خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی هنوز موفق نبوده ایم ، باید ۲۴ بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اجرایی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هنوز موفق نبوده ایم.

در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی هنوز موفق نبوده ایم ، باید ۲۴ بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اجرایی شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی خاص خبری با تشریح ابعاد وظایف مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ساز و کار تعامل این نهاد با شورای نگهبان عنوان داشت: تعیین سیاستهای کلی نظام به وسیله ولی‌فقیه و با مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می گیرد.

وی با بیان لزوم اهمیت تصمیم گیری و برنامه ریزی جهت اجرایی شدن سند چشم انداز و برنامه های کوتاه مدت در توسعه همه جانبه کشور گفت: پافشاری بر روی اصول و حقوق مردم و دفاع از مظلومان که از شاخصه های انقلابی گری هست، باید در سیاست‌های کلی رعایت شود.

ایروانی تاکید کرد: نباید از اجرای سیاست ها و یا بندهای آن غفلت کرد و باید همه این سیاست ها اجرایی شود؛ البته تبدیل سیاست های کلی به اجرا کمی سخت است و این (مشکل) در همه کشورها وجود دارد.

در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی هنوز موفق نبوده ایم ، باید ۲۴ بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اجرایی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به به این که اگر وعده ای از سوی مسئولین داده می‌شود، باید در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام باشد؛ افزود : وزیر اقتصاد در حوزه اقتصاد مقاومتی حرف های دقیق و درستی را در چهارچوب سیاست‌های کلی مطرح کرد.

وی با انتقاد از بعضی ساز و کارها جهت اجرایی شدن سیاستهای کلی گفت: در اجرای سیاست‌های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هنوز موفق نبوده ایم و نمونه آن هم انبوه واردات است اگر سیاست های کلی در چهارچوب به یک الگوی مشخص پیگیری شود به نتیجه می رسد.

ایروانی با بیان اینکه سیاست‌های کلی با صرف وقت زیاد و با کمک نخبگان تهیه و تدوین شده است است ؛ یادآور شد: باید جهت تبدیل این مصوبات به مقررات پیگیری های مورد نیاز صورت بگیرد و در حوزه اقتصاد مقاومتی هم باید سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب ۲۴ بند مطرح شده؛ اجرایی و عملیاتی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان لزوم توجه به حوزه کارآفرینی، گفت: پرسش اینجاست که در توسعه کارآفرینی چه برنامه هایی جهت اجرا وجود دارد و این عنوان حاوی خبر هایی است که مرتبط با توسعه این حوزه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هنوز موفق نبوده ایم.

در ادامه برنامه گفت و گوی خاص خبری احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از ساز و کار اجرایی شدن بعضی از بندهای سیاست های کلی عنوان داشت : در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به جای آنکه منابع حاصل از درآمد آن در مناطق محروم سرمایه‌گذاری شود؛ صرف بودجه دولتی می‌شود.

وی افزود: متاسفانه صندوق توسعه ملی نیز صرف بودجه دولتی شده است است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مرتب نقض می‌شود ؛ یادآور شد : در این حوزه یک نگاه کوتاه مدت داریم و نگاه بلندمدت نداریم.

توکلی با اشاره به رهنمودهای رهبری اطراف سیاست‌های کلی نظام گفت: سیاست‌های کلی قابل اجرا و قابل دفاع است و اگر بعضی سیاست های آن کارایی های مورد نیاز را ندارد ؛ باید وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح آن است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، آب محیط زیست و نیروی انسانی دولت ازجمله سیاست‌های است که باید مورد بازبینی قرار بگیرند گفت : دولت باید سیاست هایی را که اجرایی و عملیاتی نشده مورد اهتمام خود قرار دهد تا اجرایی شود.

در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی هنوز موفق نبوده ایم ، باید ۲۴ بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اجرایی شود

سیاست هایی که 10 سال از ابلاغ آن می گذرد باید بازبینی شود

وی با اشاره به اینکه دولت در خود نشان داده که درصدد برنامه‌ریزی جهت اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است خاطرنشان کرد: سياست‌هایی که حداقل ۱۰ سال از ابلاغ آنها گذشته است باید در اولویت بازبینی قرار بگیرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هنوز مراحل مقدماتی اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت نیست،لذا نشانه عینی و ملموسی از اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تاکنون دیده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با بیان اینکه باید از ظرفیت ملی و نیروی انسانی استفاده کرد لیکن این ظرفیت ها نشانه و علامتی هستند که دولت باید اهتمام خود را نشان دهد گفت : این در حالی است که این امر صورت نگرفته هست، باید کل ظرفیت کشور در جهت اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هنوز موفق نبوده ایم.

وی افزود : سیاست اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال ۹۲ به دولت ابلاغ شد به طوری که دولت در صدد برآمد تا این سیاست‌ها را به آخر برساند.

مردمی کردن اقتصاد به معنای به کارگیری ظرفیت همه آحاد ملت است

در اجرای سیاست‌های کلی تولید ملی هنوز موفق نبوده ایم ، باید ۲۴ بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اجرایی شود

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مردمی کردن اقتصاد به معنای به کارگیری ظرفیت همه آحاد ملت است ادامه داد: از ظرفیت بسیج جهت اقتصاد مقاومتی استفاده نشده البته در سال های اخیر بسیج دست به اقداماتی زده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با اشاره به اینکه جهت نظارت بر اجرایی شدن سیاست ها نیازمند تعریف شاخص نظارتی هستیم که البته اکنون وجود ندارد کمیسیون نظارت در صدد تعیین این شاخص برآمده است خاطر نشان کرد: اگر شاخص تعریف شود می تواند مبنای داوری جهت اجرای این سیاست‌ها باشد لیکن شاخص ها باید متناسب با سیاست ها تدوین شود .

وی اظهار داشت : مهمترین چالش پیش روی مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئله تدوین سیاستهای تازه است لذا نیازمند اتاق فکر هستیم تا در این اتاق آینده نگری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این اتاقهای فکر باید از نظر علمی نخبگان استفاده کرد افزود: آنها باید طرف مشورتی ما قرار بگیرند تا تولید سیاست‌های تازه کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نیاز به هیئت های اندیشه ورز داریم که دائما تولید فکر و سیاست کنند افزود: مبنای مصلحت ابتدا نظر مجلس شورای اسلامی هست، اگر مجلس آنچه را تصویب کرده و به شورای نگهبان داده است را شورای نگهبان نپذیرد مجلس باید مجدد به بررسی و اصلاح عنوان بپردازد.

ایروانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در خصوص سیاست های انرژی بازبینی داشتیم گفت: دبیرخانه مجمع تشخیص از نیروهای کارشناس خوبی برخوردار است به طوری که از ظرفیت کارشناسان و پژوهشگران نیز استفاده می شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چالش‌های پیش روی مجمع گفت: چالش‌های پیش روی مجمع در مرحله طراحی، اجرا و نظارت است مثلاً در مرحله طراحی تفسیر پذیر بودن و انسجام درونی سیاست‌های کلي است که باید سیاست‌های کلی نیز با یکدیگر انسجام داشته باشند.

ایرواني با اشاره به انطباق قوانین و مقررات با سیاست‌های کلی و همین طور پرسشها اجرایی با سیاست های کلی به عنوان چالش بعدی پیش روی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در مواردی که رهبر معظم انقلاب معظلي را مطرح می کنند مجمع نظر مشورتی خود را ارائه می دهد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | برنامه ریزی | صندوق توسعه | استفاده | برنامه | اقتصاد | سیاست | برنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *