خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

رژیم صهیونیستی پل راهبردی جهت خیزش هند است

گسترش روابط هند با رژیم صهیونیستی موجب می‌شود این کشور مسیر قدرت‌یابی در حوزه ژئوپلیتیک را برابر چین جهت خود هموار کند.

رژیم صهیونیستی پل راهبردی جهت خیزش هند است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ در روزهای اخیر «نارندرا مودی» به عنوان نخستین نخست وزیر در تاریخ هند به سرزمینهای اشغالی سفر کرده است.
هرچند در گذشته بعضی از مقامات هندی از جمله «پرناب موکرجی» رئیس جمهور هند، به منطقه سفر کرده بودند، ولی با توجه به سیاست و حمایت هند از فلسطینیان و همچنین در نظر گرفتن جمعیت حدود ۲۰۰ میلیونی مسلمانان در هند مقامات این کشورهمواره تلاش کردهاند از رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های فلسطینی دیدار کنند.

عبارات مهم : رژیم صهیونیستی – اسرائیل

این در حالی است که هند جزء موسسان جنبش عدم تعهد است و همواره تلاش خواهد کرد که روابط خود را با رژیم صهیونیستی مدیریت کند لیکن در غیر اینصورت ممکن است حمایت این گروه از کشورها را از دست بدهد.

اما با این وجود در شرایط کنونی دولت هند روابط پنهانی خود با رژیم صهیونیستی را علنی کرده است و این عنوان نشان دهنده آن است که هند به دنبال تغییرات عمدهای در سیاست خارجی خود هست. آیا که هند با پیشینه داشتن روابط اقتصادی و امنیتی با رژیم صهیونیستی و با نشانه گسترش آن در صدد بازی با کارت رژیم صهیونیستی جهت قدرت یابی در برابر چین است.

به رغم اینکه دو کشور هند و چین روابط اقتصادی خوبی با یکدیگر دارند، ولی هسته‌ای بودن هر دو کشور و پیشروی‌های چین در شرق و غرب آسیا نگرانی‌هایی را جهت هند به وجود آورده است.

اتهام‌های چین به هند در زمینه مناقشات مرزی بین دو کشور، حمایت نظامی و تسلیحاتی چین از پاکستان و حمایت از پاکستان در خصوص مسئله کشمیر، روابط امنیتی چین با همسایگانش از جمله برمه و سریلانکا، مسابقه دو کشور در همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی همه بر تنش بین دو کشور می‌افزاید. در این خصوص حتی نگرانی‌های فزایندهای در مطبوعات هند وجود دارد که چین بعد از تجاوز در مرزهای مورد مناقشه، خواهان گسترش نفوذ در جنوب آسیا و منطقه اقیانوس هند است.

این نگرانی‌های دوجانبه تا آنجا پیش رفت که چین استراتژی «زنجیره مروارید» را در پیش گرفت. بسیاری از تحلیل‌گران استراتژیک و مفسران رسانه‌های ملی، محاصره هند با حضور نیروی دریایی چین در منطقه اقیانوس هند را مطرح می‌کنند. توسعه حمل و نقل زمینی و اتصال انرژی از شمال خلیج بنگال از طریق برمه به یوننان چین جنبه‌های کلیدی طرح این استراتژی است.

رژیم صهیونیستی پل راهبردی جهت خیزش هند است

این در حالی است که هر دو کشور به دنبال رشد اقتصادی اوج بوده و تلاش می‌کنند روابط خود را در حالت سالم به پیش ببرند. ولی این مناقشات تا حدودی مانع از دستیابی به چنین مهمی می‌شود، آیا که دو کشور دارای مسابقه ژئوپلیتیکی هستند.

چین در این مسابقه ژئوپلیتیکی تا حدودی از هند جلو افتاده است و حالا نوبت هند است تا بتواند این عقب‌ماندگی را با گسترش افق‌های استراتژیک خود جبران کند.

نفوذ گسترده‌تر دهلی‌نو در منطقه‌ای وسیع موجب ضربه زدن به چین در همان منطقه می‌شود. در پی این عنوان این کشور با نگرانی از محاصره شدن به وسیله چین تلاش می‌کند در مسابقه با رقیب استراتژیک خود عقب نماند.

هند جهت قدرت‌یابی در برابر چین نیاز دارد که در دو بخش سیاسی و اقتصادی نفوذ مناسبی جهت خود فراهم کند. در شرایط کنونی چین توانسته با موازنه نرم در برابر آمریکا نفوذ اقتصادی مناسبی را جهت خود فراهم کند هم‌چنین در حوزه سیاسی نیز تلاش کرده تا در تحولات منطقه خاورمیانه نقش مناسبی را ایفا کند. در این میان طبق محاسبات هند، رژیم صهیونیستی نقطه‌ای است که می‌تواند تا حدودی این مسیر را جهت او هموار کند.

گسترش روابط هند با رژیم صهیونیستی موجب می‌شود این کشور مسیر قدرت‌یابی در حوزه ژئوپلیتیک را برابر چین جهت خود هموار کند.

روابط هند با رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر رو به زیاد کردن هست. عمده این روابط در زمینه همکاری نظامی و فروش تجهیزات دفاعی و ماهواره‌های جاسوسی علمی و فناوری هست، همچنین دو طرف در زمینه اقتصادی نیز دارای همکاری‌های گسترده هستند.

هند به شدت در سال‌های اخیر به دنبال دستیابی به فناوری‌های برتر در زمینه ماهواره است و رژیم صهیونیستی این نیاز را بر طرف می‌کند.
روابط بین این دو یک رابطه با حاصل جمع مثبت است لیکن به نفع هر دو طرف هست. از یک سو اسرائیل به بازار گسترده و رو به رشد تسلیحات درهند نیاز دارد و از طرف دیگر هندوستان علاوه بر اینکه اسرائیل یک تأمین کننده عدوات جنگی جهت آن محسوب می شود در برابر چین اهرم است لیکن پاکستان که مورد حمایت چین است به عنوان یک کشور مسلمان هسته ای که از قضا با هند دچار اختلاف است از سوی اسرائیل خطرناک آشنا می‌شود.

همچنین نزدیکی به رژیم صهیونیستی دروازه‌ای می‌شود جهت تعمیق روابط با آمریکا لیکن در بعضی پرسشها در قبال پیشروی چین، می‌تواند همراهی این کشور را به دست آورد. این نشان می‌دهد روابط هند با رژیم صهیونیستی در چارچوب منافع ملی این کشور یک رابطه راهبردی است.

پیر محمد ملازهی کارشناس پرسشها شبه قاره راجع به این عنوان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: با توجه به وجود سطح روابط بالای نظامی و امنیتی گسترده بین هند و رژیم صهیونیستی این رابطه یک ارتباط راهبردی است.

وی تصریح کرد: همکاری بین دو طرف در زمینه تکنولوژی، صنعت فضایی و تسلیحات نظامی نشان از آن دارد که هند و اسرائیل بر راهبردی بودن این مناسبات آگاهی دارند و همچنین آمریکا نیز با گسترش این روابط احساس رضایت می‌کند، آیا که از این طریق می‌تواند تا حدودی چین را مهار کند.

کارشناس پرسشها شبه قاره بر استقلال سیاست خارجی هند تأکید کرد و گفت: البته روابط هند و رژیم صهیونیستی مبنی بر این نیست که هند صد در صد در راه اهداف آمریکا گام بر می‌دارد.

ملازهی شکل‌گیری چنین ارتباط راهبردی دو نیاز مهم هند در زمینه اقتصادی و سیاسی را تأمین می‌کند و این عنوان باعث می شود هند مسیر قدرت یابی خود را هموار کند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: رژیم صهیونیستی | اسرائیل | مسابقه | آمریکا | اقتصادی | سیاسی | همکاری | سرزمین‌های اشغالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *