خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آیا انهدام موشک‌های کره‌شمالی از سوی آمریکا عاقلانه است؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تحلیل گزینه‌های پیش‌روی آمریکا جهت مقابله با حمله احتمالی کره‌شمالی پرداخت.

آیا انهدام موشک‌های کره‌شمالی از سوی آمریکا عاقلانه است؟

به گزارش گروه بین‌الملل گروه تحریریه سایت جوان به نقل از رویترز، عبور موشک بالستیک کره شمالی از آسمان ژاپن فشار بر واشنگتن را جهت شلیک به موشک‌های پیونگ‌یانگ که در آینده مورد آزمایش قرار می‌گیرند، زیاد کردن می‌دهد. ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که این عملیات موفقیت آمیز باشد و مقامات آمریکایی راجع به چگونگی برخورد با پیونگ‌یانگ محتاط هستند.

به گفته‌ یک مقام آمریکایی، کره شمالی در روز سه‌شنبه یک آزمایش موشکی انجام داد و واشنگتن احتمالاً بعد از این بر رهگیری این موشک‌های در حال پرواز تمرکز خواهد کرد. ولی با توجه به تنش‌های برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و حساسیت بالای آن انجام چنین کاری راحت نیست. با اینکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرده تمام گزینه ها جهت مقابله با کره شمالی روی میز است ولی هنوز عوض کردن فاحشی در سیاست‌های واشنگتن مشاهده نشده است.

پرتاب موشک میانبرد «هواسانگ 12» پیونگ‌یانگ و عبور آن از آسمان جزیره «هوکایدو» در شمال ژاپن نشان داد که کارها ترامپ از جمله وضع تحریم‌ها، لحن تهدیدآمیز یا قدرت‌نمایی نظامی نتوانسته رهبر کره شمالی را بترساند.

آیا انهدام موشک‌های کره‌شمالی از سوی آمریکا عاقلانه است؟

«دیوید شیر»، دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا در امور شرق آسیا در این خصوص گفت: «کیم جونگ اون با انجام این آزمایش تصمیم گرفت آمریکا و ژاپن را کم اهمیت جلوه دهد».

«جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا پیش از این ترساندن کرده بود که ارتش این کشور هر موشکی که جهت آمریکا یا متحدانش خطرآفرین باشد را منهدم می‌کند. آنچه مبهم است این است که آیا واشنگتن آمادگی استفاده از سامانه دفاع موشکی خود را جهت رهگیری موشکی که از فراز ژاپن عبور کرد ولی مستقیماً قلمرو آمریکا را ترساندن نکرد دارد یا خیر. مسلماً اگر آمریکا چنین کاری انجام دهد جنبه قدرت‌نمایی خواهد داشت نه جنبه دفاع از خود. بعضی از تحلیلگران بر این باورند که کره شمالی چنین اقدامی را جنگ‌طلبانه می‌داند و ممکن است در مقابل، کاری انجام دهد که نتیجه های فاجعه باری جهت ژاپن و کره جنوبی به همراه داشته باشد. چین که همسایه‌ مهم و شریک تجاری کره شمالی است نیز با اقدام نظامی آمریکا علیه پیونگ‌یانگ مخالف است.

کارشناسان می‌گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که سامانه‌های دفاعی «تاد» و «آیجیس» مستقر در گوآم و کره جنوبی بتوانند اهداف مشخص شده است را بزنند و اگر آمریکا موفق به انهدام این موشک‌ها نشود کره شمالی که اخیراً موشک‌های بین قاره‌ای آزمایش کرده جسورتر خواهد شد. آمریکا در 18 سال 40 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه سامانه‌های دفاع موشکی کرده است ولی این سامانه‌ها هرگز در شرایط جنگی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

کره شمالی در ماه جاری اعلام کرد در حال توسعه برنامه‌ای جهت شلیک 4 موشک میانبرد به قلمرو آمریکاست. متیس در تصویر العمل به این ترساندن گفت ارتش آمریکا می‌تواند هر موشکی که پیونگ‌یانگ به سوی گوآم شلیک کند را رهگیری کند. متیس همچنین گفت اگر کره شمالی به آمریکا شلیک کند سریعاً جنگ رخ می‌دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تحلیل گزینه‌های پیش‌روی آمریکا جهت مقابله با حمله احتمالی کره‌شمالی پرداخت.

هنوز همه متقاعد نشده‌اند که ارتش آمریکا می‌تواند در برابر توانایی موشکی کره شمالی از خود دفاع کند. کارشناسان می‌گویند سامانه دفاعی آمریکا در حال حاضر قادر به دفع یک یا تعداد کمی از موشک‌های کره شمالی هست. اگر فناوری کره شمالی بیش از این پیشرفت کند سامانه دفاعی آمریکا نمی تواند به طور کامل با آن مقابله کند.

«میشل المن»،کارشناس موشک در اتاق فکر «38 North» در واشنگتن می‌گوید: «اگر فقط یکی از هدفگیری‌های آمریکا اشتباه از آب دربیاید خجالت آور است ولی غیرمنتظره نیست. دفاع موشکی سپری نیست که ما را در برابر موشک‌ها محافظت کند. بلکه مانند دفاع هوایی است که نهایتاً می‌تواند میزان خسارات وارده را کم کردن دهد».

یک مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش اعلام کرد ارتش باید به شدت در خصوص شلیک به موشک‌های کره شمالی که تهدیدی مستقیم جهت آمریکا نیستند، محتاط باشد. لیکن چنین اقدامی می‌تواند تلفات گسترده‌ای در پی داشته باشد. همچنین کارها تلافی جویانه کره شمالی نیز باید در نظر گرفته شود.

مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا هشدار دادند کره شمالی می‌تواند سئول را زیر رگبار موشکی و توپخانه‌ای بگیرد و پایگاه‌های آمریکا در کره جنوبی را نشانه قرار دهد.

هدف قرار دادن موشک‌های کره شمالی که در حال عبور از آسمان هستند و خطری جهت آمریکا یا متحدانش ندارند منع قانونی دارد. قطعنامه‌های شورای امنیت شرکت ملل که برنامه موشکی پیونگ‌یانگ را محکوم کرده است انجام چنین اقدامی را نیز به طور واضح مجاز ندانسته است.

اگر ژاپن موشکی را که از حریم هوایی‌اش عبور کند ولی خاک آن را نشانه قرار ندهد، منهدم کند از لحاظ قانونی زیر پرسش می‌رود. براساس قانونی که در سال 2015 تصویب شد اگر موجودیت توکیو با خطر روبرو شود می‌تواند به طور محدود از خود دفاع کند یا به یکی از هم‌پیمانانش که مورد حمله قرار گرفته هست، کمک کند.

آیا انهدام موشک‌های کره‌شمالی از سوی آمریکا عاقلانه است؟

انتهای پیام/

تلاش آمریکا جهت مقابله با تهدیدات موشکی کره شمالی

واژه های کلیدی: مقامات آمریکا | مقام آمریکایی | سامانه دفاعی | کره شمالی | قانونی | برنامه | آمریکا | واشنگتن | آسمان | مقابله | برنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *