خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

از دوشیدن “گاوهای شیرده سعودی” تا تجارت تسلیحاتی با چاشنی کشور عزیزمان ایران هراسی

سردمداران کاخ سفید چه سناریوهایی را با فرستادن ترامپ به منطقه غرب آسیا دنبال می‌کنند؟

از دوشیدن "گاوهای شیرده سعودی" تا تجارت تسلیحاتی با چاشنی کشور عزیزمان ایران هراسی

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ “دونالد ترامپ” مدیر جمهور ایالات متحده در سفری دوره ای به منطقه غرب آسیا از سرزمین های اشغالی و یکی از کشورهای افراطی حاشیه خلیج فارس دیدن کرد. این سفر که زیاد با اهداف سیاسی و اقتصادی انجام شد به اعتقاد تحلیلگران با نشانه تقویت دو همپیمان کلیدی آمریکا در مطقه یعنی رژیم های صهیونیستی و سعودی صورت گرفت.
اما پرسش اینجاست که سردمداران کاخ سفید چه سناریوهایی را با فرستادن ترامپ به منطقه غرب آسیا دنبال می کنند؟
به نظر می رسد دونالد ترامپ اهدافی همچون فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، پیگیری سناریوی کشور عزیزمان ایران هراسی، روش دشمن سازی یکسان بر محور سعودی- صهیونیستی و نهایتا ضربه زدن به محور مقاومت در فلسطین را دنبال می کند.
**فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای عربی
آمریکا همواره با سفر به کشورهای منطقه و با بهانه های متفاوت تسلیحات خود را به کشورهای منطقه می فروشد و در این زمینه قرار داد اخیر 110 میلیارد دلاری “ریاض-واشنگتن” مطرح هست. در حقیقت “ترامپ” بهانه واهی خطر کشور عزیزمان ایران را وسیله ای جهت کسب درآمد کمپانی های آمریکایی کرده و سعودی ها و همپیمانان این دروغ بزرگ را باور کرده اند و میلیاردها دلار به جیب مسئولین آمریکایی ریخته اند.
حجت الاسلام والمسلمین “حسن روحانی” مدیر جمهور در این زمینه می گوید: عربستان سعودی قبلا هم صد میلیاردی در دوران جنگ هشت ساله به صدام داده بود و از این تجربیات زیاد دارد، ولی این کشور نتیجه آن دوران را دید لذا الان هم اشکالی ندارد که صد میلیارد از پول عربستان به جیب آمریکایی ها ریخته می شود.

وی با بیان اینکه عربستان فکر می کند باید سلاح خریداری کند، گفت: ما نیاز به سلاح نداریم ما سلاح می سازیم. ما هر سلاحی که مورد نیازمان باشد قدرتش را داریم و می سازیم؛ بنابراین ما در این جهت مشکلی نداریم لذا بنده اعتقاد دارم عربستان نمی تواند از این سلاح ها استفاده کند و باز هم ناچار است مستشاران نظامی آمریکا را به منطقه خودش بیاورد.

عبارات مهم : سرزمین های اشغالی – عربستان سعودی

روحانی با ذکر توصیه ای به دولت های منطقه و عربستان بیان داشت: مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند، ما هر لحظه مردم عربستان را دوست داشتیم و داریم و امیدواریم دولت عربستان هم راه صحیحی گزینش کند.

رئیس جمهور افزود: بنده اعتقاد دارم راه قدرت، خرید سلاح نیست حتی راه قدرت ساختن سلاح هم نیست که ما خودمان قادریم هرچه سلاح خواستیم درست کنیم که درست هم می کنیم و البته بخشی از قدرت، قدرت نظامی است و ما حواسمان به این عنوان است لذا باید بگویم اساس قدرت، قدرت ملی است که این قدرت با انتخابات درست می شود و این قدرت متکی به حضور مردم پای صندوق های رای است (بیشتر بخوانید).

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آ باد غرب در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی گروه تحریریه سایت؛ راجع به قرارداد تسلیحاتی “ریاض-واشنگتن” می گوید: رارداد مذکور یکی از بزرگترین قراردادهای تاریخ بین دو کشور عربستان و آمریکا بوده است لذا در رابطه با این قرارداد آ قای ترامپ به صراحت گفت که این قرارداد می تواند اقتصاد آمریکا را نجات دهد و یک میلیون شغل در این کشور ایجاد کند (بیشتر بخوانید).

**پیگیری سناریوی کشور عزیزمان ایران هراسی

آمریکا همواره از طریق سناریوی “ایران هراسی” از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و حتی اسرائیل باج خواهی کرده و میلیاردها دلار از این راه به نفع شرکت های آمریکایی از رژیم صهیونیستی و سعودی ها دریافت کرده هست.

در حقیقت در ادوار متفاوت آمریکا جهت استقرار سامانه های دفاع موشکی “تاد” و “پاتریوت” در منطقه میلیاردها دلار از امارات و عربستان پول دریافت کرده هست. با روی کارآمدن دولت اقتصادی و حسابگر ترامپ و اینکه دولتمردان کنونی کاخ سفید سردمداران کشورهای منطقه را همچون گاوی شیرده می بینند لذا فروش تسلیحات زیاد به کشورهای منطقه قابل آینده نگری بوده هست.

“محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه در این زمینه می گوید: کشور عزیزمان ایران که تازه یک انتخابات واقعی را پشت سرگذاشته هست، به وسیله رییس جمهوری آمریکا که ‘مهد دموکراسی و میانه روی’ هست، مورد حمله قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: این حمله آیا سیاست خارجی است یا صرفا دوشیدن 480 میلیارد دلار از عربستان سعودی؟

**راهبرد دشمن سازی یکسان جهت محور “سعودی-صهیونیستی”

ترامپ در سفر اخیر منطقه ای خود همواره تلاش کرده تا دو همپیمان راهبردی یعنی عربستان و اسرائیل را به هم نزدیک کند و در این زمینه چاره ای جز دشمن سازی یکسان بین این دو همپیمان نیست.

رئیس جمهور آمریکا مدعی است که عربستان و اسرائیل هر دو یک دشمن یکسان دارد و آن کشور عزیزمان ایران هست. در حقیقت ترامپ دنباله رو دکترین دو ستونه نیکسون با محوریت پادشاهی عربستان سعودی و اسرائیل است که در ضمن این روش بخشی از قدرت منطقه به عربستان و بخشی دیگر به رژیم صهیونیستی تفویض می شود.

**ضربه زدن به محور مقاومت فلسطین

بخش قابل توجهی از سفر ترامپ به منطقه ؛ حضور مدیر جمهور آمریکا و دیدار و گفت و گو با مقامات رژیم صهیونیستی بوده هست. آمریکا که در وقت “اوباما” رابطه اش کمی با “تل آویو” دچار سختى ها و آسانى ها شده است بود ، با حضور دونالد ترامپ به دنبال زیاد کردن سطح دوستی دو همپیمان بود.

ترامپ با سفر به سرزمین های اشغالی آن هم از طریق پرواز مستقیم از طریق عربستان سعودی به دنبال گسترش روابط با رژیم صهیونیستی بود و حتی در این زمینه حرف هایی را در زمینه دوستی عمیق دو طرف مطرح کرد.

یکی از اهداف ترامپ در سفر به سرزمین های اشغالی دیکته کردن سیاست های کاخ سفید به فلسطینیان جهت صلح با اسرائیل هست. حتی ترامپ با حمله به محور مقاومت فلسطین تلاش کرد تا با تروریست خواندن آن ها ؛ نقش آفرینی مقاومت را در صحنه تحولات فلسطین کمرنگ کند.

به نظر نمی رسد که ترامپ بتواند به خواسته های خود در سرزمین های اشغالی برسد آیا که فلسطین بیش از 60 سال است که روش مقاومت را در پیش گرفته و به دنبال تسلیم شدن در برابر اسرائیل نیست و این موضوعی است که نمود آن در جنگ های سال 2008 ، 2012، 2014 غزه به خوبی آشکار بوده هست.

شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی حتی طیف سازشکار فلسطینی همچون محمود عباس را کلافه کرده است و به نظر نمی رسد سفر ترامپ به اسرائیل با موفقیت همراه شود.

نکته قابل تامل این است که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران یک انتخابات بسیار موفق را در 29 اردیبهشت ماه پشت سر گذاشته و سفر اخیر ترامپ نشان دهنده نگرانی عمیق همپیمانان منطقه ای ایالات متحده همچون اسرائیل و عربستان هست.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: سرزمین های اشغالی | عربستان سعودی | رژیم صهیونیستی | کشورهای عربی | دونالد ترامپ | رییس جمهور | رئیس جمهور | ایران هراسی | رئیس جمهور | صهیونیستی | عربستان

از دوشیدن "گاوهای شیرده سعودی" تا تجارت تسلیحاتی با چاشنی کشور عزیزمان ایران هراسی

از دوشیدن “گاوهای شیرده سعودی” تا تجارت تسلیحاتی با چاشنی کشور عزیزمان ایران هراسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *