خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

محمد بن سلمان هوس قدرت دارد/ آیا در عربستان فردی درست‌تر از ولیعهد و پادشاه وجود ندارد؟! ، القدس‌العربی

القدس العربی تحولات اخیر در عربستان را به «جنگ داخلی» تشبیه کرد و نوشت ولیعهد سعودی جهت رسیدن به تخت پادشاهی شتابزده عمل می‌کند.

محمد بن سلمان هوس قدرت دارد/ آیا در عربستان فردی درست‌تر از ولیعهد و پادشاه وجود ندارد؟! ، القدس‌العربی

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه القدس‌العربی چاپ لندن در یادداشتی نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بعد از به زندان انداختن چهره‌های مشهور دینی و فرهنگی به عنوان مجازات آن‌ها جهت سکوت در برابر بحران با قطر، این بار پا را فراتر گذاشته و در اقدامی جسورانه‌تر و مخاطره‌آمیزتر دستور بازداشت چهره‌های اقتصادی، مالی و اداری را صادر کرده است که تا اندک زمانی پیش موجب افتخار عربستان و عربستانی‌ها بودند. سرشناس‌ترین این افراد شاهزاده ولید بن طلال، امیر متعب بن عبدالله، مدیر گارد ملی، خالد تویجری، مدیر سابق دیوان پادشاهی، و عادل فقیه، وزیر سابق اقتصاد، هستند.

در ادامه این یادداشت آمده است: با این تصمیمات، تقریبا هیچ کس خارج از دایره ظن و شبهه قرار نمی‌گیرد. عربستان همه چهره‌های شاخص خود را از دست داده و باید پرسید آیا عربستان هیچ فرد درستی غیر از ولیعهد و پدرش ندارد؟ با توجه به این رویکرد در عربستان دیگر هیچ فردی لیاقت آزادی را ندارد.

اقدام ولیعهد عربستان خطرناک هست؛ لیکن با بی‌باکی و بی‌مسئولیتی فراوان همراه هست، ضمن آن که نشان‌دهنده شتابزدگی و بی‌صبری جهت رسیدن به نتایجی تضمین نشده هست. خطرناک‌ترین مسئله هم این است که این اقدام از روی انتقام‌جویی صورت می‌گیرد که نادیده گرفتن آن ممکن نیست؛ ولی بدترین قسمت ماجرا این است که این حمله گسترده، بدون شفافیت و دلیری سیاسی یا تجربه اداری و نیز بدون هوشمندی حکومت انجام شده است و همانند حمله قبلی است که به علمای دین و فرهیختگان شده است است در حالی که آن‌ها روزی اعتبار مهم حاکمان سعودی بودند. فقط یک نفر می‌تواند این رخداد‌ها را در داخل و خارج از عربستان تفسیر کند و آن هم کسی است که از اتهامات وارد شده است به بازداشت‌شدگان گروه اول یا گروهی که شنبه بازداشت شدند، مطلع هست؛ افرادی که هیچ کس دقیقا نمی‌داند آن‌ها کجا هستند و چه کسی از آنان بازجویی می‌کند.

محمد بن سلمان هوس قدرت دارد/ آیا در عربستان فردی درست‌تر از ولیعهد و پادشاه وجود ندارد؟! ، القدس‌العربی

ولیعهد سعودی جهت رسیدن به تخت پادشاهی شتابزده عمل می‌کند

چه کسی به این فرد (محمد بن سلمان)، به راه انداختن جنگ داخلی را تلقین کرده است در حالی که در جنگ‌های منطقه‌ای دیگری غرق شده است و به آسانی و به سلامت از آن‌ها خارج نخواهد شد. شکی نیست که پای تشویق آمریکا و ترامپ جهت اجرای اصلاحات در میان هست. به نظر می‌رسد بن سلمان در این جنگ داخلی زیاد تحت تاثیر عوامل ذاتی و روانی است تا سیاسی و موضوعی. تقریبا پوشیده نیست که او هوس قدرت دارد و جهت رسیدن به هرم قدرت در عربستان شتابزده هست. می‌خواهد تخت شاهی را از پدرش تحویل بگیرد و فضا جهت او به تنهایی بدون وجود صدای مخالف مهیا شده است هست، هر چند در عربستان هیچ اثری از مخالفت علنی با مفهوم آشنا شده است آن در کشور‌های دیگر وجود ندارد و بن سلمان «بیعت» و اعتماد مطلقی که رسانه‌های سعودی از آن خبر دادند جهت خود ایجاد کرده است.

باید در شخصیت و شیوه نگاه محمد بن سلمان تامل کرد

القدس‌العربی در ادامه نوشت: هوس قدرت و شتاب جهت رسیدن به آن با شرح روانی و مزاجی دیگری مانند نبود اعتماد به نفس و وحشت از شکست، در شخصیت ولیعهد به وجود آمده هست. رسیدن به تفسیری خارج از این عنوان جهت توصیف کارها وی سخت هست. این ارزیابی با مواضعی که حاکی از نادیده گرفتن مردم (احمق فرض کردن آنها) است تایید می‌شود. به عنوان نمونه بن سلمان گفت: «سی سال دیگر را جهت جدال دینی هدر نمی‌دهیم و این {افراط‌گرایان} را فورا از بین می‌بریم»؛ و در جایی دیگر گفت: «بحران با قطر بسیار بسیار ناچیز است». آیا این گونه بیانات باعث نمی‌شود که ما در شخصیت این فرد و شیوه نگاه او به مردم تأمل کنیم؟

فردی که می‌خواهد عربستان را از افکار قرون وسطایی خارج کند، چیز‌هایی می‌گوید و کار‌هایی می‌کند که مانع این خروج می‌شود و تصمیماتی می‌گیرد که صدق نیت و توانمندی‌های وی و حتی متانتش را زیر پرسش می‌برد. نمی‌توان عامل خارجی را هم نادیده گرفت. شکی نیست که ولیعهد سعودی به وجهه خود در برابر افکار عمومی دنیا غرب و سران دنیا بسیار اهمیت می‌دهد. موج بازداشت‌ها بخشی از برنامه اصلاحات اوست که می‌خواهد در کشور اجرا کند و از طریق این بازداشت‌ها می‌خواهد پیام‌هایی با این مضمون ارسال کند که هیچ چیز مانع نقشه من نمی‌شود و هیچکس بالاتر از قدرت من نیست و هیچ کس هر چقدر هم مقامش اوج و نفوذش زیاد باشد مصونیت نخواهد داشت.

غرب در حال لذت بردن از جنگ داخلی عربستان است

مضمون خبر او به غرب هم این است که «من به وعده‌های خود وفا کردم بعد بعد از این که مدتی به اتهام‌زنی علیه عربستان راجع به گسترش افراط گرایی دینی و تروریسم پرداختید، حالا به من کمک کنید.»، ولی همین غرب خیلی سریع به نظر می‌رسد که در حال لذت بردن از این جنگ داخلی هست. نه از آن حمایت می‌کند و نه از بابتش دلواپس هست. منتظر مانده که ببیند چه می‌شود.

القدس العربی تحولات اخیر در عربستان را به «جنگ داخلی» تشبیه کرد و نوشت ولیعهد سعودی جهت رسیدن به تخت پادشاهی شتابزده عمل می‌کند.

حتی اگر ثابت شود که بازداشت‌شدگان در پرونده‌های فساد و دزدی و سوء مدیریت دست داشته اند، روش نمایشی و گزینشی که جهت برخورد با مسئله گزینش شد، بی‌منطق است و در درون خود بذر شکست و حتی بازگشت پیامد‌های آن به صاحبانش را به همراه دارد.

چه کسی ولیعهد را به خاطر رفتارش مورد پیگرد قرار خواهد داد؟

پرسش دیگر این است که چه کسی بن سلمان را به خاطر رفتارش مورد پیگرد قرار خواهد داد؟ توجه داریم که از او جز نبوغ و پاکی خبری منتشر نمی‌شود. بن سلمان با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری از اموال عمومی در جلسه‌ای ۴۵ دقیقه‌ای با مدیر بانک ژاپن موافقت کرد و یک سال قبل اخباری -که تکذیب هم نشد- از خرید یک قایق کروز به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از تاجر روسی آن هم در اوج تنگنای مالی عربستان که هنوز ادامه دارد منتشر شد. دو ماه قبل مجله آمریکایی نیوزویک نوشت نخستین گام‌های اصلاحات این است که حکام و شاهزادگان سعودی تفاوت بین اموال عمومی و اموال شخصی خود را بفهمند. امروز سعودی‌ها علاوه بر این توصیه باید بدانند و یاد بگیرند که تاریخ در دفتر خود موفقیت تجربه انتقال از یک نقیض به نقیض دیگر را با سرعتی که امور در عربستان در جریان هست، ثبت نمی‌کند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: بازداشت شدن | عربستان | عربستانی | عربستان، | بازداشت | اخبار بین الملل | عربستان سعودی | ولیعهد عربستان سعودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *