خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مهم‌ترین مؤلفه امنیت یک کشور ، برقراری امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به آخر رسیده است, مردم

وزیر امور خارجه گفت: عصر امنیت یکجانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به آخر رسیده است.

مهم‌ترین مؤلفه امنیت یک کشور ، برقراری امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به آخر رسیده است, مردم

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی به صحبت پرداخت.

متن این صحبت به شرح زیر است.

مایلم از مهمان نوازی گرم دولت ازبکستان و مسئولین برگزارکننده همایش بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی در شهر قشنگ و تاریخی سمرقند صمیمانه تقدیر و قدردانی نمایم.

مهم‌ترین مؤلفه امنیت یک کشور ، برقراری امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به آخر رسیده است, مردم

شهر زیبای سمرقند، همواره حلقه وصل اقوام و جوامع متفاوت فارس و ازبک و تاجیک، و چهار راه اتصال و ارتباط شرق و غرب از طریق بزرگراه ابریشم بوده؛ و کانون تمدنی در حوزه تاریخی و فرهنگی ِآسیای کهن به شمار رفته و مشاهیر و ادبا و شعرا و دانشمندان این خطه نقش بسزائی در علم، هنر و فرهنگ و شکل گیری تمدن بشری ایفا کرده‌اند.

دوستان عزیز!امنیت درجهان بهم پیوسته کنونی، محدود و منحصربه ابعاد نظامی نیست و مقوله ای چند وجهی، درهم تنیده و فراگیر هست. امروزه نمی‌توان با صرف صدها میلیارد دلار امنیت را خرید و با کشتی وارد کشور کرد. تجاری سازی ِامنیت، مقوله و معامله تازه‌ای است که بعضی قدرت های جهانی و فرامنطقه ای وارد ادبیات سیاسی کرده اند و تاسف آور اینکه مشتریان خوبی هم در این معامله دلار در برابر امنیت یافته‌اند.

امروز امنیت مقوله ای پیوسته و متقابل است که درآن امنیت ِیکی در گرو امنیت ِدیگری هست. عصر امنیت یکجانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به آخر رسیده است.

و این درسی است که قدرت‌های مداخله‌گر فرامنطقه‌ای و کشورهایی که درصدد ایجاد نا امنی و ترساندن امنیت دیگران جهت رسیدن به امنیت موهوم خود هستند؛ بخوبی درپس ِقضایای عراق و سوریه و یمن و افغانستان آموخته‌اند.

وزیر امور خارجه گفت: عصر امنیت یکجانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به آخر رسیده است.

امروز جهت رسیدن امنیت، باید با تکیه بر مردم بعنوان مهمترین مولفه امنیت یک کشور، به امنیتی درون زا رسید و سپس در تعاملی سازنده و هم افزایی با همسایگان به امنیتی پایدار و دسته جمعی دست یافت.

جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران از وقت استقلال جمهوری های آسیای مرکزی همواره در برقراری روابطی دوستانه، برادرانه و متوازن مبتنی براصول احترام متقابل و منافع یکسان پیشگام بوده هست.

راهبرد جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران بر توسعه و تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف، تلاش در جهت استقرار و استمرار صلح و ثبات و آرامش در منطقه، همگرائی و همکاری در قالب نهادهای منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی استوار هست. ما همواره امنیت و ثبات همسایگان و حوزه‌های همجوار را امنیت و ثبات خود تلقی نموده و کمک به حل اختلافات و تنش‌ها و همکاری های دوجانبه امنیتی جهت مقابله با تهدیدات یکسان تروریسم تکفیری، افراط گرائی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی از مهمترین وجوه همکاری فعال و موثر جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه آسیای مرکزی بوده است.

مقابله موثر با افراط گرائی و تروریسم تکفیری، که تهدیدی جدی علیه امنیت و ثبات منطقه غرب آسیا، آسیای مرکزی و قفقاز، شبه قاره هند و حتی مناطق شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود، نیازمند همفکری، هم افزائی و همکاری و تعامل فراگیر و همه جانبه کشورهای منطقه هست. مهم‌تر از مقابله نظامی، بررسی ریشه های شکل‌گیری این جریانات ضداسلامی و شناسائی منابع مالی و حامیان سیاسی و خاستگاه ایدئولوژیک ِتفکرتروریسم تکفیری لازمه و پیش شرط مبارزه موثر و قاطع با ریشه های تروریسم و افراط گری است.

قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد اطراف “جهان علیه خشونت و افراط گری”( WAVE ) در اجرای ابتکار پیشنهادی جناب آقای دکتر روحانی در سال 2013، می‌تواند چارچوب جهانی مناسبی را جهت همکاری‌های دسته جمعی در منطقه آسیای مرکزی فراهم نماید. اعلام منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه آسیای مرکزی، اقدامی مبتنی بر درک صحیح از امنیت است.

جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نه تنها به لحاظ دینی و اعتقادی مخالف ساخت، تولید و کاربرد چنین سلاح هائی است بلکه به طور جدی اعتقاد است این سلاح‌ها خود ثبات‌زدا و امنیت‌برانداز هستند و باید از صحنه گیتی برچیده شوند. کشور عزیزمان ایران از سال 1974 پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی در خاورمیانه را پیگیری کرده که به علت سیاست‌های تجاوزکارانه و برتری‌جویانه رژیم صهیونیستی در کسب سلاح‌های هسته ای و حمایت آمریکا از این رژیم به نتیجه نرسیده است.

مهم‌ترین مؤلفه امنیت یک کشور ، برقراری امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدتهاست به آخر رسیده است, مردم

ما با دستیابی به توافق هسته‌ای و عمل به تمامی تعهدات خود وفق برجام، در صحنه عمل نیز پایبندی خویش را به اصل عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای به اثبات رساندیم. جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در 25 سال اخیر تلاش کرده تا نقش و سهم مناسبی در گسترش همکاری‌های اقتصادی در آسیای مرکزی در عرصه های متفاوت تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و همکاری‌های بانکی و مالی، و همچنین اجرای طرح‌های عمرانی و سازندگی ایفا نماید.

بخش شخصی کشور عزیزمان ایران ده‌ها طرح توسعه‌ای در زمینه های سد و نیروگاه برق‌آبی، بزرگراه و راه آهن، اکتشاف معادن و واحدهای صنعتی را به اجرا درآورده هست. ما همچنین زیرساخت های خود در بخش حمل و نقل زمینی و ریلی و ظرفیت های ترانزیتی خود را در اختیارکشورهای منطقه قرار داده‌ایم. در آخر مایلم باردیگر تأکید نمایم که سیاست تعامل فعال و همه‌جانبه با همسایگان اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هست. ما از رویکرد جمهوری‌های آسیای مرکزی جهت زیاد کردن همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست خردمندانه دولت ازبکستان در اولویت دادن به تقویت مناسبات با منطقه استقبال می‌کنیم. باردیگر از میزبانی و مهمان نوازی گرم دولت ازبکستان و مسئولین برگزار کننده این کنفرانس تقدیر می‌کنم و امیدوارم با گسترش و تحکیم تعامل و همکاری، شاهد توسعه و تعمیم صلح و ثبات و امنیت در منطقه آسیای مرکزی باشیم.

انتهای پیام/

سخنرانی ظریف در کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی

واژه های کلیدی: مرکزی | سیاست | ایران | امنیت | همکاری | اسلامی | محمد جواد ظریف | اخبار سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *