خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

فروش جنگنده‌های اف14 طرح آمریکایی بود ، فعالیت های ابراهیم یزدی به روایت حجت‌الاسلام حسن روحانی

روزی که وزیر امورخارجه اعلام کرد که دولت قصد دارد هواپیماهای اف ۱۴ را به امریکا بعد بدهد، من بسیار دلواپس شدم و به دکتر بهشتی زنگ زدم .

فروش جنگنده‌های اف14 طرح آمریکایی بود ، فعالیت های ابراهیم یزدی به روایت حجت‌الاسلام حسن روحانی

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ مسئله قراردادهای به جا مانده از دوره رژیم پهلوی، در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‌های روز بود. این قراردادها که اکثرا در دوره وزارت خارجه ابراهیم یزدی به آن‌ها پرداخته شد، ابعاد نظامی٬ سیاسی و اقتصادی گوناگونی را در پی داشت ولی آنچه که بسیار مورد توجه قرار داده شد طرح فروش هواپیماهای اف14 به امریکا به وسیله دولت موقت بود که ابراهیم یزدی ان را مطرح کرد که در نهایت با مخالفت شورای انقلاب مواجه شد.

در همین زمینه حسن روحانی که در آن وقت مسئولیت ساماندهی ارتش و بخش ایدئولوژی سیاسی را برعهده داشت با اشاره به تلاش‌های خود نسبت به آگاهی دادن به مسئولین نسبت به حساسیت قدرت نظامی کشور و فروش هواپیمای اف14، این تصمیم دولت موقت را “خیانت” عنوان کرد.

روحانی در کتاب خاطرات خود که به وسیله مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار یافته هست، می‌گوید: «در تابستان 1358 موضوعی رخ داد که باعث نگرانی فراوانی شد، مسئله بعد دادن هواپیماهای اف14 به امریکا بود. در آن وقت دکتر یزدی، وزیر امور خارجه در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد ما با امریکایی‌ها صحبت کردیم که جنگنده‌های اف14 را به آنها بعد بدهیم.

فروش جنگنده‌های اف14 طرح آمریکایی بود ، فعالیت های ابراهیم یزدی به روایت حجت‌الاسلام حسن روحانی

یکی از افسران ارتش با نگرانی فراوان این خبر را به من داد و گفت: این‌ها می‌خواهند هواپیماهای اف۱۴ (تام‌کت) را به امریکایی‌ها بعد دهند. ما در ستاد ارتش، خیلی صحبت کردیم و متوجه شدیم این کار مانند بعد دادن هواپیماهای اف ۱۶ در وقت بختیار، خیانت بسیار بزرگی است که باید جلوی آن را گرفت.

تصمیم مشابهی راجع به نیروگاه اتمی بوشهر اتخاذ شد که کار راه‌اندازی آن را متوقف کرد. مسئول شرکت انرژی اتمی در آن وقت آقای فریدون سحابی بود، ایشان در توجیه این کار می‌گفت: نه تنها راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیاز به بودجه زیادی دارد، بلکه برق تولیدی آن نیز بسیار گران تمام می‌شود و لذا راه‌اندازی آن به نفع کشور عزیزمان ایران نیست.

همانطور که قبلاً اشاره کردم، در دوران اقامت امام در پاریس نیز همین بحث‌ها مطرح بود و توضیح دادم که امریکایی‌ها با دیدن نشانه‌های آشکار پیروزی انقلاب به این فکر افتادند که نگذارند نیروگاه اتمی بوشهر راه‌اندازی گردد و هواپیماهای اف ۱6 به دست نیروهای انقلاب بیفتد. آنها حتی باعث شدند قرارداد خرید زیردریایی از آلمان که مبلغ آن هم پرداخت شده است بود، در وقت بختیار فسخ شود! البته بعداً آلمان همان زیردریایی‌ها را به اسرائیل فروخت. بنابراین امریکایی‌ها نمی‌خواستند سلاح‌های مدرن و استراتژیک در اختیار کشور عزیزمان ایران باشد.

در این میان فقط هواپیماهای اف ۱۴ در دست کشور عزیزمان ایران بود که آن را هم می‌خواستند بعد بگیرند، لیکن در خاورمیانه فقط کشور عزیزمان ایران از این نوع هواپیما در اختیار داشت؛ حتی اسرائیل و عربستان هم از این نوع هواپیماها نداشتند. روزی که وزیر امورخارجه اعلام کرد که دولت قصد دارد هواپیماهای اف ۱۴ را به امریکا بعد بدهد، من بسیار دلواپس شدم و به دکتر بهشتی زنگ زدم و قرار ملاقات گذاشتم و در دیدار با ایشان راجع به این ماجرا صحبت کردم و گفتم: اجرای این تصمیم بسیار خطرناک و مانند تقلیل دوره سربازی به یک سال، نوعی “خیانت” است.

روزی که وزیر امورخارجه اعلام کرد که دولت قصد دارد هواپیماهای اف ۱۴ را به امریکا بعد بدهد، من بسیار دلواپس شدم و به دکتر بهشتی زنگ زدم .

دکتر بهشتی در پاسخ گفت: این مردها در شورای انقلاب، عنوان فروش هواپیماهای اف ۱۴ را مطرح کردند و گفتند: ما قادر به استفاده از این هواپیماها نیستیم، لیکن کادر فنی و خلبانان این جنگنده‌ها، امریکایی‌ها بودند و با رفتن آنها از کشور، کسی توانایی پرواز و تعمیرات این هواپیماها را ندارد. گفتم: چنین چیزی نیست و ما به تعداد کافی خلبان و متخصص فنی داریم. این حرف‌ها بی‌پایه است و مردها می‌خواهند هواپیماها را به امریکا بعد دهند.

بعد از این دیدار، من عنوان را پیگیری کردم و با آیت‌الله خامنه‌ای و دیگران صحبت کردم و بالاخره این تصمیم با مخالفت شدید دکتر بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی در شورای انقلاب به اجرا در نیامد و در نهایت هواپیماها به امریکا بعد داده نشد. این هواپیماها در دوران دفاع مقدس نقش بسیار مؤثر و استثنایی در حفاظت از آسمان کشور عزیزمان ایران و مراکز حساس و حیاتی کشور داشتند.

بنده در دوران جنگ، در یک صحبت در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران به همین ماجرا اشاره کردم و گفتم که دولت موقت با این تصمیم، خطای بزرگی مرتکب شد، ولی جلوی این کار گرفته شد.

پس از آن سخنرانی، دکتر یزدی مصاحبه کرد و اظهار داشت که چنین تصمیمی در کار نبوده و ما نمی‌خواستیم هواپیماها را بعد بدهیم. من همان وقت، اسناد آن را از مذاکرات شورای انقلاب جمع آوری کردم و با متن مصاحبه‌ آقای ابراهیم یزدی در صحبت دیگری با استناد به اسناد و مدارک، دوباره راجع به فروش هواپیماها صحبت کردم و روشن کردم که در دوران دولت موقت، دولت قصد فروش هواپیماها به امریکا را داشته است.

من چون در جریان این کار بودم، تردید ندارم که عنوان فروش جنگده‌های اف ۱۴ طرحی بوده که امریکایی‌ها طراحی کرده بودند و با فریب دولت موقت، طرح آن را به شورای انقلاب برده بودند تا فروش هواپیماها را به تصویب شورای انقلاب برسانند. بعدها که صورت مذاکرات شورای انقلاب را راجع به عنوان مزبور مطالعه کردم، دیدم که آقای بازرگان و یزدی اصرار داشتند که هواپیماهای اف ۱۴ به امریکا بعد داده شود، ولی در برابر دکتر بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی با پافشاری گفته‌اند که این تصمیم درست نیست و ما باید هواپیماها را حفظ کنیم.

به این ترتیب خوشبختانه جلوی این کار گرفته شد و این خیانت تحقق پیدا نکرد. بعدها در جریان جنگ تحمیلی دیدم که این هواپیماها چقدر نقش موثری داشتند و وجود آنها چقدر اهمیت داشت. در حال حاضر نیز، هواپیماهای اف14 هنوز جزو عالی ترین و پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها به شمار می‌روند و از آن‌ها به خوبی استفاده می‌شود.»

فروش جنگنده‌های اف14 طرح آمریکایی بود ، فعالیت های ابراهیم یزدی به روایت حجت‌الاسلام حسن روحانی

انتهای پیام/

شورای انقلاب در برابر اصرارهای بازرگان و یزدی ایستاد

واژه های کلیدی: حسن روحانی | امریکایی | دوران جنگ | انقلاب | اندازی | امریکا | بوشهر | ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *