خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

دشمن نوك حمله خود را به سمت سپاه گرفته است ، قرار نبود برجام دشمنی ايران و آ

رییس ستاد پیگیری برجام گفت: برجام قرار نبود دشمنی ايران و امريكا را كاهش دهد و مودت ايجاد كند، و برجام فقط در مورد پرونده هسته‌ای بود.

دشمن نوك حمله خود را به سمت سپاه گرفته است ، قرار نبود برجام دشمنی ايران و آ

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، سیدعباس عراقچی رییس ستاد پیگیری برجام و معاون حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه قانون جديد كنگره امريكا، اقدامی خصومت آميز عليه جمهوری اسلامی ايران هست، گفت: اين اقدام قانون جديدی در ادامه دشمنی‌های آمريكا با جمهوری اسلامی است.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه، با بیان اینكه اقدام آمریكایی ها ،.قانون و حرفهای جدیدی هست، ولی عنوان جدیدی رخ نداده و در ادامه دشمنی‌های آمریكا هست، بیان داشت: دشمنی آمریكا علیه كشورمان همچنان ادامه دارد و ادامه هم خواهد داشت، كمااینكه مقابله ما هم با سیاستهای سلطه جویانه آمریكا و خصومت ورزی‌های آنها ادامه خواهد داشت.

دشمن نوك حمله خود را به سمت سپاه گرفته است ، قرار نبود برجام دشمنی ايران و آ

وی با اشاره به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دشمنی آمریكایی‌ها با اصل جمهوری اسلامی هست، این دشمنی را ادامه خواهند داد و قرار هم نیست این دشمنی كاهش یابد» عنوان كرد: قرار نبود برجام این دشمنی‌ها را كاهش دهد و بعضی از موافقین و مخالفین برجام هم معمولا برجام را با یك پیمان مودت بین کشور عزیزمان ایران و آمریكا اشتباه می‌گیرند و تصور می‌كنند قرار بود برجام، یك دوستی بین این دو ایجاد كند و اكنون می‌گویند آیا دوباره تحریم و خصومت!

وی با بیان اینكه اصلا برجام چنین قصد و منظوری نداشته و تنها عنوان هسته‌ای را، نه تنها بین کشور عزیزمان ایران و آمریكا بلكه بین کشور عزیزمان ایران و شش كشور مدیریت و حل و فصل كرد، گفت: بنابراین كسی نباید توقع داشته باشد كه دشمنی آمریكا با کشور عزیزمان ایران كاهش یابد.

رییس ستاد پیگیری برجام گفت: برجام قرار نبود دشمنی ايران و امريكا را كاهش دهد و مودت ايجاد كند، و برجام فقط در مورد پرونده هسته‌ای بود.

عراقچی با بیان اینكه اكنون یك حركت دشمنانه از سوی آمریكا علیه کشور عزیزمان ایران صورت گرفته و واكنش ما هم در قبال این اقدام متناسب و با قاطعیت خواهد بود، اظهار داشت: ما ٣٨سال است كه در برابر آمریكا و سیاست های سلطه طلبانه اش ایستاده ایم و این ایستادگی رمز قدرت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران است.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به اینكه تا هنگامی که آمریكا آمریكاست، و یك نظام سلطه‌گر است و تا زمانی هم كه جمهوری اسلامی، با همه آرمانها و ارزشهایش جمهوری اسلامی هست، این تقابلها ادامه دارد، تاکید کرد: كسی انتظار نداشته باشد، دشمنی آمریكا در اثر برجام كاهش پیدا كند .

وی ادامه داد: كاری كه آمریكایی‌ها كردند، یك حركت خصمانه بود، آیا كه فكر می‌كنند در اثر برجام، جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران قدرتمند‌تر شده، سیاستش در منطقه تهاجمی‌تر شده است و واکنش‌ها و سیاستهایش هم، نسبت به آمریكا عوض کردن نكرده است و از این رو تصور می‌كنند باید این اوضاع را عوض كنند و به تعبیر خودشان کشور عزیزمان ایران را به عقب برانند.

دشمن نوك حمله خود را به سمت سپاه گرفته است ، قرار نبود برجام دشمنی ايران و آ

آثار برجام جهت کشور عزیزمان ایران از دید آمریکایی ها

عراقچی خاطر نشان کرد: از نظر آمریكایی‌ها، کشور عزیزمان ایران در اثر برجام قدرتمندتر شد، وجهه خود را در عرصه بین المللی بازسازی كرد، توان اقتصادیش را اوج برد، از تحریمها خلاصی پیدا كرد، فروش نفتش به مرحله قبل از تحریمها رسید، درآمدهایش در حال زیاد کردن هست، صنعت هوایی‌اش بازسازی، و تورمش یك رقمی شد.

وی با بیان اینکه از نظر آنان کشور عزیزمان ایران قدرتمند شده است و در منطقه هم از متحدینش حمایت می‌كند اظهار داشت: آنها می‌بینند که کشور عزیزمان ایران به همراه دولت سوریه به آزادی حلب كمك كرد و در آزادسازی موصل هم نقش داشت و با تروریست مبارزه کرد.

عراقچی با بیان اینکه آنها می بینند کشور عزیزمان ایران در منطقه نفوذ، تاثیر، حرف و گفتمان دارد، و توان دفاعی‌اش هم رو به پیشرفت هست، اظهار داشت: آنها دیدند که کشور عزیزمان ایران موشكهایش از مرحله آزمون گذشته و عملیات موشكی هم انجام دادند.

وی افزود: هنگامی که آنها می بینند که کشور عزیزمان ایران از امنیت و ثبات كامل برخوردار است و اقتصادش هم در حال بازسازی هست، بنابراین تصمیم می گیرند این کشور عزیزمان ایران را به عقب برانند.

رییس ستاد پیگیری برجام گفت: برجام قرار نبود دشمنی ايران و امريكا را كاهش دهد و مودت ايجاد كند، و برجام فقط در مورد پرونده هسته‌ای بود.

رییس ستاد پیگیری برجام با بیان اینكه ترامپ، از روزی كه روی كار آمد، اعلام كرد برجام باید از بین برود و هنوز هم روی حرفش ایستاده، بیان داشت: آمریكایی ها با کارها اخیر می‌خواهند منافع کشور عزیزمان ایران از برجام را كاهش دهند و تلاش می‌كنند با ایجاد فضای سنگین روانی علیه ایران، كسی با ما كار نكند.

عراقچی گفت: كنگره در قانون تازه نتوانسته تحریم های نفتی،بانكی و حمل نقل را برگرداند و به بهانه حقوق بشر، تروریسم و موشكی تلاش كردند، مجموعه‌ای درست كنند و افراد جدیدی را وارد لیست كنند.

معاون حقوقی وزیر خارجه با بیان اینكه در اقدام اخیر آمریكا، بندهای ٢٦،٢٨،٢٩برجام نقض شده است هست، یادآور شد: براساس برجام آمریكا و بقیه متعهد شدند، برجام در فضایی سازنده اجرا شود و هر چیزی كه فضای اقتصادی کشور عزیزمان ایران را تحت تاثیر قرار دهد، انجام ندهند.

دشمن نوك حمله خود را به سمت سپاه گرفته است ، قرار نبود برجام دشمنی ايران و آ

وی افزود:علیرغم اینكه كنگره آمریكا دقت كرده موارد صریح در برجام را نقض نكند، ولی این سه بند نشان می‌دهد كه آنان برجام را نقض كرده‌اند.

تلاش ترامپ جهت تحمیل هزینه ابطال برجام به ایران

عراقچی نصریح كرد: ترامپ در آمریكا به دنبال كنار گذاشتن برجام است و تمام تلاشش این است كه هزینه از بین رفتن برجام را به گردن کشور عزیزمان ایران اندازد.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه یادآور شد: آمریكایی ها میخواهند شرایط را طوری طراحی كنند كه یا کشور عزیزمان ایران را به مرحله احساسی و عصبانی شدن برساند، و یا اینكه منافع حاصل از برجام، آنقدر جهت کشور عزیزمان ایران كم شود، كه خودش تصمیم به خروج از برجام بگیرد.

ما در زمین ترامپ بازی نخواهیم كرد

وی تاكید كرد: جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود كه از منافع برجام منتفع و بهره‌مند شود، و هرگاه منافع برجام، كمتر از هزینه‌ها و مضراتش جهت كشورمان باشد، ما لحظه ای در خروج از برجام تردید نخواهیم كرد.

عراقچی با بیان اینكه ما در برابر دشمنی آمریكایی‌ها واكنش نشان خواهیم داد، خاطر نشان کرد: ولی مسلما واكنش ما واكنشی هوشمندانه و حساب شده است خواهد بود، لیکن ما در زمین ترامپ بازی نخواهیم كرد و حتما اقدامی نخواهیم كرد كه به دست خودمان از منافع حاصل از برجام محروم شویم.

عراقچی در ادامه به حمایت اروپا از برجام اشاره کرد و گفت: اروپا از برجام حمایت می کند، ولی این علت نمی شود که بر سر همه چیز با ما موافق باشد. آیا که ما بر سر مسائلی مانند حقوق بشر،رژیم صهیونیستی وفلسطین و رژیم صهیونیستی با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: حمایت اروپا، قطع نامه 2231 و گزارش های آژانس مبنی بر پایبندی کشور عزیزمان ایران به توافق هسته‌ای باعث شده است بهانه از دست آمریکا جهت خروج از این توافق گرفته شود.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه با تاکید بر این مسئله که طرف اروپایی به آزمایشات و توان موشکی کشور عزیزمان ایران اعتراض دارد، گفت:هر چند اروپایی‌ها به پرسشها موشکی کشور عزیزمان ایران اعتراض می‌کنند، ولی مسائلی که به امنیت کشور باز می گردد به کشوری دیگرارتباط ندارد. به طور مثال پرتاب موشک ماهواره بر جهت ما غرور آفرین است و من به آن افتخار میکنم .

عراقچی با اشاره به تفکیک مسئله هسته‌ای و موشکی به عنوان یکی از نتیجه های برجام تصریح کرد: با توافق برجام، گره بحث موشکی و هسته ای که به نوعی به هم تنیده بود باز شد. آیا که قطع نامه 2231 با قطع نامه 2910 بسیار تفاوت دارد و در قطع نامه شورای امنیت، کشور عزیزمان ایران را دعوت می کند که از توان موشکی بهره نبرد.

ترجمه بیانیه ترویکا اشتباه بوده است

وی به بیانیه ترویکا اشاره کرد و بیان داشت: در ترجمه بیانیه ترویکا اشتباهی در ترجمه صورت گرفته و به جای کلمه ناسازگار، مغایر ترجمه شده است که درست نیست! توصیه جالب توجه هم این است که آمریکا در طول این مدت نتوانست با تکیه بر بهانه موشکی، حتی بیانیه‌ای از شورای امنیت به دست بیاورد،اما به هر حال توان موشکی نشانه اقتدار ماست و آنرا پی گیری می کنیم.

عراقچی در خصوص شروط 9 گانه رهبری جهت برجام گفت: یک سری از شروط پیش از اجرایی شدن برجام بود که انجام شد. ولی ایشان تاکید کردند، هر گونه وضع قانون جدیدی ولو به بهانه حقوق بشر، نقض محسوب می‌شود، حال آنکه تحریم جدیدی وضع نشده و تنها اشخاص اضافه شده‌اند، و در این خصوص که آیا این مسئله، تحریم جدیدی هست، ما با هیئت نظارت صحبت کردیم و آنها چنین برداشتی نداشتند.

بزرگترین افتخار زندگی‌ام حضور در سپاه بوده است

معاون حقوقی وزارت امور خارجه سپاه را مظهر اقتدار دانست و گفت: ما هر آنچه داریم، مدیون نیروهای مسلح به خاص سپاه هستیم و من هم بزرگترین افتخار زندگی‌ام حضور در سپاه بوده است.

وی با بیان اینکه دشمن های ما هم، می‌دانند که سپاه انقلاب را نگه داشته هست، بیان داشت: چون سیاست خارجی هیچگاه در جهت تضعیف سپاه پیش نرفته، به همین علت آمریکا سپاه را تحریم می کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به موفقیت های سپاه پی برده، گفت: سپاه به نوعی به ارتش سوریه و عراق مشورت می‌دهد و در موفقیت آنها در موصل و حلب سهیم است.

عراقچی با تاکید بر اینکه تحریم سپاه عنوان جدیدی نیست، اظهار داشت:آمریکایی‌ها از سال‌ها قبل، سپاه را نشانه قرار داده بودند، با این تفاوت که پیش از این به دلایل موشکی و حقوق بشر بود، ولی این بار به دلایل تروریستی تحریم کرده‌اند.

برجام تا زمانی که جهت ما منفعت داشته باشد، به آن پایبندیم

وی با تاکید به این مسئله که برجام منافع زیادی داشته هست، گفت: برجام تا زمانی که جهت ما منفعت داشته باشد، به آن پایبندیم آیا که وابستگی خاصی به آن نداریم و این مسئله را به کمسیون یکسان نیز اعلام کرده‌ایم که منافع ما باید تامین شود .

عراقچی به ابزارهای کشور عزیزمان ایران در صورت خروج از برجام اشاره کرد و تصریح کرد: کشور عزیزمان ایران ابزارهای مورد نیاز را در اختیار دارد و هر وقت که آمریکا و طرف‌های دیگر از آن خارج شوند، برنامه سریع غنی سازی خود را آنطور که آینده نگری شده است و به تایید مجلس رسیده از سر می گیرید.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه، قدرت کشور عزیزمان ایران را علت تصویب تحریم های کنگره عنوان و تاکید کرد: کشور عزیزمان ایران با برجام قدرتمند‌تر شده است و همین علت، باعث شده است کنگره آمریکا جهت تضعیف کشور عزیزمان ایران دست به چنین اقدامی بزند.

وی یادآور شد: پیش از این هم دراوایل سال 2017 موسسه مطالعاتی آمریکایی در تشریح 8 قدرت برتر دنیا به کشور عزیزمان ایران جایگاه هفتم را داد، در حالیکه آلمان تنها با یک پله اختلاف در جایگاه بالاتر از کشور عزیزمان ایران قرار داشت و در توضیح مولفه های قدرت ایران، مسائلی چون توانمندی دفاعی، همکاری مردمی و توافق برجام را مثال زده بود.

معاون حقوقی وزیر خارجه با اشاره به اینكه دو نوع نقض در برجام مشخص شده است هست، گفت: یكی عدم اجرا و دیگری عدم اجرای اساسی هست، كه عدم اجرا ممكن است در هر شرایطی رخ دهد، ولی آنقدر جدی نباشد كه كشوری بخواهد تعهدات خود را زیر پا گذارد.

طبق برجام آمریكا موظف است تحریم ها را متوقف كند

عراقچی ادامه داد: تشخیص اینكه نقض فاحش یا عدم اجرای اساسی در برجام صورت گرفته یا خیر، به هیات نظارت مربوط می‌شود و ما گزارش‌هایمان را به این هیات ارائه میكنیم.

وی با بیان اینكه طبق برجام آمریكا موظف است تحریم ها را متوقف كند و رییس جمهور این كشور هم باید تحریم های كنگره را هرچهار متوقف كند، ادامه داد: طبیعی است كه اگر او این كار را انجام ندهد، تحریم سر جایش برمی‌گردد و قطعا نقض فاحش برجام خواهد بود.

رییس ستاد بیگیری برجام گفت: اوباما هر بار وِیوها را انجام داد و ترامپ هم در شش ماه گذشته دو بار آن را تمدید كرده است.

وی با اشاره به اینكه اگر آمریكا حركتی انجام دهد كه از نظر ما نقض حسن نیت باشد، شرایطی دارد كه هیات نظارت نظر میدهد، عنوان كرد: تحریم های حقوق بشر و موشكی اكنون هم علیه كشورمان وجود دارد و آنان قانون موجود را تجمیع و قوی‌تر كرده‌اند.

عراقچی بیان داشت: تحریم تازه می‌تواند منافع جمهوری اسلامی از برجام را كاهش دهد و نقض برجام است و طرح مجلس هم جهت مقابله با آن است.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه افزود: اگر ما به نقطه‌ای برسیم كه منافع ما از برجام از بین رود، ما لحظه ای در خروج از برجام تردید نخواهیم كرد، ولی تا رسیدن به این اوضاع فاصله است.

وی با اشاره به شرایطی كه ترامپ در آمریكا علیه كشورمان ایجاد كرده اظهار داشت: توتال قرارداد سرمایه گذاری ٤ تا ٥ میلیاردی دلاری در کشور عزیزمان ایران را امضا میكند و این طور نیست که اروپایی ها بخواهند به قوانین آمریكا تن دهند.

خبر قرارداد توتال به آمریكایی‌ها

عراقچی با بیان اینکه توتال دو هفته مانده به رسیدن نوبت تمدید وِیوها قرارداش با ما را امضا کرد، اظهار داشت: خبر این قرارداد به آمریكایی‌ها این بود كه چه وِیوها تمدید شود و چه نشود، ما به سرمایه‌گذاری در کشور عزیزمان ایران ادامه خواهیم داد.

مکانیزم حل اختلاف در برجام در بندهای 36 و 38 مشخص شده است است

عراقچی درادامه برنامه با اشاره به اینکه مکانیزم حل اختلاف در برجام پاراگراف ۳۶ و 38 برجام است افزود: اینکه دوستان به پاراگراف ۳۷ راجع به شکایت کشور عزیزمان ایران از عملکرد دیگر کشورها، استناد می‌کنند، درست نیست چون پاراگراف ۳۶ مربوط به ما و پاراگراف ۳۷ طرف مربوط به طرف برابر است.

کمیسیون یکسان اتفاق نظر ندارد که اعلام کند آمریکا برجام را نقض کرده است

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌ها در وقت مذاکرات این بود که اگر با طرف برابر به اختلاف برخوردیم، جهت حل اختلاف به کجا باید برویم، گفت: در این شرایط از خود پرسیدیم، بین ما و 1+5 که اعضای دائم شورای امنیت هستند، چه کسی باید قضاوت کند! و چون دیدیم شورای امنیت خودشان هستند، و دادگاه لاهه هم دو سال طول می‌کشد تا تصمیم بگیرد، گفتیم، اصلا اینها در صلاحیت بررسی شکایت است یا خیر.

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به اینکه ما دیدیم، هیج جایی جهت حل اختلاف ما و 1+5 وجود ندارد، اظهار داشت: در این شرایط ما دریافتیم که باید به خودمان مراجعه کنیم، لذا باید برجام به گونه‌ای چیده شود که اگر طرف برابر به تعهدات خود عمل نکرد ما بتوانیم برگردیم، تعهدات خود را متوقف کنیم و برنامه هسته ای خودمان را از سر بگیریم.

وی افزود: تنها ضامن جهت اینکه طرف برابر تعهدات خود را انجام دهد توانایی ما جهت بازگشت به برنامه هسته ای و غنی سازی است .

عراقچی با اشاره به ماده 36 ادامه داد: اگر یکی از اعضای برجام به عنوان نمونه کشور عزیزمان ایران به این نتیجه برسد که طرف برابر به تعهدات خود عمل نکرده هست، می تواند به کمیسیون یکسان مراجعه کند و اگر در این کمیسیون هم به نتیجه نرسید، کشور عزیزمان ایران می تواند درخواست کمیسیون مشترک، در سطح وزرای امور خارجه را بدهد و اگر در این مرحله هم نیز به نتیجه نرسید، در این صورت کشور عزیزمان ایران می تواند این عنوان را به عنوان نقض فاحش تعهدات طرف برابر تلقی کند و تعهدات خود را به صورت کلی و جزئی متوقف کند.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه دلایل خودمان را جهت نقض سه پاراگراف برجام مطرح کردیم گفت: البته بحث هایی در کمیسیون یکسان مطرح شده است و بعضی از کشورها با ما اتفاق نظر کامل داشتند و بعضی از کشورها هم تردید‌هایی را مطرح کردند.

وی تاکید کرد: نتیجه کمیسیون یکسان مهم است که زن اشمیت به عنوان بیانیه و خروجی جلسه صادر کرد. لذا کمیسیون یکسان از تمامی اعضا خواست که به تمام مفاد برجام پایبند باشند و با حسن نیت و در فضایی سازنده همکاری کنند.

وی تصریح کرد: منظور کمیسیون این است که آمریکا به تعهدات خود با دقت عمل نکرده است و خواستار این شد تا آمریکا تمام تعهداتش را انجام دهد و همچنین تمام اعضا به تمام مفاد برجام عمل کنند.

از نتیجه کمیسیون یکسان قانع نشدیم

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به اینکه ما از نتیجه کمیسیون یکسان قانع نشدیم بیان کرد: ما به آنها گفته‌ایم که نتیجه کمیسیون را به کشور گزارش می‌دهیم و هیات نظارت تصمیم خواهد گرفت. لذا ما منتظر تصمیم هیات نظارت هستیم ، و هیات نظارت همین روزها جلسه خواهد داشت.

عراقچی گفت: وقت برگشت ما به نقطه قبل از برجام و نقاطی فراتر از قبل برجام، طبق برنامه‌ای که مجلس از ما خواسته و شرکت انرژی اتمی هم برنامه‌ریزی کرده و تصویب شده، مشخصاست. و ما هنگامی که سراغ این سناریوها خواهیم رفت که هزینه‌های برجام از منافعش زیاد شده است باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برجام آن کارهایی که باید جهت کشور عزیزمان ایران می‌کرد را انجام داده و موانعی را از قبیل برداشتن مانع فروش نفت مانع سرمایه گذاری خارجی در نفت، مانع خرید کشتی و مانع خرید هواپیما برداشته هست، اظهار داشت: در حوزه بانکی و مالی هنوز اوضاع به حالت عادی بازنگشته که دلیلش غیر از برجام، تحریم‌های اولیه و ضعف ساختاری است.

عراقچی با اشاره به اینکه ما 10 کشتی به کره جنوبی سفارش دادیم گفت: برجام قرار بود بیمه نفتکش های ما را تامین کند که این امر صورت گرفته است.

رد شایعه درخواست آمریکا از آژانس جهت دیدار از مراکز نظامی ایران

وی با رد این شایعه که آمریکا از آژانس درخواست دیدار از مراکز نظامی کشور عزیزمان ایران را کرده گفت: ماجرا این است که کسی در آمریکا پیشنهاد کرده که آنها از آژانس بخواهند به کشور عزیزمان ایران بگویند اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را هم به ما بدهد، و چون کشور عزیزمان ایران هم اجازه نمی دهد، دعوا شروع می‌شود و در نهایت کشور عزیزمان ایران به نقض برجام متهم می‌شود.

رئیس پیگیری ستاد برجام افزود: اگر این مساله را مطرح کنند درخصوصش تصمیم خواهیم گرفت، ولی ابدا به این شکل نخواهد بود که بگویند دیدار از مراکز نظامی و ما هم بگوییم بفرمایید. باید دلایل مستند و متقن بیاورند که آیا احساس نگرانی کرده‌اند و مسئله چیست.

وی با بیان اینکه قانونی که کنگره آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی تصویب کرده ۷۰ صفحه است که ۹ صفحه‌اش مربوط به ایران، حدود ۲۰ صفحه مربوط به کره شمالی و بیش از ۴۰ صفحه‌اش مربوط به روسیه است خاطرنشان کرد: راجع به روسیه تحریم نفتی را مطرح کرده، ولی راجع به کشور عزیزمان ایران به خاطر برجام نتوانسته ‌اند تحریم نفتی را مطرح کند.

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به اینکه وزیر خارجه آمریکا هر سه ماه یکبار پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را به کنگره گزارش می دهد اظهار داشت: ما هم هر سه ماه یکباراز نحوه اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی گزارش می دهیم.

وی با اشاره به اینکه جهت بار دوم وزیر خارجه آمریکا پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را تایید می کند افزود: ترامپ گفته که جهت بار سوم این کار را انجام نخواهد داد، لذا تیمی را مامور کرده تا عدم پایبندی کشور عزیزمان ایران را کشف یا به اصطلاح گزارش دهد.

آمریکا بخواهد برجام را پاره کند ما آن را آتش می زنیم

عراقچی با اشاره به اینکه ترامپ گفته بود اگر دست خود من بود پایبندی کشور عزیزمان ایران را تایید نمی کردم و همچنین اوباما هم این گفته رامطرح کرده بود، خاطرنشان کرد: معلوم است که می توان طوری واکنش‌ها کرد که روسای جمهور آمریکا همه چیز دستشان نباشد.

وی تصریح کرد: بنا به فرمایشات رهبری ، آمریکا بخواهد برجام را پاره کند ما آن را آتش می زنیم.

عراقچی با اشاره به اینکه شعار انتخاباتی ترامپ پاره کردن برجام بود ولی بعد از شش ماه هنوز نتوانسته آن را پاره کند، عنوان کرد: بنا به فرمایشات رهبری، آمریکا بخواهد برجام را پاره کند ما آن را آتش می زنیم و در تامین منافع خود با کسی تعارف نداریم .

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به اینکه کسی حق ندارد، اقدام آمریکا را کوچک بشمارد و همه باید با آن مقابله کنیم خاطرنشان کذد: قانون مجلس در تصویر العمل به قانون آمریکا است و فراتر از قانون آمریکاست ، لیکن قانون آمریکا تحریم هایی را برعلیه اشخاص اعمال می کند و قانون مجلس تحریم هایی را به صورت مشابه علیه آمریکا برقرار می کند و فراتر از آن، قسمت حمایتی دارد و جهت تقویت بنیه دفاعی بودجه در نظر گرفته است .

هیچ گاه در تصمیم‌گیری عصبی و احساساتی نمی‌شویم

عراقچی با بیان اینکه هنگامی که آمریکا اسامی سرداران عزیز ما، مانند سردار سلیمانی و سردار جعفری را در لیست تحریم می‌آورد، موجب افتخار این عزیزان هست. اظهار داشت: این‌ها که اصلا به آمریکا سفر نخواهند داشت و در کشور عزیزمان ایران هم که به آن صورت اموالی ندارند، چه برسد به اینکه در آمریکا داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه طرح مجلس در مقابله با آمریکا، تحریم هایی را علیه آمریکا اعمال می کند افزود: این طرح تدابیری جهت تقویت توان موشکی و سپاه قدس اندیشیده و بودجه در نظر گرفته هست، ضمن اینکه این طرح، ارتش آمریکا را مشمول تحریم کرده است.

وی تاکید کرد: ما هیچ گاه در تصمیم‌گیری عصبی و احساساتی نمی‌شویم و خودزنی نخواهیم کرد و با مجلس یک‌صدا هستیم.

مدیر ستاد پیگییری برجام ادامه داد: برجام نقض شده است و آقای ظریف در نامه‌هایی به موگرینی موارد آن را ذکر کرده و در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. راجع به تحریم‌های تازه آمریکا هم تصمیم مورد نیاز گرفته خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت: کاری که آمریکایی ها کردند زیاد جنبه سمبلیک دارد؛ عین همین کار را مجلس شورای اسلامی نیز علیه ارتش آمریکا و فرماندهان آمریکا انجام می دهند ضمن آن که تدابیر حمایتی جهت سپاه، وزارت دفاع و حمایت از ایرانیانی که در اثر تحریم های آمریکا دچار صدمه می شوند در نظر گرفته شده است است.

وی افزود: طرح مجلس، طرح بسیار محکم و خوبی است و تدابیر آن بسیار فراتر از قانون آمریکایی هاست ، ضمن آنکه احتمالا در طول مباحثی که در مجلس اتفاق خواهد افتاد ممکن است این طرح زیاد تقویت شود.

رئیس ستاد پیگیری برجام با تاکید بر اینکه وزارت خارجه کاملا با این قانون موافق است و از آن حمایت خواهد کرد بیان داشت: در این طرح ، وظایفی نیر جهت وزارت خارجه در نظر گرفته شده است است و خواسته شده است در صورتیکه این طرح در مجلس تصویب شود وزارت خارجه مرتبا گزارشاتی در خصوص آمریکا، سیاست ها و راهبردهای آن مرتبا به مجلس ارائه کند.

عراقچی با بیان اینکه ما کاملا با مجلس همراه هستیم و علیه آمریکا و مقابله با دشمنی ها و خصومت های آن یک صدا داریم گفت: حتما این کار را هوشمندانه انجام می دهیم و حتما عصبی و احساساتی نخواهیم شد و خودزنی نخواهیم کرد و به شیوه ای مقابله با آمریکا را انجام می دهیم که مثل ۳۸ سال گذشته، از این چالش ها نیرومند تر و سرافرازتر خارج شویم.

وی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز یادآور شد: جلسه امروز جلسه خوبی بود و توصیه ای که در آن خیلی بارز بود یک صدایی نمایندگان بود و اگر تفاوت نظری هم وجود داشت در نحوه برخورد با آمریکا و شیوه های برخورد بود.

نامه ظریف به موگرینی در رابطه با مصادیق نقض برجام

رئیس ستاد پیگیری برجام با تاکید بر اینکه دولت و مجلس در این مقابله کاملا یک صدا هستند گفت: معتقدیم برجام به وسیله آمریکا نقض شده است و مصادیق آن را نیز دکتر ظریف در نامه های متعدد که به زن موگرینی نوشتند ذکر کردند ضمن آنکه این مصادیق در کمیسیون یکسان هم ثبت شده است است.

عراقچی تاکید کرد: مواضع ما مشخص است و اینکه چگونه نسبت به این نقص و دشمنی آمریکا و این قانون تازه تصویر العمل نشان می دهیم نیز حتما تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: مجلس پیش نویس طرحی را تهیه کرده که دولت و وزارت خارجه نیز از آن حمایت خواهند کرد و ما همراه آن ها هستیم و پاسخ مناسب را خواهیم داد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: کمیسیون امنیت ملی | وزارت امور خارجه | وزیر امور خارجه | وزارت خارجه | امور خارجه | تحریم ها | ایرانیان | آمریکایی | قانونی | ایرانی | آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *