خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

انجام 68 عملیات امداد و نجات در سال گذشته به وسیله یگان‌های ارتش

رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش از انجام 68 مورد عملیات امداد و نجات در سال گذشته خبر داد و گفت: یگان‌های ارتش در حوادث اخیر کشور جزو نخستین گروه‌هایی بودند که در محل اتفاق حاضر می‌شدند.

انجام 68 عملیات امداد و نجات در سال گذشته به وسیله یگان‌های ارتش

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ امیر سرتیپ دوم شیرزاد علیپور مدیر ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش در گفت وگویی در تشریح اوضاع جغرافیایی و اتفاق خیز بودن کشور، اظهار داشت: کشور عزیزمان ایران دهمین کشور بلاخیز و ششمین کشور زلزله خیز دنیا است و حدود 83 درصد خاک کشور در معرض وقوع زلزله هستند به طوری که 70 درصد از مساحت کشور در مجاورت گسل های فعال قرار دارد. همچنین 600 شهر ما روی کمربند زلزله قرار دارند و 24 شهر بزرگ ما از جمله پایتخت کشور عزیزمان ایران در مناطق پر خطر واقع شده است اند.
وی افزود: به طور میانگین در کشور هر ماه زلزله ای به بزرگی چهار ریشتر و هر سال سه زلزله به بزرگی پنج ریشتر داریم و هر 10 سال هم سوابق نشان داده است که زلزله ای به بزرگی هفت ریشتر در کشور خواهیم داشت.

عبارات مهم : عملیات امداد و نجات – امداد رسانی

رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری در سال 82 از مناطق زلزله زده بم، ادامه داد: در این دیدار فرمانده معظم کل قوا دولت را مکلف به تشکیل یک شرکت کرد که مسئولیت مدیریت بحران های کشور را به عهده گیرد؛ بعد از این دستور، شرکت مدیریت بحران در وزارت کشور تشکیل شد و بعد از شکل گیری شرکت مدیریت، نیروی زمینی ارتش نسبت به سازماندهی گردان های بلیه در این راستا اقدام کرد.
وی با بیان اینکه بعد از زلزله بم 87 گردان بلایای ارتش هرکدام مشمول بر 5 گروهان متشکل از سه گروهان امداد و نجات، یک گروهان پشتیبان و یک گروهان تقسیم و تدفین با تعداد نفرات 420 نفر تشکیل شد، گفت: به تدریج با به روز رسانی سازمانی این تشکیلات، گردان های غیر سازمانی 623 نفره جهت مقابله با بلایای طبیعی با همین ساختار نیز تشکیل شد.
وی با بیان اینکه اعضای ستاد بحران نیروی زمینی، معاونین ستاد نزاجا و مدیر آن امیر معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی هستند، گفت: در جهت مصوبه دولت به طور معمول این اعضا طی سال سه یا چهار جلسه برگزار می کند.
امیر علیپور یادآور شد: در جهت خدمت رسانی در شرایط بحران دو طرح تهیه شده است که طرح مردم یاری و زلزله احتمالی در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نام دارد. این دو جهت کمک به دولت است و با ابلاغ به یگان ها در شرایط بحران اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت 14 کارگروه جهت مدیریت بحران تشکیل داده است که نیروهای مسلح در 9 کارگروه آن عضویت دارند و در جلسات به طور مستمر شرکت می کنند، افزود: عملکرد خوب در مدیریت بحران در درجه اول به سازماندهی مناسب برمی گردد که با توجه به توضیحات ارائه شده است چنین ساختاری در ارتش و نیروهای مسلح وجود دارد.
رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش فاکتور بعدی جهت مدیریت مناسب بحران را برنامه ریزی دانست و گفت: مسئله استفاده از منابع موجود نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به آن توجه کرد که در نیروهای مسلح با وجود اینکه ابزارها، تجهیزات و امکانات دفاعی و نظامی وجود دارد می توان از بعضی از آنها جهت بلایای طبیعی استفاده کرد.
امیر علیپور فاکتورهایی از جمله ارتباطات، ترابری اعم از زمینی و هوایی، بخش مهندسی، درمانی و مدیریت و کنترل نظامی منطقه بحران را از دیگر مواردی خواند که ارتش در مواقع بحران در آن به یاری سایر نهادها می آید و افزود: از سوی دیگر بخشی از ارتش با توجه به برخورداری از مهارت های تخصصی به ارائه خدمات تخصصی می پردازند که ارائه خدمات درمانی از سوی دکتر متخصص، آتش نشان و جوشکار و غیره در قالب گردان های بلیه صورت می پذیرید.
وی با اشاره به آموزش های داده شده است به تیم های عملیاتی مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش، افزود: بعضی از این آموزش ها به وسیله ستاد مدیریت بحران وزارت کشور و بعضی دیگر از دوره های تخصصی در یگان ها آموزش داده می شود.
امیر سرتیپ دوم علیپور تأکید کرد: وقوع زلزله همواره مخاطرات و پیامدهای فراوان دیگری نیز در کنار خود دارد که یکی از کارها ما در این راستا آگاه سازی افراد جهت مقابله با پیامدهای آن بوده که وقوع بعد لرزه ها، آتش سوزی وقوع سیل از جمله این مخاطرات است.
رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه عمده نیروهای ما سرباز هستند و مهارت این عزیزان جهت ما بسیار اهمیت دارد، گفت: جهت مقابله با این پیامدها نیاز به تمرینات میدانی است که به همین منظور سال گذشته پنج رزمایش برگزار شد. این رزمایش ها فیلم برداری شده است و با توزیع فیلم آن در یگان های سراسر کشور آن را الگویی جهت مقابله با بحران های احتمالی قلمداد کنند.
وی اضافه کرد: در سال 94 با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت از تعداد 87 گردان بلیات، 44 گردان را دیدار کردیم و با رتبه بندی هایی که انجام شد از گردان و افراد برتر تقدیر بعمل آمد.
وی راجع به ارتباطات ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با سایر دستگاه‎های اجرایی مسئول در امر بحران کشور، گفت: در این رابطه بعضی خلأهای قانونی وجود دارد ولی با جلساتی که میان دستگاه های متفاوت در این مدت برگزار شده است نتایجی خوبی حاصل شد و از دل این جلسات چندین رزمایش یکسان نیز بیرون آمد.
امیر علیپور با بیان اینکه 86 دستگاه در زمینه بحران در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارد که هماهنگی این تعداد از دستگاه ها قطعا نیاز به یک مدیریت منسجم دارد، ادامه داد: در پنج سال ابتدایی تشکیل ستاد مدیریت بحران بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی مسئولیت در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با شرکت مدیریت بحران شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به ریاست شهردار بود ولی در حال حاضر مسئولیت دستگاه‎ها بر عهده شرکت هلال احمر است.
وی با اشاره به امضای چندین تفاهم نامه میان ارتش و شرکت هلال احمر، گفت: بعد از امضای این تفاهم نامه بخشی از نیروهای ما به طور دائمی در مراکز هلال احمر مستقر هستند که این نیروها مشمول بر نیروهای هوانیروز و بالگردهای ما نیز می شوند که در هلال احمر مستقر و آماده خدمات رسانی هستند.
وی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در 9 استان از 31 استان کشور بالگرد در اختیار هلال احمر قرار داده هست، افزود: این بالگردها در سوانح بزرگراه ای و بلایای طبیعی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور فعالیت می کند.
رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با اشاره به بعضی از کارها اخیر ستاد متبوع خود در مواقع بحران، یادآور شد: گردان های بلیات ما در زلزله ورزقان طی کمتر از دو ساعت در محل اتفاق حاضر شدند و امدادرسانی را شروع کردند؛ همچنین در سیل حاشیه سد کرج و سیل چالوس تعدادی از مفقودشدگان و بعضی از جان باختگان را شناسایی و امدادرسانی کردند.
وی اضافه کرد: همچنین در زمینه کنترل و پیشگیری با توجه به اوج آمدن آب سد دز نیروهای مسلح و ارتشی بودند که کار تخلیه و آب گیری از سد را انجام دادند و در بحث مهار آتش سوزی استان آذربایجان شرقی و استان‎ های شمالی کشور به شرکت منابع طبیعی کمک خاص ای شد و نیروهای ما در مناسب ترین وقت در جنگل ها و مراتع اتفاق دیده حاضر شدند و اجازه سرایت آتش به شهرها و روستاهای اطراف را ندادند.
امیر سرتیپ دوم علیپور امدادرسانی به مردم گرفتار در برف و کولاک بویژه در بزرگراه فیروزکوه و تربت جام را یکی دیگر از کارها ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش خواند و گفت: اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم نیز یکی دیگر از کارها ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش است.
وی به دو عملیات اخیر زلزله بجنورد و مشهد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نیروهای مسلح در این عملیات نخستین یگان های حاضر در صحنه بودند و با وجود اینکه طبق قانون باید در پنج روز به یاری دستگاه های امداد و نجات بپردازند ولی با مجوزی که از سلسله مراتب اخذ شد نیروهای مسلح در آواربرداری، بازگشایی راه ها، توزیع مواد غذایی و عادی سازی شرایط منطقه اتفاق دیده کمک شایان انجام دادند.
رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با اشاره به وقوع اتفاق پلاسکو در سال گذشته، افزود: در ساعات اولیه حادثه، این مسئله از طریق سلسله مراتب به ما اعلام شد و ما نیز یگان هایی که مورد نیاز بود را به منطقه اعزام کردیم. در طرح زلزله احتمالی پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز ما آینده نگری کرده ایم که 13 هزار نیرو در سه سطح یگان های مقیم مرکز، یگان های اطراف پایتخت کشور عزیزمان ایران و یگان های معین، عملیات امداد رسانی را انجام دهند.
امیر علیپور یادآور شد: در طول سال گذشته ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش تعداد 68 مورد عملیات امداد و نجات انجام داده که پراکندگی این عملیات ها بسته به مناطق اتفاق خیر داشته است.
وی تصریح کرد: یکی از موادری که در مواقع بحران مسئله ساز می شود این است که کمک ها به خوبی تقسیم نشوند و تمرکز و تراکم نیروها در یک نقطه باشد و از بخش‎ها و نقاط دیگر غفلت بشود در حالی که با برنامه ریزی صورت گرفته این مسئله در ارتش برنامه ریزی شده است و یگان های ما سطح بندی و تقسیم بندی شده است اند.
رئیس ستاد مدیریت بحران نزاجا توضیح داد: همانطور که عنوان شد یگان های ما در سه سطح مهم دسته بندی شده است اند که یگان های مقیم در محل اتفاق حضور دارند و خود ممکن است در صورت شدت اتفاق نیازمند امداد اولیه باشند؛ یگان‎های اطراف نیز یگان هایی هستند که ظرف سه ساعت باید خود را به محل اتفاق برسانند و یگان های معین نیز با تجهیزات و امکانات اوج در مدت 24 ساعت خود را به محل اتفاق خواهند رساند. در این میان نیز نیروهای بعضی از مراکز آموزش می توانند کمک دهنده خوبی جهت تخلیه در فرودگاه ها و سهولت در بحث ترابری باشند و امور امدادی را به عالی ترین نحو پیش ببرند.
وی در آخر تأکید کرد: جهت اصلاح امدادرسانی باید از اصول مدیریت ریسک پیروی کرد به گونه ای که سایر کشورهای موفق در این زمینه مثل روسیه و ترکیه از آن بهره برده اند. همچنین باید جهت دو چالش آموزش های تخصصی به نیروها با توجه به اینکه عمده نیروهای ما سرباز هستند و عنوان تأمین تجهیزات تخصصی با توجه به دفاعی بودن تجهیزات، ایده ای تازه را اجرایی کرد که این دو مسئله چالش مهم ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش می باشد.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: عملیات امداد و نجات | امداد رسانی | نیروهای مسلح | امدادرسانی | مدیریت | گردان | زلزله | ایران | مدیریت | علیپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *