خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نقش امارات در کودتای نافرجام ترکیه

هافینگتن پست در گزارشی با استناد به سخنان بعضی مقامات رسمی به نقش امارات در برپایی کودتای نافرجام ترکیه پرداخت.

نقش امارات در کودتای نافرجام ترکیه

به گزارش گروه بین الملل گروه تحریریه سایت جوان، هافینگتن پست در مطلبی با استناد به سخنان مقامات رسمی، به نقش امارات در کودتای نافرجام ترکیه پرداخت.

چگونه امارات 3 میلیارد دلار جهت حمایت از کودتای ترکیه هزینه کرد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند امارات جهت زشت نمایاندن صورت ترکیه و حمایت از مخالفان این کشور در صربستان و یونان مبالغ هنگفتی هزینه کرد.

نقش امارات در کودتای نافرجام ترکیه

اجازه دهید تا نگاهی گذرا به کودتای سال گذشته ترکیه بیاندازیم. ساعت ده و نیم شب 15 جولای بود صدای هواپیماهای اف 16 در گوش شهروندان ترکیه پیچید چند ساعتی نگذشت که مقامات ترک اعلام کردند اعضای جنبش فتح الله گولن این کودتا را برپا کردند.

یک سال بعد 3کشور خلیجی و مصر روابط خود را با قطر قطع کردند و اردوغان، مدیر جمهور ترکیه حمایت خود را به شکل واضح از قطر، کشور هم‌پیمان خود نشان داد و با تلمیح به امارات اشاره کرد.

حامیان و مخالفان کودتای ترکیه

از ابتدا ترکیه و امارات با یکدیگر در تضاد بودند. از یک طرف ترکیه به دلایل جغرافیای سیاسی و ایدئولوژی خاص خود از به وجود آمدن تغییرات در منطقه حمایت می کرد و از سوی دیگر امارات در جبهه برابر تصمیم گرفت تا بیشترین تاثیر را بر شرایط حاکم بگذارد.

از این رو جنگی سردی بین این دو کشور رخ داد که گاهی اوقات ناکام می ماند، ولی با شعله ور شدن بحران عربستان، امارات و قطر از 5 ژوئن، این اختلافات شدت گرفت.

هافینگتن پست در گزارشی با استناد به سخنان بعضی مقامات رسمی به نقش امارات در برپایی کودتای نافرجام ترکیه پرداخت.

با گذشت یک ماه از بروز اختلافات، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم افطار حزب عدالت و توسعه گفت به درستی می دانیم کدام یک از کشورهای خلیجی از کودتای ترکیه خوشحال است و می دانیم چه کسانی تلاش کردند تا در این کشور کودتا برپا شود و حتی می دانیم در این راه چقدر هزینه کردند.

گفتنی است بسیاری از سیاست مداران و اهالی رسانه در ترکیه سخنان اردوغان را تائید و بر آن صحه گذاشتند.

آیا واقعا امارات بخشی از کودتای ترکیه بود؟

الشیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی چند هفته پیش از کودتای ترکیه مبلغ هنگفتی از اموال خود را به جنبش فتح الله گولن، مبلّغ مخالف ترکیه که در آمریکا به سر می برد داد تا گولن بتواند از عنصرهای خود در ارتش و نیروهای امنیتی جهت برپایی کودتا استفاده کند.

گزارش ها حاکیست محمد بن زاید جهت تحویل اموال به فتح الله گولن از طریق محمد دحلان، شخصیت بحث برانگیز فلسطینی اقدام کرد. گفتنی است محمد دحلان، بعد از اینکه از جنبش فتح بیرون رانده شد و با ممنوعیت ورود به فلسطین رو برو شد تلاش کرد تا با زیاد کردن نفوذش در فلسطین امر بازگشت خود را به هموار کند.

آیا دخالت امارات در ترکیه صحت دارد؟

یک مقام امنیتی امارات از ارتباط با خبرنگاران و روزنامه نگاران ترک خبر داد و گفت دستگاه های اطلاعاتی ترکیه از این عنوان باخبرند.

در واقع امارات از این روزنامه نگاران و بعضی از رسانه ها مانند اورینت تی وی که مالک آن یک تاجر سوری است می خواهد تا علیه ترکیه شایعه پراکنی کنند.

نقش امارات در کودتای نافرجام ترکیه

از این رو می توان گفت همکاری کشور امارات با اعضای جنبش گولن، همکاری عملگرایانه محض است که نشان از روابط بد این دو کشور (امارات و ترکیه) است تا جائیکه دو مقام دیپلماتیک درپاسخ به پرسشی راجع به اصلاح روابط گفتند پیش از کودتا چنین چیزی ممکن بود ولی الان اختلافات ترکیه و امارات بیش از هر وقت دیگر است.

اتمام خبر/

هافینگتن پست در گزارشی با استناد به سخنان بعضی مقامات رسمی به نقش امارات در برپایی کودتای نافرجام ترکیه پرداخت.

واژه های کلیدی: رجب طیب اردوغان | اختلافات | فلسطین | امارات | اردوغان | ترکیه | کودتای | همکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *