خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

فلسفه تنفیذ حكم ریاست جمهوری چیست؟

اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران، امضای حكم رییس‌جمهور منتخب را در ردیف وظایف و اختیارات مقام رهبری قرار داده است در این گزارش با فلسفه تنفیذ آشنا می‌شوید.

فلسفه تنفیذ حكم ریاست جمهوری چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، از امضای حكم ریاست جمهوری در حقوق اساسی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به «تنفیذ» یاد می‌شود.

اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، امضای حكم رییس‌جمهور منتخب را در ردیف وظایف و اختیارات مقام رهبری قرار داده است.

مسئله تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری از منظر فلسفه، مفهوم، ماهیت و جایگاه حقوقی قابل بررسی است در این گزارش فلسفه تنفیذ حكم ریاست جمهوری را می‌خوانید.

فلسفه تنفیذ حكم ریاست جمهوری چیست؟

فلسفه تنفیذ حکم ریاست جمهوری

نخستین پرسش مهمی كه در بحث تنفیذ حكم ریاست جمهوری به ذهن خطور می‌كند این است كه فلسفه‌ی تنفیذ حكم ریاست جمهوری چیست و بعد از گزینش رییس‌جمهور از سوی مردم، چه نیازی به تأیید وی از سوی مقام رهبری است.

در پاسخ به این پرسش باید گفت كه بر مبنای تئوری ولایت فقیه، در عصر غیبت امام معصوم علیهم‌السلام، ریاست عامّه و ولایت امر برعهده‌ی فقیه عادل با كفایت است و ولایت غیر او طاغوت شمرده می‌شود.

مبتنی بر این نظریه، زمام اُمور جامعه به دست او است و كارگزاران حكومتی به اذن او مشروعیت می‌یابند. از سوی دیگر امور اجرایی جامعه نیز از جمله شئون ولایت است و به همین علت رییس قوه‌ مجریه باید منصوب یا مأذون از جانب او باشد؛ در غیر این صورت فاقد مشروعیت خواهد بود.

امام خمینی (ره) به طور مكرر بر لزوم راه اندازی رییس‌جمهور از سوی ولی فقیه تأكید كرده‌اند كه به نمونه‌ای از سخنان ایشان اشاره می‌شود. ایشان در جمع نمايندگان مجلس خبرگان در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۵۸ درباره‌ اهميت ويژه‌ ولايت فقيه فرمودند: امضای حكم ریاست جمهوری ثبوتاً جزء اختیارات ولی فقیه است و بدیهی است اگر حسب فرض ثابت شود كه فرد فاقد شرایط از طریق فریب نهاد نظارتی به مرحله‌ی نهایی راه پیدا كرده هست، مقام رهبری می‌تواند حكم وی را تنفیذ ننماید. لكن این احتمال بسیار بعید و دور از ذهن است.

اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران، امضای حكم رییس‌جمهور منتخب را در ردیف وظایف و اختیارات مقام رهبری قرار داده است در این گزارش با فلسفه تنفیذ آشنا می‌شوید.

«…ریيس‌جمهور با راه اندازی فقيه نباشد، غير مشروع هست. وقتى غير مشروع شد، طاغوت هست؛ اطاعت او اطاعت طاغوت هست؛ وارد شدن در حوزه‌ او وارد شدن در حوزه‌ طاغوت هست. طاغوت وقتى از بين مى‌‌رود كه به امر خداى تبارك و تعالى يك كسى راه اندازی بشود…».

انتهای پیام/

چه نیازی به تأیید مدیر جمهور از سوی مقام رهبری است

واژه های کلیدی: ریاست جمهوری | ولایت فقیه | اندازی | اخبار سیاسی | فلسفه تنفیذ حکم ریاست جمهوری | حکم ریاست جمهوری | جایگاه تنفیذ |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *