خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نمایندگان راهی جهت راستی‌آزمایی گزارش‌های دولت و وزرا ندارند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس راهی جهت راستی‌آزمایی گزارش‌های دولت و وزرا ندارند.

نمایندگان راهی جهت راستی‌آزمایی گزارش‌های دولت و وزرا ندارند

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز (یکشنبه 22 مرداد ماه) کلیات طرح الحاق موادی به قانون آئین‌نامه داخلی مجلس را با 180 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر تصویب کردند.

گفتنی است بعد از تصویب کلیات این طرح، علی لاریجانی مدیر مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهیم تا بعد از بررسی‌های مورد نیاز و برطرف ایرادات و اعمال نظر نمایندگان در صحن علنی مجلس بررسی شود.

شایان ذکر هست؛ بر اساس تصویب این طرح در مجلس رئیس‌جمهور و هر یک از وزرا موظف می‌شوند در مرداد ماه هر سال بر اساس برنامه‌های پیشنهاد شده است و اخذ رأی وزرا، اسناد و قوانین بالادستی و شاخصه‌های عملکردی که هیئت‌رئیسه مجلس تعیین می‌کند، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده خود را به صورت کمی و مقایسه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

نمایندگان راهی جهت راستی‌آزمایی گزارش‌های دولت و وزرا ندارند

مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی گروه تحریریه سایت، با بیان اینکه بنده مخالف طرح مزبور هستم، اظهار داشت: متاسفانه بعضی نمایندگان ابزارهای نظارتی متفاوت خود چون استیضاح، پرسش و تحقیق و تفحص را کنار می‌گذارند و با مطرح کردن چنین طرح‌هایی که صرفا نمایشی و دوربینی هست، صرفا به مراحل بوروکراسی اضافه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح خاصیتی ندارد و فقط وقت نماینده‌ها و دولت را می‌گیرد، ادامه داد: توصیه مهم‌تر در این باره آن است که ما راهی جهت راستی‌آزمایی گزارش‌های دولت و وزرا نداریم و مشخص نمی‌شود که کدام یک از آمار و بیانات آنان درست و کدام یک غلط است.

ذوالنور با بیان اینکه بعضی از وزرا با لابی‌گری رأی نمایندگان را عوض می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه بار‌ها دیده‌ایم همان نماینده‌هایی که علیه وزیری پرسش کردند یا خواستار تحقیق و تفحص بودند، به آسانی نظرشان را عوض می‌کنند آیا که معاونان و نزدیکان آن وزیر پیش از طرح پرسش به مجلس می‌آیند و بعضی از نماینده‌ها را از طرح پرسش منصرف می‌کنند.

نماینده مردم قم با تأکید بر اینکه هیئت رئیسه مجلس باید همت بیشتری جهت طرح سوال‌های نمایندگان در صحن علنی مجلس داشته باشد، گفت: در طول چند دوره اخیر مجلس تاکنون نمایندگان تقاضای حدود 400 تحقیق و تفحص را داشتند ولی فقط چند مورد محدود مطرح شده است و مورد نیاز است این رویه عوض کردن کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس راهی جهت راستی‌آزمایی گزارش‌های دولت و وزرا ندارند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | هیئت رئیسه | خبرنگار | برنامه | کمیسیون | سیاسی | امنیت | برنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *