خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کل تعرفه های بدون مهر12 هزار تعرفه بوده است ، گستردگی و تنوع تخلفات را در روند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: 5 میلیون تعرفه بدون مهر خنده آمیز است و کل تعرفه های بدون مهر حدود 12 هزار بوده هست.

کل تعرفه های بدون مهر12 هزار تعرفه بوده است ، گستردگی و تنوع تخلفات را در روند

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در گفتگوی خاص خبری 10خرداد شبکه دو سیما به تشریح شرح تایید نهایی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم رسید.

عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – مجلس شورای اسلامی
شورای نگهبان صحت انتخابات در چهار حوزه انتخابات میان دوره ای مجلس را تائید کرده است

وی در ابتدای این برنامه از تائید صحت انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه به وسیله شورای نگهبان خبر داد و گفت: تایید صحت این انتخابات به وزارت کشور نیز اعلام شده است است.

کدخدایی در خصوص روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و میزان شکایات و تخلفات صورت گرفته در این انتخابات نیز بیان داشت: با توجه به گستردگی انتخابات در اقصی نقاط کشور و برگزاری هم وقت سه انتخابات، طبیعتا انتخاباتی با این گستردگی نمی تواند بدون هیچ گونه تخلفی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در این دوره از انتخابات نیز ما شاهد تخلفات در دوره تبلیغات نامزدها و روز رای گیری بودیم و از آنجا که حساسیت ها زیاد است گزارش های متعددی نیز جهت ما ارسال شده است است ولی از آن طرف هم نباید فراموش کنیم که انتخاباتی که مردم در آن حضور پیدا می کنند و به وسیله خود آن ها اجرا می شود و نظارت نیز به وسیله خود آن ها صورت می گیرد طبیعتا ممکن است با اشکالاتی مواجه شود.

در این دوره از انتخابات، تفاوتی از جهت جنس تخلفات نمی بینیم

کدخدایی با اشاره به اینکه مهم این است که با این تخلفات چگونه برخورد می شود، اظهار داشت: تا آنجا که امکان پذیر است باید با تخلفات خصوصا تخلفات در روز رای گیری برخورد شود و به حکم قانون در صورت نیاز به قوه قضاییه نیز گزارش آن ارسال گردد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در این دوره از انتخابات تفاوتی از جهت جنس تخلفات را شاهد نبودیم گفت: تخلفات همان تخلفاتی است که در گذشته هم اتفاق افتاده است ولی به هرحال گستردگی و تنوع تخلفات را هم داشتیم.

وی در تشریح شرح تخلفات صورت گرفته نیز بیان داشت: کمبود تعرفه، تاخیر در شروع رای گیری، اخلال در روند رای گیری به علت توقف یا کندی دستگاه احراز هویت، عدم صدور کارت نماینده نامزدها، عدم رعایت بی طرفی در آگهی نمودن اسامی نامزدها، تعطیلی سریع هنگام شعب، تبلیغ به نفع نامزدها، استفاده امکانات دولتی، جانبداری و دخالت بعضی مقامات در امر انتخابات، تطمیع، تهدید، خرید و فروش آرا، خدشه دار بودن تعرفه ها در بعضی صندوقها ( بدون مهر بودن تعرفه ها، عدم درج مشخصات رای دهنده و یا فقدان اثر انگشت و….) و ممانعت از حضور نماینده نامزدها در شعب و …. از جمله گزارش ها و شکایات نامزدهای ریاست جمهوری جهت شورای نگهبان بوده است.
کدخدایی تصریح کرد: دو نوع تخلف را در قانون تحت عنوان جرایم و تخلفات انتخاباتی داریم ؛ یک نوع تخلف که هم عنوان تخلف آشنا می شود و هم بر آینده انتخابات موثر است و نوع دوم تخلفات نیز تخلفاتی است که عنوان تخلف و جرم را دارد ولی بر آینده انتخابات تاثیر گذار نیست.

وی ادامه داد: اگر صندوق و یا صندوق های یک شعبه با تبانی پر شده است باشد و تعرفه ها در آن انداخته شود و این امر جهت شورای نگهبان احراز شود، جرمی است که مجازات دارد و مرتکبین به قوه قضایه معرفی خواهند شد. علاوه بر این که آرا صندوق یا حوزه انتخابیه که تخلف در آن صورت گرفته ابطال خواهد شد و ابطال آرا نیز از اختیارات شورای نگهبان است.

کدخدایی افزود: ولی اگر در روز رای گیری متوجه شویم که چنین کاری در حال انجام است و جهت ما محرز شود ، دستور توقف و یا ابطال آرا در آن حوزه انتخابیه را صادر خواهیم کرد که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و در روز رای گیری ما بحث توقف انتخابات را نداشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: اگر جهت ما محرز شود حتی یک رای باطله است باید آن را از اعداد تعرفه های صحیح کنار بگذاریم.

وی خاطر نشان ساخت: بعد از آن که شکایات و تخلفات در عین دوره از انتخابات دسته بندی و در شورای نگهبان قرائت شد نهایتا نظر اعضای شورا است بود که تخلفات صورت گرفته تخلفاتی نبوده که بر آینده انتخابات موثر باشد ولی چون نفس تخلف و جرم صورت گرفته بود گزارش های آن جهت پیگیری بعدی به قوه قضاییه ارجاع شده است است.

پرونده عوض کردن در آینده انتخابات بسته شده است است
کدخدایی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه گزارش تخلفات را به قوه قضاییه ارسال کرده ایم و به طوری که سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور امروز مصاحبه ای داشتند و آمار ها و ارقام را اعلام کردند گفت: پرونده عوض کردن در آینده انتخابات بسته شده است است و تغییری درنتیجه و آینده انتخابات نداریم.
وی با بیان اینکه کسانی که در انتخابات تخلف کردند ، در صورت احراز تخلف در قوه قضاییه به مجازات خواهند رسید اظهار داشت: گزارشات در همه ادوار نسبت به مقامات اجرایی و دولتی بوده است.
5 میلیون تعرفه بدون مهر خنده آمیز است/ تعرفه های بدون مهر حدود 12 هزار بوده است
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بیش از41 میلیون تعرفه در جریان بود ادامه داد: در روز انتخابات با حرکت خوب مردم مواجه شدیم و مردم حضور گسترده ای در امر انتخابات داشتند، لذا آمار 5 میلیون تعرفه بدون مهر خنده آمیز است ، مجموع تعرفه های بدون مهر حدود 12 هزار بوده است که در برابر 41 میلیون بود، این مسئله در همه ادوار این گونه است.

کدخدایی تصریح کرد: 5 میلیون تعرفه بدون مهر به این معنی است که عوامل اجرایی ، نظارتی و امنیتی بر سر صندوق های رای نبوده اند که خنده آمیز هست، هنگامی که شمارش آراء شروع می شود آمار خدشه دار جدا می شود و لذا اگر احراز شود که کسی با سوء نیت این کار را انجام داده تخلف کرده است و باید به قوه قضائیه معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه خدشه دار بودن تعرفه ها آنقدر گسترده نبود که بر روی آینده انتخابات موثر بوده باشد خاطرنشان کرد: قانون الزامی بودن حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوق ها مربوط به آخرهای دهه 70 هست، ممکن است نامزد ها افرادی را برسر صندوق خاصی بگذارند که آموزش ندیده باشند و یا به علت خستگی محل مورد نظر را ترک کرده باشند و یا گاهی اوقات ممکن است مسولین اجرایی و نظارتی تخلف کنند و منجر به این شود که نماینده مربوطه نتواند بر سر صندوق رای حاضر شود ، لذا ما پیگیر پرسشها در روز انتخابات بودیم و به بررسی تخلفات پرداختیم.

با اصلاح روند عضویت از رای دهندگان پرسشها نظام انتخابات برطرف خواهد شد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اگر نظام عضویت رای دهندگان را داشته باشیم مباحثی از جمله تخلف آرا ، بی نظمی در صف ها و غیره برطرف می شود گفت: با یک اقدام می توان چند اشکال را در نظام انتخابات برطرف کرد که باعث روان شدن انتخابات می شود ، احراز هویت وقت بر بود و باعث ایجاد صف های طولانی شده است بود لذا اگر احزار هویت از طریق سیستم های خاص انجام می شود دیگر این پرسشها وجود نداشت، در صورتی که رای دهندگان را عضویت می کنیم به آن می گوییم که فلان ساعت و در فلان شعبه حضور داشته باشد.

کدخدایی با اشاره به اینکه توزیع منطقی را می توان از قبل جهت صندوق ها داشته باشیم این در حالی است که غالب کشورها این گونه عمل می کنند ولی متاسفانه ما وقت را از دست داده ایم و امیدواریم این مسئله به آخر برسد ادامه داد: غالب مسولان درجه اول کشورمشکلات قوانین انتخابات را لمس کرده اند، امیدوارم این اقدام سریع فروکش نکند.
وی با بیان اینکه دولت اعلام کرد که در کمیسیون ها لایحه جامع انتخابات را بررسی کنند افزود: مجلس نیز آماده بررسی عوض کردن در قوانین انتخابات هست، با اصلاح روند عضویت از رای دهندگان بسیاری از پرسشها نظام انتخابات برطرف خواهد شد.
انتهای خبر/

واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | مجلس شورای اسلامی | سخنگوی قوه قضاییه | ریاست جمهوری | قوه قضاییه | انتخابات | نگهبان | صندوق | میلیون | تخلفات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *