خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

صنعت خودروسازی بدون قطعه ساز معنا ندارد ، نهایی شدن شش قرارداد تازه ماشین سازی

رئیس هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی گفت: ۶ قرارداد تازه خودروسازی نهایی شده است که یک قرارداد مربوط به کشور عزیزمان ایران ماشین و پژو بوده است.

صنعت خودروسازی بدون قطعه ساز معنا ندارد ، نهایی شدن شش قرارداد تازه ماشین سازی

به روایت گروه خبری گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ « قراردادهای تازه خودروسازی » عنوان امشب گفتگوی خاص خبری شبکه دو سیما بود که منصور معظمی مدیر هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران، ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی ماشین علم و صنعت به بحث اطراف آن پرداختند.

در ابتدای این گفتگو معظمی مدیر هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه بعد از برجام فرصتی فراهم شده است که صنعت خودروسازی هم توانسته از آن بهره مند شود گفت: بر این اساس با همکاری با شرکت های صاحب برند در دنیا خودروهایی در کشور تولید خواهیم کرد که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت ، مورد رضایت مردم باشد.

وقتی خودروساز می شویم که محصولاتمان در بازارهای جهانی خریدار داشته باشد

صنعت خودروسازی بدون قطعه ساز معنا ندارد ، نهایی شدن شش قرارداد تازه ماشین سازی

وی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه ماشین تولید کردیم و برنامه امسال نیز تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه ماشین است ولی در کنار این حجم از تولید در دست یابی به بازارهای جهانی دچار مسئله جدی هستیم و هنگامی که ماشین ساز می شویم که به شبکه های جهانی وصل باشیم و محصول ما در صحنه بین الملل خریدار داشته باشد.

رئیس هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران با اعلام اینکه ۶ قرارداد تازه خودروسازی نهایی شده است است گفت: یک قرارداد مربوط به کشور عزیزمان ایران ماشین و پژو بوده است که محصول آن وارد بازار شده است و دو محصول دیگر نیز به تدریج وارد بازار خواهد شد و امیدواریم تا آخر امسال، محصولاتی را که بین پژو فرانسه و شرکت کشور عزیزمان ایران ماشین داریم روانه بازار شوند.

معظمی ادامه داد: قرارداد دیگر قرارداد سیتروئن با خودروسازی سایپا است که همکاری آن پنجاه پنجاه است و گمان می کنم محصولات حاصل از این قرارداد نیز امسال وارد بازار شود.

قرارداد با رنو فردا امضا خواهد شد

رئیس هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی گفت: ۶ قرارداد تازه خودروسازی نهایی شده است که یک قرارداد مربوط به کشور عزیزمان ایران ماشین و پژو بوده است.

وی افزود: قرارداد با رنو نیز فردا امضا خواهد شد و قراردادهای ماموت ، فولکس واگن ، هیوندایی و اسکانیا نیز با بخش شخصی بسته شده است است.

رئیس هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران با اشاره بر اینکه علی رغم فشار بر خودرو سازان مبنی بر ارتقا کیفیت تولیدات هنوز با استانداردهای بین المللی و انتظارات مردم فاصله داریم ، اظهار داشت: نتیجه ای که در قراردادهای خارجی نصیب مردم به عنوان مصرف کننده خواهد شد کیفیت است.

معظمی در ادامه اظهاراتش در تشریح شرح قرارداد با رنو نیز بیان داشت: این قرارداد به صورت ۶۰ درصد رنو و ۴۰ درصد بخش ایرانی از نظر سرمایه گذاری خواهد بود که ۲۰ درصد سهام متعلق به شرکت گسترش و ۲۰ درصد دیگر متعلق به یک شرکت ایرانی است که صاحب تجربه و توانمندی در این صنعت است.

وی تصریح کرد: قرارداد با رنو در قالب دو فاز اجرا خواهد شد و در هرفاز ۱۵۰ هزار دستگاه تولید می شود؛ میزان سرمایه گذاری در فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو است که این فاز نهایی شده، قیمت ها تعیین و به توافق رسیدیم و نخستین تولید در آخرهای سال آینده وارد بازار خواهد شد ولی فاز دوم که از سال ۲۰۱۹ شروع می شود و سه سال به طول می انجامد هنوز نهایی نشده است.

مدیر هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران خاطر نشان کرد: همچنین در این تاکید شده است است که ۳۰ درصد محصولات باید با مسئولیت رنو صادر شود که البته این ۳۰ درصد هم مشمول بر محصول نهایی و هم مشمول بر قطعه است.

وی یادآور شد: در فاز اول قرارداد با رنو دو محصول نیو داستر و نیو سیمبل روانه بازار خواهند شد که کارهای طراحی انجام شده است بعد از آنکه کارخانه تحویل گرفته شد، کارهای اجرایی را شروع خواهیم کرد.

صنعت خودروسازی بدون قطعه ساز معنا ندارد ، نهایی شدن شش قرارداد تازه ماشین سازی

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در قرارداد با رنو چند ایراد اساسی وجود دارد گفت: شرکت ایدرو از نظر ساختاری ، دولتی محسوب می شود و این بر خلاف برنامه ششم توسعه و اصل ۴۴ قانون اساسی است چون بر اساس این اصل باید خصوصی سازی و تعاونی را مورد تشویق قرار دهیم و به جای آن که دولت در اینجا ورود کند باید بخش شخصی مستقیما وارد می شد.

وی افزود : همچنین در حال حاضر خودروسازی هایی که در دنیا حرفی جهت گفتن دارند با هم ادغام می شوند( سیتروئن و رنو، هیوندایی و کیاو …) و این در حالیست که ما ماشین سازی های داخلی مان که خودشان صدها مسئله دارند را به رها کرده پ ماشین سازی تازه ایجاد می کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اظهار تعجب از تفکیک و کوچک سازی خودروسازی در کشور گفت: باید یا خودرو سازی های بزرگ خود را ادغام کنیم و یا آن هر را تقویت کنیم.

مسیر خودروسازی ما بر خلاف آن چیزی است که در دنیا اتفاق می افتد

رئیس هیئت عامل شرکت گسترش و نوسازی گفت: ۶ قرارداد تازه خودروسازی نهایی شده است که یک قرارداد مربوط به کشور عزیزمان ایران ماشین و پژو بوده است.

امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی ماشین علم و صنعت نیز راجع به اینکه آیا قرداد با رنو و پژو به نفع ماشین سازی های داخلی خواهد بود با خیر نیز بیان داشت: از سه دهه قبل ماشین سازی های بزرگ دنیا جهت همکاری در بحث آرندی با هم همکاری کرده و نهایتا با هم ادغام شده است اند مثل رنو نیسان و پژو سیتروئن، ولی از آن طرف ما در کشور عزیزمان ایران جهت اینکه مسابقه ایجاد کنیم تعداد شرکت هایمان را زیاد می کنیم و اگر هم حالا به آمارهای وزارت صنایع مراجعه کنید شاهد خواهید بود که حول و حوش ۲۲ شرکت بزرگ و کوچک تولید کننده ماشین داریم و پرسش اینجاست که این گستردگی چطور باعث تقویت خودروسازی های ما خواهد شد؟ لذا مسیر خودروسازی ما بر خلاف آن چیزی است که در دنیا اتفاق می افتد.

معظمی مدیر هیأت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران در ادامه با اشاره به اینکه قرارداد رابطه دو طرفه است که منافع طرفین در آن لحاظ می شود گفت: دنیا به سمت ادغام پیش می رود، 29 مجوز در گذشته به خودروسازی داده شده است است.

به امید روزی که دو خودروساز بزرگ کشور با هم ادغام شوند

وی با اشاره به اینکه در این قرارداد60 درصد رنو و 40 درصد دیگر دو سهام دار ایرانی هستند افزود: به امید روزی که دو ماشین ساز بزرگ کشور بتوانند با هم ادغام شوند، اینها سهامداران متفاوتی دارند.

صنعت خودروسازی بدون قطعه ساز معنا ندارد ، نهایی شدن شش قرارداد تازه ماشین سازی

معظمی با اشاره به اینکه قرارداد بسته شده است و این اختیار در دست دولت است که سهم خود را واگذار کنند ادامه داد: قبلا سهام دو خودروساز کشور متعلق به شرکت گسترش بود و بعد واگذار کردند.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم خودروساز و صادرکننده باشیم گفت: شرکت گسترش در این مسئله به عنوان کاتالیست عمل کرد که بیش از10 ماه روند مذاکرات طول کشید.

رئیس هیأت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران با اشاره به اینکه سال گذشته سهام ما با رنو40 درصد و سهم رنو 60 درصد بود ولی الان سهم ما 20 درصد شده است و 20 درصد دیگر مربوط به یک شرکت شخصی که صاحب نگین ماشین است.

صنعت ماشین بدون قطعه ساز معنا ندارد

وی با اشاره به اینکه صنعت ماشین بدون قطعه ساز معنا ندارد اظهار داشت: هزار و200 قطعه ساز در کشور داریم که 50 قطعه ساز بزرگ هستند.

معظمی با اشاره به سرمایه گذاری660 میلیون یورویی گفت: در هیچ کجای دنیا قرارداد منتشر نمی شود، در قرارداد رنو، فولکس، پژو و سیتروئن دیده شده است تا بخشی از قطعه سازان داخلی تقویت شوند تا بتوانیم به قطعه سازان دنیا بپيونديم.

رئیس هیات عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران ادامه داد : 15 قطعه ساز ایرانی دارای کلاس رنو هستند که البته این تعداد باید به50 برسد، ما از رنو و پژو خواسته ایم تا به تعدادی از قطعه سازان ایرانی کمک کنند تا آنها آخرین تکنولوژی را داشته باشند.

هاب تحقیق و توسعه رنو در کشور عزیزمان ایران قرار می گیرد

وی یکی از وظایف شرکت های خارجی را تقویت قطعه سازان داخلی دانست و عنوان کرد: این قرارداد ها به صورت مستقیم باعث اشتغال حدود3 هزار نفر می شود و همچنین هاب تحقیق و توسعه رنو در آینده در کشور عزیزمان ایران قرار می گیرد.

معظمی با اشاره به اینکه قرار بر این نیست که ما بازار جالب خودمان را در اختیار شرکت های خارجی قرار دهیم اظهار داشت: تقویت مدیر و نیروی انسانی مد نظر قرار گرفته شده است هست، مدیر هیأت مدیره و نایب رییس هیأت مدیره ایرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه قرارداد رنو پارس قرارداد خوبی نبود گفت: اگر در قرارداد هر دو طرف ایرانی و فرانسوی با هم در چارچوب منطقی کار کنند به اهداف آینده نگری شده است دست پیدا می کنیم.

رئیس هیأت عامل شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران بیان کرد: در این قرارداد ساخت گیربکس و شاستي مدنظر گرفته شده است هست، در بحث قرارداد هیچ اشاره ای به تعرفه ها نشده است.

کاکایی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کشور عزیزمان ایران ماشین و سایپا ذاتا دولتی بزرگ شده است اند و الان به ظاهر شخصی هستند گفت: در صورتی که بخش شخصی قوی داشته باشیم شرکت گسترش می تواند واسطه نیرومند باشد این در حالی است که قطعه سازان داخلی ما از کشش مورد نیاز برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: کمیسیون صنایع و معادن | ایرانی | محصولات | قرارداد | محصول | ماشین | بازار | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *