خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مجلس ششم بدنبال رفراندوم جهت حذف «اسلامی» از نام جمهوری اسلامی بود ، انتخابات ریاست جمهوری «دو مرحله‌ای» می‌شود

سیدمرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته میهمان برنامه دست خط شد.

مجلس ششم بدنبال رفراندوم جهت حذف «اسلامی» از نام جمهوری اسلامی بود ، انتخابات ریاست جمهوری «دو مرحله‌ای» می‌شود

به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی کلوب خبرنگاران جوان، برنامه دست خط با حضور سیدمرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سیمای جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران پخش شد که متن مشروح آن به شرح ذیل است:

عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری – مجلس شورای اسلامی
مهمان ارجمند این هفته، کسی که از آشنا شده است های نظام جمهوری اسلامی است و از شاگردان شهید رجایی بوده و البته از هم استانی های شهید رجایی، زندان رفته وقت رژیم پهلوی و فعالیت هایی که در آن وقت داشته است در دهه 50، زندان پهلوی را درک کرده است، بعد از انقلاب به حزب جمهوری اسلامی پیوسته و مناصب مختلفی را هم داشتند، وزیر کابینه نخست وزیر شهید باهنر و نماینده مجلس شورای اسلامی در دو دوره و هم اکنون هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیات عالی حل اختلاف قوا.

در این برنامه در خدمت آقای سیدمرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیات عالی حل اختلاف قوا هستیم.

مجری: از مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع کنیم، طبق قاعده فکر می کنم باید 24 اسفند احکام جدیدش صادر می شد، ولی به تاخیر افتاده، شما علت تاخیر را می دانید و اینکه چه زمانی انجام می شود؟ ممکن است ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد؟

بله، البته من اطلاع دقیق ندارم چون این تصمیمی است که مقام معظم رهبری می گیرند و همانطور که اشاره کردید، 25 اسفند این دوره تمام می شد، شاید این مصادف شدن با انتخابات این دوره ریاست جمهوری و شوراهای شهر باعث شده است است به تاخیر بیفتد و احتمالاً بعد از انتخابات اعلام خواهد شد.

مجری: فکر می کنید مجمع بعد از این همه کارکردی که در این مدت داشته است نیاز به تغییر ساختاری داشته باشد و ممکن است در احکام جدید چنین تغییر ساختاری را شاهد باشیم؟

از آن اطلاعی ندارم ولی در عین حال خود ما به عنوان کسانی که چند دوره در مجمع بودیم این احساس را داریم که باید تغییر و تحول در نوعِ سیاستگذاری، در تعریف سیاست های کلی و کارآمد بودنشان و اینکه سیاست های کلی به نحوی باشند که قابل سنجش و قابل نظارت باشند…

مجری: الان نیست؟

سعی شده است در این مسیر به این سمت حرکت کنیم، یا مثلاً فرض کنید بعضی از دوستان چه در خود مجمع و چه در بیرون، شاید نسبت به حجم سیاستها فکر می کنند باید یک بازبینی شود، سیاستهای کلی همانطور که از نامش پیداست کلی باشد و آن جهت گیری های مهم کشور را تعیین کند و در حقیقت جا را جهت سیاستگذاری قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی و سیاستهای اجرایی که دولت مسئولش است تنگ نکند.

مجری: حالا مجمع بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی فکر می کنید با جایگاهی که ایشان در نظام داشتند، ممکن است هر کسی مدیر شود، وزن مجمع یک مقدار متفاوت شود نسبت به دوران ریاست آقای هاشمی؟

من فکر نمی کنم یعنی ما اگر یک نگاه نهادی به مجمع داشته باشیم و اینکه یکی از نهادهای نظام جمهوری اسلامی است، به هر حال اشخاص می­ آیند و می روند ولی این نهادهای قانونی هستند که استمرار دارند و هر کدام در جایگاه خودشان باید موثر باشند و مورد پذیرش نهادها باشند. حالا بد نیست عرض کنم متاسفانه این جایگاه معمولاً به وسیله دولتها خیلی آنطور که باید و شاید به رسمیت آشنا نمی شد و با آن خوب تعامل نمی شد حتی در مقاطعی که جوسازی های خیلی سنگینی هم از طریق بعضی از نمایندگان و بعضی جریانات سیاسی علیه مجمع انجام می شد که مثلاً دارند در امر سایر قوا دخالت می کنند، ولی به تدریج این مساله اصلاح شده است است، ما در هر حال فکر می کنم مجمع به عنوان مجمع، حد و حدود سیاستهای کلی خودش را مشخص کند و بعضی سیاستهای کلی جایگاه خودش را در نظام پیدا کرده و بعضی ها هم نه.

فرض کنید سیاستهای مربوط به علم و فناوری و دانش که مقام معظم رهبری هم روی آن تاکید داشتند و تاثیرگذار بوده و روند خوبی داشته ولی مثلاً سیاستهای اصل 44 که اقتصادی است که خیلی هم در وقت خودش مهم بود به عنوان یک انقلاب اقتصادی تصور می شد منشاش باشد، آنطور که باید و شاید به آن اعتنا نشد، یک مقدار سلیقه ای برخورد شد؛

مجری: وزن کشی از عملکرد قوا دارید در اجرای این سیاستها؟ به اصل 44 اشاره کردید، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را هم داریم که 4، 5 سال است ابلاغ شده، اینکه بررسی کنید ببینید کدام قوه کارش را درست انجام داده است، کدام قوه عقب است؟ کدام بهتر انجام داده است، چنین چیزی در مجمع اتفاق می افتد؟

طبق قانون اساسی اصل 110 نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی به عهده رهبر معظم انقلاب است، ایشان سال هاست این مسئولیت را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده اند، تفویض کرده اند و باز طبق قانون اساسی همان اصل 110 ایشان می توانند چنین کاری را بکنند،

در مجموع خیلی قابل قبول نیست یعنی آنطور که شاید و باید سیاست ها نهادینه بشود در فرآیند برنامه­ ریزی کشور، من خودم راضی نیستم.

مجری: ممکن است در دوره جدید یک تحولی اتفاق بیفتد که این نظارت یک نظارتِ نیرومند تر و موثرتری بشود؟

باید منتظر باشیم ببینیم چه…

مجری: احتمالاً آسیب شناسی شده است است؟

بله؛ آسیب شناسی شده است و خدمت مقام معظم رهبری هم منعکس شده است است یعنی چند جلسه ما در مجمع داشتیم حتی در این دوره فترت بین آخرهای اسفند تا دوره جدید هم یک جلساتی داشتیم که نظرات بین اعضا خدمت مقام معظم رهبری منعکس شد که مثلاً چه تجدیدنظر و اصلاحاتی به عمل بیاید.

مجری: تحلیل شما از اینکه مدیر مجمع چه کسی خواهد بود، چیست؟

من با آن توصیه ای که خدمت عرض کردم به نظرم ما اگر نظر نهادی داشته باشیم مهمتر است، یعنی ما مدیر مجمع را یکی از اعضای مجمع در نظر بگیریم که خب جلسات را اداره می کند، جایگاه نهادی مهم است بالاخره یک نهاد مشورتی است.

مجری: جایی گفته بودید در یک جلسه که چند سال پیش خدمت رهبر انقلاب با اعضای مجمع داشتید، حضرت آقا تذکری به اعضای مجمع دادند که می درخواست کردند آن وقت رسانه ای نشود، الان امکانش است بگویید چه تذکری بوده است؟

موضوعش را بفرمایید؛ چون وقت گذشته و فاصله افتاده..

مجری: مثال زده بودید که باید دقت کنیم که بعضی حرف ها کجا زده شود که وحدت به هم نخورد و به این اشاره کرده بودید که حضرت آقا در جلسه ای به مجمع تذکر داده بودند..

یادم است ایشان درخواست کردند فیلمبرداری هم نشود و راجع به بیانات و موضع گیری بعضی از اعضای مجمع شاید مثلاً ریاست مرحوم مجمع یک بحث هایی را مطرح کردند که منشاء سوءاستفاده نشود.

مجری: هیات عالی حل اختلاف قوا چه می کند؟ چند وقت یک بار جلسه تشکیل می دهد؟ آخرین جلسه شما چه زمانی بوده؟

آخرین جلسه ما چهارشنبه گذشته بود؛

مجری: پس منظم جلسه دارید؟

منظم جلسات را داریم و کارهای کارشناسی را پیگیری می کنیم بعد که به یک تصمیمی می خواهد برسد یک جلسه خدمت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی می گذاریم که تصمیم گیری شود و خدمت مقام معظم رهبری برسد.

مجری: در این جلسات کارشناسی آیا به اختلاف خاصی رسیدگی کردند؟

نه ما درحقیقت به نوعی این جلساتی که به مباحث خاص اختلافات را بررسی می کرد زیاد مربوط به دورۀ قبل ریاست جمهوری بود؛

مجری: آن وقت فکر کنم بازار شما داغ تر بود؛

خیلی داغ بود، بازار رسیدگی های موضوعی که نامه هایی که عمدتاً مدیر جمهور وقت می نوشت، مدیر مجلس می نوشت، ممکن بود مدیر قوه قضاییه مساله ای داشته باشد، آنها هم به صورت موردی بحث می شد، روال هم این بود که کارشناسان قوای متفاوت دعوت می شدند راجع به آن عنوان خاص که محل اختلاف بود نظرات شنیده می شد، یکسری بررسی های حقوقی انجام می گرفت و به یک جمع بندی و یک کارشناسی می رسیدیم و خدمت رهبر معظم انقلاب می دادیم، معمولاً هم این نظرات را ایشان ابلاغ به روسای قوا می کردند.

مجری: چیزی از آن روزهای داغ دارید جهت ما بگویید؟ همه به نتیجه رسیده باشد یا به عنوان نمونه جایی ممکن است به نتیجه نرسیده باشد شما ناراحت شده است باشید.

ببینید این مقداری که می توانم توضیح بدهم، مثلاً فرض کنید یک برداشت خاص مدیر جمهور وقت از قانون اساسی داشت که مثلاً مجلس در این چارچوب عمل نکرده است، یا حتی شورای نگهبان رعایت نکرده است، راه حل ما این بود که مرجع تفسیر قانون اساسی شورای نگهبان است، آن پرسش خاص را ارجاع می دادیم به شورای نگهبان، از آنها می خواستیم در مورد این اصل قانون اساسی تفسیر کنند، بعضی ها هم نه، مثلاً قوانین عادی روشن بود که حق با کیست، اینها اعلام می شد منتها سیاست هیات عالی حل اختلاف این بود که اطلاع رسانی نداشته باشد، جهت اینکه خودش می توانست منشاء اختلاف جدید باشد

مجری: بین خود شما هم اختلاف به وجود می آید؟

به هر حال آنجا طبق آئین نامه ای که در ابتدا در جلسات متعددی وقت گذاشتیم و آئین نامه به تایید رهبری رسید، یک قاعده ای داشت جهت اینکه آنجا هم چگونه به تصمیم برسیم، اکثراً به اتفاق نظر می رسیدیم. چون بالاخره خیلی باید بحث می کردیم یعنی واقعاً باید یک نظر کارشناسی می دادیم که تا حد زیادی مورد قبول هر سه قوه باشد؛

مجری: آیت الله شاهرودی چقدر از حق ریاست ارزش در اینجا استفاده می کنند؟

اصل بر این بود که ما به اتفاق نظر برسیم، بعضی مواقع هم به هر حال پیش می آمد…

مجری: مثلاً سر قضیه ای که سر لایحه ششم همین دولت داده بود چیزی به شما ارجاع داده شد که بین دولت و مجلس اختلاف شد که گفتند لایحه برنامه ششم، چیزی که دادند احکام است و لایحه نیست؟

نه در این مورد خاص، ریاست مجلس نامه نوشتند خدمت مقام معظم رهبری، ایشان مستقیم تعیین وظیفه کردند؛ یعنی نظری داده بودند مثلاً دولت همکاری کند که این لایحه بیاید فرم لایحه برنامه بدهند اگر هم نشد خود مجلس وارد شود که رهبری هم این نظر را تایید کردند.

مجری: بعضی چیزها را ایشان خودشان راساً اقدام می کنند بعضی ها را به شورای عالی حل اختلاف واگذار می کنند؛

بله، در این مورد مستقیم پاسخ داده بودند.

مجری: در دوره 4 ساله اخیر کار شما کمتر بود؟

بله، شاید موارد خیلی محدود بود؛ یک مورد همان اول دوره بود که ارجاع شد.

مجری: مورد چه بود؟

یک طرحی را مجلس تصویب کرده بود در مورد اجرایی شدن اصل هشتم قانون اساسی که امر به معروف و نهی از منکر است، چون این هنوز قانون ندارد، دولت هیچ وقت لایحه نداده است، لذا مجلس طرح داد، دولتی ها هم مخالفت جدی با آن داشتند، در این مورد البته چون روزنامه دولت این مساله را افشا کرد من اینجا اطلاع رسانی می کنم وگرنه بنای ما به اطلاع رسانی نبود.

مجری: حتی بعد از آن؟

بله، ولی آنها اعلام کردند و نامه نوشتند و خواسته بودند این طرح متوقف شود تا اینکه مثلاً دولت یک لایحه بدهد، منتها زمانی این نامه به دست ما رسید که کار از کار گذشته بود، یعنی آن مهلت ریاست جمهوری جهت ابلاغ مصوبه گذشته بود و مدیر مجلس مصوبه را ابلاغ کرده بود و در حقیقت آن طرح قانونی شده است بود.

مجری: بعد هیات عالی حل اختلاف قوا این احکامی که دارند، تاریخ ندارد؟ یعنی جاری و ساری است و دوره ای نیست؟

نه، آنطور که خاطرم است اینها وقت دار است.

مجری: زمانش چند ساله است؟

فکر کنم احکام مقام معظم رهبری معمولا 5 ساله است.

مجری: چرا ما نتوانستیم آنطور که باید و شاید با مفاسد اقتصادی مبارزه بکنیم، بخصوص در سطح کلان که مسئولان ما باید بیایند وسط میدان؟ به عنوان کسی که بازوی مشورتی رهبری در مجمع تشخیص مصلحت و هم در شورای عالی حل اختلاف قوا هستید، در این زمینه سهم کدام قوه و قصور کدام قوه را زیاد می بینید؟

در مورد مفاسد اقتصادی باید بگوییم همه قوا در این مساله سهم دارند، جهت اینکه قانون خودش می تواند اگر حساب شده است نباشد منجر به یک نظام حقوقی براق نباشد می تواند منشاء فساد شود، سیستم اداری و نظام اداری یک بروکراسی که کارآمد، سالم، شفاف، روان و پاسخگو نباشد می تواند منشاء فساد شود و همچنین قوه قضاییه که هزینه بر نباشد، مردم راحت بتوانند به آن مراجعه کنند و با دقت و سرعت بتوانند به حل اختلاف برسند، اینها هم وجود دارد.

یک توصیه هم قابل توجه است و آن اینکه اگر ما فکر کنیم با چندینه مورد و مثلاً با چندینه دانه درشت برخورد شود، ریشه فساد قطع می شود، به نظرم این اتفاق هم نمی افتد. جهت اینکه به نوعی ساختارهای ما فساد را بازتولید می کند، به نوعی می توانیم بگوییم ساختاری شده است است، دلیلش هم این است که اقتصاد ما متکی به رانت نفت است و اقتصادهایی که اصولاً رانتی هستند یک درآمد قلمبه ای در اختیار دولت است، به طور عادی در آن این فسادها به وجود می آید مگر اینکه حساب درآمد نفت را از بودجه های دولت جدا کنند، یعنی مستقیم فروش نفت خام و درآمد حاصل از آن وارد خزانه دولت نشود.

بعضی از کشورها این تجربه را دارند، ما هم در این دوره ها تلاش کردیم که به نوعی این مساله را حل کنیم، یک هنگامی که حساب ذخیره ارزی را درست کردیم تا حدی موثر بود ولی هنگامی که که به شاخص های عملکرد دولت ها برمی گردیم یکدفعه درآمد نفت زیاد شد دولتها با عجله می روند از اینها استفاده می کنند، واردات انجام می دهند و به تولید داخلی لطمه می زند و اقتصاد به هم می ریزد. به هر حال رانت نفت می آید فساد تولید می کند، از دولت سرازیر می شود به قوه قضاییه، به قوه مقننه به نوعی این تاثیرگذار می شود.

مجری: قبول کنید این برخورد قاطعی هم که شما می گویید برخورد قاطع انجام دادنش باز جلوگیرهای بیشتری می کند تا انجام ندادن آن؛

من عرض نکردم نباید برخورد شود.

مجری: فرمودید ریشه کن نمی شود ولی اثرش را می گذارد؛

حتما باید باشد به هر حال کسی که از قانون تخلف می کند باید قاطعانه با او برخورد شود، بدون ملاحظۀ اینکه چه شخصیتی است، در چه جایگاهی است.

مجری: یک جایی گفته بودید در مبارزه با مفاسد اقتصادی اصلاح قوه قضاییه باید در اولویت باشد که اگر آنجا اصلاح شود بقیه دستگاه ها هم اصلاح می شوند، منظورتان را دقیقاً بگویید.

بله، طبق قانون اساسی مسئول حُسنِ اجرای قوانین قوه قضاییه است یعنی در کشور ما اگر از قانون تخلف شود یا رعایت نمی شود باید بگوییم قوه قضاییه که مسئول این کار است کارآمد نبوده و کارش را خوب انجام نداده است وگرنه باید هر چیزی سر جای خودش باشد، ولی اینجا نمی خواهم بگویم همه تقصیرها به قوه قضاییه برمی گردد، من اشاره کردم در مورد قوانین، کارشناسان می گویند ما با تراکم قانونی روبرو هستم، یعنی در مورد یک موضوعی قوانین متعدد و بعضاً متعارض داریم.

تاکنون در کشور ما تنقیح قوانین انجام نشده است به این معنا که قوانین راجع به یک عنوان همه یک جا جمع شود و آن چیزهایی که متعارض است و یا ناسخ و از‌بین‌برده‌شده است مشخص شود، این وظیفه قضات و قوه قضاییه است، وظیفه مردم و کارشناسان و همه را روشن می کند.

مجری: یعنی مدنظر هیات عالی حل اختلاف قوا است که یک جایی تشکیل شود متشکل از سه قوه؟

نه این نظر اولیه است منتها تبدیل به تصمیم نشده است، یعنی یک نظری بود که ما به آن رسیدیم.

مجری: یعنی یک جایی متشکل از سه قوه تشکیل بشوند؛

قوانین خیلی مهم است یعنی ببینید وکلا می توانند از قوانین متعارض اگر خیلی مسلط باشند سوءاستفاده کنند، قضات می توانند سوءاستفاده کنند، قوه مجریه سوءاستفاده کند و مردم هم سردرگم هستند، حقوق اداری خیلی مهم است، یعنی در مراجعه مردم به دستگاه های اداری ببینند چه حقی دارند که آیا دستگاه اداری حقوق اینها را اداره می کند یا نمی کند، آنجایی که می گویم به قوه مجریه برمی گردد همین نظام اداری است.

معمولاً ارباب رجوع راضی نیستند از دستگاه ها، یعنی این دستگاه ها این همه جهت آنها بودجه صرف می شود در ایامی که ما یک مقدار با مسئله روبرو بودیم همه بودجه های ما صرف دستگاه های اجرایی می شود جهت اینکه کار مردم را تسهیل کنند و تقریباً می شود گفت آن کسی که می خواهد در کارهای خدماتی و تولیدی سرمایه گذاری کند پشیمان می شود یعنی آنقدر جلوی او سد می گذارند، مسائل ایجاد می کنند، بروکراسی های شدید، در حالی که در کشورهای دیگر به سرعت به آنها مجوز تشکیل شرکت می دهند، حمایت های مالی و قانونی می کنند جهت اینکه یک نفر بتواند سرمایهگذاری کند، الان اینطور نیست، ولی در کارهایی که اصطلاحاً می گویند به صورت دلالی انجام می شود، خرید و فروش ها و معمولاً هم بانکها از این نوع معاملات زیاد جهت دادن تسهیلات استقبال می کنند جهت اینکه پولش زودتر برمی گردد.

یعنی مردم علاقمند هستند، سرمایه دارند، حاضر هستند از خارج بیایند اینجا سرمایه گذاری کنند ولی هنگامی که می آیند باید از آنها استقبال شود نه اینکه آنقدر سنگ جلوی پای آنها بیندازند که پشیمان شوند برگردند بروند و یا حتی کسانی که داخل هستند انگیزه ای جهت اینکه در کارآفرین امسال هم سال کارآفرین است، یعنی ذیل آن مساله.

مجری: بعد سر قضیه حقوق های نجومی در جلسات شما صحبتی نشده است؟

نه، به ما ارجاعی نشده است، در مجمع هم صحبتی نشده است.

مجری: چرا جلسات سران قوا راجع به مفاسد اقتصادی تعطیل است؟ چیزی که آقا صادر کردند؛

من که سخنگوی آنها نیستم، ببینید من گفتم به صورت ساختاری یک همکاری و یک عزم سه قوه را می طلبد که باید دست به دست هم بدهند هم قوانین اصلاح و براق شوند، خلاء قوانین برطرف شود، هم نظام اداری ما نظام کارآمد و پاسخگو باشد، حقوق مردم را رعایت کند، فساد در آن نباشد هم قوه قضاییه.

مجری: همین نشستن آقای سران سه قوا به نظرم کمک می کند؛

بله، راجع به این مسئله بحث کنند؛ وگرنه مثلاً در یک جلسه بنشینند راجع به عنوان و مورد خاصی بحث کنند که مساله حل نمی شود.

مجری: تا الان روال برگزاری انتخابات را چگونه دیدید و از وقت عضویت چیزی بوده که جهت شما غیرقابل آینده نگری بوده باشد؟

نه تا الان من فکر می کنم چون تایید صلاحیت ها جهت انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است آنجا هم یک ابهاماتی و سوالاتی جهت جامعه وجود دارد؛ یعنی بالاخره قانونی یا مقررات یا آئین نامه ای که شورای نگهبان طبق آن صلاحیت ها را بررسی می کنند چیست؟ این چرا اعلام نمی شود؟

مجری: البته طبق سیاستهایی که شما در مجمع تصویب کردید و آقا در مورد انتخابات ابلاغ کردند، باید تعریف «رجل سیاسی» و این چیزها مشخص شود که متاسفانه به این انتخابات نرسید.

من نمی گویم کار راحت ای است شورای نگهبان هم روی این مساله وقت گذاشته است و بحث کرده ولی شاید به نتیجه نرسیدند. ولی به هر حال این مهم است یعنی بالاخره اگر قرار این باشد صلاحیت یک نفر صرفاً با نظر آن 12 نفر عضو شورای نگهبان تعیین شود با رای آنها یک حرفی است یک هنگامی که تطبیق با قانون شود، یعنی حداقلش این است که اگر هم… چون تفسیرِ شورای نگهبان این است که… مدیر مجلس هم گفت که یک طرحی را تصویب کرده بودند که تعریف رجل سیاسی، مدیر و مدبر بود، قانون یک طرحی را تصویب کرده بود، رفت شورای نگهبان، شورای نگهبان گفت این حق خود شورای نگهبان است، حق تفسیر با آنهاست اگر حق شورای نگهبان است، شورای نگهبان بگوید من طبق این آئین نامه صلاحیت ها را بررسی می کنم، آن وقت نتیجه این می شود که در عضویت یک مقدار شرایط خوبی پدید نمی آید.

مجری: اصلاً در ارزش جمهوری اسلامی نیست! هر دوره هم ما این مسئله را داریم! باید حل شود دیگر.

بله، به نظرم این یکی از آن چیزهایی است که در اول کار توی ذوق می زد.

مجری: و اصلا این سیاستهای کلی که مجمع مصوب کرد و آقا هم ابلاغ کردند به نظرم دیگر وظیفه را مشخص کرد؛ چون هر بار ما میان شورا و وزارت کشور بحث و جدل داشتیم، میان جناح های سیاسی،

بله، مثلاً یکی از بحث هایی که ما داریم و در آنجا هم آمده است، در رابطه با قانون انتخابات، قانون انتخابات نظام انتخاباتی ما را شکل می دهد، نظام انتخاباتی باید خیلی براق باشد، یعنی هیچ کسی نتواند در آن خدشه ایجاد کند چه در داخل و چه در خارج، یعنی اینقدر جهت مردم براق باشد که هر کسی بخواهد هر شبهه ای ایجاد کند، شبهه تقلب، دستکاری، همه اینها منتفی باشد و اینها هم با ابزار و امکانات امروز فراهم است.

منتها در همین هم ما مسئله قانونی داریم، مثلاً قانون انتخابات را با عجله هر مجلسی می آمده آخر دوره اش به نوعی اصلاح می کرده است.

مجری: یک چیزی هم ظاهرا راجع به قانون انتخابات در مجمع تشخیص هنوز وجود دارد از وقت آقای پورمحمدی که وزیر کشور بودند و به مجمع دادند؛

نه، آن تبدیل شد به سیاستهای کلی انتخابات، آنجا می درخواست کردند بگویند بیاییم یک معضل درست کنیم با یک راه خاص مساله را حل کنیم که آقا فرمودند نه! سیاستهای کلی.

مجری: تبلیغات رسانه ملی را در این مدت چگونه می بینید؟

تلاشش خوب بوده است، حالا یکسری ابتکاراتی هم دارند و تلاش می کنند همکاری مردم را از طریق شبکه ها جلب کنند.

مجری: فکر می کنید انتخابات امسال ریاست جمهوری یک مرحله ای است یا دو مرحله ای؟

تا الان تصور من این است که دو مرحله ای شود.

مجری: به نظر شما مردم باید زیاد به چه اولویتی توجه بکنند؟

اولویت مردم حل مسائل اقتصادی به خاص مساله اشتغال است و مساله خارج شدن از رکود و اینکه به هر حال هر خانواده ای یک یا چند فرد بدون کار در خانواده را دارد تجربه می کند و پیدا کردن شغل، کار مشکل شده است است.

مجری: جایی گفته بود قوا آنطور که باید و شاید به مردم پاسخگو نیستند، چه در انتخابات ریاست جمهوری، چه مجلس و چه شوراها آن کسانی که گزینش می شوند بیایند رای مردم را بگیرند و بروند و هیچ نظارتی هم روی آنها نباشد.

این برمی گردد به نظام های پشتیبان، یعنی در حال حاضر افراد می آیند به یک شخص رای می دهند، نه به عنوان نماینده یک حزب یا یک جریان سیاسی و لذا آن شخص هم خودش را اول به حزب و جریان خودش پاسخگو نمی داند! این هم یک تجربه ای است که ما متاسفانه داریم کسانی که در صندلی ریاست جمهوری جلوس کردند، دیدگاهشان، مواضعشان با قبل از زمانی که مدیر جمهور بودند تغییر کرده، یعنی با بعضی پرسشها را که آن وقت کاملاً مخالف بودند و منتقد بودند خودشان به آنها عمل می کنند.

مجری: بعد از توافق برجام خیلی امیدوار بودند گشایش اقتصادی بیش از اینها حاصل شود، بعضی معتقدند دولت همه تخم مرغ ها را در سبد برجام قرار بوده بود و در زمینه اقتصادی نباید این کار را می کرد، بعضی ها می گویند نه این گشایش شروع شده است است باید وقت داد تا خودش را زیاد از این نشان بدهد، شما با کدام نظر موفق هستید؟

من نظرم را قبلاً گفته ام؛ مسائل اقتصادی ما بیش از آنکه ریشه خارجی داشته باشد، ریشه داخلی دارد، نهایتاً اگر تحریم ها برداشته شود ما راحت تر نفت می فروشیم، واردات راحت تر می شود، معاملات ما سریع تر با دنیا انجام می شود، مگر ما این دوره ها را نگذرانده ایم؟ پرسشها اقتصادی ما چون نیاز به اصلاح ساختاری دارد حل نمی شود، یعنی برداشتن تحریم ها نهایتاً بگوییم نفت راحت می فروشیم پول آن هم به سرعت وارد می شود، بعد چه اتفاقی می افتد؟ همان مسئله دولت رانتی، یعنی عیب هایی که وجود دارد دوباره تکرار می شود و دوباره بازتولید می شود.

اگر اقتصاد ما بخواهد اصلاح شود، ریشه اش در داخل است، یعنی کسی از سرمایه های داخلی نمی تواند در جهت تولید و خدمات و اشتغال استفاده کند چگونه می خواهد سرمایه خارجی جذب کند؟ می گویند سرمایه گذار خارجی نگاه می کند به سرمایه گذار داخلی، می ببیند اینها اعتماد دارند سرمایه ارزش را ببرند در کارهای تولید و خدماتی یا نه؟ بعد اگر اینها اصلاح شد ما ظرفیت های خیلی زیادی حتی در داخل داریم، نیروی انسانی داریم که خوشبختانه در بحث های اقتصاد دانش بنیان حرف جهت گفتن دارند.

یک گزارشی را یک مرکز تحقیقاتیِ معتبر آمریکایی تهیه کرده بود که در سطح دنیا پخش می شود، ظرفیت های کشور عزیزمان ایران را که بررسی کرده بود، از نظر پایه های علمی، از نظر تعداد مهندسی که تربیت کرده است، از نظر نیروی انسانی، از نظر منابع، غیر از انرژیِ نفت و گاز که در دنیا اول است، آب و هوای چهار فصل، موقعیت جغرافیایی که چهارراه دنیا هستیم، اینها ظرفیت هایی است که ظرف 10، 15 سال ما یک اقتصاد در سطح چندم دنیا شویم، فکر می کنیم به صرف اینکه چالشِ هسته ای مان با دنیا و آمریکا حل شود، ما می توانیم اینها را درست بکنیم؟ نه نمی توانیم مگر اینکه در داخل یک تحولاتی ایجاد کنیم. امروزه در دنیا دیگر نمی آیند حتی مثلاً به کشورهای دنیا سوم کمک کنند که پیشرفت کنند، نمی روند جهت آنها سد بسازند، جهت آنها تاسیسات بسازند کمک می کنند نظام حقوقی ارزش کارآمد باشد.

مجری: چه سالی ازدواج کردید؟

سال 54

مجری: چطور آشنا شدید؟

این رشته هم سر درازی دارد، من چون از زندان آمده بودم، مرحوم ابوی خیلی از دختران فامیل پیشنهاد می داد که ازدواج کنم، من فکر می کردم با افرادی که دنبال زندگی هستند می خواهند خوشبخت شوند و سروسامانی داشته باشند نمی توانم زندگی کنم، آن وقت شنیدم همسر مرحوم ما، زن نصری خواهر آقای احمد نصری تازه از زندان آزاد شدند، ایشان هم چند سال زندان بودند، ایشان هم همکلاس یکی از خواهران من بود، از طریق ایشان پیغام فرستادیم و بالاخره با وحشت و لرزی که پدر مرحومم داشتند راضی شدند این ازدواج صورت بگیرد، ایشان هم از انقلابیون بودند و زندان رفته بودند، منتها ایشان هم مبتلا به بیماری سرطان شدند و در سن 32 سالگی فوت کردند و همسر جدید من آمدند و زحمت کشیدند 3 فرزند من کوچک بودند و ایشان بزرگ کردند.

مجری: خطبه عقد همسر مرحوم تان را چه کسی خواندند؟

اولی را یک روحانی که در قزوین محضر داشتند خواندند و دومی را حضرت امام (ره) خواندند.

مجری: مهریه چه بود؟

معادل مهریه حضرت زهرا (س).

مجری: الان با زن هم تفریحی دارید؟ کجا می روید؟

عمدتاً زیارت حضرت رضا(ع)، گاهی هم حضرت معصومه (س) دخترم آنجاست می رویم گاهی جهت سال تحویل می رویم.

مجری: اهل غذا ساختن هستید؟

نه چندان.

مجری: بلد هستید غذا درست کنید؟

[می خندد] همان چیزی که شما بلد هستید ما هم بلدیم.

مجری: در کار منزل کمک می کنید؟

در یک حدی، بله.

مجری: اهل ورزش هم هستید، باستانی کار بودید در دوران جوانی؟

بله، یک زمانی در دبیرستان یک معلمی داشتیم به او خیلی علاقه داشتیم و او الگوی ما بود و دیدیم او اهل ورزش باستانی است، ما هم رفتیم در گود و بعد هم دوره دانشجویی، در کوی دانشگاه پایتخت ایران آنجا گود داشت، رفتیم دیدیم مرحوم تختی می آیند آنجا و ورزش می کنند.

مجری: الان هم در گود می روید؟

بله، یک مقطعی مرتب می رفتم، جالب بود چون جناب آقای ناطق نوری ایشان هم ورزشکار است، با ایشان قرار می گذاشتیم ساعت 4 صبح می رفتیم کلوب و نماز را بعد از ورزش می خواندیم.

مجری: 4 صبح ساعت کجا باز بود؟

هماهنگ می کردند، یک تیمی بودیم می رفتیم مجموعه مرشد، دو نفری نبودیم یک جمعی بودند می آمدند، اصلاً قابل قیاس با هیچ فضای ورزشی نبود، یک صفای خاص خودش را دارد و یک ورزش متراکم و جمعی است.

مجری: پس هنوز می روید و جمع دارید؟

الان هم دکترها به آقای ناطق توصیه کردند ورزش باستانی نکند چند هنگامی که است کنار گذاشتند؛

مجری: میل هم می گرفتید؟

بله میل و چرخ و همه چیز تمام. حالا من قبلاً بخصوص دوران دانشجویی مرتب کوهنورد نسبتاً حرفه ای بودم، حالا دوباره این را شروع کردم.

مجری: منزل شما کدام قسمت پایتخت ایران است؟

پایین خیابان منیریه می گویند، خیابان شهید پیران یا انتظام سابق؛

مجری: چند سال است آنجا هستید؟

خیلی وقت است، از همان آخرهای دانشجویی سال 50 که مرحوم پدرمان خریدند.

مجری: قطعاً خودتان می توانستید بیایید خیابان های بالاتر، ولی نخواستید درست است؟

بله حالا تبع ما هم اینطور بوده است.

مجری: چرا نخواستید؟

می خواستم با مردم باشم، همانطور که از اول بودیم تا آخر هم باشیم. اولاً فضای آنجا فضای مذهبی است و گفتیم اگر هوای آنجا بود ما مسئولین بی عُرضه هستیم نتوانستیم هوای کل شهر را درست کنیم به هر حال ما هم این هوا را بچشیم. در مجموع فکر کردم خیلی با مردم فاصله نداشته باشم.

مجری: خداوکیلی چند درصد از مردها مانند شما فکر می کنند؟

حالا فکر می کنم کمیت در این زمینه مهم نیست.

مجری: مهم است، من به عنوان جوان نسل سومی که پای منبر شماها بزرگ شدم به نظرم مهم است و مردم به این چیزها نگاه می کنند و آقا هم چندین بار گفتند.

درست است، همین را می خواستم بگویم که هنگامی که مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) اینها را رعایت کردند و می کنند در مورد خودشان و خانواده شان، اینها الگو هستند و بقیه هر چقدر عقب بمانند خودشان ضرر کرده اند.

مجری: گوشی هم ندارید!

نه ندارم.

مجری: خانواده شاکی نیستند؟

خانمم دارد این را جبران می کند یک هنگامی که سفر می رویم از گوشی گوشی ایشان استفاده می کنیم. (می خندد)

مجری: شما از شاگردان آقای دولابی هستید؟

شاگرد که چه عرض کنم! اگر بگویم شاگرد، یکسری ادعا دارد ولی سالیانی را توفیق داشتم محضر ایشان جلساتی را می رفتم، چند سالی هم ایشان مستمراً تشریف می آوردند منزل ما، دوشنبه شب ها و جلسات انسی بود.

مجری: ماحصل این انس و هم نشینی جهت شما چه بوده است؟

خودشان تعریف می کردند یکی از اولیای خدا را که کارش این بود دوستی خدا و اولیای خدا را در دلها ایجاد می کرد و رشد می داد، ایشان واقعاً اهل دوستی بودند یعنی راه خدا را با دوستی طی می کردند، تلاش می کردند افراد را با خدا دوست و رفیق کنند.

مجری: حرفها و نظرات ایشان باعث شده است بود در شما اثراتی بگذارد که در حیطه کار و فعالیت های سیاسی تان هم اثر بگذارد؟

حتماً! یعنی هنگامی که افراد می آمدند یا جذب می شدند یا دفع می شدند، افرادی که جذب می شدند حتماً تاثیر می گرفتند، خود ایشان می گفتند حرفهای من را ضبط نکنید، ننویسید، با دلتان بخورید و اگر این حرفها را با دلتان بشنوید هر جا مورد نیاز شود به دردتان می خورد، الان هم در زندگی جابجا این حرفها برایم زنده است و به یادم می آید.

مجری: چطور شد روزنامه رسالت را راه اندازی کردید؟

روزنامه رسالت هم یک تاریخچه ای دارد، ما در دولت اول آقای مهندس موسوی که بودیم، اختلاف نظر اقتصادی پدید آمد آن دوستان طرفدار هر چه زیاد دولتی کردن اقتصاد بودند، ما هم برعکس می گفتیم اقتصاد مردمی باشد و اعتبار فکری ما هم جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز بودند، بزرگانی از اینجا بودند و آن وقت احساس شد رسانه ای نیست که حرف این دوستان را انتقال یافته کند؛ یعنی نظر های اقتصادی بر مبنای اجتهادی و حوزوی را و این بود که 4 تن از بزرگان حوزه مدرسین و چند تن از بزرگان سیاسی به این نتیجه رسیدیم که یک روزنامه ایجاد کنیم که این گفتمان انتقال یافته شود.

مجری: الان می دانید تیراژ شما چقدر است و چقدر برگشت دارید؟

نه تنها روزنامه ما، الان روزنامه ها میزان انتشار ندارند، این شبکه های مجازی که ایجاد شدند کسانی هم که روزنامه خوان هستند در این شبکه ها روزنامه ها را می خوانند، یک مقدار فقط روزنامه از نظر چاپ کاغذ قانوناً بعضی از آگهی ها باید ثبت شود، وجود دارد، من واقعاً نمی دانم عدد تیراژ چقدر است.

مجری: اینکه می گویند روزنامه رسالت نسبت به روزنامه های دیگر در عرصه مطبوعاتی نسبت به روزنامه های دیگر عقب تر است را قبول دارید؟

یک مقطعی ما خیلی تاثیرگذار بودیم، اوایلی که آمد، حتی در دوران اصلاحات خیلی تاثیرگذار بود، آقای انبارلویی هم توضیح دادند، ما دنبال ایجاد جار و جنجال نیستیم، یعنی تلاش می کنیم حریم ها را حفظ کنیم، خط قرمزهای قانونی را رعایت کنیم؛ بله! نقض های قابل توجهی هم دارد که بد نیست بگویم ما در طولِ انتشار روزنامه هر لحظه با مسئله اقتصادی روبرو بودیم؛

مجری: الان منابع مالی شما از کجا تامین می شود؟

عمدتاً از طریق فروش و درآمدهای آگهی ها است، ما خوشبختانه از نظر آگهی ها وضع مان بد نیست یعنی عمداً درآمدمان از طریق آگهی هاست.

مجری: در کدام دولت بود که عطاءالله مهاجرانی به عنوان معاون حقوقی دولت از شما و آقای توکلی شکایت کرد؟

دولت دوم آقای مهندس موسوی بود، کار غیرمنتظره ای کرده بودند روی لایحۀ بودجه که می رود مجلس و بررسی می شود، مُهرِ مهرنامه زده بودند، آقای توکلی یک سرمقاله نوشته بودند در آن مقاله از این استناد کرده بودند و نقد کرده بودند و اختلاف نظر ما با دولت در مواضع اقتصادی بود، اطلاعتش را آورده بودند و نقد کرده بودند، معون حقوقی وقت دولت از ما شکایت کردند که البته تبرئه شدیم.

مجری: شما بودید، آقای عسگراولادی، آقای توکلی، مرحوم آقای پرورش و آقای ناطق که اختلاف نظر داشتید.

بله به نوعی آقای ولایتی، آقای رفیقدوست، آقای غرضی هم کمی جزء مجموعه ما حساب می شد از نظر نوع نگاه اقتصادی.

مجری: ولی آنها در دولت ماندند؟

آقای ولایتی امام اجازه ندادند مهندس موسوی تغییر بدهد، ایشان تقریباً استمرار داشتند و 16 سال وزیر خارجه بودند، 8 سال وقت دولت مهندس موسوی و 8 سال وقت دولت آقای هاشمی، رفیقدوست هم، باز ایشان وزیر سپاه بودند به خاطر جایگاهشان امام اجازه ندادند تغییر دهند، ولی بقیه را چون منعی نداشتند تغییر دادند.

مجری: مجلس آن وقت هم، مدیر وقت مجلس هم نزدیک بودند به نظریه…؟

بله بخصوص مجلس سوم.

مجری: بعد جایی گفته بودید دولت وقت جنگ 14 میلیارد دلار پول داشت ولی تا سقف 4 میلیارد دلار جهت جنگ می گذاشت؟

بله، بودجه ها تقسیم می کردند بودجه ای که جهت دفاع می گذاشت 4 میلیارد دلار بود؛

مجری: شما هم این نظریه را که جهت جنگ کم می گذاشت را قبول دارید؟

آنجا یک تحلیل داشتند، می گفتند ما باید نیازهای اولیه مردم را تامین کنیم، چون آن وقت تقریبا تولید داخلی مان کم بود و همه چیز را وارد می کردیم، از پنیر گرفته تا برنج، روغن و کود و هر لحظه بنادر ما تعداد زیادی کشتی در نوبت بودند، ما چقدر جریمۀ دیرکرد تخلیۀ بار را می دادیم ولی این را در نظر داریم دستگاه های متفاوت هم کمک می کردند به جبهه، به عنوان نمونه وزارت صنایع به فراخور حال خودش، ما دوره اول در پست تلگراف، تلفن آن وقت بودیم، از طریق مخابرات و پست کمک هایی که می توانستیم می کردیم.

مجری: حزب جمهوری اسلامی هم به خاطر همین اختلافات به نوعی…

بله اختلافات نظر های اقتصادی به نوعی درون حزب منعکس شد، همه ما در حزب هم بودیم و آنجا هم یک تقسیم بندی ایجاد شد که به جای دو تا جریان در حقیقت سه جریان پدید آمد.

مجری: گفته بودید حزب جمهوری اسلامی جایی بود که جهت نظام کادرسازی می کرد و مثلاً از شهید بهشتی مثال آورده بودید که شهرستانهای متفاوت می رفت و حتی خود شما را کشف کرده بود و حتی پیشنهاد داده بود جهت خبرگان قانون اساسی که شما خودتان تلاش کردید و آیت الله باریک بین رفتند، الان ما جایی داریم جهت نظام کادرسازی بکند؟ ما واقعاً از جوانی فاصله گرفتیم قبول دارید؟

این یکی از اشتباهات ساختاری ماست؛ یعنی این کار را احزاب رسمی، چند حزب جاافتاده در دنیا انجام می دهند، به نوعی حضرت آیت الله مهدوی کنی شاید دانشگاه امام صادق (ع) را به همین منظور ایجاد کردند ولی کاملاً شاید در این مسیر قرار نگرفت ولی به هر حال فارغ التحصیلان آنجا با توجه به اینکه با فقه اسلامی هم آشنا می شوند، با معارف اسلامی آشنا می شوند، بعضی از فارغ التحصیلان آنها در نظام موثر هستند.

مجری: جایی گفته بودید که رویه آقای هاشمی این بود کسانی که نظر ایشان را می پذیرفتند جذب می کرد، قبول دارید این رویه بسیاری از مردها است؟

بله.

مجری: یک خاطره ای هم از مجلس چهارم گفته بودید که نماینده مجلس ناظر در شورای ارز بودید که تصمیم گرفته می شد و می گفتید حداقل بانک مرکزی اینها را آزمایش کند و گزارش بدهد؛

نه، آینده نگری که با این تصمیم چه اتفاقی می افتد و تصمیماتشان خلق الساعه بود یعنی واقعاً آن مقطعی که ما نوسانات ارزی داشتیم در دوره ای که درآمدها پایین آمد هفته به هفته بانک مرکزی یک بیانیه می داد، یک دستورالعمل جدید می داد و بر اثر آن، یک عده ای ثروتمند می شدند یک عده ای ورشکسته می شدند.

مجری: گفته بودید که در جامعه ما طیفی از بروکرات ها بعد از انقلاب به یک طبقه تبدیل شدند و هر لحظه در صندلی های مسئولیت های اوج نشستند، اینها چه کسانی هستند؟

ما آن وقت می گفتیم بروکرات ها هستند یا تکنوکرات ها به تعبیر دیگر، مقام معظم رهبری گفتند «اشرافیت جدید»، یعنی کسانی که آمدند مثلاً نماینده یا وزیر شدند یا مدیر بانک های مهم شدند، اینها دیگر همینطوری جاهایشان را یک طوری تغییر دادند و در دولت جاخوش کردند و ماندنی شدند.

مجری: حتی یک جایی گفته بودید در دولت دوم آقای احمدی نژاد هم آمدند!

بله! نفوذ کردند سروکله آنها پیدا شدند چون به هر حال به منابع اقتصادی دسترسی داشتند و ریشه داشتند.

مجری: زیاد در فضای اقتصادی دیده شدند.

بله.

مجری: شما در خرداد 76 سمت آقای ناطق بودید؟

بله.

مجری: فکر می کردید رای نیاورند؟

دیگر بعد از یک مدتی و چند ماه مانده به انتخابات روشن شد، از ابتدا فکر نمی کردم.

مجری: آن وقت آقای هاشمی نظرشان برابر آقای ناطق بود؟

بله، آقای هاشمی به هر دلیلی نمی خواست آقای ناطق مدیر جمهور بشود، ایشان نسبت به فعالیت هایی که در جامعه روحانیت مبارز انجام می شد و ما هم ذیل جامعه روحانیت فعالیت می کردیم، حالا جامعه مهندسین و سایر تشکل های اصولگرا، ایشان مثلاً نسبت به آقای ولایتی رضایت داشت مثلاً می گفت اگر او را قبول کنید من هم موافقت می کنم ولی آقای ناطق را برنمی تافت.

مجری: علتش چه بود؟!

آقای ناطق هم در مجلس چهارم به نوعی مجلس را به صورت مستقل و معتدل اداره کرد، البته شعار روحانیت مبارزه در آن دوره «پیروی از خط امام، اطاعت از رهبری، حمایت از هاشمی» بود؛ چون مجلس سوم بنا را گذاشته بود مقابله با دولت هاشمی، بخصوص طیف رادیکال موسوم آن وقت می گفتند چپ، تلقی آقای هاشمی از حمایت از هاشمی، اطاعت از هاشمی بود، به عنوان نمونه برنامۀ دوم در مجلس چهارم تصویب شد، آنجا آقای هاشمی قصد داشت قیمت بنزین را آزاد کند چون یکسری سیاست های تعدیل اقتصادی را دنبال می کرد، ما در مجلس چهارم با همت آقای ناطق و آقای جواد لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس را درست کردیم.

یکسری بررسی هایی غیر از کارشناسی دولت کردیم دیدیم جامعه ظرفیت آزاد کردنِ قیمت انرژی را و برداشتن بعضی یارانه ها و آزاد کردن کالاهایی اساسی که هنوز توزیع می شد را ندارد و لذا مخالفت کردیم و بالاخره آقای هاشمی قبول کرد و کار کارشناسی ما را پذیرفت و این کار را نکرد، در تصویر العمل به این مساله مدیر شرکت برنامه آقای هاشمی بعد از تصویب برنامه دوم استعفاء داد، منتها آقای ناطق در تبلیغاتش یک طوری گفت که گویا کاملاً پیرو و تابع آقای هاشمی است.

مجری: شاید خواست آن قضیه را جبران کند؟

حالا به هر حال در تبلیغاتش اینطور گفت و رقبایش این را به دست گرفتند و گفتند او همان آقای هاشمی است و همان مسائل اقتصادی تکرار می شود.

مجری: جایی گفته بودید هر جایی که افراد را از نظام و بدنه اصولگرایی جدا می کنند، به نوعی به آنها مثبت نگاه نمی کنند و بعضی زمانی رهبر انقلاب تصمیم می گیرند و در عکس العمل به آن استعفا می دهند و بعداً به اشتباه خودشان پی می برند و به سرعت برمی گردند ولی همین افراد از افرادی که در 88 می گیرند به عنوان نمونه دیر موضع گرفتند کارشان چیز درستی نیست، خودشان دچار چنین چیزی شده است بودند، منظورتان چه کسی بوده است؟

من اگر می خواستم نام ببرم همان وقت نام می بردم! در عالم سیاست بخصوص در کسانی که بالاخره جریانهای سیاسی ما همه مسلمان هستند دیگر، ما اینها را باید یک مطلق انگاری نفی کنیم و یک تعبیر خلوص گرایی یعنی اینها خالص نیستند که به نوعی شاید دولت قبل هم گفتار آن شده است بود، یک مقدار جالب نیست، به عنوان نمونه ما چگونه تشخیص بدهیم که شما خودت خالص هستی و کسی که یک مقدار سلیقه سیاسی اش با شما تفاوت دارد آنها ناخالص هستند!

مثلا یک عده موضع گرفتند حالا دیر موضع گرفتند بشوند ساکتین فتنه، دیگر اینها باید از دایره اصولگرایی و دایره نظام حذف شوند، این نه روش حضرت امام (ره) بوده و نه روش مقام معظم رهبری.

مجری: یک جایی هم گفتید یک مجلس می خواست نام اسلامی را از جمهوری اسلامی بردارد؟

همین مجلس ششم بود دیگر! دنبال این بودند رفراندوم درست کنند که رفراندوم ارزش هم قانونی نبود، چون رفراندومی که در قانون اساسی آینده نگری شده است است جایگزین مجلس می شود در بعضی از قانونگذاری ها، نه این رفراندوم که بخواهد نظام را تغییر بدهد.

مجری: شما با سعید حجاریان رفیق هستید؟

بله، از قبل انقلاب رفیق هستیم و نقطه شروع رفاقت قبل از انقلاب بود.

مجری: ایشان هم استانی شما هستند؟

نه ما در پایتخت ایران آشنا شدیم؛ در جلسات قرآن می رفتیم البته با ایشان با چندینه سال فاصله از دانشکده فنی فارغ التحصیل شده، منتها من سال 50 فارغ التحصیل شدم ایشان همزمان یا بعد از انقلاب.

مجری: هنوز رفاقت ادامه دارد؟

بله.

مجری: ولی تفکرات سیاسی 180 درجه متفاوت است!

مشکل رفاقت ما با اصلاح طلبان به هم نخورده است.

مجری: بعد از فتنه 88 که ایشان یک مدت زندانی بودند شما رفتید دیدار ایشان، چیز خاصی در آن دیدار گذشت؟

نه، ایشان یکسری بینش ها و نگرش هایی پیدا کرده که ظاهراً دیگر دستخوش تغییر نیست. ثابت است.

مجری: شما به او توصیه ای نکردید؟

نه، بحث می کنیم، ایشان خودش را در جایگاهی نمی بیند که کسی به او توصیه کند [می خندد] ایشان خودش را در موضعی می بیند که شاید بتواند ما را هم اصلاح کند، اصلاحاتی کند.

مجری: آخرین باری که مناطق محروم رفتید چه زمانی بود؟

زمانی که من وزیر بودم تقریباً همه کشور عزیزمان ایران را گشتم، مناطق متفاوت می رفتیم بشاگرد که آن وقت راه نداشت، جاهای متفاوت کشور عزیزمان ایران را دیدم و در دوره نمایندگی هم دیدم اطراف و بیخ گوش پایتخت ایران هم جاهایی است که واقعاً محروم است، در طول انقلاب خیلی از استانهای محروم از محرومیت بیرون آمدند ولی اطراف پایتخت ایران این محرومیت را داشت.

مجری: بعد از 37، 38 ما باید هنوز مناطق محروم داشته باشیم؟

بله، این هم یک پرسش جدی است؛ ما نقاط قوت خیلی خوبی در انقلاب داریم مانند اینکه توانستیم استقلال سیاسی مان را حفظ کنیم و به دست بیاوریم، از نظر امنیت جایگاه و تاثیرگذاری مان در منطقه در سطح دنیا، پیشرفتهای علمی و فناوری ما در رشته های متفاوت بعضاً پیشتاز هستیم ولی در بحث اقتصادی متاسفانه با چالش روبرو هستیم.

مجری: آخر برنامه با دست خط شما تمام می شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس خدایی را که قرآن و بیان را یاد داد و انسان را آفرید، درود بر خاتم پیامبران و اهل بیت بزرگوارش قرآن را درست تفسیر کردند و خود، قرآن مجسم و ناطق بودند، امید است همۀ ما و به خاص مسئولان محترم و عاملان نظام همانطور که حضرت امام(ره) وصیت فرمودند به قرآن و عترت تمسک جویند، در زندگی سیاسی زهد و پرهیزگاری را پیشه گیرند و خود را خدمتگزارِ مردم خوب، نجیب، شریف و وفادارمان بدانند.»

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | مجلس شورای اسلامی | مقام معظم رهبری | هاشمی رفسنجانی | قانون اساسی | ریاست جمهوری | ریاست مجلس | انتخابات | اختلافات | نگهبان | قانونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *