خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اتاق بازرگانی بانک اطلاعاتی خود در اختیار دولت نمی‌گذارد/ هر انحرافی در اقتصاد

معاون خدمات فنی بازرگانی اتاق کشور عزیزمان ایران گفت: هر سوء استفاده‌ای در اقتصاد ناشی از فضای کسب و کار نامساعد و اقتصادی بیمار است.

اتاق بازرگانی بانک اطلاعاتی خود در اختیار دولت نمی‌گذارد/ هر انحرافی در اقتصاد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی، قاچاق و فرار مالیاتی در برنامه گفتگوی خاص خبری با حضور مظفر علیخانی معاون خدمات فنی بازرگانی اتاق ایران، رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عسگری معاون فنی گمرک ایران و سید عبدالمجید اجتهادی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شرکت تعزیرات حکومتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اتاق بازرگانی بانک اطلاعاتی خوبی دارد ولی در اختیار دولت نمی گذارد

زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدا با اشاره به اینکه در صدور کارت‌های بازرگانی مسئله وجود دارد، ادامه داد: عملیات صدور کارت‌های بازرگانی در اتاق بازرگانی و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید می‌شود، اتاق بازرگانی بانک اطلاعاتی خوبی دارد، ولی در اختیار دولت نمی‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی در سال‌های اخیر از دوران تحریم شروع شده است و باعث ضرر‌های فراوانی به مردم، دولت و بخش شخصی شده است هست، اظهار داشت: باید در دولت و بخش شخصی یک نفر متولی این کار باشد، کارت‌های به اصطلاح یکبار مصرف بازرگانی نشان می‌دهد به طور میانگین 90 برابر کارت‌هایی که تمدید می‌شود واردات صورت می‌گیرد، نظارت بر کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی صورت نمی‌گیرد، باید دید کسانی که در راس بخش شخصی هستند چه تسهیلاتی گرفته اند، این کارت‌ها فقط جهت واردات استفاده نمی‌شود.

اتاق بازرگانی بانک اطلاعاتی خود در اختیار دولت نمی‌گذارد/ هر انحرافی در اقتصاد

هر انحرافی در اقتصاد ناشی از فضای کسب و کار نامساعد و اقتصاد بیمار است

علیخانی معاون خدمات فنی بازرگانی اتاق کشور عزیزمان ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هر انحراف و هر سوء استفاده‌ای در اقتصاد ناشی از فضای کسب و کار نامساعد، اقتصادی بیمار و زیرزمینی و عدم شفافیت هست، ادامه داد: بر تجارت فرامرزی فراتر از 48 قانون، 15کنوانسیون بین المللی و 12 رویه تجاری حکم فرما هست، این در حالی است که در کشور ما 19 هزار قانون، 182 هزار مقرره و 2 هزار و 100 مجوز کسب و کار صادر می‌شود.

رتبه ما در کسب و کار جهانی 120 است

وی با بیان اینکه رتبه ما در کسب و کار جهانی 120 هست، خاطرنشان کرد: 34 هزار کارت معتبر بازرگانی در کشور وجود دارد که 10 هزار کارت متعلق به اشخاص حقیقی است.

سید عبدالمجید اجتهادی مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شرکت تعزیرات حکومتی در بخش دیگری از برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اگر بحث رتبه بندی و اعتبار سنجی کارت‌های بازرگانی اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث پیشگیری از وقوع چنین عنوان و مشکلی شود، گفت: اعتبار مالی کسانی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی می‌کنند باید مدنظر قرار گرفته شود.

مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شرکت تعزیرات حکومتی تصریح کرد: در پیگیری به پرونده های قاچاق سال 85-86 در شرکت تعزیرات حکومتی بنده متوجه نخستین مورد شودم که مربوط به خانمی از ساکنان یکی از روستاهای بوشهر بود، به طوری که در قبال مبلغ ناچیزی کارت بازرگانی گرفته بود لذا این مورد را آسیب شناسی کردیم، این عنوان باعث شد در جریان تدوین لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و در دولت و مجلس این مسئله به عنوان معضل مطرح شود.

معاون خدمات فنی بازرگانی اتاق کشور عزیزمان ایران گفت: هر سوء استفاده‌ای در اقتصاد ناشی از فضای کسب و کار نامساعد و اقتصادی بیمار است.

علیخانی معاون خدمات فنی بازرگانی اتاق کشور عزیزمان ایران در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه همکارانم در سراسر کشور برابر شرایط و ضوابط مندرج در ماده 10 مبادرت به صدور کارت های بازرگانی می کنند که پرونده ها در اختیار وزارت صنعت قرار می گیرد به طوری که برابر مقررات بررسی های مورد نیاز صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در مرحله صدور آنچه از سوی همکارانم اتفاق می افتد برابر مقررات و ضوابطی است که قانونگذار تعیین کرده، افزود: 85 درصد واردات کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات خطوط تولیدی و 10 درصد کالاهای اساسی هست، بنده از کارت های یک بار مصرف دفاع نمی کنم بلکه باید با متخلفان برخورد کرد.

صدور کارت های بازرگانی بر عهده اتاق بازرگانی است

علی‌آبادی فراهانی مدیر کل مقررات صادرات و واردات شرکت توسعه تجارت نیز طی تماس تلفنی با این برنامه اظهار داشت: بر اساس آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، بررسی و صدور کارت های بازرگانی بر عهده اتاق بازرگانی است و تائید نهایی آن را نیز وزارت صنعت معدن و تجارت انجام می دهد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت موافق کارت های یکبار مصرف یا اجاره ای نیست، گفت: براین اساس تایید نهایی به وسیله است وزارتخانه در رابطه با این کارت ها انجام نمی شود و بخشنامه ای نیز به وسیله تیم وزارتخانه جهت شرکت های صنعت و معدن ابلاغ شده است تا به هیچ عنوان کارت های موقت یا اجاره ای صادر نشود.

علی آبادی با بیان اینکه در روند سامانه رتبه بندی و اعتبارسنجی کارت های بازرگانی با اتاق بازرگانی صنایع و معادن، کشاورزی و اتاق تعاون تعامل خوبی داشتیم، گفت: دستورالعمل رتبه بندی و اعتبارسنجی اشخاص حقیقی و حقوقی به دولت ارسال شده است و منتظر تصویب آن در هیات دولت هستیم.

کارت های تمدید نشده در سال 90 نسبت به سال 80 بیش از 4 برابر شده است است

زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه سال 90 نسبت به سال 80کارتهای تمدید نشده بیش از 4 برابر شده است اند گفت: این مطلب مفهوم این است که کارت های یکبار مصرف 4 برابر شده است است.

اتاق بازرگانی بانک اطلاعاتی خود در اختیار دولت نمی‌گذارد/ هر انحرافی در اقتصاد

وی در همین رابطه اظهار داشت: در طی سال های 93 و 94 آماری از کارت های بازرگانی 10 نفر را مورد بررسی قرار دادم که فردی از این کارت های اجاره ای طی هفت ماه 44 میلیون دلار و فرد دیگری طی پنج ماه 27 میلیون دلار واردات انجام داده اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: استفاده از کارت های اجاره ای هر سال بیش از 21 هزار میلیارد تومان به تولید کشور ضرر می رساند.

علیخانی معاون خدمات فنی بازرگانی اتاق کشور عزیزمان ایران نیز در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما براساس رسالت ملی مان بدون اینکه حکم قانونی جهت ما وظیفه کرده باشد مبادرت به ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه فرآیندهای صدور و تمدید کارت های بازرگانی با هماهنگی وزارت صنعت و تعاون در دولت گذشته کردیم.

وی ادامه داد: این سامانه به شرکت امور مالیاتی، گمرک، آموزش و پرورش، ثبت احوال و تامین اجتماعی جهت تبادل اطلاعات متصل شده، ضمن آنکه جهت اینکه شفافیت زیاد شود و دخالت عامل انسانی به حداقل ممکن برسد کارت های هوشمند را طراحی کردیم.

معاون خدمات فنی بازرگانی اتاق کشور عزیزمان ایران گفت: هر سوء استفاده‌ای در اقتصاد ناشی از فضای کسب و کار نامساعد و اقتصادی بیمار است.

علیخانی افزود: همچنین 12 سال است که اتاق کشور عزیزمان ایران در نظام رتبه بندی سرمایه گذاری کرده است که به صورت به میل خود فرآیند را اجرا کرده و نزدیک به 2 هزار واحد صنعتی و تجاری رتبه بندی شده است اند.

معاون خدمات فنی و بازرگان اتاق کشور عزیزمان ایران تصریح کرد: بحث وکالت و بحث صلح‎‌نامه حکمی است که قانون گذار در قانون مدنی آینده نگری کرده است.

عموما شرکت های دولتی، وابسته به نهادها پشت کارت های یکبار بازرگانی مصرف هستند

وی همچنین با اعلام این خبر که در دو سال اخیر حدود 2 هزار کارت یکبار مصرف را در گمرک و صمت شناسایی و ابطال کردیم، اظهار داشت: عموما شرکت های دولتی، شرکت های وابسته به نهادها و خصولتی ها، پشت کارت های بازرگانی یکبار مصرف هستند.

فرود عسگری معاون خدمات فنی و بازرگانی گمرک کشور نیز طی تماس تلفنی با گفتگوی خاص امشب بیان داشت: گمرک جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران با راه اندازی سامانه جامع گمرک، دستگاهی بود که این نوع کارت ها را شناسایی کرد و در اواسط سال ۹۳ که سامانه جامع گمرک عملیاتی شد، کارت های موسوم به اجاره ای در گمرکات کشور از طریق اطلاعاتی که سامانه در اختیارمان قرار می داد، شناسایی کردیم.

اتاق بازرگانی بانک اطلاعاتی خود در اختیار دولت نمی‌گذارد/ هر انحرافی در اقتصاد

وی با اعلام اینکه حدود دو سوم کارت های اجاره ای کم کردن پیدا کرده است گفت: انباشت بدهی است کارت ها حدود 1200 میلیارد برآورد می شود.

زارع نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تصویب قانون قاچاق و اصلاح فضای کسب و کار از بعد نظارتی مجلس انتقاد کرد و گفت: از آنجا که نمایندگان درگیر کارهای اجرایی می شوند ، مجلس در بعد نظارتی خود ضعیف عمل می کند، ضمن اینکه مجازات ها در استفاده از کارت های اجاره ای به تناسب جرمی که انجام می شود نیست.

علیخانی نیز تاکید کرد: اگر خودمان اذعان به این نداشتیم که انحرافاتی در کارت های بازرگانی وجود دارد، بحث های سامانه، رتبه بندی کارت های هوشمند و نظارت های دقیق تر را اعمال نمی کردیم.

وی افزود: هم اکنون براساس دستورالعمل وزیر اقتصاد از واردکنندگان 4 درصد علی الحساب اخذ می شود.

اجتهادی نیز با بیان اینکه آماری از مدیران پرونده ها در سامانه ما ثبت نشده هست، گفت: راه حل این مسئله سامانه ای است که در قانون مبارزه با قاچاق آینده نگری شده است ولی متاسفانه هنوز این سامانه ایجاد نشده است.

وی اعلام کرد: براساس بررسی هایی که بنده در رابطه با این پرونده ها داشتم ، هیچ یک از پرونده ها مربوط به سوءاستفاده بخش دولتی از این کارت ها نیست.

علیخانی نیز در آخر تاکید کرد: تا زمانی که در نظام مالیاتی، تامین اجتماعی و دستگاه های دیگر اشکالاتی وجود دارد نمایان شدن آن را به صورت انحرافات اقتصادی مشاهده می‌کنیم که گاهی به شکل کارت های یکبار مصرف ظاهر می شود و یا شاهد 12 میلیارد دلار قاچاق هستیم.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مبارزه با قاچاق | یکبار مصرف | بازرگانی | استفاده | واردات | قانونی | برنامه | علیخانی | اقتصادی | استفاده | قانون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *