خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ترامپ در افغانستان به دنبال چیست؟

راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا جهت زیاد کردن نیروهای نظامی این کشور در افغانستان ناشی از برداشت نادرست و ناآگاهی وی از تاریخ افغانستان است.

ترامپ در افغانستان به دنبال چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: مشکلات دونالد ترامپ، مدیر جمهور آمریکا گوناگون هست. بخشی از این پرسشها شخصی و بخشی دیگر راهبردی است ولی بزرگترین مشکلش افغانستان است که به اعتقاد ما از دو بخش تشکیل می شود. نخست اینکه این مرد راجع به تاریخ این کشور آگاهی ندارد و دوم عقده فردی به نام باراک اوباما، مدیر جمهور سابق را در دل دارد و جهت ابراز این عقده سیاستهایی را در پیش می گیرد که کاملا برعکس سیاستهای اوباماست.

ترامپ در صحبت اخیر خود در پایگاه نظامی «فورت مایر» در جنوب غربی واشنگتن اعلام کرد با خروج نیروهای کشورش از افغانستان مخالف هست. وی روش جدیدی را مطرح کرد که براساس آن حدود چهار هزار سرباز به افغانستان اعزام می کند و فشار بر پاکستان را زیاد کردن می دهد که به وظیفه اش در مبارزه با ترورسیم بطور کامل عمل نمی کند و عنصرهای هرج و مرج طلب را در خاک خود می پذیرد.

طالبان که دو سوم اراضی افغانستان را در کنترل خود دارد در تصویر العمل به اقدام آمریکا جهت زیاد کردن نیروهایش، متعهد شد افغانستان را به گورستان جدیدی جهت آمریکایی‌ها تبدیل کند. این در حالی است که اشرف غنی، مدیر جمهور افغانستان از این طرح آمریکا استقبال کرد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل شرکت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فوری تاکید کرد ناتو اجازه نخواهد داد این کشور به پناهگاهی جهت تروریستها تبدیل شود.

ترامپ در افغانستان به دنبال چیست؟

شاید بافایده باشد گوشه ای از تاریخ افغانستان را به ترامپ یادآور شویم.

قبائل پشتون که طالبان نماینده آنهاست امپراتوری انگلیس را در شرایطی که در اوج قدرت قرار داشت، دو بار شکست داد و آن را مجبور کرد با خفت و ذلت از افغانستان خارج شود. همانطور که اتحاد جماهیر شوروی را شکست داد و خسارات انسانی سنگینی را به نیروهای آن در خاک افغانستان وارد و آن را وادار به عقب نشینی کرد و این عقب نشینی سرآغازی جهت فروپاشی امپراتوری شوروی بود.

بیش از هزار نظامی آمریکایی از اکتبر 2001 بعد از حمله ای که به سقوط طالبان منتهی شد، در این کشور مستقر هستند ولی این نیروها با نیروهای ناتو حمایت می شوند. نیروهای ناتو نیز شکست مشکل در برقراری امنیت و ثبات در این کشور مجبور شدند وحدود دوهزار و چهارصد نظامی کشته و بیست هزار نفر دیگر مجروح شدند. علاوه براینکه یکصد و ده میلیارد دلار صرف طرحهای ساخت و ساز در افغانستان شد.

دستاوردهای آمریکا در افغانستان بسیار ناچیز است در همین حد که تصاویری پخش می شود که بعضی جوانان در آرایشگاهها ریش خود را می تراشند و سقوط طالبان را مراسم خوش حالی می گیرند یا بعضی از دختران بدون روسری ظاهر می شوند ولی نشانه های ثبات در این کشور کم کردن یافته است و انتخابات جهت ایجاد نهادهای مستحکم به خاص موسسه نظامی شکست خورد و شمار زیادی از نیروهای ارتش افغانستان که آمریکا جهت آموزش و مسلح کردنش بیست و پنج میلیارد دلار هزینه کرده است ، فرار می کنند و به طالبان ملحق می شوند و هر کس ترجیح می دهد که در ارتش بماند اسلحه و مهماتش را در بازار سیاه می فروشد.

راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا جهت زیاد کردن نیروهای نظامی این کشور در افغانستان ناشی از برداشت نادرست و ناآگاهی وی از تاریخ افغانستان است.

اوباما، مدیر جمهور سابق آمریکا فهمید جنگ در افغانستان کاملا مثل جنگ در عراق زیانبار است و تصمیم گرفت از آنجا خارج شود و کانالهای گفتگو با طالبان را جهت دستیابی به حل و فصل سیاسی باز کند. اوباما به طالبان اجازه داد دفتری در دوحه جهت شروع این مذاکرات باز کند ولی این ترامپ می خواهد بماند و تعداد نیروهایش را زیاد کردن دهد با این امید که طالبان را از موضع ضعف به میز مذاکره بازگرداند با این امید که تسلیم خواسته های آمریکا شود.

طالبان قدرتش را در زمین افغانستان زیاد کردن می دهد و نوعی مسابقه بین داعش و القاعده درآنجا به وجود آمده هست. داعش شعبه ای جهت خود در کوهها و صحراهای افغانستان تاسیس کرده است تا جایگزینی جهت حضورش در عراق و سوریه باشد که در حال نابودی در این دو کشور هست. القاعده نیز بازسازی صفوفش را به سرکردگی سعد بن لادن فرزند موسس القاعده شروع کرد و بار دیگر روابطش را با طالبان و شبکه افراطی حقانی تقویت می کند.

آمریکا در کوههای افغانستان از بمب یازده تنی موسوم به «مادر بمبها» استفاده کرد که از نظر درصد تخریب بعد از بمب هسته ای در رتبه دوم قرار دارد. فکر نمی کنیم این بمب دو گروه یاد شده است (داعش و القاعده ) و گروه حامی این دو یعنی طالبان را بترساند.

روزهای آینده جهت ترامپ در افغانستان روزهای بسیار مشکل خواهد بود و تعداد بیشتری کشته خواهند شد و خسارت مالی سنگینی اتفاق می افتد. تازه این در صورتی است که ترامپ در قدرت بماند و عزل نشود که احتمال دومی بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

ترامپ در افغانستان به دنبال چیست؟

هدف آمریکا از حضور در افغانستان چیست؟

واژه های کلیدی: دونالد ترامپ | باراک اوباما | افغانستان | آمریکایی | اوباما | آمریکا | القاعده | اوباما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *