در واردات فساد و رانت وجود دارد ، در کشور برنامه و استراتژی صنعتی نداریم
برنامه گفتگوی خاص خبری، چهارشنبه شب با حضور کارشناسان به عنوان مونتاژکاری و ضرر و زیان آن به صنعت کشور پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ فتوت احمدی مدیر دانشگاه صنعتی شریف، سلاح ورزی معاون اتاق بازرگانی کشور عزیزمان ایران ، شجاعیفرد مدیر دانشکده ماشین دانشگاه علم و صنعت و بحرینیان عضو اتاق بازرگانی کشور عزیزمان ایران 26 مهرماه با حضور در برنامه گفتگوی خاص خبری به بررسی عنوان مونتاژ کاری آفت صنعت کشور پرداختند.
حسین سلاح ورزی معاون اتاق بازرگانی ایران در ابتدا در پاسخ به پرسش اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا در کشور برنامه و استراتژی صنعتی داریم گفت: در کشور برنامه و استراتژی صنعتی نداریم ، به علت دولتی بودن ساختار خودروسازها و حمایت تعرفه ای شرایط را به گونهای فراهم کردهایم که آنها در تناوب مونتاژ قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه در کشور ما خودروساز ها نمی توانند به صورت اقتصادی اقدام به تولید کنند افزود: در کشورمان قیمت تمام شده است محصولات اوج است و این مانع از مسابقه شده است است.
در واردات فساد و رانت وجود دارد ، در کشور برنامه و استراتژی صنعتی نداریم
سلاح ورزي با اشاره به اینکه عمده مونتاژکاری در بخش دولتی است خاطرنشان کرد: قطعه سازان به جای این که قطعات بی کیفیت می زنند باید قطعاتی را تولید کنند که در حد استانداردهای بین المللی باشد.
معاون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه با عوض کردن دولت ها مدیران خودروسازها عوض کردن می کنند اظهار داشت : قراردادهای همکاری تازه با برنامه و استراتژی در میان مدت می تواند به نفع کشورمان تمام شود.
علی فتوت احمدی مدیر دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه مونتاژ کردن محصول هنر است و ارزش افزوده آن چنانی و دوام ندارد گفت: مونتاژ صنعتی باعث تولید می شود، کشور عزیزمان ایران بزرگترین تولید کننده مهندس در دنیا است به طوری که بعد از آمریکا رتبه دوم را در دنیا داریم.
وی با بیان اینکه مونتاژ ظاهر صنعت است ولی باید به سمت تولید برود افزود: به طور قطع درک درستی از اقتصاد دانش بنیان در کشور نداریم.
برنامه گفتگوی خاص خبری، چهارشنبه شب با حضور کارشناسان به عنوان مونتاژکاری و ضرر و زیان آن به صنعت کشور پرداخت.
فتوت احمدی با اشاره به اینکه بر خلاف تمام دانشگاه های پیشرفته دنیا حتی یک ریال پول جهت تحقیقات داده نشده است گفت:مونتاژ چند حالت دارد در دسته اول تولید به صورت ظاهری انجام می شود که در این صورت صنعت تلقی نمی شود، در دسته دوم تولید مونتاژ واقعی است لیکن تمام قطعات در کشور آزمون و راه اندازی می شود .
محمدحسن شجاعی فرد مدیر دانشکده ماشین دانشگاه علم و صنعت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه متاسفانه به فساد در بخش واردات توجهی نداریم گفت: در واردات فساد و رانت وجود دارد لذا ، تا زمانی که مونتاژ در کشور باشد اشتغال درستی ایجاد نخواهد شد و آینده روشن نخواهد بود.
سید محمد بحرینیان عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه جهت تصمیم گیری های اقتصادی مبتنی بر سیاست گذاری با مسئله مواجه هستیم گفت:دولتها در کشور به دنبال برنامه و استراتژی صنعتی نبوده اند.
وی با اشاره به اینکه ما نحله فکری اقتصادی را به هیچ وجه درست درک نکردهایم و بد فهمی زیادی داریم اظهار داشت: دولتها پیشرفت صنعت را به تصادف واگذار کردند لذا در کارهای صورت گرفته منطقی نمی بینیم.
بحرينيان با بیان اینکه دولتها توجهی به اقتصاد مقیاس نداشتند، به طوری که اقتصاد مقیاس در کشور رعایت نشده است ادامه داد: از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۴ بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور پول تزریق شده است است.
این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در صنعت با دولتهای مواجه هستیم که تولید جهت آنها اهمیتی ندارد افزود : قراردادهای تازه خودروسازی منجر به بومی سازی کارآفرین نخواهد شد.
در واردات فساد و رانت وجود دارد ، در کشور برنامه و استراتژی صنعتی نداریم
وی عنوان کرد: در سال 90 ، 14/5 درصد از کل مالیات کشور به وسیله صنعت خودروسازی داده شده است است و این به معنای واردات و مونتاژ است.
بحرينيان با بیان اینکه در سال 93 ، ارزش واردات مواد اولیه و سرمایه ای24 میلیارد دلار بود افزود: در کشور سرمایه گذاری در صنعت صورت نمی گیرد، مسوولان با واژه حمایت به جلو پیش می روند ولی در عمل حمایتی صورت نمی گیرد.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: بازرگانی | دانشگاه | استراتژی | واردات | مونتاژ | برنامه | اقتصاد | اقتصادی | ایران