خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ثبات و آرامش در بازارهای متفاوت از دستاوردهای دولت یازدهم بود/ رکود اقتصادی را قبول ندارم ، سیف

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کشور ما در یک منطقه آشوب زده ، امینت بسیار کاملی را شاهد است.

ثبات و آرامش در بازارهای متفاوت از دستاوردهای دولت یازدهم بود/ رکود اقتصادی را قبول ندارم ، سیف

به گزارش خبرنگار سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ ولی الله سیف مدیر کل بانک مرکزی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد خود در این حوزه پرداخت.

وی در ابتدای اظهاراتش به برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا کشور عزیزمان ایران را در سطح بین المللی منزوی کند ولی امروز سطح مقاماتی که از کشورها متفاوت در این مراسم شرکت کرده بودند نشان داد که خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در سطح بین المللی ، جایگاه رفیعی پیدا کرده و همه تلاش های آمریکا نقش بر آب شده است است.

سیف افزود: هم اکنون جایگاه بالایی را در سطح بین المللی داریم و به عنوان یک کشور پر قدرت در منطقه در همه مراودات بین المللی حضور داریم و کشور ما در یک منطقه آشوب زده ، امینت بسیار کاملی را شاهد است.

ثبات و آرامش در بازارهای متفاوت از دستاوردهای دولت یازدهم بود/ رکود اقتصادی را قبول ندارم ، سیف

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین در مذاکرات و ارتباطاتی که امروز در حاشیه این مراسم برقرار شد احساس می شد که این کشورها احترام خاص ای جهت ما قایل هستند، مخصوصا این که در چهار سال اخیر در زمینه های دیپلماسی بین الملل یک درخشش خاص ای داشتیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای بزرگ ما برجام است گفت: الان می بینیم که در آمریکا چه نگاهی به برجام وجود دارد و آن ها احساس می کنند که کشور عزیزمان ایران روز به روز قدرتمند تر می شود و روابطش را با دنیا بهتر تنظیم می کند و یک جایگاه بلندی را جهت خود ایجاد کرده است.

ادامه کارم در دولت دوازدهم منوط به تصمیم رئیس‌جمهور است

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص ادامه فعالیت خود در دولت دوازدهم نیز بیان داشت: ماموریت و حکم ریاست بانک مرکزی پنج ساله است ، لذا بنده حداقل یکسال دیگر توفیق خدمت را خواهم داشت ولی بعد از آن براساس نیازی که در کابینه احساس شود و با توجه به نوع عملکرد و آشنایی کاملی که رئیس‌جمهور از بنده دارند ، ایشان در این رابطه تصمیم خواهند گرفت.

سیف همچنین در پاسخ به اسم پرسش که در دولت یازدهم مایل به انجام چه کاری بودید و نتوانستید آن را انجام دهید گفت: واقعیت این است که دولت یازدهم در شرایط بسیار مشکل ، کار را تحویل گرفت ولی با همکاری ، حوصله ، سعه صدر ، کارها و برنامه ریزی هایی انجام شد که خوشبختانه توانست نتیجه های بسیار پر بار و پر ثمری را ایجاد کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کشور ما در یک منطقه آشوب زده ، امینت بسیار کاملی را شاهد است.

رئیس کل بانک مرکزی به دستاوردهای اقتصادی دولت در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: ثبات و آرامش در بازارهای متفاوت از جمله بازار ارز، روند کاهشی تورم و همچنین تعیین وظیفه موسسات مالی غیر مجاز از جمله مهمترین دستاوردها در حوزه نظام بانکی بوده است.

وی با بیان اینکه خیلی از اهدافی که ترسیم شده است بود نتیجه داد، گفت: انتظار این بود که بعد از برجام ارتباطات بانکی بین المللی ما در شرایط مطلوبی قرار گیرد و روابط بانکی را در حد نیاز ایجاد کنیم، البته گشایش ها قابل توجه بود، ولی هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم.

سیف تصریح کرد: در نظر داشتیم با اصلاح روابط بانکی بتوانیم بحث یکسان سازی قیمت ارز را عملیاتی کنیم، ولی به علت عدم وجود روابط بین المللی کافی، این اقدام به عقب افتاد که امیدواریم این بحث را در اوایل دولت دوازدهم عملیاتی کنیم.

همه موسسات مالی غیر مجاز تعیین وظیفه شدند

ثبات و آرامش در بازارهای متفاوت از دستاوردهای دولت یازدهم بود/ رکود اقتصادی را قبول ندارم ، سیف

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از کارها دولت یازدهم اوضاع آشفته بازار پولی کشور بود، بدهید ترتیب که یکسری موسسات اعتباری بزرگ و گسترده در سرتاسر کشور با سرمایه‌های مردم ریسک های بسیار زیادی ایجاد می کردند که خوشبختانه هم اکنون در شرایطی هستیم که این موسسات کلا تعیین وظیفه شدند و ما دیگر موسسه غیر مجازی که بتواند ادامه فعالیت بدهد نداریم.

پیش بینی می شود تا آخر شهریور دیگر صفی جهت دریافت وام ازدواج نداشته باشیم

وی در خصوص روند دریافت وام ازدواج نیز اظهار داشت: با توجه به منابع قرض الحسنه محدود و زیاد کردن وام ازدواج از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان، تا یک ماه پیش شاهد صف طولانی جهت دریافت وام ازدواج بودیم، ولی بعد از بحث هایی که با بانک ها داشتیم، طرح ضربتی را دنبال کردیم که خوشبختانه توانست خیلی موثر عمل کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کشور ما در یک منطقه آشوب زده ، امینت بسیار کاملی را شاهد است.

سیف افزود: بر این اساس آینده نگری ما این است که تا آخر شهریور ماه دیگر صفی جهت دریافت وام ازدواج نداشته باشیم و حداکثر وقت دریافت وام یک ماه باشد.

پیش بینی می شود ظرف سه ماه آینده به دامنه تورم تک رقمی برگردیم

ثبات و آرامش در بازارهای متفاوت از دستاوردهای دولت یازدهم بود/ رکود اقتصادی را قبول ندارم ، سیف

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اوضاع قیمت تورم نیز بیان داشت: قیمت تورم در آخر سال ۹۵، نه درصد بود، ولی این قیمت در تیر ماه امسال به ۱۰/۳ درصد رسید، ولی خوشبختانه تورم نقطه به نقطه روند نزولی پیدا کرد و این به معنای آن است که در حال برگشت به دامنه تورم تک رقمی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آمار بانک مرکزی در این رابطه نسبت به آمار مرکز آمار کشور عزیزمان ایران مقداری بالاتر است گفت: بانک مرکزی در حال عوض کردن سال پایه آماری خود است و از ماه آینده ، مبنا سال ۹۵ خواهد بود که این امر دقت محاسبات را زیاد کردن خواهد داد.

وی تاکید کرد: آینده نگری می شود ظرف سه ماه آینده به دامنه تورم تک رقمی برگردیم.

سیف همچنین راجع به اینکه آیا دولت با تعمیق رکود توانسته تورم را مهار کند، اظهار داشت: آنچه که می تواند باعث کم کردن تورم شود و رکود ایجاد کند، این است که ما جلوی نقدینگی را گرفته باشیم و این درحالیست که یکی از نقدهایی که به بانک مرکزی می شود این است که رشد نقدینگی زیاد از حد معمول بوده است لذا دلایل دیگری در این رابطه وجود دارد که یکی از آن ها لزوم اصلاح خطوط تولیدی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بنده رکود اقتصادی را قبول ندارم گفت: رشد اقتصادی ما در سال گذشته ۱۲/۵ درصد بوده است که ۳/۳ درصد آن مربوط به رشد اقتصادی بدون نفت بوده است.

وی تصریح کرد: علی رغم رشد ۱۲/۵ درصدی، امیدواریم سال آینده قیمت رشد اقتصادی ۸ درصد را ثبات دهیم آیا که رشد ۱۲/۵ درصدی دیگر توانایی تکرار را ندارد و به علت جهشی که بعد از برجام بوده در رابطه با صادرات و فروش نفت اتفاق افتاده است.

سیف در رابطه با طرح خروج از رکود بانک مرکزی و وزارت صنعت و اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و میانگین تولیدی نیز عنوان کرد: در سال ۹۵ به ۲۵ هزار و ۳۰۰ واحد کوچک و میانگین ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم و جهت سال ۹۶ برنامه ریزی کردیم ۳۰ هزار میلیارد تومان به این واحدها و پروژه‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت تسهیلات پرداخت کنیم. البته علاوه بر این مبلغ با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تفاهم شده است که ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز جهت ایجاد اشتغال تسهیلات پرداخت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه آینده نگری می شود در سال ۹۶، نظام بانکی ۶۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند، گفت: تلاش نظام بانکی حمایت جدی از رشد کارآفرین است ولی با مشکلاتی روبروست که یکی از آنها انجماد بخش عمده‌ای از دارایی‌های نظام بانکی است که باید تلاش کنیم نظام بانکی را از این بابت اصلاح کنیم.

وی در خصوص علت زیاد کردن شدید رشد نقدینگی نیز اظهار داشت: شاید بخشی از آن به تنگناهای تسهیلاتی که نظام بانکی پرداخت می کند برگردد، ضمن آنکه حجم مطالبات نظام بانکی از دولت نیز مزید بر علت هست. البته با تدابیری که آینده نگری کردیم امیدوار هستیم که این سیر روند نزولی پیدا کند و نظام بانکی زیاد در خدمت تولید و فعالیت های بخش شخصی قرار گیرد.

موسسات غیر مجاز نداریم

سیف در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دیگر موسسات غیر مجاز نداریم گفت: بالاخره مؤسسات غیر مجاز را تعیین وظیفه کردیم، لذا در بازار پولی کشور از این به بعد می توان انضباط جدی را احساس کرد.

وی با تاکید بر اینکه از این به بعد شاهد ایجاد یا ادامه فعالیت موسسات غیر مجاز نیستیم ادامه داد : بانک مرکزی بر روی موسسات غیر مجاز نظارتی نداشت و آنها فعال بودند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در شورای پول و اعتبار قیمت سود بانکی15 درصد اعلام می‌شود و بانک مرکزی خود را موظف به اجرا می‌داند افزود: موسسات غیر مجاز بلافاصله فردای آن روز ، نرخ‌های سود بالایی را اعلام کردند و این منجر به جریان منابع از بانک‌های مجاز به سمت موسسات غیر مجاز شد و به سمتی رفت که هیچ گونه تخصص، مدیریت و دقت نظری در بکارگیری منابع وجود ندشات و لذا این عنوان باعث از بین رفتن سرمایه های مردم شد.

سیف با اشاره به اینکه در حال حاضر همه مؤسسات غیر مجاز تعطیل شدند، اظهار داشت: بنده مستمرا از وزارت کشور، نیروی انتظامی و استانداران تقاضا می کنم به هیچ وجه اجازه شکل گرفتن نطفه جدیدی که در آینده می‎تواند منجر به شعب بعدی و زیاد کردن شعب موسسات غیر مجاز شود را ندهند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی توانست در هر لحظه صریح اعلام کند، گفت: مردم ما به موسسات غیر مجاز اقبال نکنند و گول چند درصد قیمت سود بالاتر را نخورند.

وی با بیان اینکه نباید به سمتی برویم که قیمت بالاتر می دهند اظهار داشت: قیمت بالاتر به معنای ریسک بالاتر است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: دنیا بعد از تجربیات زیاد به این نتیجه رسیده است که باید صندوق گارانتی سپرده داشته باشد، تا از بحرا‌ن‌های اجتماعی جلوگیری کنند، به عنوان نمونه هنگامی که بانکی ورشکسته می شود از این صندوق استفاده می‌کنند، لذا این صندوق تا یک سطحی را پرداخت می کند.

وی با اشاره به اینکه باید در موسسات مالی مجاز هم دقت کرد، گفت: منابع بیمه محدود هستند، و صندوق گارانتی سپرده تا 100 میلیون تومان گارانتی دارد، و اگر کسی زیاد از این سپرده گذاری می‌کند باید دقت کند و سپرده خود را در بانک دیگری بگذارد.

وی با اشاره به اینکه مردم سود اوج را می بینند، و بر این اساس انتخابشان غلط است افزود: همه موسسات مجاز از نظر میزان ریسک یک جور نیستند، در تمام دنیا جهت کل مؤسسات مجاز پوشش بیمه‌ای درست کردند که تا 100 میلیون تومان پوشش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه موسسه مالی و اعتباری داشتیم که تا 84 درصد سود به سپرده گذاران پرداخت می کرد، گفت: این مؤسسات را آدم های بی سواد اداره می کردند، لذا سپرده گذاران باید بدانند که با گذاشتن پولشان در اینگونه موسسات غیر مجاز، اول از همه به خود ضرر می زنند.

سیف با بیان اینکه موسسات غیر مجاز را در چند سال گذشته اعلام کردیم ادامه داد : در شهریار یک جایی درست شده است بود که 270 میلیارد تومان پول از مردم جمع کرده بود. که ما به موقع اقدام کردیم و آنجا را بستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین پرسشها بانک مرکزی فعالیت های مخرب مؤسسات غیر مجاز بود گفت: به این سمت رفته‌ایم تا بسته سیاست پولی مناسب را به تدریج پیاده سازی کنیم تا منجر به آرامش بازار شود.

سیف با اشاره به اینکه نظام بانکداری ما براساس قانون بانکداری بدون ربا فعالیت می کند خاطرنشان کرد: نباید تنوع و تفاوت قیمت را در بازار دید. بانک وکیل سپرده‌های مردم است و منابع سپرده گذار را جمع می کند و این منابع را در فعالیت های مثبت اقتصادی و عقود اسلامی مصرف می کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سال 63 نخستین سالی است که بانکداری بدون ربا به طور کامل اجرا شد افزود: در آن وقت بحث بر سر این بود که بانک می تواند علی الحساب مبلغی را پرداخت کند و این علی‌الحساب بخشی از سود آینده نگری شده است در آخر سال بود ، که متاسفانه به علت شروع موسسات غیر مجاز علی الحساب فراموش شد .

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم قیمت سود تعیین کنیم، گفت: شورای پول و اعتبار نمی تواند نرخی را به صورت قطعی تعیین کند، وهیچ بانکی هم نمی‌تواند زیاد از قیمت مصوب شورای پول و اعتبار علی الحساب پرداخت کند، لذا الان قیمت مصوب سود بانکی 15 درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه حداکثر15 درصد علی الحساب می تواند از سوی بانک ها پرداخت شود اظهار داشت: این فرمول تا یکی دو هفته آینده در کشور عملیاتی می شود.

ادامه دارد….

واژه های کلیدی: رکود اقتصادی | سود بانکی | سال آینده | اقتصادی | اظهارات | منابع | مرکزی | فعالیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *