعهد سابق عربستان عمداً در آخر ماه رمضان صورت گرفت چون تعطیلات طولانی‌مدت عید فطر شروع شده است بود و شرایط جهت چنین تغییری کاملا مهیا بود.

در همین وقت که نقشه برکناری محمد بن نایف چیده می‌شد، هیئت بیعت عربستان که وظیفه‌اش گزینش ولیعهد و پادشاه این کشور است جلسه‌ای را تشکیل داد. در این جلسه به حضار گفته شد محمد بن نایف معتاد است و جهت سمت پادشاهی مناسب نیست.

محمد بن نایف در سال 2009 از خطر ترور جان سالم به در برد؛ ولی صدمات وارده به او باعث اعتیادش به مرفین شد. «بروس ریدل» یک مقام اطلاعاتی در موسسه بروکینگز در مصاحبه با تایمز گفت: «مدارک موجود نشان می‌دهد محمد بن نایف بیش از آنچه اعلام شد صدمه دیده بود و جهت تحمل درد مجبور شد از مسکنی استفاده کند که اعتیاد‌آور هست. به نظر من، این مسئله روز به روز نیز حاد شد». گفته می‌شود محمد بن نایف از خروج از عربستان یا ترک کاخش در جده منع شده است است.

محمد بن سلمان درست یک ماه پیش از اینکه به عنوان ولیعهد تازه عربستان گزینش شود، جهت ملاقات با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به واشنگتن سفر کرد. نتیجه سفر این مقام سعودی به آمریکا توافق بر سر عقد یک قرارداد تسلیحاتی 350 میلیارد دلاری 10 ساله بود.

نشریه نیوزویک در گزارشی به شرح روند کناره‌گیری ولیعهد سابق عربستان پرداخت و آن را نتیجه کودتا در خاندان آل سعود دانست.

انتهای پیام/

گزارش نیوزویک از شرح روند برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان

واژه های کلیدی: عربستان سعودی | مقامات آمریکا | عربستان | عربستان، | پادشاه | آمریکا | محمد بن نایف | بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *