خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

روابط نزدیک کشور عزیزمان ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است / اندیشکده صهیونیستی

موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی راجع به نزدیکی روزافزون روابط کشور عزیزمان ایران و ترکیه جهت این رژیم هشدار داد.

روابط نزدیک کشور عزیزمان ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است / اندیشکده صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان به نقل از میدل ایست مانیتور؛ موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داد تحولات اخیر منطقه ای که ترکیه در آن همکاری داشته هست، تامین کننده منافع اسرائیل نیست. این موسسه در گزارش اخیر خود، به طور خاص به مواردی اشاره کرد که در آن نزدیکی هر چه زیاد ترکیه و کشور عزیزمان ایران مشاهده می شود. به عنوان مثال حمایت آنکارا از قطر در بحرانی که اخیرا با کشورهای عربی پیدا کرده هست، روابط بسیار ضعیف و متزلزل ترکیه با مصر و یا موضع گیری آنکارا علیه اسرائیل در حوادثی که در مسجدالاقصی روی داد، همگی دلیلی جهت نگرانی تل آویو هستند.

در گزارش موسسه امنیت داخلی اسرائیل به سفر تاریخی و بسیار مهم «محمد باقری»، فرمانده کل نیروهای مسلح ایران، به آنکارا در ماه اوت اشاره شده است که نخستین دیدار در این سطح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران به حساب می آید. افزون بر مثال های ذکر شده است راجع به نزدیکی روابط کشور عزیزمان ایران و ترکیه، این موسسه به دیدار «حسن روحانی»، مدیر جمهور ایران، و «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه ای وی، در حاشیه مذاکرات صلح آستانه اشاره کرد که 9 سپتامبر صورت گرفت. تفاهمنامه های یکسان بسیاری که میان ایران، ترکیه و روسیه راجع به پرسشها منطقه ای حاصل شده است نیز بخش دیگری از نگرانی های تل آویو را تشکیل می دهند. ترکیه و کشور عزیزمان ایران با همکاری روسیه توانستند به توافق مهمی در ایجاد محدوده بدون تنش در ادلب سوریه دست یابند و حتی قرار است اردوغان در ماه اکتبر سفری به کشور عزیزمان ایران داشته باشد که نشان دهنده روابط نزدیک دو کشور است.

روابط نزدیک کشور عزیزمان ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است / اندیشکده صهیونیستی

علاوه بر این، در حوزه اقتصادی نیز ترکیه، کشور عزیزمان ایران و روسیه یک قرارداد سه جانبه در حوزه نفت و گاز کشور عزیزمان ایران امضا کردند که بیش از همه جهت ترکیه حائز اهمیت هست؛ لیکن این کشور منابع انرژی قابل ذکری در قلمرو حکومتی خود ندارد.

در گزارش موسسه امنیت داخلی اسرائیل آمده است: مهمترین عامل پشت پرده در نزدیکی روابط کشور عزیزمان ایران و ترکیه، روسیه و همچنین موفقیت کشور عزیزمان ایران در حفظ حکومت اسد و حمایت این کشور از نیروهای کُرد هست. در این شرایط ترکیه متوجه شد هیچ راهی به غیر از همکاری با ائتلاف روسیه- کشور عزیزمان ایران ندارد تا به این وسیله پیامدهای شکست آنکارا جهت خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه را کم کردن دهد.

در ائتلاف کشور عزیزمان ایران و روسیه نیز به نظر می رسد هر دو کشور به همکاری با ترکیه نیاز دارند؛ لیکن این ظرفیت وجود دارد که ترکیه موجب صدمه زدن به طرح های کشور عزیزمان ایران و روسیه شود، مانند زمانیکه با حمایت خود از نیروهای مسلح مخالف «بشار اسد»، مدیر جمهور سوریه، این کار را کرده بود.

ترکیه هم اکنون خود را بر موقعیت کردها متمرکز کرده هست، به خاص آنکه مایل است از استقلال نیافتن آنها در شما سوریه اطمینان حاصل کند. نیروهای کُرد سوری از جانب آمریکا جهت مبارزه با داعش حمایت می شوند.

موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی راجع به نزدیکی روزافزون روابط کشور عزیزمان ایران و ترکیه جهت این رژیم هشدار داد.

در ماجرای برگزاری همه پرسی جدایی طلبی در اقلیم کردستان، کشور عزیزمان ایران و ترکیه دارای مواضع مشترکی هستند و به شدت با آن مخالفت می کنند. کشور عزیزمان ایران هشدار داده است موضعی جدی جهت مقابله با تجزیه عراق در پیش می گیرد. به نظر می رسد ترکیه به علت دارا بودن روابطی نیرومند با اربیل عراق تمایلی به انجام اقدام قاطع ندارد.

در چارچوب اظهار نگرانی راجع به گسترش منافع یکسان کشور عزیزمان ایران و ترکیه، این مقاله به بحران قطر نیز اشاره می کند. کشور عزیزمان ایران و ترکیه نقاط مشترکی در مواجه با بحران قطر و کشورهای عربی یافتند و هر دو کشور با ارسال محموله های غذایی به قطر که تحت تحریم بود، کمک کردند. ترکیه اعلام کرد روابطش با قطر یکی از معدود روابط مستحکم و پایدار طی سال های اخیر بوده هست. استقرار یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تصمیم گیری سریع راجع به حمایت از این کشور به خوبی نشان دهنده وجود روابط قدرتمند میان دوحه و آنکارا است.

به موجب مطالعات این موسسه صهیونیستی، نزدیک شدن روابط کشور عزیزمان ایران و ترکیه با توسعه روابط ترکیه و روسیه هم خوانی کامل دارد. این روابط زمانی تحکیم شد که اردوغان اعلام کرد ترکیه از روسیه سامانه موشکی اس- 400 می‌خرد. این قرارداد موجب تضعیف روابط ترکیه و آمریکا شد. علاوه بر آن، هنوز مسئله واشنگتن با آنکارا بر سر حمایت ترکیه از غلبه کشور عزیزمان ایران بر تحریم های آمریکا حل نشده است.

تا آنجا که به اسرائیل مربوط می شود، هرچه روابط ترکیه و کشور عزیزمان ایران به یکدیگر نزدیک تر شود، درگیری و تنش میان اسرائیل و ترکیه نیز زیاد کردن می یابد. در این شرایط اختلاف نظر میان تل آویو و آنکارا نیز به بالاترین سطح می رسد، به خاص بر سر مسائلی مانند چگونگی برقراری روابط با فلسطین، دوستی آنکارا با حماس و موضع گیری خصمانه ترکیه علیه اسرائیل در عنوان درگیری های مسجد الاقصی.

این مقاله تحقیقاتی در آخر نتیجه گیری می کند: ترکیه و اسرائیل بر سر بسیاری از پرسشها که در فهرست امنیتی تل آویو جای گرفته، اختلاف نظر دارند. این عنوان درست است که ترکیه بنا به تغییراتی که در جبهه های زمینی ایجاد شده، سیاست های خود را نیز عوض کردن داده است و این عنوان الزاما به این معنی نیست که با کشور عزیزمان ایران دارای منافع یکسان باشد؛ ولی هنوز هیچ منافع مشترکی نیز میان ترکیه و اسرائیل بوجود نیامده است.

روابط نزدیک کشور عزیزمان ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است / اندیشکده صهیونیستی

انتهای پیام/

هشدار اندیشکده صهیونیستی راجع به خطر نزدیکی روابط کشور عزیزمان ایران و ترکیه جهت اسرائیل

واژه های کلیدی: نیروهای مسلح | اسرائیل | آنکارا | سوریه | روسیه | ترکیه | ایران | همکاری | نزدیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *