خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه است/ هر ۵ سد پایتخت کشور عزیزمان ای

مدیر کل حوزه های آبریز خزر و ارومیه گفت: تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه بوده و شاخص تراز آبی این دریاچه ۱۲۷۰/۳۳ است.

تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه است/ هر ۵ سد پایتخت کشور عزیزمان ای

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب و محیط زیست در برنامه گفتگوی خاص خبری با اشاره به اینکه میزان بارش دریاچه ارومیه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیمتر بوده و میزان تبخیر ۱۵۰۰ میلی متر هست؛ گفت: عوض کردن شرایط اقلیمی شرایط مشکل را جهت دریاچه ارومیه به وجود آورده است.

وی افزود: بیلان آب دریاچه ارومیه نمی گوید که این دریاچه در حال خشک شدن است.

در ادامه برنامه موسوی مدیرکل حوزه های آبریز خزر و ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه تا قبل از سال ۱۳۷۳ میانگین ۳۷۵ میلیمتر بارش داشت؛ گفت: اکنون میزان بارش به ۲۰۸ میلی متر رسیده که این میزان نسبت به سال قبل که ۳۱۷ میلی‌متر بوده بیش از ۳۰ درصد کم کردن داشته است.

تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه است/ هر ۵ سد پایتخت کشور عزیزمان ای

موسوی تصریح کرد: یک نقشه راه جهت حل مسئله دریاچه ارومیه تدوین شده است که البته این نقشه راه به طور کامل به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه شاخص تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۳۳ هست؛ گفت: منابع آبی ما یک منابع ثابت هست؛ ولی جمعیت کشور روز به روز در حال زیاد کردن است.

مدیر کل حوزه های آبریز خزر و ارومیه با اشاره به اینکه توسعه بهره برداری از طریق سد سازی ممکن هست؛ گفت : سد سازی به لحاظ کارشناسی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه نیست.

در ادامه برنامه ظفر نژاد کارشناس و پژوهشگر در حوزه آب با اشاره به اینکه مدیریت نامناسب سازه منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب جازموریان و کارون شده است هست، عنوان داشت: سدها توهم پر آبی در این سرزمین خشک ایجاد کرده اند.

مدیر کل حوزه های آبریز خزر و ارومیه گفت: تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه بوده و شاخص تراز آبی این دریاچه ۱۲۷۰/۳۳ است.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در کشور عزیزمان ایران نسبت به استاندارد جهانی گفت: در کشور عزیزمان ایران میزان مصرف آب سه برابر اروپا است.

ظفر نژاد تصریح کرد : نزدیک به ۴۰ درصد از منابع آبی جهت کلان شهرها و شهر ها مصرف می‌شوند و باغ‌های پایین دست به همین علت خشک می‌شوند.

وی با اشاره به اوضاع نامساعد آبی در پایتخت کشور عزیزمان ایران ؛ گفت: هر ۵ سد پایتخت کشور عزیزمان ایران خالی از آب است و مسئولان محیط زیست به دنبال منابع تازه آبی هستند.

ظفر نژاد ادامه داد: دریاچه ارومیه دریاچه ای است که در ۳۰۰ هزار سال گذشته خشک نشده و اکنون به علت مدیریت نامناسب سازه خشک شده است است.

وی با انتقاد شدید از سدسازی بر روی دریاچه ارومیه یادآور شد: ساخت ۵۶ سد در حوزه دریاچه ارومیه منجر به خشک شدن این دریاچه شده است است و می‌بینیم که چون بر روی دریاچه زریوار سدسازی نشده؛ این دریاچه خشک نشده است.

علی محمد شاعری مدیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است است گفت: علت مهم خشک شدن این دریاچه مدیریت ناصحیح بر منابع آب، استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی ،کاهش بارندگی و عوض کردن اقلیم بوده است.

تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه است/ هر ۵ سد پایتخت کشور عزیزمان ای

مدیر کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه حدود60 درصد از خشک شدن دریاچه ارومیه مربوط به عامل انسانی می شود اظهار داشت: دستکاری بی رویه بر منابع طبیعی و منابع آب حوزه دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه دیگر نفس های آخر خود را می کشد. خاطرنشان کرد: ۴۰ پروژه جهت احیای دریاچه ارومیه عملیاتی و در حال اجرا است ولی آن پروژه‌ها تأثیر ملموسی جهت احیای دریاچه نداشته است.

شاعری با اشاره به اینکه باید بهره‌وری منابع آب در بخش کشاورزی جایگزین نظریه نکاشتن محصولات کشاورزی شود، افزود: باید از سامانه های نوین آبیاری استفاده کنیم به طوری که در استان آذربایجان غربی بیش از سایر استان ها عملیات شیوه های نوین آبیاری صورت گرفته است از سوی دیگر نیز باید نسبت به ساماندهی چاه های غیرمجاز اقدام کنیم.

ظفر نژاد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کشاورزان تقصیری در خشک شدن دریاچه ارومیه ندارند، گفت: تا زمانی که وزارتخانه ای به نام نیرو وجود دارد امکان اصلاح الگوی مصرف آب وجود نخواهد داشت.

مدیر کل حوزه های آبریز خزر و ارومیه گفت: تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه بوده و شاخص تراز آبی این دریاچه ۱۲۷۰/۳۳ است.

وی با اشاره به اینکه در طی ۴ سال گذشته جهت احیای دریاچه ارومیه کاری صورت نگرفته است و راه را اشتباه طی کرده ایم افزود: مدیریت سازه ای جهت منابع آب اشتباه هست، مدیریت سازه ای را باید از آب برداریم، تا زمانی که این وزارتخانه وجود دارد هر سال بین ۵ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب از پشت سدها تبخیر خواهد شد، زمانی که این وزارتخانه وجود دارد مصرف آب در شهرهای ما وحشتناک خواهد بود.

سید مرتضی موسوی مدیر کل دفتر مدیریت منابع به هم پیوسته آب در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه پروژه های حیاتی کشور با حداقل مخاطرات زیست محیطی انجام می شود، گفت: مباحث مرتبط با مدیریت آب به صورت مشارکتی صورت می‌گیرد و انتقال آب نیز به شیوه بین حوزه ای است.

وی افزود : ستاد احیای دریاچه ارومیه مرکزی را به صورت فرابخشی ایجاد کرده است که در آن تمام دستگاه اجرایی و دانشگاهی حوزه دارند تا پروژه ها به صورت علمی احصا شود و جهت کارگروه احیای دریاچه ی ارومیه ارسال شود .

موسوی با اشاره به اینکه ‌ در سال های گذشته فعالیت‌های صورت گرفته است گفت: نباید رویکرد های نوین را فراموش کرد، تغییرات نوینی در رویکردهای منابع آب ایجاد شده است است و از سوی دیگر بخش اعظمی از آب سد ها در مواقعی که دریاچه به آن نیاز دارند نیز جهت ارومیه تخصیص داده شده است پیدا خواهد کرد.

تغییرات اقلیمی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه است/ هر ۵ سد پایتخت کشور عزیزمان ای

مدیر کل دفتر مدیریت منابع به هم پیوسته آب با اشاره به اینکه تغییرات نوینی در رويکرد های منابع آب ایجاد شده است هست، افزود: شرایطی فراهم شده است است که جریان طبیعی رودخانه خود را می‌تواند به پیکره رودخانه برساند.

وی با اشاره به شورای عالی آب گفت: این شورا میان تمام فعالیت‌های انجام شده است تعادل برقرار می کند.

مسعود علایی مشاور معاون وزیر و معاونت آب وزارت جهاد کشاورزی همچنین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه زیاد کردن بهره وری آب کشاورزی و ارتقاء کارآیی مصرف آب در سنوات اخیر در بخش کشاورزی در تمامی کشور مورد توجه قرار گرفته هست، گفت: براساس کارنامه سال 95 به طور کلی از اعتباراتی که دریافت کرده ایم حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتم.

وی افزود : در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت‌های زیادی تعریف شده است است ، طرح نکاشت در ابتدای مطرح شدن از تناوب خارج شد .

مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌های شرکت محیط زیست در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه علت مهم خشک شدن دریاچه ارومیه مصرف بی رویه آب در حوزه هست، اظهار داشت: سد سازی، کشاورزی بی رویه و مصرف بی رویه در شهر ها از جمله عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است .

وی با بیان اینکه سهم۴۰ درصدی اقلیم را جهت خشک شدن دریاچه ارومیه قائل نیستم، ادامه داد: با انتقال بین حوزه ای مخالف هستم.

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: کشاورزی | مدیریت | دریاچه | برنامه | ارومیه | پروژه | منابع | ایران | فعالیت | دریاچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *