خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است ، آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کم کردن وارادات دارو شده است است

رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی با رد ادعای دیناروند در کم کردن واردات دارو تاکید کرد:این یک آمارسازی کاملا غلط است.

انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است ، آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کم کردن وارادات دارو شده است است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان؛ محمد حسین قربانی نائب مدیر کمیسیون بهداشت مجلس ، رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت،رضا شیوا مدیر شورای مسابقه 14 تیرماه در برنامه گفتگوی خاص خبری به بررسی عنوان انحصار در نظام دارویی پرداختند.

رسول دیناروند معاون غذا وداروی وزارت بهداشت درابتدا در پاسخ به پرسش اول مجری برنامه پیرامون انحصار دارو در کشور گفت: نظام دارویی مجموعه ای از ضوابط، مقررات و ذی نفعان حوزه سلامت هست، هر شرکتی در واردات دارو می تواند فعالیت کنند، بیش از100 شرکت در حوزه واردات دارو فعال هستند که اکثر بازار را در اختیار دارند لذا در شرایط رقابتی عده ای بزرگتر و عده ای دیگر کوچکتر هستند.

انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است ، آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کم کردن وارادات دارو شده است است

وی با بیان اینکه بیش از 100 شرکت در زمینه تولید فعالیت می کنند اظهار داشت: در توزیع دارو محدودیتی نداریم ، 50 شرکت توزیع سراسری در کشور فعال هستند به طوری که 10 شرکت اول بیش از 80 درصد بازار را در اختیار دارند.

عبارات مهم : برنامه ریزی – وزارت بهداشت
در عرضه دارو محدودیتی وجود ندارد

دیناروند با اشاره به اینکه داوخانه ها باید با رعایت سطح بندی به ارائه خمات بپردازند خاطرنشان کرد: در زمینه واردات بسیاری از لوازم پزشکی و دارویی در قسمت تولید انحصار وجود دارد، کالاهایی که در حوزه سلامت وارد کشور می شود باید ثبت شود و از سوی دیگر در عرضه دارو محدودیتی وجود ندارد.

در حوزه سلامت نظام عرضه و تقاضا به مفهوم بنگاه اقتصادی وجود ندارد

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه سلامت اعم از مراکز بهداشتی، درمانی و دارویی نظام عرضه و تقاضا به مفهوم بنگاه اقتصادی وجود ندارد اظهار داشت: ورود شورای رقابت به این عرصه قانونی نیست ، جهت جلوگیری از هزینه های القائی حتما به سطح بندی خدمات نیاز است ، 11 هزار داروخانه در سراسر کشور داریم.

انحصار در واردات دارو مشهود است

محمد حسین قربانی نائب مدیر کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی از رشت با تاکید بر اینکه انحصار در واردات دارو مشهود است گفت: در دادن امتیاز به داروخانه ها از بسیاری از قوانین قدیمی استفاده شده است است ، هر سال هزار و 600 دانشجوی داروسازی فارغ التحصیل می شوند در حالی که باید جهت این حجم عظیم گام های موثری برداشت لذا، جامعه داروساز باید پرسشها جامعه جوان فارغ التحصیلان داروساز را حل کنند
شیوا مدیر شورای مسابقه در ادمه این گفتگو با اشاره به اینکه شکایات رسیده حکایت از این دارد که آزادی در ورود دارو وجود ندارد افزود: شرایط خاص ای جهت شرکت ها گذاشته شده است است.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی با رد ادعای دیناروند در کم کردن واردات دارو تاکید کرد:این یک آمارسازی کاملا غلط است.

دیناروند در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: قانون به وزارت بهداشت اختیار داده که ضوابط مربوط به تاسیس موسسات پزشکی منجمله داروخانه‌ها را تعیین کند.

انحصار در نظام دارویی کشور مشهود است

در ادامه این بحث فرامرز اختراعی مدیر هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی نیز با تاکید بر اینکه در نظام دارویی کشور ، در بحث واردات و در بحث تولید ، انحصار به طور مفصل وجود دارد گفت: براین اساس فقط شرکت های خاص اجازه دارند اقلام دارویی بسیار گران قیمت را در اختیار مردم قرار دهند.

وی افزود: بعد از فشار زیادی که نهادهای غیر دولتی و سندیکاها به شرکت غذا و دارو وارد کردند و اصرار وزیر بهداشت، وارداتی تحت عنوان وارادت موازی شروع شد. بدهید معنی که کسانیکه در گذشته واردات انحصاری داشتند و با قیمت های بسیار زیاد از قیمت جهانی ، دارو وارد می کردند در عرصه واردات بمانند و باقی واردکنندگان با آن ها موازی واکنش‌ها کنند.

اختراعی تصریح کرد: در بخشنامه های که دکتر دیناروند صادر کردند، عنوان شده است که اگر کسی غیر از نمایندگی رسمی بخواهد دارو وارد کند باید حداقل ۲۰ درصد ارزانتر از آن ها نسبت به این کار اقدام کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: همچنین در کمیته های کارشناسی داخلی این شرکت که صد در صد تحت کنترل خودشان است اصلا اجازه نمی دهند افراد غیر، وارد واردات داروهای خاص که به شرکت های خاص داده شده است بشوند.

دیناروند معاون غذا و دارو وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه بخشنامه های شرکت غذا و دارو من در آوردی نیست اظهار داشت: بخشنامه های این شرکت براساس مصوبه های شورای برنامه ریزی دارو و شورای توسعه فناوری سلامت است که وزیر بهداشت ریاست آن ها را بر عهده دارد و بخشنامه مربوط به واردات موازی و ضوابط مربوط به حمایت از تولید داخل تصویب و ابلاغ شده است است.

انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است ، آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کم کردن وارادات دارو شده است است

وی یادآور شد: واردات دارو در سالهایی که بحران دارویی در کشور بوده ، سالهای ۹۰ تا ۹۲ ، صدها میلیون دلار زیاد از واردات دارو در فاصله سال های ۹۳ تا ۹۵ بوده است و این یک واقعیتی است که نشان می دهد هم قیمت دارو کم کردن پیدا کرده و هم سیاست واردات موازی در کم کردن قیمت ها موثر است.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر سیاست واردات موازی وجود نداشت ، کم کردن ارزی از کجا بوجود می آمد ؟

آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کم کردن وارادات دارو شده است است

اختراعی مدیر هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی با رد ادعای دیناروند در کاهش واردات دارو و با تاکید براینکه این یک آمارسازی کاملا غلط است گفت: در سال ۹۳ و در دوره معاونت آقای دیناروند آمارنامه دارویی کشور را که تا مردادماه همان سال به درستی منتشر می شد ، بسیاری از اقلام وارادتی را از زیر گروه واردات از بین بردن و به زیر گروه تولید داخل بردند بنابراین تولید داخل را بیش نمایی و واردات را کم نمایی کردند و آمار دروغ به مردم دادند.

در سال های ۹۳ و ۹۴ ، پانصد میلیون دلار کم کردن واردات دارو داشتیم

دیناروند معاون غذا و دارو وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه آمار واردات دارو با آمار فروش دارو در بازار کاملا تفاوت دارد گفت: واردات دارو از طریق گمرک ثبت می شود و ارز آن را نیز بانک مرکزی تخصیص می دهد و آمار آن را هم شرکت غذا و دارو اعلام می کند که براین اساس واردات دارو در سال ۹۳ ،۹۶۰ میلیون دلار ، در سال ۹۴ ،۱۰۷۰ میلیون دلار، در سال ۹۲، یک میلیارد و سیصد و شصت میلیون دلار و در سال ۹۱ هم یک میلیارد و دویست میلیون دلار بوده است و هنگامی که دو سال ۹۲ و ۹۱ را با سال های۹۳ و ۹۴ مقایسه می کنیم حدود پانصد میلیون دلار کم کردن واردات داشتیم که این امر قطعا به منافع عده ای آسیب وارد کرده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی با رد ادعای دیناروند در کم کردن واردات دارو تاکید کرد:این یک آمارسازی کاملا غلط است.

قربانی نایب مدیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تاکید بر اینکه انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است اظهار داشت: در کاهش واردات دارو در سال های ۹۳ و ۹۴ هیچ شکی نیست ولی در زمینه تک نسخه ای ، بعضی از داروها را فقط در اختیار یک تشکل واقع شده است است و انتظار این است که اگر قرار باشد رقابتی ایجاد شود و هم انحصار شکسته شود، دیگران هم اجازه فعالیت داشته باشند.

با ابلاغ برنامه ششم ، واردات داروهای تک نسخه ای کاملا ممنوع شد

دیناروند معاون غذا و وداروی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به بیانات قربانی بیان داشت: در سال ۹۶ و با ابلاغ برنامه ششم توسعه ، واردات داروهای تک نسخه ای کاملا ممنوع شد، بنابراین انحصار که ایجاد شده است بود جهت مدت بسیار کوتاهی بود تا بتوانیم از فاز مسابقه واردات تک نسخه ای ها به سمت ممنوعیت وارادت آن ها برویم.

هفتاد درصد بازار داروهای وارداتی در انحصار دو شرکت وارد کننده است

اختراعی مدیر هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با بیان اینکه هفتاد درصد بازار داروهای وارداتی در انحصار دو شرکت واردکننده است گفت: چندی پیش آقای دیناروند انحصاری به یک شرکت تولید کننده دارویی دادند که متعلق به همسرشان است که بعد از اعتراض ما انحصار را لغو کردند.

دیناروند نیز پاسخ داد: شرکت همسر بنده یک شرکت دانش بنیان است و هیچ کارخانه داروسازی ندارد، این شرکت یک محصول نانو تکنولوژی تولید کرده و همسر بنده به همراه بیست نفر دیگر مشغول کار در این شرکت هستند.

انحصار در واردات دارو کاملا مشهود است ، آمارسازی های وزارت بهداشت باعث ادعای کم کردن وارادات دارو شده است است

وی افزود : است محصول هنوز فروشی در بازار کشور عزیزمان ایران نداشته و هم اکنون وارداتی است و همسر بنده نیز در عین شرکت یک سهام دار جزء است ضمن اینکه انحصاری که داده شده است تنها به این شرکت نبوده و در سال گذشته به هفت محصول دیگر نیز داده شده است و بعد از آنکه سندیکای صنعت داروسازی جلسه گذاشتند ، این شرکت ها اعلام کردند که نمی خواهند انحصاری داشته باشند و انحصار آن ها ابطال شد.

در چهار سال گذشته ۲۵۰ شرکت تازه وارد عرصه واردات دارو شدند

دیناروند همچنین تاکید کرد: در چهار سال اخیر ۲۵۰ شرکت تازه وارد عرصه واردات دارو شدند.

شخصی در پایتخت کشور عزیزمان ایران بیش از بیست داروخانه دارد

قربانی نائب مدیر کمیسیون بهداشت نیز با بیان اینکه بحث تاسیس داروخانه ها اختیاری است که وزارت بهداشت به شرکت غذا و دارو داده است گفت: متاسفانه نظارت خوبی در حوزه داروخانه های ما نیست و روند تاسیس داروخانه های زنجیره ای در کشور اتفاق می افتد به گونه ای که در پایتخت کشور عزیزمان ایران شخصی بیش از بیست داروخانه دارد.

دیناروند نیز راجع به این ادعا عنوان کرد: این که فردی بیست داروخانه دارد قانونی نیست، داروسازی که داروخانه را تاسیس می کند وزارت بهداشت مجوز تاسیس داروخانه را به او داده است و به موجب قوانین و ضوابط ما او موسس و گرداننده داروخانه است ولی سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه او را تامین می کند و است سرمایه گذار ممکن است سرمایه ده داروخانه دیگر را هم تامین کند ولی ما به عنوان دستگاه ناظر تنها موسس داروخانه را می شناسیم.

انتهای پیام/

در این باره زیاد بخوانید:

طریقت منفرد: نائب مدیر اول مجلس با طرح تحول سلامت مخالف بود

واکنش نایب مدیر کمیسیون بهداشت مجلس به واردات دارو از اسرائیل

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | وزارت بهداشت | وزیر بهداشت | داروخانه | واردات | بهداشت | برنامه | وارداتی | بهداشتی | سلامت | بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *