خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

یارانه اقشار خاص 3 برابر شد

پرداخت یارانه | مستمری بگیران | دریافت یارانه | افزایش یارانه | افراد ثروتمند | برنامه ریزی | یارانه نقدی | کمیته امداد | کسب درآمد | برنامه | دریافتی

یارانه اقشار خاص 3 برابر شد

یارانه اقشار خاص 3 برابر شد

عبارات مهم : پرداخت یارانه – مستمری بگیران

از امشب، یارانه نقدی اقشار خاص سه برابر می شود و مستمری بگیران شرکت بهزیستی و کمیته امداد علاوه بر 45 هزار تومان یارانه نقدی، رقم دیگری را با استناد به قانون برنامه ششم توسعه و از محل منابع هدفمندی دریافت خواهند کرد.

هدایت یارانه ها، به سوی خانوارهای کم درآمد، از تجارب موفق کشورها در هدفمندسازی یارانه ها هست. «دنیای اقتصاد» نیز با استناد به این تجارب، به دفعات در قالب گزارش و سرمقاله پیشنهاد داده بود که به جای شناسایی و از بین بردن گروه های پردرآمد، دولت نسبت به شناسایی و اصلاح دریافتی کم درآمدها و هدایت منابع به این گروه ها اقدام کند.

یارانه اقشار خاص 3 برابر شد

البته وقت اجرای تصمیم، دو انتقاد به دنبال داشته هست. انتقاد اول از سوی مدافعان این سیاست صورت گرفته که به گفته آنان، دولت در اجرای یک تجربه موفق دچار وقت کشی شده است هست؛ در حالی که این تصمیم می توانست سریعتر اجرایی شود. انتقاد گروه دوم نیز متوجه استفاده سیاسی دولت از این ابزار هست؛ البته معاون وزیر رفاه با رد استفاده سیاسی از یارانه ها با استناد به تکالیف قانونی، تاخیر در اجرای این تصمیم را مرتبط با کندی های نظام بوروکراتیک دانست. در مجموع کارشناسان با استقبال از این تصمیم معتقدند در گام دوم باید، با استفاده از مکانیزم شناسایی نیازمندان، جهت پرداخت یارانه ها از گروه پردرآمد به گروه کم درآمد عوض کردن یابد.

با تصمیم دولت از شنبه شب، یارانه نقدی به صورت متنوع توزیع می شود، به نحوی که یارانه مستمری بگیران مددجو به طور میانگین 3برابر می شود. پیش از این حسن روحانی، در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» یکی از برنامه های دولت در اصلاح هدفمندسازی یارانه ها را متناسب سازی پرداخت ها با اوضاع خانوارها عنوان کرده بود. مدیر جمهوری در نشست خبری خود، با نامطلوب دانستن اعطای یارانه به شکل یکسان، از حمایت اقشار آسیب پذیر خبر داده بود. حمایتی که نه یک شبه و دستوری، بلکه براساس قانون برنامه ششم توسعه و در قالب یک فرآیند کارشناسی شده است صورت گرفته هست. تصمیمی که دولت را مجاب می کند حتی بعد از انتخابات، سیاست زیاد کردن یارانه افراد کم درآمد را در دستور کار قرار دهد.

پرداخت یارانه | مستمری بگیران | دریافت یارانه | افزایش یارانه | افراد ثروتمند | برنامه ریزی | یارانه نقدی | کمیته امداد | کسب درآمد | برنامه | دریافتی

افزایش یارانه 5 میلیون نفر

این تصمیم براساس ماده (79) تبصره 14 قانون برنامه ششم توسعه و در قالب یک برنامه کارشناسی دو ساله صورت گرفته هست. در این ماده به زیاد کردن حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت دو نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) و شرکت بهزیستی متناسب با سطح محرومیت بر مبنای میانگین 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار اشاره و مبلغ مدنظر قرار گرفته جهت این زیاد کردن 4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است هست. پیش از این، محمدباقر نوبخت، سخنگوی قوه مجریه از زیاد کردن 5/ 2 برابری دریافتی مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی خبر داده بود. بررسی ها حاکی از این است که با اجرایی شدن این موضوع، حدود 5 میلیون نفر (6 درصد جمعیت کل کشور) مشمول زیاد کردن یارانه خواهند شد. اعطای یارانه به خانوارها در گام نخست از سوی شرکت هدفمندی و در قالب یارانه صورت می گیرد که ممکن است در آینده این مبلغ در قالب مستمری از سوی شرکت های حمایتی پرداخت شود.

محدوده زیاد کردن سطح یارانه ها

مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکانیزم زیاد کردن مقدار یارانه افراد کم درآمد را که تحت پوشش کمیته امداد و شرکت بهزیستی هستند اعلام کردند. این زیاد کردن در 5 ردیف جهت خانوارهای بعد «یک نفره» تا «پنج نفره و بیشتر» را ترسیم کرده هست. این زیاد کردن به نحوی تنظیم شده است که مجموع مستمری و زیاد کردن یارانه پرداختی جهت خانوارهای یک نفره معادل 16 درصد و جهت خانوارهای 5 نفره، 50 درصد «حداقل دستمزد وزارت کار (930 هزار تومان)» قرار گیرد.

یارانه اقشار خاص 3 برابر شد

با این حساب یارانه افراد با توجه به بعد خانوارها نسبت به قبل از 6/ 2 تا 1/ 3 برابر زیاد کردن می یابد که این عوض کردن با توجه به بعد خانوارها هست. بر این اساس، پیش از این خانوارهای یک نفره 53 هزار تومان از محل دستگاه اجرایی و 45هزار تومان نیز از محل هدفمندی یارانه ها دریافت می کردند، ولی به استناد این ماده قانونی، 95 هزار تومان نیز به منابع یارانه خانوارهای یک نفره افزوده می شود و مجموع دریافتی آن به 193 هزار تومان زیاد کردن می یابد. جهت خانوارهای دو نفره مجموع مبلغ دریافتی با زیاد کردن یارانه 189 هزار تومانی به 340 هزار تومان خواهد رسید.

برای خانوارهای سه نفره نیز زیاد کردن یارانه نقدی 253 هزار تومان عنوان شده است که با این رقم مجموع دریافتی آنها 460هزار تومان بوده هست. در خانوارهای 4 نفره زیاد کردن یارانه ها معادل 337 هزار تومان و مجموع دریافتی 598 هزار تومان هست. همچنین جهت خانوارهای 5 نفره و بیشتر، زیاد کردن یارانه ها معادل 465 هزار تومان و جمع دریافتی جهت خانوار 5 نفره معادل 690 هزار تومان هست. همچنین مجموع تعداد خانوارهای تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد بیش از 2 میلیون و 100 هزار خانوار هستند که از این رقم 53 درصد خانوارهای تک نفره، 27 درصد خانوارهای دونفره، 11 درصد خانوارهای سه نفره، 5 درصد خانوارهای 4 نفرو ه و 3 درصد خانوارهای 5 نفره و زیاد را مشمول بر می شود. با این ارقام به نظر می رسد که جمعیتی حدود 5 میلیون نفر از زیاد کردن یارانه های نقدی منتفع شوند.

پرداخت یارانه | مستمری بگیران | دریافت یارانه | افزایش یارانه | افراد ثروتمند | برنامه ریزی | یارانه نقدی | کمیته امداد | کسب درآمد | برنامه | دریافتی

افزایش حداقل حقوق به مستمری مددجویان

با این اقدام دولت، نسبت حداقل حقوق به مستمری مددجویان به بیش از 20 درصد رشد خواهد کرد. رقمی که از بعد سال 1385 به بعد مدام در حال کم کردن بوده است و در سال 1395 این رقم به 9 درصد رسیده هست. یکی از بااهمیت ترین دلایل کم کردن این نسبت، اوج بودن قیمت تورم و اثر زیاد آن در گروه های خانوارهای کم درآمد بوده هست. در حال حاضر به گفته کارشناسان دو نهاد حمایتی کشور با چالش های اساسی مواجه هستند. چالش های پیش روی کمیته امداد و شرکت بهزیستی کشور تا حدی مشابه هم است.

یارانه اقشار خاص 3 برابر شد

درحالی که عوامل فزاینده فقر و تنگدستی در سال های اخیر رو به گسترش بوده هست، منابع مالی این نهاد ها به قدر کافی زیاد کردن نیافته، تا بتوانند پاسخگوی نیازهای تازه جامعه باشند. علت مهم ایجاد نیازها، زیاد کردن جمعیت نیازمند به علت تورم و بیکاری، زیاد کردن روزافزون هزینه های پزشکی، زیاد کردن بی رویه قیمت های کالاهای اساسی مانند غذا، مسکن و آموزش و تنوع در نیازهای مخاطبان به خصوص زنان خود سرپرست و سرپرست خانوار عنوان شده است است.

صف بندی موافقان و مخالفان

با تصمیم دولت، دو نگاه نزد کارشناسان و اصحاب رسانه شکل گرفت. گروهی این تصمیم را یک عنوان سیاسی، به علت انتخابات ریاست جمهوری می دانند. در برابر بعضی کارشناسان اعتقاد که این تصمیم بخشی از یک فرآیند جهت اصلاح نظام هدفمندی یارانه است و حتی اقدام آن در شرایط کنونی، با تاخیر صورت گرفته هست. به اعتقاد کارشناسان، اعطای یارانه نقدی به یک میزان در تمام گروه های درآمدی قابل توجیه نیست و با این روش، تنها شکل اعطای یارانه از غیرنقدی به یارانه نقدی عوض کردن کرده هست. در این راستا، «دنیای اقتصاد» نیز در قالب گزارش ها و سرمقاله، روش کنونی اعطای یارانه ها را نامناسب می دانست و تاکید می کرد که می توان به جای شناسایی افراد ثروتمند و از بین بردن آنها، افراد نیازمند را شناسایی کرده و یارانه ها را با زیاد کردن سطح، به دهک های کم درآمد تخصیص داد.

مطالعات بسیاری از کشورها نیز نشان می دهد که پرداخت یارانه نقدی به تمام گروه ها نه تنها نتوانسته باعث اصلاح اوضاع اقشار آسیب پذیر شود، بلکه باعث زیاد کردن تعهد و مخارج دولت هم شده است هست. در گذشته، از بین بردن یارانه ها همه گروه های درآمدی نیز باعث نارضایتی اجتماعی می شد و به نظر می رسد که دولت، قادر به عملی کردن این سیاست در شرایط کنونی نیست. از این رو، دولت با این تصمیم یک گام در جهت «هدفمند کردن یارانه ها به معنی واقعی کلمه» برداشته هست. ولی گام بعدی نیز که می تواند در دستور کار قرار گیرد، از بین بردن تمام دهک هایی است که جهت امرار معاش به پول یارانه نقدی نیاز ندارند.

درخصوص رد سیاسی بود این اقدام باید به این توصیه توجه کرد که کارها انتخاباتی در گذشته، با اعطای کالاها و خدمات مصرفی، تنها با نشانه جمع کردن آرا در بازه زمانی کوتاه مدت صورت گرفته و بعد از انتخابات به فراموشی سپرده می شود. ولی این اقدام در قالب یک برنامه کارشناسی و در قالب قانون برنامه ششم توسعه صورت گرفته و دولت را متعهد می سازد که حتی بعد از انتخابات نیز این سیاست را اجرایی کند؛ بنابراین این سیاست یک برنامه بلندمدت است که به توصیه شرکت های معتبر بین المللی و به منظور اصلاح رفاه اقشار آسیب پذیر صورت گرفته است.

نظام تامین اجتماعی چند لایه

احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که با این تصمیم در کنار ترمیم مستمری بازنشستگان گام اول، به سمت نظام تامین اجتماعی چند لایه برداشته شده است هست. او در توضیح فرآیند اجرایی شدن این نظام توضیح داد: از حدود سه سال پیش، ابعاد این اقدام با حضور کارشناسان در کمیسیون امور اجتماعی دولت بررسی می شد و بعد از بررسی نزدیک به 40 جلسه و با در نظر گرفتن بار مالی به تصویب این کمیسیون و به تایید وزرای عضو رسید. به گفته میدری، بعد از آن معاون اول مدیر جمهوری این عنوان را به شرکت مدیریت و برنامه ریزی ارجاع داد و با همکاری مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کلیات این نظام طرح ریزی و مقرر شد در گام نخست، زیاد کردن پرداختی یارانه مستمری مددجویان در دستور کار قرار گیرد.

معاون رفاه اجتماعی در توضیح الگوی نظام تامین اجتماعی گفت: نهادهای معتبری مانند بانک جهانی، شرکت بین المللی کار و اتحادیه اروپا الگوهایی از تامین اجتماعی چند لایه ارائه کردند و بر این اساس، کشورهای زیادی الگوهای چندلایه نظام تامین اجتماعی را به منظور ارتقای کمیت و کیفیت تامین اجتماعی خود اجرا کردند. به گفته او، در کشور عزیزمان ایران نیز با توجه به چالش هایی که در نظام تامین اجتماعی کشور، وجود داشت، در ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه کشور طراحی و استقرار نظام تامین اجتماعی چند لایه مورد توجه قرار گرفت. اهم مزایای استقرار نظام تامین اجتماعی چند لایه مواردی نظیر «تخصصی کردن حوزه های امدادی، حمایتی مبتنی بر تفکیک و تمایز امر و تقسیم کار»، «سطح بندی و اولویت بندی خدمات و پوشش، براساس میزان نیاز، توانمندی و مشارکت»، «تمرکز حمایت ها و کمک های مالی دولت در لایحه حمایتی و بعد از آن سطوح نیمه حمایتی» و بعضی دیگر از موارد است.

دو گروه هدف

میدری توضیح داد: زیاد کردن یارانه ها در دو گروه «قابل توانمندسازی» و «غیرقابل توانمندسازی» صورت می گیرد و روش و میزان پرداخت براساس استانداردهای معتبر بین المللی صورت گرفته هست. از نگاه او، مقدمه توانمندسازی خانوار، متناسب کردن هزینه و درآمدها است و بعد از گذر از این مرحله می توان انگیزه بازتوانی و توانبخشی را به وجود آورد. سیاست زیاد کردن یارانه ها نیز به صورت مشروط صورت می گیرد که با اصلاح اوضاع خانوارها و امکان کسب درآمد، این یارانه کم کردن یافته یا قطع می شود.

در این خصوص این نگرانی وجود دارد که با زیاد کردن یارانه این گروه ها، گرایشی جهت خروج از کار و دریافت یارانه در بعضی از خانوارهای نزدیک به این گروه ها ایجاد خواهد شد. در این خصوص، مسوولان معتقدند در حال حاضر اطلاعات درآمدی و هزینه ای خانوارها در یک پایگاه اطلاعات اقتصادی وجود دارد که این اطلاعات هم به صورت میدانی و هم به صورت مجازی گردآوری شده است هست. بنابراین سطح درآمد خانوارها با کمترین اشتباه در دسترس سیاستمداران هست. از سوی دیگر، با کمک نهادهای حمایتی شرکت های بهزیستی و کمیته امداد، خانوارهای تحت پوشش در قالب دو گروه قابل توانمند سازی و غیر قابل توانمند سازی تقسیم بندی می شوند تا کارها مورد نیاز جهت افراد جهت آموزش و آماده شدن با نشانه ورود به بازار کار صورت گیرد؛ بنابراین اعطای یارانه ها؛ در گروه های قابل توانمند جهت آمادگی کسب درآمد و گروه های غیر قابل توانمند جهت کسب آموزش صورت می گیرد.

اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: پرداخت یارانه | مستمری بگیران | دریافت یارانه | افزایش یارانه | افراد ثروتمند | برنامه ریزی | یارانه نقدی | کمیته امداد | کسب درآمد | برنامه | دریافتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *